Gast wooter Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 Dat individueel off grid gaan is onzin. Zoals Tjeu aanhaalt is de investerimgkost onnoemelijk hoog. Die op zijn woonbootje van Fuel zal absoluut niet off grid zijn, niet met een gemiddeld stroomverbruik van een gezin. Maar als gemeenschap kan je wel 'off grid' gaan; alles wat je kan consolideren is goedkoper, en alles wat je in grote aantallen kan aanschaffen is goedkoper per stuk. Het loont dan bv wel om zonnefarms, windfarms en battery farms neer te zetten om het netwerk te voorzien van continue stroom. https://www.theverge.com/2017/3/8/14854858/tesla-solar-hawaii-kauai-kiuc-powerpack-battery-generator Dit terzijde: een enkele windturbine kan tussen de 2-5MW opwekken met uitschieters tot 7MW voor nieuwe turbines.. Een zonnepanelen-installatie zoals van Tesla hierboven is 13MW, maar een installatie zoals boven op Tesla in Tilburg is maar 3MW. Probleem is wel dat een kerncentrale tussen de 400 tot 1000MW kan opwekken. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 3 uren geleden, DHL zei: Ja, inderdaad, maar momenteel kunnen we toch niet voort zonder die kerncentrales ? En voor zover ik lees (al naargelang het artikel gekleurd is natuurlijk) zou kernenergie na groene stroom nog het properste zijn... op het kernafval na natuurlijk. Ik weet, da's ook serieuze vuiligheid... Had zelf eens gekeken voor een windmolentje in mijn tuin. Ruimte genoeg zonder de buren te storen. Kan de overheid de particulieren niet steunen voor zulke initiatieven ? Zo'n molen kost te veel momenteel, maar dat was bij de zonnepanelen ook het geval tot men ze massaal begon af te nemen. En zo'n molen gecombineerd met zonnepanelen, dan zou je toch al een heel eind komen ? Ik zou er bvb meerdere of een grotere kunnen plaatsen en hiervoor vergoed worden door andere gebruikers in de buurt. Probleem volgens mij is dat men nu snel snel oplossingen zoekt zonder alternatieven. Bvb de houding tov dieselwagens. Terwijl ze eigenlijk weten dat een moderne direct ingespoten benzinemotor nog vervuilender is. Ik snap totaal niet meer waarop het beleid momenteel gebaseerd is om op langere termijn iets te verwezelijken. Is onmogelijk denk ik iets om te keren wat doorheen 100 jaar stelselmatig gecreeerd werd. Electrische wagens, allemaal goed en wel, maar momenteel te duur voor hetgene je krijgt en bijlange niet haalbaar voor iedereen door die onmogelijkheid tot laden als stadsbewoner (of gewoon iemand die geen oprit of garage heeft). Ik ben er niet tegen, zou een equivalent van een 5 serie, X4, A6 enz heel goed zien zitten... aan de prijs van een huidige diesel. Maar of het milieu hiermee echt geholpen is, weet ik ook niet zeker. Een batterij zou vervuilend zijn bij recyclage, je moet de grondstoffen die nodig zijn en de assemblage in rekening brengen,... Wellicht is het milieu meer geholpen als ik wacht met vervangen tot ik het eigenlijk van plan was... Kernenergie is inderdaad proper, maar het afval niet. En er moet maar met een opslagplaats eens iets mis gaan om veel problemen te hebben. Het is eigenlijk vreemd dat we toch nog steeds verkiezen die risico's te nemen. Als je zou weten hoeveel kernenergie er verkocht wordt aan het buitenland (vooral naar Rusland zo blijkt), dan kan je stellen dat we alvast met een heel pak minder kunnen. Subsidies voor windmolens zou tot dezelfde problematiek leiden als de subsidies voor PV. Iedereen springt plots op de kar en we krijgen (bij wind) overproductie en op momenten zonder wind onder productie, waardoor het net nog meer in onbalans geraakt. Je moet er eens op letten hoe vaak de straatverlichting (vooral op de snelweg) actief is op een winderige en zonnige winterdag. Zeker wanneer er wat schaapwolkjes zijn die de zon onvoorstelbaar te voorschijn laten komen en weer wegsteken. Gevolg is dat het te moeilijk is om in te schatten hoeveel energie er bij komt op het net, dus gaan ze gewoon produceren met de centrales, en grote delen van wat dan via PV of wind komt, wordt gewoon gedumpt in de straatverlichting. Meer kleine windmolens zou dat dus enkel versterken. De grote windmolens zijn minder gevoelig aan kleine veranderingen van windsterkte, waardoor ze een constantere hoeveelheid energie kunnen bieden. Ze zijn nu ook aan het experimenteren met grote zware vliegwielen onder de windmolens. Die kunnen dan als buffer dienen, zodat de windmolens een nog vlakkere energie afgifte zouden hebben. Geen idee wat de rendementen daar van zijn, maar het idee is alvast goed. Ik vind de naam nu niet meer terug, maar er is een Belgisch bedrijf dat bezig is met de uitrol van de eerste semi commerciële getijdencentrales. Hun systeem verschilt van de rest, doordat het op de bodem ligt. Hierdoor is het niet gevoelig aan storm (waarbij andere systemen vaak in fout gaan door overproductie) en levert het quasi altijd een constant vermogen. Zo systemen zijn perfecte opvolgers voor de kerncentrales : systemen die een mooie constante opbrengst hebben en de basislast van het land kan verzekeren. Het probleem van 'als iedereen elektische rijdt ligt ons net plat' is ook overroepen. We gaan nooit allemaal op hetzelfde moment onze wagen inprikken. Daarnaast zullen de meeste wagens amper bij moeten laden, of helemaal niet dagelijks moeten laden. Daardoor is de gelijktijdigheid veel beperkter dan veelal aan wordt genomen. Dat is een beetje zoals in een appartementsgebouw. Als je 84 appartementen hebt met gemiddeld 2 personen per appartement, hoeveel warmwater moet je dan produceren? Iedereen gaat er vanuit dat zowat iedereen op hetzelfde moment gaat douchen, terwijl er in de praktijk nooit meer dan 11 douches gelijktijdig actief blijken te zijn. Gelijktijdigheid is zwaar overroepen. Het probleem voor mensen in de stad of zonder oprit is er op dit moment wel nog. Maar zoals ik reeds veel aangehaald heb, zal ook dat steeds minder een probleem zijn. Het eerste wat de elektrische wagens steeds meer gaan doen, is energie recupereren. Op dit moment is dat nog beperkt, maar zuiver theoretisch kan een elektrische wagen even hard remmen op zijn elektromotor, als dat die kan accelereren. Voor een Tesla model S P100D zou dat dus willen zeggen dat die van 100-0 kan in 2,4 seconden. Dat is al niet slecht. Waarom heb je dan nog gewone remmen nodig? Ofte : als je al de energie van bij het remmen terug op kan slaan, hoeveel gaat een wagen dan nog verbruiken? Hoevaak ga je dan nog moeten tanken? Doe er dan nog wat zonne-energie bij -die ook zal verbeteren- en een wat grotere batterij en je komt al een heel eind. We zijn er nog niet, maar het kan plots allemaal snel beginnen gaan. 3 uren geleden, ir_fuel zei: Ik ken mensen die op een boot wonen en die zijn ook off grid. Dat heeft geen 100K gekost hoor 90% van de woonboten zijn geconnecteerd met het net. Wil je toch nog iets of wat van comfort, dan ga je toch al snel richting een 12kW vermogen. https://www.machineland.be/europower-epg15000te-stroomgroep-15-kva-honda-gx690-semi-geluidsgedempt-elektrische-start-0 Kost je 5.000 euro voor je generator en 5 liter brandstof per uur. Ben je wat zuiniger, dan kom je aan een lager benodigd vermogen, waardoor je er voor 4.000 euro vanaf bent, maar het brandstofverbruik zal niet spectaculair dalen. Dus inderdaad ver van die 100.000 euro. Maar daarmee gaan we niet echt vooruit... 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 En voor laden in de stad is er al een technische oplossing: Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 1 hour ago, wooter said: Dat individueel off grid gaan is onzin. Zoals Tjeu aanhaalt is de investerimgkost onnoemelijk hoog. Die op zijn woonbootje van Fuel zal absoluut niet off grid zijn, niet met een gemiddeld stroomverbruik van een gezin. Die zijn bootje ligt op een kwartier roeien van de haven. 't Is dus niet dat hij effe een kabel heeft getrokken. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 Hij zal ook geen 4000kWh per jaar erdoor jagen aan zelf opgewekte energie Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 Neje, verre van zelfs. Die heeft zelfs gene frigo Quote
DHL 43 Geplaatst: 23 maart 2018 Geplaatst: 23 maart 2018 4 uren geleden, wooter zei: En voor laden in de stad is er al een technische oplossing: Idee is heel goed natuurlijk, maar probleem is dat er maar heel weinig palen staan in de meeste steden en gemeentes hee. Als electrisch rijden echt massaal wil doorbreken, gaat men hiervoor toch een oplossing moeten vinden. Geloof je er niet in dat ultrasnel laden er mettertijd kan komen zodat men op enkele minuten een wagen 'voltankt' ? Ik weet dat dit momenteel technisch onmogelijk is, maar men doet er toch onderzoek naar ? Zodat men zou kunnen laden in een 'tankstation' terwijl men wacht. Dat zou een grote doorbraak betekenen. Is nu misschien onmogelijk, maar zulke zaken kunnen toch snel evolueren ? Als je ziet hoe snel alles ontwikkelt wat men onmogelijk achtte. Quote
DHL 43 Geplaatst: 23 maart 2018 Geplaatst: 23 maart 2018 Tjeu, ivm die laadpiek en ons net stond er onlangs in AG een artikel. En de persoon die men interviewde sprak toch van een probleem en dat men hiervoor intelligent zou moeten gaan laden, aangekoppelde wagens die als het ware communiceren over het moment waarop ze beginnen te laden omdat er toch massaal 's nachts wagens aan het net zullen hangen. De kabel zoals we die nu kennen zal wellicht toch veel minder gebruikelijk worden bij privéladen en vervangen worden door inductieladen. En dan parkeer je je wagen toch continu op die mat thuis, eventueel met een timer zodat de mat enkel 's nachts werkt omdat de stroom dan goedkoper is ? Kabel zal uiteraard ook blijven bestaan wegens de hogere laadsnelheden of gewoon, op goedkopere voertuigen, want zo'n dubbele mogelijkheid tot laden zal ook extra kosten. En ivm die energie overschotten waar je van spreekt, kan men die overschot niet gaan stockeren om op mindere dagen te gebruiken ? Of is dit te duur ? Kunnen batterijen zijn maar wellicht zijn er ook alternatieven hiervoor ? Omzetten naar mechanische energie of zo ? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 maart 2018 Geplaatst: 23 maart 2018 4 uren geleden, DHL zei: Tjeu, ivm die laadpiek en ons net stond er onlangs in AG een artikel. En de persoon die men interviewde sprak toch van een probleem en dat men hiervoor intelligent zou moeten gaan laden, aangekoppelde wagens die als het ware communiceren over het moment waarop ze beginnen te laden omdat er toch massaal 's nachts wagens aan het net zullen hangen. De kabel zoals we die nu kennen zal wellicht toch veel minder gebruikelijk worden bij privéladen en vervangen worden door inductieladen. En dan parkeer je je wagen toch continu op die mat thuis, eventueel met een timer zodat de mat enkel 's nachts werkt omdat de stroom dan goedkoper is ? Kabel zal uiteraard ook blijven bestaan wegens de hogere laadsnelheden of gewoon, op goedkopere voertuigen, want zo'n dubbele mogelijkheid tot laden zal ook extra kosten. En ivm die energie overschotten waar je van spreekt, kan men die overschot niet gaan stockeren om op mindere dagen te gebruiken ? Of is dit te duur ? Kunnen batterijen zijn maar wellicht zijn er ook alternatieven hiervoor ? Omzetten naar mechanische energie of zo ? De gemiddelde wagen in België doet 30km/dag. Dat zijn er dus doorsnee 12 's morgens en 18 's avonds. Wanneer de energie recuperatie beter wordt, hoelang gaat een wagen gemiddeld dan nog moeten laden? Het hoelang bepaalt de gelijktijdigheid en dus de nood aan schakelplannen. Nu, de Leaf speelt daar volledig op in. Energieopslag in batterijen heeft wat problemen, zowat dezelfde als dat we nu al zien bij een elektrische wagens : je kan er nog niet evenveel/snel energie in pompen als dat je eruit kan halen. Daarnaast zijn piekbelastingen heel moeilijk te verwerken voor batterijen. Als je een Tesla in zijn ludacris modus plaatst, dan zegt hij u ook dat dit voor schade aan de batterij zorgt. Dat maakt dat batterijen niet de beste keuze zijn om het net uit te vlakken. Tenzij je er zoveel zet dat de piekbelastingen onder de gezonde belasting voor de batterijen blijven. Maar dat jaagt het kostenplaatje de hoogte is. Daarenboven zijn batterijen niet geschikt voor opslag op lange termijn. Iedereen weet dat een batterij vanzelf leeg loopt. Dat is altijd al geweest en is nu nog steeds zo. Daar is geen oplossing voor. Omzetten naar mechanische energie is wat ze willen doen met de windmolens, door er een ronddraaiend vliegwiel onder te hangen. Maar mechanische energie heeft altijd verliezen (zoals wrijving), waardoor het kostenbaten plaatje bemoeilijkt wordt. Maar goed, hier ga ik stoppen, het gaat hier immers over auto's. 1 Quote
DHL 43 Geplaatst: 23 maart 2018 Geplaatst: 23 maart 2018 T gaat over electrische auto's hee ;)... hoe bedoel je met de Leaf speelt daar volledig op in ? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 maart 2018 Geplaatst: 23 maart 2018 15 uren geleden, DHL zei: Een batterij zou vervuilend zijn bij recyclage, Dat puntje had ik nog overgeslaan. De moeilijkheid van lithium batterijen is dat er op dit moment nog maar een fabriek ter wereld is die de batterijen kan/wil recycleren : Umicore hier in België. Evenwel, zoals reeds aangehaald, kan je niet alle batterijen van over de wereld naar hier laten komen. Zo een batterij gaat immers spontaan ontbranden wanneer ze te warm wordt (denk aan de samsung telefoons die 'ontploften') en wanneer ze verbranden en de temperatuur boven de 80°C komt, wordt er tijdens het verbrandingsproces intern zuurstof opgewekt. Dat maakt dat je zo een brandende batterij moeilijk kan blussen. Water helpt bijvoorbeeld niet. Integendeel. Lithium en water : Dat maakt dus dat je, zoals reeds paar maal aangehaald, geen bootje met lithium batterijen kan vullen en deze naar België kan brengen om ze te laten recycleren. Daarom wil Tesla de autobatterijen omzetten naar wallboxes. Maar ook die hebben een beperkte levensduur en wat er dan mee moet gebeuren, daar hebben ze nog geen idee van. Wss meenemen naar Mars en onder de baan 'verliezen'. Laat het trouwens ook die problematiek zijn waardoor veel andere constructeurs wat achter blijven. Zeker hier in Europa hebben de constructeurs de verplichting om de batterijen terug te nemen. Maar als je er niets mee kan doen, wat dan? Mercedes tast ook het idee af van de wallbox, maar de specificaties daarvan zijn onduidelijk en hoogstwss te belachelijk om waar te zijn (in deze fase). Bij een andere constructeur is het plan op dit moment om ze gewoon allemaal in een loods te proppen en zelf te gebruiken voor energie opslag van hun eigen opgewekte energie. Dat de batterijen dan een beperkte capaciteit hebben maakt minder uit, gezien de batterijen toch 'gratis' waren. Maar uiteraard is dat ook maar een tijdelijke oplossing. Evenwel is dat het beste/goedkoopste idee dat ze op dit moment kunnen bedenken. (En plots zullen die dan wel eens op een boot terecht komen naar god weet waar, waar ze dan plots gewoon verdwenen zijn) 2 Quote
Gast wooter Geplaatst: 23 maart 2018 Geplaatst: 23 maart 2018 Dan moet je er ook wel bij vermelden dat Renault met hun huurbatterijen merkt dat ze langer meegaan dan gepland en eigenlijk een tekort hebben aan tweedehands batterijen voor hun wallboxen. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 maart 2018 Geplaatst: 23 maart 2018 Zojuist, wooter zei: Dan moet je er ook wel bij vermelden dat Renault met hun huurbatterijen merkt dat ze langer meegaan dan gepland en eigenlijk een tekort hebben aan tweedehands batterijen voor hun wallboxen. Tekort? Die wallboxen zijn nog niet gekeurd voor installatie. Net als de Tesla wallboxen trouwens. Die mogen hier in België nog niet geïnstalleerd worden. En terecht, want uit veiligheidsoogpunt schort er nog behoorlijk wat aan. Quote
Joske 922 Geplaatst: 23 maart 2018 Geplaatst: 23 maart 2018 Maar ze worden wel al te koop aangeboden en zelfs gepromoot door sommige elektriciteitsleveranciers. [emoji848]Mijn huis is er klaar voor, alleen nog effe de verder onderzoeken wanneer en welke batterij er komt. (Tesla voorlopig zeker niet, die past niet in mijn kruipkelder) Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 23 maart 2018 Geplaatst: 23 maart 2018 54 minuten geleden, Joske zei: Maar ze worden wel al te koop aangeboden en zelfs gepromoot door sommige elektriciteitsleveranciers. Mijn huis is er klaar voor, alleen nog effe de verder onderzoeken wanneer en welke batterij er komt. (Tesla voorlopig zeker niet, die past niet in mijn kruipkelder) Een Tesla Roadster wordt ook al te koop aangeboden e. Dat wil niets zeggen. Maar in dit geval is het alweer eerder een kwestie van het wetgevend kader dat achter loopt op de markt. Een voorbeeld : op dit moment staan er reeds 10 Tesla wallboxes in België, als testopstelling. Maar daarbij zijn deze rechtstreeks aangeschakeld op het huishoudelijk net, zoals ze bedoeld zijn. Evenwel zit er geen differentieel in en staan ze aangesloten achter de hoofddifferentieel. Hierdoor heb je dus een serieus veiligheidsrisico, bij elektrocutie kunnen ze stoom blijven leveren tot ze leeg zijn. Om die problemen op te lossen wordt er dus een wettelijk kader opgesteld. Daarbij zal het verplicht zijn dat de toestellen voorzien zijn van een aardlekbeveiliging, zoals dat ook nodig is voor de inkomende stroom van het net. En de Tesla wallbox heeft dat op dit moment niet, waardoor die dus niet meer zal voldoen. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 23 maart 2018 Geplaatst: 23 maart 2018 Je kan nu toch al LG wallboxen kopen? Zijn die wel al voorzien? Quote
DHL 43 Geplaatst: 23 maart 2018 Geplaatst: 23 maart 2018 Tjeu, ik bewonder je kennis over deze materie... Is ook zeer boeiend. Als ik het goed begrijp is zo'n wallbox in feite een 'afgedankte' batterij zoals Wooter zegt ? Dus... de levensduur is af te wachten en de capaciteit tov het volume is laag ? En die gaan dan op termijn ook stuk en werd het probleem enkel in tijd verschoven ? Als ik me niet vergis bestaan er ook andere batterijen dan die lithiumbatterijen. Ken de naam niet meer, is dus moeilijk googlen voor mij, maar je kon ze krijgen voor electrische fietsen. Levensduur zou vele langer zijn. Weet je daar meer van ? En de batterij die ze nu in de wagens gebruiken, zijn die ook gevoelig aan diepteontlading ? En zou je ze in principe niet meer dan 80 a 85 % mogen laden om de levensduur langer te houden ? Indien ja, dan zal de electronica van de batterij dit wellicht in het oog houden. Quote
tuscani 11.792 Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 een paar domme vragen hoe werken zo'n publieke laadpalen die je tegenkomt in parkings, steden en tankstations? Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 Je steekt die kabel in je uitlaat, zet de automaat in P, lichten aan en koffer open. 1 Quote
tuscani 11.792 Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 32 minuten geleden, DDke zei: Je steekt die kabel in je uitlaat, zet de automaat in P, lichten aan en koffer open. ga ik zeker proberen, maar dan weet ik nog niet, of dat met een kaart of cash geld, of bitcoins is Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 1 hour ago, tuscani said: ga ik zeker proberen, maar dan weet ik nog niet, of dat met een kaart of cash geld, of bitcoins is Ik zou dat gewoon niet doen met een hybrid. Je moet overal betalen, en dikwijls meer dan diesel. Behalve bij gratis laders zoals bij een hotel, ikea enz 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 3 hours ago, tuscani said: een paar domme vragen hoe werken zo'n publieke laadpalen die je tegenkomt in parkings, steden en tankstations? RFID badge of token vragen bij newmotion.com en dit topic van het begin nog eens lezen. En de tesla lovers topic. Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 On 3/23/2018 at 9:01 AM, Tjeu said: Dat puntje had ik nog overgeslaan. De moeilijkheid van lithium batterijen is dat er op dit moment nog maar een fabriek ter wereld is die de batterijen kan/wil recycleren : Umicore hier in België. Evenwel, zoals reeds aangehaald, kan je niet alle batterijen van over de wereld naar hier laten komen. Zo een batterij gaat immers spontaan ontbranden wanneer ze te warm wordt (denk aan de samsung telefoons die 'ontploften') en wanneer ze verbranden en de temperatuur boven de 80°C komt, wordt er tijdens het verbrandingsproces intern zuurstof opgewekt. Dat maakt dat je zo een brandende batterij moeilijk kan blussen. Water helpt bijvoorbeeld niet. Integendeel. Lithium en water : Dat maakt dus dat je, zoals reeds paar maal aangehaald, geen bootje met lithium batterijen kan vullen en deze naar België kan brengen om ze te laten recycleren. Daarom wil Tesla de autobatterijen omzetten naar wallboxes. Maar ook die hebben een beperkte levensduur en wat er dan mee moet gebeuren, daar hebben ze nog geen idee van. Wss meenemen naar Mars en onder de baan 'verliezen'. Laat het trouwens ook die problematiek zijn waardoor veel andere constructeurs wat achter blijven. Zeker hier in Europa hebben de constructeurs de verplichting om de batterijen terug te nemen. Maar als je er niets mee kan doen, wat dan? Mercedes tast ook het idee af van de wallbox, maar de specificaties daarvan zijn onduidelijk en hoogstwss te belachelijk om waar te zijn (in deze fase). Bij een andere constructeur is het plan op dit moment om ze gewoon allemaal in een loods te proppen en zelf te gebruiken voor energie opslag van hun eigen opgewekte energie. Dat de batterijen dan een beperkte capaciteit hebben maakt minder uit, gezien de batterijen toch 'gratis' waren. Maar uiteraard is dat ook maar een tijdelijke oplossing. Evenwel is dat het beste/goedkoopste idee dat ze op dit moment kunnen bedenken. (En plots zullen die dan wel eens op een boot terecht komen naar god weet waar, waar ze dan plots gewoon verdwenen zijn) 't is een beetje zoals bij kernenergie zegt Maar gaan er geen extra fabrieken komen om te recycleren? Zeker als de tekorten aan grondstoffen zich gaan opstapelen, dan is daar toch geld te rapen? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 't is een beetje zoals bij kernenergie zegt [emoji14] Maar gaan er geen extra fabrieken komen om te recycleren? Zeker als de tekorten aan grondstoffen zich gaan opstapelen, dan is daar toch geld te rapen?Op dit moment is urban minening of recyclage nog te duur. Er zal daar op termijn wel een kanteling in komen. Let wel, wereldwijd is er geen gewoonte om te recycleren. Wij vinden dat vanzelfsprekend, maar op de meeste plaatsen in de wereld doen ze daar nog niet aan mee, waardoor investeren in recyclage ook gewoon nog niet in hun gedachten op komt. Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 4 minutes ago, Tjeu said: 32 minutes ago, ir_fuel said: 't is een beetje zoals bij kernenergie zegt Maar gaan er geen extra fabrieken komen om te recycleren? Zeker als de tekorten aan grondstoffen zich gaan opstapelen, dan is daar toch geld te rapen? Op dit moment is urban minening of recyclage nog te duur. Er zal daar op termijn wel een kanteling in komen. Let wel, wereldwijd is er geen gewoonte om te recycleren. Wij vinden dat vanzelfsprekend, maar op de meeste plaatsen in de wereld doen ze daar nog niet aan mee, waardoor investeren in recyclage ook gewoon nog niet in hun gedachten op komt. Gaat me niet over het milieu, maar als je die zeldzame grondstoffen kan verkopen aan bedrijven die anders te lang moeten wachten op materiaal is het economisch interessant he. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.