Ga naar inhoud

Verkoop General Motors Opel aan PSA?


TCT

Aanbevolen berichten

Op 25-2-2017 om 10:18 zei TCT:

 Uiteindelijk krijgen ze dan een lege doos met een oude, klinkende en heel bekende naam, met een steengoede reputatie(jaren '90 uitgezonderd).

 

Ik denk dat PSA zich op een bredere markt wilt richten dan de TCT-markt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die steengoede reputatie is? Want voor zolang ik Opel ken maken ze grijze muizen die steevast achterlopen op VW en de Jappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, ir_fuel said:

De Speedster? :lol: 

Ja, maar die wordt ook al lang niet meer gemaakt en tegenwoordig (of eigenlijk de laatste 10 jaar) is er geen enkel model in het gamma waarvan je "wow" zegt. Geen enkele sportieveling die naam waard, geen enkele wagen die stylistisch uit de band zou springen, geen enkele luxewagen en geen enkele 4x4 die naam waard. 
De Koreanen of jappen doen dat ook niet. Maar die trekken de aandacht van het publiek door betaalbare, betrouwbare en goed uitgeruste wagens aan te bieden met 7 jaar garantie.

Je kan natuurlijk zeggen dat Jan-met-de-Pet geen sportieveling koopt, of een mooie coupe, of geld heeft voor een luxewagen... en dat die nep-SUV die ze in hun gamma zitten hebben net is wat de massa wil. Klopt. Maar je moet mensen op "een" manier naar de showroom lokken en Opel is op dat gebied al meer dan 20 jaar traag aan het doodbloeden.

 

Strategisch gezien zie ik helemaal niet wat PSA met Opel kan doen. Dit is geen complementair merk. Enige wat ze kunnen doen (gezien ze op dezelfde markt vissen) is een kuis doorvoeren in de fabrieken (je gooit alle PSA en GM fabireken op een hoopje en behoudt alleen de beste/goedkoopste nog) en van Opels voortaan rebadgde Peugeots maken.  

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorbije jaren...

Speedster, GT, Signum, Insignia, Adam, OPC modellen.

Nu...

De beste elektrische stadsauto op de markt en de nieuwe Insignia, je moet echt eens de moeite doen om die laatste door de configurator te gooien en kijken/lezen wat je krijgt voor je geld...

Opel is geen aantrekkelijk merk meer, maar het heeft best nog wel een imago, ook bieden ze veel auto en kwaliteit voor competitieve prijzen. Ook ik ben wel voorstander van meer luxueuze en sportievere modellen. Maar dat gaat enkel wanneer je op het droge staat en niet al jaren ligt te zwemmen om niet te verzuipen.

Soit, ik ben biased, maar zie zeker nog wel een markt voor Opel. Een merk met zulke geschiedenis kan je niet zomaar schrappen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gossip says trouwens dat BMW ook nu, net zoals in 2009, intresse heeft in Opel.

Roddels... Maar waar rook is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, TCT said:

De voorbije jaren...

Speedster, GT, Signum, Insignia, Adam, OPC modellen.

De Speedster is gewoon een Lotus met een andere badge op.

En al de rest .... dat kunt ge toch niet menen? Er staat daar geen enkele tussen waar de concurrentie geen betere variant voor heeft in dezelfde prijsklasse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minutes ago, TCT said:

De voorbije jaren...

Speedster, GT, Signum, Insignia, Adam, OPC modellen.

Nu...

De beste elektrische stadsauto op de markt en de nieuwe Insignia, je moet echt eens de moeite doen om die laatste door de configurator te gooien en kijken/lezen wat je krijgt voor je geld...

Opel is geen aantrekkelijk merk meer, maar het heeft best nog wel een imago, ook bieden ze veel auto en kwaliteit voor competitieve prijzen. Ook ik ben wel voorstander van meer luxueuze en sportievere modellen. Maar dat gaat enkel wanneer je op het droge staat en niet al jaren ligt te zwemmen om niet te verzuipen.

Soit, ik ben biased, maar zie zeker nog wel een markt voor Opel. Een merk met zulke geschiedenis kan je niet zomaar schrappen...

Sorry dat ik het nuchterder bekijk. Strategisch gezien kan ik Opel nergens meer plaatsen. Dit merk maakte de fout van een beetje vanalles te willen doen maar niets goed te doen. Geschiedenis doet er niet toe in het bedrijfsleven. Dood is dood. Kijk naar Nokia: 10 jaar terug 1 van de top 3 brands algemeen samen met Coca-Cola, Sony, Mercedes,... nu helemaal dood.

De modellen die je aanhaalt werden ook steevast overvleugeld door veel aantrekkelijker modellen bij de concurrentie. 

De Speedster had de Elise tegen.

De Adam is wel knap, maar waarom dat kopen als je een Fiat 500 of een Mini kan hebben? Twee wagens die bakken meer imago en karakter hebben...

De OPC modellen kregen nooit het imago van de GTi bij VW, laat staan de kleine wagens bij Audi, BMW, Mercedes (die nu ook in die prijscategorie gaan meespelen)

De Insigna en de Signum zijn zo anoniem als het maar kan zijn. Je kan ze vergelijken met een Renault Laguna or een Hyundai i40. Met dat verschil dat die twee laatste geen kerkstoelen in zwarte stof in een interieur met de gezelligheid van een mortuarium meekregen...

... en de laatste GT die ik me herinner ging in 1973 uit productie...

 

En zo kom je in een verhaal van "steeds nummer x in de ranking te zijn". 

Toen de markt in Europe nog bestond uit een 6-7 massaproducenten, kon dat allemaal nog. Vooral omdat Peugeot, Renault, Fiat en Rover geen super reputatie hadden qua stevigheid en Citroen tegendraadse autos bouwde. Je kocht jezelf een Ford, Opel of VW als je een robuuste gezinswagen wou. 

Tegenwoordig zijn de Fransen en Italianen echter ook stevige wagens gaan bouwen terwijl de Duitsers een rommeltje hebben gemaakt van hun betrouwbaarheid. De Jappen en Koreanen hebben de markt overspoeld.
De complete killer is het feit dat Mercedes, BMW en Audi in de prijscategorie van de Astra afgedaald. Jawel, de Astra en co bieden meer waar voor je geld. Maar je ziet hier op dit forum gewoon al hoeveel dat telt: men wil imago en dus koopt men liever een kale 116d dan een volledig uitgeruste Insigna... Het "hebdemij gezien?" aspect is veel belangrijker voor de gemiddelde Vlaming dan inhoud. 

=> Exit Opel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ir_fuel said:

@The Swede

Opel GT

opel-gt-as-cabrio-of-1_1600x0w.jpg

Het is zo erg gesteld dat ik die niet eens meer kende. Opnieuw: BMW Z4, Mercedes SLK voor de hogere prijscategorie, voor wie naar budget kijkt was er de MX-5,... en dan zijn er de grote massa aan allerhande cabrios van andere formaten... Om nog maar te zwijgen dat met zijn kleine zescilinder de Boxster plots als tweedehands ook betaalbaar werd qua running kost en dat men voor de prijs van een nieuwe GT al snel liever een tweedehands Boxster had.

 

Algemeen moet elk product/merk om te kunnen overleven een USP hebben en dat is Opel helemaal kwijt.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, The Swede said:

De Adam is wel knap, maar waarom dat kopen als je een Fiat 500 of een Mini kan hebben? Twee wagens die bakken meer imago en karakter hebben...

Omdat een Adam een veiligere keuze is voor de gemiddelde vlaming dan een veel duurdere Mini of een Fiat 500 (men denkt nog altijd dat Italiaanse merken onbetrouwbaar zijn). En zoals je al aangeeft, ze zetten liever een BMW 1 voor de deur met 200k km. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, Timo said:

Omdat een Adam een veiligere keuze is voor de gemiddelde vlaming dan een veel duurdere Mini of een Fiat 500 (men denkt nog altijd dat Italiaanse merken onbetrouwbaar zijn). En zoals je al aangeeft, ze zetten liever een BMW 1 voor de deur met 200k km. 

 

Juist. 

En de discussie gaat helemaal niet over "zijn de anderen beter?", wel het feit dat Opel bar slecht zijn marketing heeft gedaan en in de ogen van de mensen geen enkel sterk verkoopspunt meer heeft.

Als ze willen overleven, dan moeten ze iets echt spectaculair gaan doen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals volledig op de elektrische markt gokken? Dat is immers het plan B van Neumann. Het logo hebben ze dan al mee alleszins.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei The Swede:

 

Juist. 

En de discussie gaat helemaal niet over "zijn de anderen beter?", wel het feit dat Opel bar slecht zijn marketing heeft gedaan en in de ogen van de mensen geen enkel sterk verkoopspunt meer heeft.

Als ze willen overleven, dan moeten ze iets echt spectaculair gaan doen. 

 

Doen seat, skoda, peugeot, citroen, nissan, toyota, honda... dan wel spectaculaire dingen?

Zo een auto koop je om van a naar b te gaan. Blijkbaar vinden consumenten dat andere merken dat prijs/kwaliteit beter doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei TCT:

Fiat Chrysler wilt zich ook moeien. Deze groep heeft best wel goede papieren. En dan zou een Opel GT op basis van de MX5/124 zowaar kunnen.

Al lijkt me het eerder een spelletje om PSA te pushen. Fiat is een oude liefde waar de band steeds goed met is gebleven. Fiat wou trouwens in 2009 Opel ook al kopen.

Mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-2-2017 om 10:18 zei TCT:

(...) een lege doos met een oude, klinkende en heel bekende naam, met een steengoede reputatie (jaren '90 uitgezonderd)

Ah, welke reputatie? Na die mindere nineties heeft Opel zich tock ook gespecialiseerd in het bouwen van niet zo'n best sturende, eerder onbetrouwbare wagens, die ze doorgaans maar konden slijten als ze kortingen geven zoals Citroën dat vroeger ook moest doen, waardoor ze de voorbije 15 jaar bijna elk jaar verlies maakten ... heb je 't op dié steengoeie reputatie? :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Timo said:

Omdat een Adam een veiligere keuze is voor de gemiddelde vlaming dan een veel duurdere Mini of een Fiat 500 (men denkt nog altijd dat Italiaanse merken onbetrouwbaar zijn). 

Citroen DS3

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei gTa:

Ah, welke reputatie? Na die mindere nineties heeft Opel zich tock ook gespecialiseerd in het bouwen van niet zo'n best sturende, eerder onbetrouwbare wagens, die ze doorgaans maar konden slijten als ze kortingen geven zoals Citroën dat vroeger ook moest doen, waardoor ze de voorbije 15 jaar bijna elk jaar verlies maakten ... heb je 't op dié steengoeie reputatie? :D 

Eerder onbetrouwbaar? Get your facts straight... Een Insignia is bijvoorbeeld betrouwbaarder dan een 3 Reeks(E9x). Zoek maar op indien een gevoel van ongeloof u overmand...

En voor mijn Signum nam ik ook mijn hoed af. Mijn ragness kennende...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid