Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

19 uur geleden zei wooter:

@Tjeu

https://www.cnbc.com/2017/10/04/electric-car-makers-need-infrastructure-plan-says-analyst.html

Wat Tesla wel heeft en de rest niet, is een netwerk van snelladers. Allemaal fijn dat je nu een i3 kan kopen, maar het spel heeft niet alleen een range van 180km, maar kan ook maar tegen 50 kW laden wat betekent dat je op een half uur laden maar 144km verder kan rijden, terwijl een Tesla op een half uur genoeg kan laden om 300km verder te geraken.

BMW verkoopt dat wel dat een i3 niet dient om op vakantie te gaan, maar wat gaat hun Vision Next dan doen? Die gaat op een half uur laden aan 50 kW niet magisch 300km uit dezelfde energie halen waar een i3 maar 144km uit haalt. BMW heeft voor zo een auto laders nodig van 120 kW om met Tesla te concurreren en tot nog toe is geen van de publieke netwerken begonnen met zo een laders te voorzien.

Enkel Porsche belooft om 320 kW laders te bouwen, maar er staan er momenteel maar 2 (1 in Duitsland, 1 in de VS) en ze gaan wel 320 kW doen zegt Porsche, maar leveren momenteel ook maar tot 150 kW.

https://electrek.co/2017/07/14/porsche-350-kw-ev-charging-station/

https://electrek.co/2017/09/19/porsche-ultra-fast-charging-stations-electric-cars-us/

https://electrek.co/2017/10/03/abb-high-power-150-350-kw-electric-car-chargers/

https://electrek.co/2016/11/29/ultra-fast-charging-electric-car-network-bmw-mercedes-ford-vw/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

En @Tjeu, ik blijf erbij dat je met een Tesla met minder dan 300 km per dag inderdaad niet aan een supercharger moet (als je thuis je laadinstallatie laat inbouwen zodat je 's nachts vol kan laden). Maar ik vind de Ioniq ook inderdaad een meer betaalbare auto dan de Model 3. En met het mindere verbruik en 100 kW laden kan je er inderdaad een redelijke eerste auto van maken, maar 100 kW bestaat in Belgie nog niet en de range is minder dan een Tesla dus kan ie nog niet een eerste wagen worden, waar je bij een Tesla momenteel het wel als eerste of enige wagen kan gebruiken.

Het komt er allemaal wel, maar in de klasse van de Model 3, Model S en Model X zijn er nog geen concurrenten... Enkel in de micro en gewone klasse vind je elektrische auto's, maar met beperkte range en voor langere trips zijn er nog geen adequate laders. Dat moet volgens mij echt opgelost worden alvorens je Tesla dood kan verklaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt hier ook want de verloren inkomsten op BIV & brandstof moeten ze op termijn ergens halen hoor ;) 

Zal zoals met de zonnepanelen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik ben er ook zeker van dat België op wettelijk gebied gaat achterlopen, maar je moet er maar eentje hebben die Uber-gewijs of nog erger Obike-gewijs zijn materiaal hier dropt, en de overheid heeft nog maar weinig te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja, populaire plek nabij eetgelegenheden, musea en shopping, vlakbij Silicon Valley en Google. Op minder dan 20km zijn er nog 2 andere superchargers die minder druk zijn, maar da's natuurlijk niet op weg naar huis voor een Google werknemer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ook de regelgeving voor hybrides wordt aangepast, en de fiscale voordelen weg zijn, begin ik meer en meer te denken aan een Tesla.

Donderdag ochtend vertrek ik naar Sierre in Zwitserland, wat 850km ver is. Ik ben iemand die niet langer dan 3u wil rijden, en graag stopt om de benen even te strekken, en in die optiek heb ik mijn route eens uitgestippeld, en gekeken waar er Tesla snelladers staan. Ik zou de trip in 3 stukken doen, dus net geen 300km per deel. 

Eerste snellader zou ik kiezen in Waldlaubersheim, op 270km van thuis, en waar een wegrestaurant is (Mc Do, restaurant, café). Hier zou ik al kunnen lunchen, en dus vlot 20 min. stoppen om terug bij te laden.

Tweede snellader zou ik nemen net over de grens in Bazel. Ik heb dan alweer 300km gedaan, en dan is het tijd voor een koffiepauze.

Daarna geraak ik vlot tot Sierre, wat na bazel nog 270km is. 

Als ik de dag nadien terug naar huis rijd, dan ik laden 50km na Sierre, en geraak ik ook vlot terug thuis, met opnieuw 2 stopplaatsen onderweg.

Geen enkel probleem dus om met een Tesla naar Zwitserland te rijden. Ook is het steeds gemakkelijk dat Tesla berekendt waar ik best kan stoppen om te laden. Hierdoor beslis ik onderweg misschien toch om andere stopplaatsen te kiezen, want ik heb natuurlijk geen idee hoe snel de batterij plat is als ik 200 km/u over de Duitse Autobahn scheur, maar ook niet als het verkeer toelaat om niet sneller te kunnen rijden dan 130 km/u.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ook de regelgeving voor hybrides wordt aangepast, en de fiscale voordelen weg zijn, begin ik meer en meer te denken aan een Tesla.
Donderdag ochtend vertrek ik naar Sierre in Zwitserland, wat 850km ver is. Ik ben iemand die niet langer dan 3u wil rijden, en graag stopt om de benen even te strekken, en in die optiek heb ik mijn route eens uitgestippeld, en gekeken waar er Tesla snelladers staan. Ik zou de trip in 3 stukken doen, dus net geen 300km per deel. 
Eerste snellader zou ik kiezen in Waldlaubersheim, op 270km van thuis, en waar een wegrestaurant is (Mc Do, restaurant, café). Hier zou ik al kunnen lunchen, en dus vlot 20 min. stoppen om terug bij te laden.
Tweede snellader zou ik nemen net over de grens in Bazel. Ik heb dan alweer 300km gedaan, en dan is het tijd voor een koffiepauze.
Daarna geraak ik vlot tot Sierre, wat na bazel nog 270km is. 
Als ik de dag nadien terug naar huis rijd, dan ik laden 50km na Sierre, en geraak ik ook vlot terug thuis, met opnieuw 2 stopplaatsen onderweg.
Geen enkel probleem dus om met een Tesla naar Zwitserland te rijden. Ook is het steeds gemakkelijk dat Tesla berekendt waar ik best kan stoppen om te laden. Hierdoor beslis ik onderweg misschien toch om andere stopplaatsen te kiezen, want ik heb natuurlijk geen idee hoe snel de batterij plat is als ik 200 km/u over de Duitse Autobahn scheur, maar ook niet als het verkeer toelaat om niet sneller te kunnen rijden dan 130 km/u.
 


300 km tussen superchargers is veel te veel.. ga je daar elke keer een dik uur staan ??

Op 20 minuten heb je absoluut niet voldoende range bijgeladen. 20 mins is iets van een 35% ongeveer.

Tegen 200km/u is batterij leeg op 100 km.

Een tesla is super om je dagelijkse verplaatsingen te doen én wanneer deze verplaatsing meestal niet meer is dan 200-250 km..

Maar als je een beetje doorrijdt (150 a 160 km/u) verbruik je bijna 2 maal de rated range.. ie een ritje Brussel - Antwerpen is 45km maar je verbruikt bijna 120 km range.

Mijn advies : ga eens naar tesla en vraag om een weekend ermee te rijden..
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

BMWMB trap je nu ook in de val van “theorie”. Ik vrees dat als je die rit in werkelijkheid gaat doen u gaat dood ergeren aan het tijdverlies en de te nemen “verplichte” route. Ik geloof absoluut niet dat lange afstanden met een Tesla leuk zijn. 1x per jaar misschien als je graag licht sadistisch geniet van een avontuur...... na 1x pak je Range Rover. Het bewijs dat Tesla voor rijke mensen is want ze hebben bijna allemaal een tweede auto voor die lange afstanden. Ik vind dan ook dat een Tesla net zoals een gewone wagen dient belast te worden. Je voordeel moet je halen uit verbruik en je wil om “groener” te zijn en de (voor de fans) massa aan andere voordelen.

Pas dan zie je ook de werkelijke waarde en technologie van dit product

Link naar reactie
Delen op andere sites

En denken jullie nu echt dat rijden op elektriciteit de toekomst is? Ik totaal niet. Als iedereen in België ‘s avonds zijne auto oplaad, dan kan je aan de dynamo draaien als je nog tv wil kijken. Tijdelijke oplossing volgens mij.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei wabe:

En denken jullie nu echt dat rijden op elektriciteit de toekomst is? Ik totaal niet. Als iedereen in België ‘s avonds zijne auto oplaad, dan kan je aan de dynamo draaien als je nog tv wil kijken. Tijdelijke oplossing volgens mij.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Klopt. En de aarde is ook weer plat aan het worden. Gans dat rond gedoe was ook maar iets tijdelijk. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bmwmb kijk eens op http://www.abetterrouteplanner.com om een realistische inschatting te maken. Deze routeplanner en die in de Tesla berekenen een optimale route met superchargers en optimale laadtijden.

Zo zal een Tesla vekiezen dat je eerst vanaf 100% leeg rijdt en er 400km uit haalt, en dan telkens genoeg laad om de volgende etappes in stukken van 200km te doen. Dit is omdat je snel kan laden tot 60% en daarna de laadsnelheid vertraagt hoe korter je bij de 100% geraakt. Dat is de natuur van een accu en dit is de manier dat Tesla je toch toelaat om maar 15-20 minuten te laden om 200 km verder te rijden.

Wij reden van Oostenrijk terug met 3 laadstops, net om die 1000km te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar reiscomfort blijft het een achteruitgang imo, hoe je het ook draait of keert.

En dat is vandaag de dag soms moeilijk te bevatten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei Quill:

Naar reiscomfort blijft het een achteruitgang imo, hoe je het ook draait of keert.

En dat is vandaag de dag soms moeilijk te bevatten.

Klopt. Maar dat was bijvoorbeeld bij de overgang van de vaste lijn naar de eerste GSM's ook. Bij een vaste lijn kon je onbeperkt bellen, had je quasi altijd een goede kwaliteit en was de kost een stuk lager. De eerste GSM's waren alle vijf voeten plat, moest je in staan schreeuwen en tegen het raam geplakt staan om ook maar iets van ontvangst te hebben, kon je in het buitenland soms nog niet met bellen en gesprekken waren enorm duur. 

Om vooruit te gaan moet je wel vaker eerst een stapje achteruit gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid