Tjeu 4.022 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 21 minuten geleden, Krikkie zei: Hoelang gaat het volgens u nog duren eer "iedereen" (zeg 70 a 80%) elektrisch rijdt? https://www.hln.be/geld/economie/gemiddelde-belgische-auto-is-nauwelijks-zeven-jaar-oud~aedd3d12/ Gezien de gemiddelde wagen in België 9 jaar oud is en we op dit moment nog geen algemene overstap hebben naar EV, mag je toch rekenen op 15-20 jaar. En kijk nu eens terug in het verleden, waar stonden we 15-20 jaar terug? Een laptop was meer uitzondering dan regel, een smartphone bestond nog niet, bijna niemand had PV's op zijn dak, er was nog geen mens die dacht aan een batterij voor in huis, er was nog geen sprake van een Tesla, de Prius was de enige hybride op de markt en verbruikte quasi dubbel zoveel als de huidige, veel mensen/straten hadden nog breedband internet, er was nog nergens wifi, de hoogste kwaliteit op youtube was bij uitzondering als eens 360, digitale TV was zeldzaam, er bestond nog geen enkele applicatie, wagens hadden standaard nog geen EPS, common rail was nog geen schering en inslag, banden met lage rolweerstand waren iets vreemd, starten en stopen deed een auto niet vanzelf, .... Alle, op zo een periode veranderd er echt veel. Zoals dat internet. 20 jaar geleden hadden we effectief nog op veel plaatsen geen kwalitatief vol internet. En nu wel. We hadden op de meeste plaatsen zelf nog geen GSM ontvangst. Als je dat in je achterhoofd houdt, dan is het best wel mogelijk dat we binnen 20 jaar inductiestroken hebben die de wagen rijdend opladen, dat we PV panelen hebben met een erg hoge opbrengst, batterijen met buiten proportionele opslagcapaciteiten en ga maar door. Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 33 minutes ago, Krikkie said: Hoelang gaat het volgens u nog duren eer "iedereen" (zeg 70 a 80%) elektrisch rijdt? Dat is een beetje koffiedik kijken, maar het duurde ongeveer 9 jaar in New York tussen iedereen met paard en kar en iedereen met auto. Men verwacht dat de elektrische auto tegen 2020 even duur zal zijn als een gewone auto qua constructie en verkoopprijs, en dat de EV erna goedkoper dan een thermische auto gaat worden omdat een EV zijn moeilijkheid in de batterijen zit, niet in de motor. En als jij binnen 5 jaar moet kiezen tussen een duurdere benzinemotor of een goedkopere EV met een even grote range maar wat langere laad tijden op grote ritten, maar wel de luxe om thuis te kunnen laden en dus elke dag 's ochtends met een volle batterij te kunnen vertrekken? En dit met een elektromotor met stevig wat koppel en vermogen, dat in niets te vergelijken is met een verbrandingsmotor? En met meer kofferruimte en binnenruimte dan een klassieke auto omdat de verbrandingsmotor, de benzinetank en de transmissie en transmissietunnel wegvallen? Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 2 minutes ago, Tjeu said: is het best wel mogelijk dat we binnen 20 jaar inductiestroken hebben die de wagen rijdend opladen Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Dat het bestaat weet ik wel, maar het is nog niet ingeburgerd en 'standaard'. De meeste EV's zijn er ook nog mee uitgerust e. Quote
Krikkie 9.828 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Daar doelde ik op, dan kunnen de batterijen achterwege gelaten worden, een kleinere batterij voor afgelegen wegen etc. Wat ook de kostprijs hard zal drukken op de aanschaf van een auto. Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Ik weet niet of dat binnen 20 jaar nog 'nodig' gaat zijn... Als de prijzen van batterijen zakken, de batterijen kleiner worden, meer vermogen kunnen opslaan en sneller geladen kunnen worden, hoe belangrijk is het dan nog dat je tijdens het rijden kan opladen? Het is nu toch ook niet dat we met onze benzinemotoren al rijdende kunnen tanken omdat we niet 5 minuten kunnen tanken aan een tankstation? Gaat die technologie dan nog interessant zijn als je op 5 minuten een EV kan laden met 350kW? Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 En laden aan publieke laadstations: Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 En voor Tesla's bij Superchargers: Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 15 hours ago, BMWMB said: Idd, zou dan de vervanger worden van mijn C450. Hier doe ik 35k km per jaar mee, waarvan 20% privé, 10% woon-werk, en 70% voor de firma. Ik zag deze tekening daarnet op Facebook: Ik ben ook geen Tesla fanboy fan, maar van dit soort gezeik (of dat artikel een paar posts verder) krijg ik echt het schijt. Dat is echt pure propaganda. De dag dat iemand mij kan aantonen dat hij de benzine die zijn auto gebruikt na gebruik heeft gerecycleerd mogen ze met dit soort nonsens afkomen. "jama uw elektriciteit komt uit een kolencentrale". Ja boeie, ze KAN ook uit windmolens/zonnepanelen/... komen. Ik wacht nog altijd op benzine gemaakt van hernieuwbare energie. Bij mijn weten pompen we daarvoor troep op uit de grond en is die troep ooit op. Van die praktijken zoals fracking zijn wel een pak milieuvriendelijker natuurlijk Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 1 hour ago, Krikkie said: Hoelang gaat het volgens u nog duren eer "iedereen" (zeg 70 a 80%) elektrisch rijdt? Denk dat de vraag "hoelang eer 70/80% van de nieuwe verkochte auto's elektrisch is" relevanter is. De rest sijpelt op den duur wel door. Quote
Krikkie 9.828 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 50 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik ben ook geen Tesla fanboy fan, maar van dit soort gezeik (of dat artikel een paar posts verder) krijg ik echt het schijt. Dat is echt pure propaganda. De dag dat iemand mij kan aantonen dat hij de benzine die zijn auto gebruikt na gebruik heeft gerecycleerd mogen ze met dit soort nonsens afkomen. "jama uw elektriciteit komt uit een kolencentrale". Ja boeie, ze KAN ook uit windmolens/zonnepanelen/... komen. Ik wacht nog altijd op benzine gemaakt van hernieuwbare energie. Bij mijn weten pompen we daarvoor troep op uit de grond en is die troep ooit op. Van die praktijken zoals fracking zijn wel een pak milieuvriendelijker natuurlijk Ze gingen toch brandstof maken uit de co2 van uit de lucht, maar was nog niet rendabel genoeg... Maar je hebt wel gelijk, je zou de elektriciteit die je verbruikt met je auto zelf moeten kunnen opwekken, dan is er toch geen probleem? Maar dan kom je er waarschijnlijk niet met de panelen op je dak als je veel rijdt (met 2 auto's). Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 14 minutes ago, Krikkie said: Maar je hebt wel gelijk, je zou de elektriciteit die je verbruikt met je auto zelf moeten kunnen opwekken, dan is er toch geen probleem? Maar dan kom je er waarschijnlijk niet met de panelen op je dak als je veel rijdt (met 2 auto's). We heeft het over "zelf"? Waarom zou je dat zelf moeten kunnen? Men heeft heelder windmolenparken tegenwoordig. Quote
Krikkie 9.828 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Kan 15j duren van 0 tot hij er staat, veel plaats is er ook niet in Vlaanderen en/of je krijgt veel protest. Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 17 minutes ago, Krikkie said: Ze gingen toch brandstof maken uit de co2 van uit de lucht, maar was nog niet rendabel genoeg... Er is een proof of concept die nog meer concept dan proof is, en het lost de uitstoot van andere schadelijke gassen niet op. 2 minutes ago, ir_fuel said: We heeft het over "zelf"? Waarom zou je dat zelf moeten kunnen? Men heeft heelder windmolenparken tegenwoordig. Er was enkele maanden geleden een artikel over iemand die op een eiland in Hawaii probeerde zelfredzaam te zijn met zonnepanelen en batterijen, en het bleek dat hij vaak nog een dieselgenerator nodig had om genoeg stroom te genereren. Hij had niet genoeg geld en grond om een voldoende groot park van zonnepanelen en batterijen te voorzien. Nog voor hij zelfredzaam kon zijn, sloot de lokale energieleverancier een contract met Tesla om een solar panel farm van 13 Mw te voorzien tezamen met een 52 Mw aan accu's, om zo het gehele eiland te voorzien van stroom. Door de schaal te vergroten is de prijs per Watt stroom aanzienlijk minder. https://www.pcmag.com/news/352271/tesla-becomes-cheapest-source-of-electricity-in-hawaii Als je vergelijkt hoeveel windmolens en zonnepanelen wij hebben, en dat vergelijkt met wat er pakweg in Duitsland staat, staan wij in België eigenlijk nergens, behalve wat er op daken staat van enkele slimme bedrijven. Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 3 hours ago, wooter said: Verder begint er wat te jeuken bij de concurrentie... E.ON gaat 10000 snelladers over heel Europa installeren met vermogens van 150 tot 350 kW tegen 2020. Dat is heel wat meer dan wat BMW, Daimler, Ford en VAG willen doen met hun IONITY netwerk van 400 snelladers tot 350 kW. Maar, ze geven wel aan dat tegen eind dit jaar er al 20 locaties geopend worden in Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk, met nog eens 80 locaties in 2018. Tesla heeft in Europa momenteel 350 supercharger locaties. https://electrek.co/2017/11/06/ultra-fast-electric-car-charging-network/ Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Ter info : in België kan je de energie toelevering ongeveer in drie gelijke facetten verdelen : 1/3de kernenergie 1/3de uit fossiele brandstoffen 1/3de groene stroom Die groene stroom bestaat dan weer voor : 1/3de uit windenergie iets meer dan 1/3de uit waterkracht (!) en 1/3de voor de rest (voornamelijk biomassa en amper 2% van de groene energie komt uit de zon) (bron website VREG) Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Ik denk dat er meer uit kernenergie komt, niet? Edit: Even op de site van Elia gekeken: De energiemix van juni 2017 zag er als volgt uit: kernenergie: 66% gas: 21% windenergie: 3% waterkracht: 0,5% zonne-energie: 5% andere: 5% Meer info: www.elia.be Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 2 minuten geleden, BMWMB zei: Ik denk dat er meer uit kernenergie komt, niet? Vroeger wel, tegenwoordig niet doordat er altijd wel minimum eentje stil ligt. Vroeger kwam ongeveer de helft uit de kerncentrales. Maar doordat er nu meer uit de 'hernieuwbare' hoek komt, is er dus ook minder kernenergie nodig. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Kijk eens terug naar mijn post. Dat zijn cijfers van Elia van juni 2017!!! Ziehier nog cijfers van Februari 2017 September 2016 Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Als ze de kerncentrales willen sluiten, dan gaat er nog wat moeten gebeuren. Er zal fors geïnvesteerd moeten worden in wind en zon, maar zolang er geen zekerheid is dat de kerncentrales sluiten, zal er niet veel geïnvesteerd worden in groene energie. Als het energiepact toch zal stellen dat de kerncentrales dicht gaan, en er ruimte komt voor groene energie, dan gaan er ook nog een aantal gascentrales moeten bijkomen, als flexibele bron voor als er weinig of geen wind en zon is. Deze nieuwe en efficiënte centrales gaan nodig zijn om ons de kans en tijd te geven voor het zoeken naar nieuwe technieken voor opslag van elektriciteit, of voor nog andere technieken van opwekking die niet afhankelijk zijn van zon en wind. Ik ben echt benieuwd naar het energiepact! Ik denk dat er nog een reële kans is dat ze de kerncentrales alweer langer gaan openhouden. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Dat lijken me eerder de cijfers van wat er in België geproduceerd wordt, niet van wat er in België geconsumeerd wordt. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Dat snap ik niet. Als je stroom uit het net neemt, dan kan je toch niet bepalen van welke bron het komt? Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 Gascentrales als flexibele bron kunnen ingewisseld worden op batterijen. Reeel gezien zou men een nieuwe kerncentrale moeten bouwen volgens de nieuwste normen, maar kernenergie ligt slecht in de markt en de vraag is of België nog wel een land is dat groot genoeg is voor zo een kerncentrale. Quote
Gast Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 2 minuten geleden, BMWMB zei: Dat snap ik niet. Als je stroom uit het net neemt, dan kan je toch niet bepalen van welke bron het komt? We importeren ook uit het buitenland bedoelt hij. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 6 november 2017 Geplaatst: 6 november 2017 9 minuten geleden, wooter zei: Gascentrales als flexibele bron kunnen ingewisseld worden op batterijen. Reeel gezien zou men een nieuwe kerncentrale moeten bouwen volgens de nieuwste normen, maar kernenergie ligt slecht in de markt en de vraag is of België nog wel een land is dat groot genoeg is voor zo een kerncentrale. Het probleem met batterijen is dat ze veel te snel leeg zijn. Deze technieken hebben nog heel wat jaren nodig om te verbeteren vooraleer ze volwaardig een gascentrale kunnen vervangen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.