Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
18 minutes ago, tuscani said:

ik snap ook nog altijd niet waarom velen plugins kopen en ze idd niet opladen?

dat is toch geen moeite?  om de 2 dagen een stekker insteken, en je spaart een hoop benzine/diesel uit.

idd. De mijne staat 90% van de tijd aan een stekker. Stekker eruit, thuis vertrekken, aankomen op het werk, stekker erin, stekker eruit, naar huis, stekker erin, sleep, repeat.

Gast Dirk75
Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, stijn82 zei:

en waarop is je vermoeden gebaseerd? 

Ik vind het wel een toffe kar hoor zo'n 330e. En eigenlijk jammer dat die verdwijnt. Maar dan nog... zou ik ook wel liever voor vol elektrisch gaan. Dus een i4 of tesla model 3. 

Een 2dehands tesla s aan €55000 van 2013.

of een 330e van 2016 voor €31000

of een nieuwe bmw i4 van € 60000

tesla 3 zal rond de € 55000 zitten.

En nog eens de 330e verdwijnt niet, zie g20 topic. Er komt een 325e en een 330e.

Voor het prijsverschil kan je al heel wat benzine en verkeersbelasting besteden. En dan koop je over 6 jaar een leuke 2dehands i4 of tesla 3.

Als particulier heb je al die fiscale voordelen veel minder.

aangepast door Dirk75
Gast wooter
Geplaatst:

Ik denk dat 100km range voor een hybrid wel wishful thinking is. Je moet nog altijd die batterij ergens in kwijt krijgen en je moet nog altijd die batterij packs geproduceerd krijgen.

Gast wooter
Geplaatst:

Maar sowieso is een teeedehands 330e interessanter dan een Tesla want goedkoper.

Gast Dirk75
10 minuten geleden, wooter zei:

Ik denk dat 100km range voor een hybrid wel wishful thinking is. Je moet nog altijd die batterij ergens in kwijt krijgen en je moet nog altijd die batterij packs geproduceerd krijgen.

Ze hebben met samsung een fabriek in Hongarije. De ncm 811 batterij zouden ze hiervoor gebruiken. Catl heeft deze al in Hun gamma.

Die 100 km zal 80 in realiteit zijn.

Deze batterij komt ook in de i4. Fabrikant is nog onduidelijk. Catl of samsung

aangepast door Dirk75
Gast wooter
Geplaatst:

Zelfs met een fabriek, moet je nog altijd productieruimte krijgen in die fabriek. Dat is bv de reden waarom Porsche maar 7000 Panamera e-hybrids per jaar kan bouwen, omdat ze niet meer productie bij de fabriek hebben, en die fabriek ook niet vlotjes meer productie aan kan, want ze zijn natuurlijk niet de enigen die batterijen willen.

En dat lost nog altijd niet het probleem op dat je naast het gewicht en ruimte van een benzinemotor, versnellingsbak en brandstoftank, ook nog een elektromotor en een batterij moet meesleuren. En dit alles voor iets dat in alle configuraties doorheen de WLTP moet, en de motor aan EURO6 moet voldoen. Vanaf 100$/kWh aan batterijpack worden elektrische auto's ook qua aankoop goedkoper dan auto's met verbrandingsmotor en zal een hybride dus de duurste uit 3 versies worden.

Nu, ik verwacht inderdaad wel een nieuwe hybrid bij het volgende model, maar ik verwacht ook dat het de laatste hybrid wordt.

Gast Dirk75

Wie zeikt er hier ? ?

Respect is volledig weg..

En maar roepen dat iedereen elektrisch moet of zal gaan... zal moeilijk gaan.

Nieuw: vanaf 2020

tweedehandsmarkt: vanaf 2025

Tot dan hybride...

aangepast door Dirk75
Geplaatst:

akkoord dat je als particulier met een tweedehands hybride geen slechte koop doet.

Maar ooit is die hybride wel nieuw aangekocht, wellicht door een zelfstandige die aan het fiscale voordeel dacht.

Als particulier ga je niet gauw +50k aan een nieuwe geven. En de zelfstandigen/bedrijven die een nieuwe kopen, gaan vanaf nu meer richting vol elektrisch.

Dus over een jaar of 5 zal je niet veel jonge tweedehands hybrides niet meer aantreffen.

Daarmee dat ik zei dat het een tijdelijk fenomeen is.

Of het moest zijn, dat de nieuwe 325e/330e dermate interessant is dat ze veel verkopen van de full electrics gaan afpikken die in opmars zijn.

Of dat zo zal zijn, kan ik niet echt voorspellen. Ook hier zal de fiscaliteit een grote rol spelen. 

Gast Dirk75

Nu zijn we er, er is momenteel geen goed antwoord. En iedereen maakt voor zichzelf de goede keuze.

Als morgen de bedrijfswagen ontmoedigd wordt, de importtax zijn weg vindt... de km heffing zijn intrede doet... batterijen belast worden ipv brandstof. We problemen krijgen met elektriciteitsvoorziening... we worden teveel geleefd door hogerhand. Als dan niet met goede bedoelingen. Inzichten,...

vele ALS-en... 

Ik doe hierbij zelf een voorstel... vraag voor een elektrische auto statiegeld dat je terug krijgt bij inlevering. 

Een auto die voor de helf bestaat uit een Slijtonderdeel, nl de batterij kunnen we niet volgens het klassieke afschrijvingsmodel uitrekenen.

aangepast door Dirk75
Gast wooter
Geplaatst:

Weinig aanbod inderdaad, maar doe nu niet alsof levensduur van een batterij beperkt is, en een verbrandingsmotor eeuwig kan draaien en zelf geen slijtageonderdeel is.

Gast Dirk75
3 minuten geleden, wooter zei:

Weinig aanbod inderdaad, maar doe nu niet alsof levensduur van een batterij beperkt is, en een verbrandingsmotor eeuwig kan draaien en zelf geen slijtageonderdeel is.

De motor is dan ook niet de 1/3 van de waarde van een reguliere auto.

Ferrari ea buiten beschouwing gelaten. 

aangepast door Dirk75
Gast wooter
Geplaatst:

En waar haal je van dat de batterij beperkt zou zijn in levensduur?

Recent zijn de Tesla Model S taxi's verkocht die in en rond Schiphol rondreden, en vervangen door Model X. Zelfstandige taxichauffeurs hebben die Model S taxi's aan de helft van de nieuwwaarde opgekocht om te blijven gebruiken als taxi.

Gast Dirk75
Geplaatst:
En waar haal je van dat de batterij beperkt zou zijn in levensduur?
Recent zijn de Tesla Model S taxi's verkocht die in en rond Schiphol rondreden, en vervangen door Model X. Zelfstandige taxichauffeurs hebben die Model S taxi's aan de helft van de nieuwwaarde opgekocht om te blijven gebruiken als taxi.

Tja waar haal ik zoiets... batterijen een Slijtonderdeel... hoe dom van me.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gast wooter
Geplaatst:

Dat nieuws is al van november 2017...

Waarover wil je discussiëren? Het wegvallen van de frunk en een stuk van de kofferruimte omdat ie er een fuelcell heeft ingestoken?

Waterstof is een vorm van een batterij. Waterstof kan je niet ontginnen, waterstof moet je opwekken. Eens je waterstof hebt, kan je er er vrij eenvoudig elektriciteit van maken. Een auto op waterstof is eigenlijk een elektrische auto, maar waar geen batterijen inzitten, maar een tank waar waterstof in zit. Daarom dat de ombouw voor de Tesla ook vrij eenvoudig is: je zorgt er gewoon voor dat er naast de batterij onder de vloer, ook elektriciteit van een fuelcell komt.

En als je dan de range van de batterij telt bij wat je aan range kan krijgen van je waterstof fuelcell, ja dan kan je inderdaad tot 1000km rijden. Net zoals een Tesla met 200kW batterij ook 1000km ver geraakt.

Waar het mis loopt, is het opwekken en tanken van die waterstof. Waterstof opwekken haal je uit ofwel aardgas, wat al niet CO2-neutraal is, ofwel uit elektrolyse. Met elektrolyse kan je wel CO2-neutraal gaan als je je elektriciteit uit hernieuwbare energie haalt.

Het probleem is dat waterstof uit elektrolyse een verlies aan energie heeft van 70%. Amper 30% van de energie zet je om in waterstof. Met andere woorden: als je 100kWh hebt opgewekt met zonnepanelen, en je wil er waterstof van maken, dan blijf je met 30kWh waterstof over. Had je die 100kWh van je zonnepanelen daarentegen recht in de batterij van een elektrische auto geladen, had je ongeveer 3 tot 5% verlies.

Waterstof uit aardgas geeft een rendement van 75%, maar veroorzaakt wel CO2.

https://www.egear.be/waterstof-maken/

Goed... Maar waterstof kan je sneller tanken dan elektriciteit, toch?

Zoals het artikel zegt kan je momenteel maar op 1 locatie terecht in België. 

https://www.egear.be/waterstof-tanken/

Als je kan tanken aan een 700 bar tankpistool, kan je op 7 minuten een Mirai voltanken. Dan heb je zo een 5kg aan waterstof getankt, wat je zo een 450km ver brengt maar wat wel 10€ per kg kost.

Zoals je ziet is het een grote installatie. Dat is omdat de opgeslagen waterstof ook onder druk opgeslagen staat, en afhankelijk van het station moet aangeleverd worden door vrachtwagens, ofwel ter plaatse moet opgewekt worden.

Als de waterstof door elektrolyse ter plaatse moet opgewekt worden, heb je eigenlijk 3 keer zoveel energie nodig dan wat Tesla nu nodig heeft bij hun superchargers. Het laadpunt in Zaventem heeft zo momenteel een capaciteit om 30 tot 40 auto's per dag te laden, of 60 tot 80 auto's als iedereen akkoord is om zijn tank maar half vol te laden.

https://industrie.airliquide-benelux.com/belgie-nederland/levering-industriele-medische-gassen/duurzame-ontwikkeling/elektrisch-rijden-op-waterstof-in-nederland

Als we ook gaan werken met waterstof die we op verplaatsing gaan opwekken en transporteren met vrachtwagens, vraag ik me af of iedereen zit te wachten met vrachtwagens vol met waterstof onder druk die rondrijden.

Gast wooter
Geplaatst:

Bottom line: door de hoge investeringen, de grote energieverliezen, de bijgevolg hoge kostprijs en de risico's zie ik waterstof niet als een energiebron van voertuigen in de toekomst.

Gast wooter
Geplaatst:

Waarom komt waterstof dan wel vaak in de media als alternatief? Omdat velen deze risico's en nuances niet kennen, maar energiebedrijven er wel een mogelijkheid in zien om het klassieke paradigma van jij-met-je-auto die naar een tankstation moet om te tanken in stand te houden. Een Air Liquide, Shell en anderen zien er daarom wel nog toekomst in (niet toevallig dat de meeste waterstof-filmpjes op YouTube net door hen gesponsord zijn) terwijl iedereen aan de EV gewoon de doodsteek is voor het merendeel van de olie-industrie.

Gast wooter
Geplaatst:

Overigens kan je je afvragen wat het nut is van een extra waterstof tank in je Tesla, als je na 1000km rijden en 100€ betalen voor je waterstof niet kan bijtanken bij een volgende waterstof-laadstation, maar moet uitwijken naar een Tesla supercharger waar ie gratis kan laden.

Geplaatst:

Net zoals je je kan afvragen wat het nut van een Tesla is al je geen ardennenrit kan doen, een dagreis 2 uur langer duurt, je je routes kms moet omleggen en je trager bent op een lange trip dan een auto uit 1965.

Eigenlijk stel je vast dat zowat elke Tesla eigenaar een tweede fossiele auto heeft om de minpunten te counteren.

Die gast ziet het probleem en denkt na over mogelijke oplossingen..... stel gewoon dat Mercedes BMW en de VW groep morgen beslissen die righting uit te gaan. Denk dat er snel wat tankplaatsen zouden verschijnen.

Gast wooter
Geplaatst:

Oh dan vergeet je nog dat je elke 125000km de brandstofcel moet vervangen.

En binnenkort staan er hier 2 EV’s. Verbrandingsmotoren zijn nergens voor nodig in auto’s.

Gast wooter
Geplaatst:

Ik bedoel maar... een beetje hautain om kritiek te hebben op batterij degradatie die erg goed meevalt, maar verder wel compleet slikken dat het equivalent van de batterij in een waterstofauto tijdens een gemiddelde leasetermijn vervangen moet worden.

Economisch is de waterstofauto nooit een oplossing. Als Porsche dan ook nog eens 800 volt laders kan gebruiken zit je met een laadtijd van hun EV’s vergelijkbaar aan het snelste waterstoflaadstation, en aan een fractie van de investeringskosten voor zo een laadpalen tov waterstof.

Dus op welke manier is waterstof beter?

Geplaatst:
11 minuten geleden, wooter zei:

Economisch is de waterstofauto nooit een oplossing. Als Porsche dan ook nog eens 800 volt laders kan gebruiken zit je met een laadtijd van hun EV’s vergelijkbaar aan het snelste waterstoflaadstation, en aan een fractie van de investeringskosten voor zo een laadpalen tov waterstof.

Dus op welke manier is waterstof beter?

Het is niet beter, maar het bestaat al jaren. Sommigen kiezen voor een hybride om enkele nadelen van de pure EV weg te werken. Daarom dat die Hesla ook een bestaansreden heeft. Dat gezegd hebbende, als er maar 1 station in België staat, zou ik precies ook meteen naar de volgende stap uitkijken (800volt laders). :) 

Gast wooter
Geplaatst:

Welke bestaansreden? 70K bovenop 90K? Voor per 500km extra range 100€ te betalen? Tegen dan heb je 8 superchargers gepasseerd.

Geplaatst:
25 minuten geleden, wooter zei:

Welke bestaansreden? 70K bovenop 90K? Voor per 500km extra range 100€ te betalen? Tegen dan heb je 8 superchargers gepasseerd.

In uwe wereld heeft enkel en alleen een Tesla nog een bestaansreden zeker? ?

Je kan alles kapot relativeren zo. 
Een Bentley kost 200.000 euro meer dan een VW Golf, 'ie bestaat toch ook?

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid