Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Naar reiscomfort blijft het een achteruitgang imo, hoe je het ook draait of keert.
En dat is vandaag de dag soms moeilijk te bevatten.

Ik vond het reiscomfort bij onze trip naar Oostenrijk er op vooruit gaan. Ik ben nog nooit zo relax aangekomen op mijn vakantiebestemming en nog nooit zo relax thuis gekomen. Die verplichte pauzes en de autopilot maken een aanzienlijk verschil.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei wooter:


Ik vond het reiscomfort bij onze trip naar Oostenrijk er op vooruit gaan. Ik ben nog nooit zo relax aangekomen op mijn vakantiebestemming en nog nooit zo relax thuis gekomen. Die verplichte pauzes en de autopilot maken een aanzienlijk verschil.

Uw plaat blijft hangen. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Tjeu:

Klopt. Maar dat was de overgang van de vaste lijn naar de eerste GSM's ook. Bij een vaste lijn kon je onbeperkt bellen, had je quasi altijd een goede kwaliteit en was de kost een stuk lager. De eerste GSM's waren alle vijf voeten plat, moest in staan schreeuwen en tegen het raam geplakt staan om ook maar iets van ontvangst te hebben en gesprekken waren enorm duur. 

Om vooruit te gaan moet je wel vaker eerst een stapje achteruit gaan. 

Deels akkoord. Een GSM was iets nieuws, iets waarvoor toen maar erg weinig alternatieven waren. Kan je nu toch moeilijk zeggen van een auto of transportmiddel tout court zelfs?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei wooter:


Ik vond het reiscomfort bij onze trip naar Oostenrijk er op vooruit gaan. Ik ben nog nooit zo relax aangekomen op mijn vakantiebestemming en nog nooit zo relax thuis gekomen. Die verplichte pauzes en de autopilot maken een aanzienlijk verschil.

Die mening respecteer ik, maar heb ze intussen écht al vaak genoeg mogen lezen. Op den duur zal je (hier althans) wellicht meer tegenstanders creëren dan volgers, door altijd maar opnieuw die 'blinde' adoratie uit te spuwen. Hopelijk besef je dat ook eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Quill:

Deels akkoord. Een GSM was iets nieuws, iets waarvoor toen maar erg weinig alternatieven waren. Kan je nu toch moeilijk zeggen van een auto of transportmiddel tout court zelfs?

In de jaren 50 had men al telefoon in de auto. Een GSM was dus ook alles behalve iets nieuws. Net als dat telefoneren iets nieuws was. Het was gewoon een andere techniek om eenzelfde doel te bereiken : bellen. 

Dito met de auto, het is een andere benadering om eenzelfde doel te bereiken : je verplaatsen. 

Evenwel, als je kijkt aan welk tempo de elektrische wagen evolueert, dan gaat het toch allemaal best wel snel. De laptop, om weer zo iets te noemen dat eerst meer beperkingen dan winst met zich meebracht, is toch een stuk trager geëvolueerd. 

En veel sneller moet de wagen niet evolueren. De regelgeving loopt achter en in sommige landen, zoals België dient de netbeheerder nog wat aanpassingen te doen. Andere landen hebben een slimmer opgebouwd elektriciteitsnet, waar het geen problemen geeft als plots de helft van de bevolking elektrisch zou gaan rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is al heel snel concreet... :blink:


De regeling van de PHEV's gaat in op 01/01/2020 maar geldt op alle PHEV's aangekocht vanaf 19/10/2017 (vanaf morgen dus!). 

Bestel vandaag nog snel je fake hybride :up:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei wooter:

@Bmwmb kijk eens op http://www.abetterrouteplanner.com om een realistische inschatting te maken. Deze routeplanner en die in de Tesla berekenen een optimale route met superchargers en optimale laadtijden.

Zo zal een Tesla vekiezen dat je eerst vanaf 100% leeg rijdt en er 400km uit haalt, en dan telkens genoeg laad om de volgende etappes in stukken van 200km te doen. Dit is omdat je snel kan laden tot 60% en daarna de laadsnelheid vertraagt hoe korter je bij de 100% geraakt. Dat is de natuur van een accu en dit is de manier dat Tesla je toch toelaat om maar 15-20 minuten te laden om 200 km verder te rijden.

Wij reden van Oostenrijk terug met 3 laadstops, net om die 1000km te halen.

Leuke link. Ik heb gekeken en deze routeplanner kiest dezelfde stops. In totaal zou ik 1.45u in totaal moeten stoppen, wat ik aanvaardbaar vind. Het enige dat voor mij niet klopt met de realiteit is dat de routeplanner aangeeft dat ik maar 120km/u mag rijden, en dat zal op de Duitse Autobahn niet zijn als het sneller kan en mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 120 km/u komt misschien van de instellingen van de routeplanner. Je kan daarin zelf een maximumsnelheid en een standaard afwijking van de snelheidslimiet ingeven, als je bv altijd 6% sneller rijdt dan toegelaten.

Maar neem maar van me aan dat na een paar keer +220 rijden met een Model S, je aan 150 km/u op autopilot leuker gaat vinden. Wat je aan tijd zou winnen door +200 te rijden, verlies je door de extra laadpauzes. Aan 150 is het verbruik niet zo sterk verschillend dan aan 130 of 120.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Quill said:

Die mening respecteer ik, maar heb ze intussen écht al vaak genoeg mogen lezen. Op den duur zal je (hier althans) wellicht meer tegenstanders creëren dan volgers, door altijd maar opnieuw die 'blinde' adoratie uit te spuwen. Hopelijk besef je dat ook eens.

Ik vertel enkel hoe ik het ervaar met een EV. Jij kan niets anders dan gokken hoe irritant je het zou vinden, maar je moet voor de lol zelf maar eens meten hoeveel pauzes je zelf neemt op een trip van +800km, en hoe lang die pauzes zijn.

Neem maar van me aan dat als je op je gemak 's middags iets gaat eten, je Tesla sneller gaat roepen dat je voldoende geladen hebt om de volgende etappe aan te zetten, dan dat jij al met het voorgerecht klaar bent. Maar dan blijf je gewoon eten en blijft je Tesla laden, en is je volgende etappe weer +300 of misschien zelfs +400km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En eens Porsche werkt maakt van hun beloofde 300 kW palen, en Tesla ook het vermogen van hun superchargers verhoogt, sta je nog geen 10 minuten aan zo een lader, en dat is in de praktijk korter dan dat het je vrouw duurt om naar toilet te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minutes ago, BMWMB said:

Leuke link. Ik heb gekeken en deze routeplanner kiest dezelfde stops. In totaal zou ik 1.45u in totaal moeten stoppen, wat ik aanvaardbaar vind. Het enige dat voor mij niet klopt met de realiteit is dat de routeplanner aangeeft dat ik maar 120km/u mag rijden, en dat zal op de Duitse Autobahn niet zijn als het sneller kan en mag.

Ik heb je route ingegeven met de settings voor mijn Model X, en ik moet 5 keer stoppen wat me in totaal 1u25 aan laadtijd zou kosten, om in totaal 8u59 onderweg te zijn waarvan dus 7u34 rijdend. Dit met een maximumsnelheid van 150 km/u als het mag. Maar dan spreken we ook over laadtijden van 4 minuten in Arlon, 10 minuten in Metz, 31 minuten in Nancy, 26 minuten in Sausheim en 11 minuten in Rubigen. Daar kan je met moeite een lunch in plannen. Maar als je dus bv luncht in Metz, dan zal er dus een laadstop weg vallen omdat je meer hebt geladen dan nodig was.

Je Tesla berekent dat overigens automatisch: terwijl je aan de supercharger hangt, kan je op het navigatiescherm zien hoeveel de verwachte lading is op je volgende bestemming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei wooter:

Ik vertel enkel hoe ik het ervaar met een EV. Jij kan niets anders dan gokken hoe irritant je het zou vinden, maar je moet voor de lol zelf maar eens meten hoeveel pauzes je zelf neemt op een trip van +800km, en hoe lang die pauzes zijn.

Neem maar van me aan dat als je op je gemak 's middags iets gaat eten, je Tesla sneller gaat roepen dat je voldoende geladen hebt om de volgende etappe aan te zetten, dan dat jij al met het voorgerecht klaar bent. Maar dan blijf je gewoon eten en blijft je Tesla laden, en is je volgende etappe weer +300 of misschien zelfs +400km.

De assumptie dat ik enkel kan gokken, is natuurlijk wel behoorlijk kort door de bocht. 
Na meerdere trips van/naar Duitsland en Oostenrijk met zowel EV als een gewone dieselstoof, geniet die laatste nog steeds by far de voorkeur. Mijn voorkeur.
Daarvoor moeten we in ons geval nu gewoon nog te veel water bij de wijn doen met een EV, zo simpel is dat.

Het is een beetje het Jokke_vlo verhaal, dat wel. Als je op 1 dag op en af moet, en ter plaatste nog één en ander te bespreken hebt, dan zijn die laadpauzes echt irritant. 

Nu ja, ik neem aan dat je het wel beter weet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Quill:

De assumptie dat ik enkel kan gokken, is natuurlijk wel behoorlijk kort door de bocht. 
Na meerdere trips van/naar Duitsland en Oostenrijk met zowel EV als een gewone dieselstoof, geniet die laatste nog steeds by far de voorkeur. Mijn voorkeur.
Daarvoor moeten we in ons geval nu gewoon nog te veel water bij de wijn doen met een EV, zo simpel is dat.

Het is een beetje het Jokke_vlo verhaal, dat wel. Als je op 1 dag op en af moet, en ter plaatste nog één en ander te bespreken hebt, dan zijn die laadpauzes echt irritant. 

Nu ja, ik neem aan dat je het wel beter weet.

 

En als je een zeilboot van de ardennen naar de zee moet vervoeren is een Range Rover ook een betere wagen dan een Superb. Maar hoevaak doe je dat. 

Een wagen die alles kan bestaat niet. Een EV kan veel, net als een Golf veel kan, maar beiden kunnen ook dingen niet. Door te focussen op wat iets niet kan, mis je veel van de kwaliteiten van wat iets wel kan. Zoals bijvoorbeeld niet meer moeten gaan tanken, amper nog onderhoud, (op termijn) grotere bedrijfszekerheid, mogelijks betere waardevastheid, lagere taksen, ... 

Een EV heeft toch ook echt wel wat voordelen, maar die worden toch wel vaak achteruit geschoven wegens de gebreken bij, voor velen, uitzonderlijke omstandigheden. 

Voor wie die uitzonderlijke omstandigheden eerder doorsnee zijn - zoals bij mij eigenlijk nog steeds - die wacht beter nog ff. Maar daarom zijn de huidige producten zeker niet slecht. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vertel enkel hoe ik het ervaar met een EV. Jij kan niets anders dan gokken hoe irritant je het zou vinden, maar je moet voor de lol zelf maar eens meten hoeveel pauzes je zelf neemt op een trip van +800km, en hoe lang die pauzes zijn.

Neem maar van me aan dat als je op je gemak 's middags iets gaat eten, je Tesla sneller gaat roepen dat je voldoende geladen hebt om de volgende etappe aan te zetten, dan dat jij al met het voorgerecht klaar bent. Maar dan blijf je gewoon eten en blijft je Tesla laden, en is je volgende etappe weer +300 of misschien zelfs +400km.

Vakantie vs business !!

 

Zoals je weet doe ik maandelijks minstens twee lange trips. Wel op 750km stop ik 1 keer voor een broodje dat ik al rijdend op eet en mits wat pech nog een tweede keer om te plassen. Vorige week om 16.30 vertrokken in CH met een 45 min file vertraging stond ik op net 7u in België.

 

Als ik “tijd” heb doe ik het via Vogezen en Jura maar daar ga je geen snelladers vinden “op de route”

 

Je blijft maar blind. Als je lange afstand wil doen met een Tesla moet je het beschouwen als een avontuur of vakantie. En niet als “je verliest amper tijd” en dan van die echt irritante redeneringen gaan maken. Ik weet niet hoe jij je business trips aanpakt maar ik wil gewoon zo snel mogelijk thuis zijn als ik ‘s avonds om 16.30 nog naar België moet vertrekken.

 

Cut the crap man

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Jokke_vlo:

Vakantie vs business !!

 

Zoals je weet doe ik maandelijks minstens twee lange trips. Wel op 750km stop ik 1 keer voor een broodje dat ik al rijdend op eet en mits wat pech nog een tweede keer om te plassen. Vorige week om 16.30 vertrokken in CH met een 45 min file vertraging stond ik op net 7u in België.

 

Als ik “tijd” heb doe ik het via Vogezen en Jura maar daar ga je geen snelladers vinden “op de route”

 

Je blijft maar blind. Als je lange afstand wil doen met een Tesla moet je het beschouwen als een avontuur of vakantie. En niet als “je verliest amper tijd” en dan van die echt irritante redeneringen gaan maken. Ik weet niet hoe jij je business trips aanpakt maar ik wil gewoon zo snel mogelijk thuis zijn als ik ‘s avonds om 16.30 nog naar België moet vertrekken.

 

Cut the crap man

Het is toch allang duidelijk dat een EV op dit moment voor jou nog niet het ideale is. Maar dat is toch niet erg? Er zijn toch nog steeds genoeg alternatieven? 

Het is niet dat er van vandaag op morgen geen 'traditionele' wagens meer beschikbaar zijn. En bij degene die op dit moment op de markt zijn, daar zitten nog steeds wat pareltjes tussen die geen straf zijn om mee te rijden; ofte, die niet voor een Tesla onder moeten doen. Niet qua comfort, niet qua prestaties, niet qua aankoopprijs, niet qua rijplezier. En zelf niet qua AP :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je business trips gaan via de Vogezen en Jura. En buiten business hours op weg naar huis kan je ook niet 5 minuten tijd verliezen.

Ik denk dat we andere prioriteiten hebben. Mijn prioriteit van het zo hard mogelijk doorheen Duitsland peren is er uit; dat brengt niks op en is enkel gevaarlijk. Ben blij dat ik het gedaan heb, maar nog meer blij dat ik het overleefd heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Tjeu said:

En zelf niet qua AP :D

De concurrentie komt kortbij, maar ik heb nog geen concurrent gezien die 1 op 1 competitief is met de functies van AP. Ik denk dat Audi daar het kortste bij zit, met zelfs een voorsprong qua filerijden op goedgekeurde stukken snelweg, maar daar heb je niks aan als je op de E40 zit terwijl dat spel enkel bij file op de A9 Nurenberg-Munchen werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei wooter:

Dus je business trips gaan via de Vogezen en Jura. En buiten business hours op weg naar huis kan je ook niet 5 minuten tijd verliezen.

Ik denk dat we andere prioriteiten hebben. Mijn prioriteit van het zo hard mogelijk doorheen Duitsland peren is er uit; dat brengt niks op en is enkel gevaarlijk. Ben blij dat ik het gedaan heb, maar nog meer blij dat ik het overleefd heb.

Dit smeekt om een ban lijkt me.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei wooter:

De concurrentie komt kortbij, maar ik heb nog geen concurrent gezien die 1 op 1 competitief is met de functies van AP. Ik denk dat Audi daar het kortste bij zit, met zelfs een voorsprong qua filerijden op goedgekeurde stukken snelweg, maar daar heb je niks aan als je op de E40 zit terwijl dat spel enkel bij file op de A9 Nurenberg-Munchen werkt.

Er zijn er al meer dan genoeg die betere delen hebben dan een Tesla. Zelf een VW passat heeft het verstand om bij het onwel worden van de bestuurder de wagen tot stilstand te brengen aan de kant van de weg, waar een Tesla gewoon midden op de weg stopt. Want dat is veilig. Daar sta je dan, midden op de snelweg. Gewoon stil. Sitting duck. Goe bezig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die betere delen klopt, maar ik rij veel meer normaal op de snelweg dan dat ik flauw val in mijn auto, dus jammer genoeg telt het geheel van de delen, en niet de individuele delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei wooter:
Dus je business trips gaan via de Vogezen en Jura. En buiten business hours op weg naar huis kan je ook niet 5 minuten tijd verliezen.

Ik denk dat we andere prioriteiten hebben. Mijn prioriteit van het zo hard mogelijk doorheen Duitsland peren is er uit; dat brengt niks op en is enkel gevaarlijk. Ben blij dat ik het gedaan heb, maar nog meer blij dat ik het overleefd heb.

Moeilijk te verstaan :

 

- als ik eens wat tijd heb dan pak ik een sportwagen en knal door de vogezen en stoort het me niet om er wat langer op te rijden

- als ik het druk heb of ik moet ‘s avonds nog rijden wil ik snel thuis zijn

 

In geen van beide gevallen heb ik goesting in meerdere stops van 30 minuten verplicht eten en drinken om mijn auto op te laden. En absoluut zeker niet als ik dus s avonds moet rijden.

 

WAT HEEFT DAT FUCKING HELL TE MAKEN MET SNEL DOOR DUITSLAND KNALLEN. IK PASSEER DAAR NIET EENS.

 

Ik weet het niet he maar is het zo moeilijk te snappen dat uw lange autostrade stops me nodeloos zouden vertragen en NUL plezier noch tijdswinst opleveren. Als je dat allemaal wil doen geen probleem. Stop gewoon om de ongemakken te minimaliseren en DEBIELE vergelijkingen te laken als knallen in Duitsland. WTF WAAR HAAL JE DIE ONZIN plots ??? Daar gaat het me helemaal niet om.

 

FUCK MAN echt niet mogelijk om eens gewoon te argumenteren en niet met bullshit af te komen.

 

Nogmaals als mensen dat er voor over hebben elke maand ok. Maar doe gewoon niet alsof zo een EV de oplossing is of kan zijn voor alle gebruik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daarstraks voor @BMWMB z'n route berekend en de langste stop was 31 minuten. De kortste 4 minuten.

Tuurlijk haal je geen tijdswinst met een EV. Maar je haalt er wel comfort mee, want na die afstand te rijden ben je niet onnozel vermoeid, laat staan hoe vermoeid je bent als je al 6 uren met je huidige auto hebt gereden met maar 1 stop om een broodje mee te nemen (en dat broodje al rijdend op te eten, alles voor de tijdswinst).

Als tijdswinst echt voor je belangrijk is, moet je eens met het vliegtuig gaan. Zelfs een lijnvlucht is maar 1u15 tot 1u20 vliegen. Met alle voor- en natransport kom je dan nog lang niet in de buurt van het tijdsverlies dat je al rijdend op doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor er gevochten gaat worden en er doden vallen

 

is een tesla dan iets voor mij?

dagelijks 10km rit, mogelijkheid om thuis te laden (afgesloten garage)

in het weekend wat rondrijden voor voetballende kinderen en een eventuele uitstap naar zee, ardennen of andere locatie.

 

(geraak je bv zonder "tanken/laden" pakweg in de ardennen en terug? )

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid