Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast wooter
Geplaatst:
In de week zat ik in Steenokkerzeel, waar menig autos water van 50 cm doorstonden en sommigen gestrande zijn, met alle gevolgen vandien.  Op een bepaald punt ben ik gestopt. 50cm was te veel en de kans op een open rioolput te groot.

Wie heeft het gewaagd om met de elektrisch wagen door 30 cm water te rijden? Is dit doenbaar? 

Ik zou het niet aanraden op basis van de vuiligheid die kan binnen lekken, maar in tegenstelling tot een gewone auto heb je geen inlaat waar water kan binnenlopen om je motor vast te laten lopen.

Als je wil weten wat het geeft op een Tesla Model S die een week lang overstroomd is geweest:
Gast Dirk75
Geplaatst:
6 minuten geleden, wooter zei:

Ik zou het niet aanraden op basis van de vuiligheid die kan binnen lekken, maar in tegenstelling tot een gewone auto heb je geen inlaat waar water kan binnenlopen om je motor vast te laten lopen.

Als je wil weten wat het geeft op een Tesla Model S die een week lang overstroomd is geweest:

Gewoon doen Wooter, vertrouwen hebben in je tesla.

Gast wooter
Geplaatst:

Blijven ontkennen [emoji38]z:

Lees die artikels eens.

Lees ook de studie eens.
Gast wooter
Geplaatst:

https://electrek.co/2018/05/28/bmw-wireless-electric-car-charging-system-convenience-cost-efficiency/#more-67712

Er is blijkbaar een idee dat mensen met een elektrische auto niet graag de stekker zouden insteken.

Er hebben er hier ook al een paar gezegd dat ze enkel aan het elektrisch rijden willen, als ze draadloos kunnen opladen.

BMW heeft nu een oplossing, maar er zitten wat problemen aan:

• prijzig (andere systemen lopen op tot 12K)
  • maar 3,5kW laden (met een 35kW batterij ben je dus 10 uur bezig, ervan uitgaande dat je 100% efficient kan laden. De meeste EV's die +500km kunnen rijden hebben 90 tot 100kWh batterijen)
  • maar 85% efficient. 15% van je energie ben je dus kwijt, die gaat niet in je batterij .

Eigenlijk een oplossing voor een probleem dat niet bestaat, want ik verlies nog geen 5 seconden per keer dat ik de stekker in steek of er uit haal.

Feit is wel dat de andere merken geen eenvoudige manier hebben om de stekker los te maken; enkel Tesla heeft een knop op de stekker om de stekker los te maken (werkt enkel als je de sleutel op zak hebt en dus vlak bij de auto staat).

Geplaatst:
1 minuut geleden, wooter zei:

Feit is wel dat de andere merken geen eenvoudige manier hebben om de stekker los te maken; enkel Tesla heeft een knop op de stekker om de stekker los te maken (werkt enkel als je de sleutel op zak hebt en dus vlak bij de auto staat).

audi ook hoor.

stekker vergrendeld zich ook bij het afsluiten van de wagen. als je de wagen los doet via je afstandbediening ontkoppeld de stekker ook. en anders gewoon op het knopje duwen aan de stekker (idd ook enkel als hij de sleutel "ziet")

Gast wooter
Geplaatst:

Goed dat ze toch een normaal systeem hebben.

Ik denk niet dat de stekker zich loskoppelt als je de wagen los doet, want de stekker hoort vast te zitten zolang de wagen laad. En het lijkt me sterk dat telkens je de deuren open doet, hij het laden onderbreekt.

De stekker zit vergrendeld om 2 redenen:

1. Je wil niet dat iemand anders de stekker uit trekt en je niet meer staat te laden
  2. er lopen zo een hoge vermogens over de kabel als je aan meer dan 3,5kW zit te laden, dat je het risico krijgt dat de stroom over springt en de pinnen en behuizing beschadigt.. Je ziet dit soms bij mensen die gebruik maken van die 3 fase Mennekens stekkers en de stekker van een machine bijvoorbeeld uit trekken terwijl het stroom verbruikt.
Geplaatst:

dat zal dan idd kloppen want was al aan het twijfelen. knopje naast de stekker dus steeds induwen, maar dat knopje werkt niet wanneer de wagen vast is. (dat zal beter zijn)

1920x1080_AQ7_E-TRON_D_151043.jpg

onderste knopje voor te ontgrendelen, bovenste voor de timer

Geplaatst:

Bij BMW stopt het laden als je de wagen opent. Je kan dan ook de stekker eruit trekken.

Geplaatst:

Geladen discussies hier allemaal

• Vind ik leuk 1
Gast wooter
Geplaatst:
48 minutes ago, Brunault said:

Interessant.

Nu moet je me eens verklaren hoe de redacteur kan beweren dat lithium in prijs zit te stijgen, als de prijs per kWh elk jaar met 20% zit te dalen?

5b0f0eae04e47_ScreenShot2018-05-30at22_50_43.png.f31e957f9789b3bd7f0a19b3f5bc0b36.png

http://data.bloomberglp.com/bnef/sites/14/2017/07/BNEF-Lithium-ion-battery-costs-and-market.pdf

Tesla zit momenteel aan een 100$ per kWh om een batterij te maken.

Gast Dirk75
Geplaatst:

De prijs van de grondstof kan stijgen, maar de productiemethode kan blijkbaar goedkoper.

Geplaatst:

De lithium prijs blijft idd stijgen omdat de grondstof steeds schaarser zou worden.
Maar de prijs van de lithium is natuurlijk maar een deeltje in de prijs van een Lithium-Ion batterij.

Geplaatst:
14 minutes ago, wooter said:

Wat heeft Daimler te maken met de Tesla-verhalen? Dat is toch geen koekje van eigen deeg? Dat zijn journalisten die hun werk doen door alle autoconstructeurs tegen het licht te houden. Mooi dat dit verschijnt. We zullen pas weten of het waar is als het zover is, natuurlijk. Daimler heeft momenteel wel als voordeel dat het niet afhankelijk is van zijn output van elektrische auto's. 

Geplaatst: (aangepast)

Daarom zet ik het er ook. Maar nu een auto verkopen is beter dan later.

[ EDIT - stuk weggedaan over batterij-supplies dat niet relevant was ]

Ik denk dat de paniek bij Mercedes beperkt is. Ze verkopen, produceren, leveren en daarnaast stroomt het geld niet langs alle kanten weg. Je kunt inzetten op de toekomst én op het heden.

image.png.9e955731213321ec9744c49de47421d2.png

aangepast door Marvin
Geplaatst:

Om op dit thema verder te gaan. Bloomberg heeft een interessant artikel waarom niet alle constructeurs nu al inzetten op elektrische auto's.  Makes sense. Het is niet omdat je laat bent, dat er niets meer te rapen valt. Zie ook Volkswagen met de laattijdige komst in het segment van de monovolumes en later kleine SUV's. Consumenten vervangen auto's. Niets is eeuwig. 

Demand for electric vehicles outside China is weak, with battery-powered models accounting for only one in 50 or so vehicle sales globally. Battery technology is still expensive, and charging infrastructure is sparse in many parts of the world. Above all, it’s hard to find examples of manufacturers wringing profits from the electric revolution right now. 

Gast wooter
Geplaatst:
49 minutes ago, Marvin said:

Ik denk dat de paniek bij Mercedes beperkt is.

Daarom zei ik koekje van eigen deeg... Mercedes zal zeker niet in paniek zijn, net zomin Tesla dat is, maar dat maakt natuurlijk geen clicks.

Over Volkswagen: ze zijn degene die momenteel het meeste geld steken in EV's, mogelijk als mea culpa na hun dieselgesjoemel.

Het is altijd het kip en ei verhaal, maar je wil als autoconstructeur ook niet gezien worden als je klanten na een keer hybride proeven een EV willen, en andere overheden het succes van China willen kopiëren en je Samsung/LG/HTC/... gewijs enkel nog maar de overschotten van de markt kan kopen terwijl Tesla/VW de komende 5 jaar het leeuwendeel van de batterijproductie vast hebben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid