Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
8 minuten geleden, Dirk75 zei:

Er zijn er die met paarden racen, maar de impact is vele malen minder. Alhoewel, die trailers....  zijn die dan blijven steken?

En ja, er zijn er die graag elektrisch racen.  Maar de ene moet niet naar de andere wijzen. Begin met jezelf.

nu lijkt het alleen maar, zolang IK maar mijn zin kan doen.

Graag electrisch racen? KUCH 

Ken jij dan zo veel volk? 

Ik wil gerust 50% van mijn tijd met de fiets naar het werk als we onze hobby mogen beleven. Trouwens, ik ga heel regelmatig met de fiets naar het werk. Dus de rekening van een ander dient niet gemaakt. Het gaat niet over mijn zin doen, het gaat er over dat mensen met geen affectie (of zelfs haat en afgunst) naar motorsportliefhebbers die het nodig achten die passie stuk te maken. Heeft absoluut NIETS met egoïsme te maken.

Ik woon pal aan de luchthaven. Toen ik er kwam wonen lagen de airways niet over mijn huis, plots werden die herlegt (net als een autostrade die plots door je tuin gelegd wordt) . Ik leg me daarbij neer zodat anderen leuk op vakantie kunnen gaan. Ik vraag niet om vakantievluchten te verplichten of plots te zeggen dat gemotoriseerd vliegen voor vrijetijdsdoeleinden niet meer mogen. Dat zou net dezelfde redenering zijn. 

Over dat en mijn verhaal van lokale productie, daar blijft het dan altijd stil over he? Aja want DAT raakt iedereen, en vraagt van heel veel mensen een inspanning. Een inspanning die niet past in het kraam van de "verbieders" . Of heb je een betere verklaring ? Dat we moeten beginnen met de kleine dingen? De dingen die een zeer kleine impact hebben :) Yeah right dat is de oplossing. Heb verdorie dan het lef om met de "grote" dingen te beginnen of wees wat consequenter. 

Gast wooter
Geplaatst:

Het lawaai en de hitte zijn energie die niet in acceleratie gestoken wordt, maar in restproducten zoals lawaai en hitte...

Waar je dus van houdt is eigenlijk verloren energie...

Ja, een start van een Formule E is nogal geruisloos, maar net daarom kunnen zo een spektakels doorgaan in stadscentra. Net daarom kan zo iemand een crossparcours met elektrische crossmoto's open houden nabij een woonwijk. En net daarom zal het circuit in Zolder kunnen overleven door meer trackdays en wedstrijden te organiseren zonder dat ze klachten van de buren krijgen door lawaaioverlast. Want neem maar van me aan, er is niks leuk aan continu het lawaai van motorfietsen te horen die op het circuit in Zolder rijden terwijl je in Heusden centrum staat.

Het compromis in de motorsport is nu dat het vaak niet mag. Het compromis in de motorsport zal in de toekomst zijn dat het vaker mag, maar stiller. En dus ook geen oordopjes en oorschelpen meer nodig.

Stel je voor dat elke wielrenner 90dB aan lawaai zou veroorzaken. Het wegwielrenner was dan al lang afgeschaft.

En die schone lucht zal er aantoonbaar zijn als je niet alleen oude auto's weert, maar ook recentere auto's. Uitstoot is uitstoot, en het is pas als je minder tot geen uitstoot meer hebt, dat de lucht schoner wordt. Niet door een occasionele diesel te weren.

Gast Dirk75
Geplaatst:

Wat ik probeer te brengen, als er een milieuvriendelijk alternatief is. Overweeg het.

iedereen doet wat hij graag doet. Ik werk graag met 2 takt machines, verbieden ze het me? Neen

Is het nog aan te raden... NEEN. Je kan ze wel niet nieuw meer kopen.

Een specifieke hobby is niet levensnoodzakelijk. Er zijn alternatieven. Ik kan me inleven in het feit, dat racen met echte motoren leuk is. Maar als je pragmatisch denkt, waarom die F1, 24h van...  is toch pure milieuvervuiling zonder echte meerwaarde, buiten persoonlijk geluk en commercie?  Mag het blijven bestaan, ja! 

Kan het  beter? Ja

Geplaatst:

Voor mij mag autosport met brullende motoren zeker blijven bestaan. Ik ben naar Goodwood geweest, en de sound van al die motoren is toch een groot deel van de beleving, en al zeker voor de toeschouwers. Met een elektrische auto heb je ook geen versnellingsbak, dus ook geen schakelmomenten die ook een belangrijk deel van het autorijden is tijdens wedstrijden.

Ook oldtimers moeten kunnen blijven rijden, en supercars moeten dikke benzinemotoren blijven hebben.

Ik ben voorstander voor een taxering volgens gereden km’s, en niet zoals nu op basis van CO2, cilinderinhoud en prijs.

Er moet de keuze blijven tussen elektrisch en verbrandingsmotoren.

Ik vind mijn Tesla top voor mijn werkkm’s, maar ben toch blij dat ik hier nog wat brulapen heb staan, die mij meer plezier bieden tijdens het rijden.

• Vind ik leuk 1
Gast Dirk75
Geplaatst:

Paard en kar mag vandaag ook nog. Maar wie kiest dit nog?

Wanneer de brandstofprijzen richting €2 per liter gaan... en meer. 

Ze duwen je toch in een richting, maar je hebt wel de keuze.

Geplaatst:

@wooter

ooit al is een film gekeken in een IMAX cinema en daarna een thuis, waarbij het geluid afgespeeld wordt doorheen de boxen van de TV. Wel dat is het verschil tussen 'verloren energie' en elektrisch racen. Veeeeel minder beleving toch. Logisch ook, omdat er minder zintuigen getriggerd worden, nl het autitieve valt weg.

Snap niet waarom altijd alles in functie van efficiëntie en rationaliteit bekeken moet worden bij jou..

Geplaatst:

Dirk, wat hebben dit soort uitspraken te zoeken op een forum van autoliefhebbers.

Nee, we kunnen beter allemaal garnalen eten die ze vangen in de Noordzee, die dan naar Marokko gedaan worden om te pellen, om dan terug te komen om in de winkel gelegd te worden. Dat is pakken ecologischer.

Net zoals die ecologische Formule E. Misschien moet je eens gaan kijken hoeveel camions op DIESEL er nodig zijn om dat hele circus te vervoeren en alle infrastructuur nodig om die tijdelijke circuits op te zetten in het stadscentrum? Ja lekker ecologisch allemaal.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
59 minutes ago, Dirk75 said:

Wat ik probeer te brengen, als er een milieuvriendelijk alternatief is. Overweeg het.

Zeg me met welk milieuvriendelijk alternatief ik de 24h van Zolder kan rijden.

Een specifieke hobby is niet levensnoodzakelijk.

Welkom in het communisme. De staat zal wel bepalen wat goed voor je is. 

Er zijn alternatieven. Ik kan me inleven in het feit, dat racen met echte motoren leuk is. Maar als je pragmatisch denkt, waarom die F1, 24h van...  is toch pure milieuvervuiling zonder echte meerwaarde, buiten persoonlijk geluk en commercie?  

Wat met eersteklassevoetbal? Al die kosten gemaakt door de gemeenschap voor het plezier van enkelen. Stadia, spelerslonen zonder RSZ, politie etc etc. Dat heeft toch ook geen meerwaarde, buiten persoonlijk geluk en commercie (sic)?

Wat met festivals? Al die overlast, lawaai voor de buurtbewoners, je eigen straat niet meer in of uit kunnen. Dat heeft toch ook geen meerwaarde, buiten persoonlijk geluk en commercie (sic)?

Wat met wielerwedstrijden? Straten afsluiten, politie op de been, je eigen straat niet meer in of uit kunnen. Dat heeft toch ook geen meerwaarde, buiten persoonlijk geluk en commercie (sic)? 

Moet ik nog even verder gaan?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 hour ago, wooter said:

Het lawaai en de hitte zijn energie die niet in acceleratie gestoken wordt, maar in restproducten zoals lawaai en hitte...

Waar je dus van houdt is eigenlijk verloren energie...

Beetje zoals een discussie proberen voeren met je dus.

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:

Iemand al eens stilgestaan bij de totale uitstoot van al die mensen die in de zomer naar de zee rijden? Dat is toch ook voor niks nodig?

Gast Dirk75
Geplaatst: (aangepast)
13 minuten geleden, ir_fuel zei:

Iemand al eens stilgestaan bij de totale uitstoot van al die mensen die in de zomer naar de zee rijden? Dat is toch ook voor niks nodig?

Je begint het te begrijpen. ?

Rationeel over iets denken mag ook nog eens. Niet alles is vanzelfsprekend.

uw eigen geluk opzij zetten voor het grote geheel... ❤️

Iedereen heeft een keuze... democratie....

aangepast door Dirk75
Geplaatst:

En als we dan toch bezig zijn:

alcohol afschaffen, vlees afschaffen, zuivelproducten afschaffen, sigaretten afschaffen. Dat persoonlijk genot weegt niet op tegen de maatschappelijke kost van dat alles (en het leed van dieren).

Eens dat erdoor is kunnen we misschien ook alle zaalsporten afschaffen, want ik wil ze geen eten geven, al die werknemers die op kosten van hunne baas thuis zitten met gescheurde ligamenten van binnen te basketten, voetballen, tennissen, squashen .... Ook een serieuze maatschappelijke kost.

Oja, en cruises. Volgens mij stoot 1 cruiseschip meer uit dan de complete uitstoot op alle circuits in België over een gans jaar.

Wat een prachtige maatschappij heb jij toch voor ogen ....

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

En het argument "de lucht wordt gezonder" bovenhalen in het discours pro/contra motorsport-met-thermische-motoren is helemaal de rede / het gezond verstand voorbij. De totale uitstoot tijdens die races met thermische motoren is een ultra-miniem onderdeel van de globale uitstoot. Schaf die races af en onze lucht wordt niet gezonder. Zeker niet als ze al die Formule E auto's de wereld blijven rondvliegen in DHL jumbo's. Eén transport van die karren stoot meer uit dan één volledig jaar racen (auto's, moto's, boten, al wat je wil) worldwide.

Omdat motorsport zéér in your face is, ligt die sport (en bij uitbreiding ook de sportwagen op de openbare weg) vooral om wille van zgn. "politiek correct" visies onder vuur. Het is luid en ik wil dat niet. Het verstookt fossiele brandstoffen en ik wil dat niet. Hier, doe een beetje verder met elektrische races. ... Zo werkt het niet. Dat is alsof iemand die tegen jouw voedingsgewoonten is, jou komt opleggen dat je vanaf nu die lekkere aardbeien niet meer mag eten omdat het schadelijk is, en jou een alternatief in handen propt (kunstmatig gekweekte mengelmoes van weet-ik-veel) en jou zegt "dat smaakt ongeveer hetzelfde, doe het nu hier maar mee". Dat pik je ook niet.

"Iedereen" houdt van voetbal, dus alle gevolgen van diene nest moet getolereerd worden. Nochtans is de ecologische impact van dat circus absurd groot, véél groter dan de (uiteindelijk nog altijd zeer 'marginale', in termen van frequentie, motorsport).

Ik wil ze geen eten geven, al die pleitbezorgers pro gezondere wereld, die vooral anderen hun gedrag bekijven en pretenderen het beter te weten, om daarna gezellig met het gezin naar de costa's te vliegen. Ik heb ook zo'n medewerker: bij mij komen briesen dat hij een Porsche Cayenne diesel met 4 (vier!!!!!) uitlaatpijpen de stad zag binnenrijden en hoe hard dat wel niet verboden zou moeten worden ... maar wel 1 keer per jaar met 't zoontje naar Spanje vliegen om een voetbalmatch te gaan bekijken. :roll: 

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Ik ben vandaag, bij een onderhoud bij de lokale Peugeot-dealer, even gaan testen met een Partner Teepee electric. Topsnelheid is 115 (ja zelf getest), rijbereik 140km ofzo en hij kost slechts 30k. De verkoper wist me te vertellen dat ze er nog geen 1 verkocht hadden en als Peugeot ze niet verplicht hadden eentje te nemen ze het niet gedaan hadden. Toen ik zei dat ik ‘t vreemd vond dat er wel een limiter op zat maar geen cc, ging hij even kijken of die optie kon. Bleek dat ze het ding niet meer nieuw konden bestellen ?

Geplaatst:

Ik vraag me oprecht af wat sommige mensen op een autoforum komen doen? In niets merk ik dat ze autoliefhebbers zijn of het zelfs andere gunnen. Ze lijken zelfs niet eens te beseffen hoe een overgrote meerderheid van autoliefhebbers hun hobby of passie beleeft.

En dan die communistische trekjes........ ik hoop dat die mensen het voorbeeld geven en dus ook het vliegtuig niet meer nemen voor eigen genot.

Geplaatst:
50 minuten geleden, Kartfreak zei:

Ik ben vandaag, bij een onderhoud bij de lokale Peugeot-dealer, even gaan testen met een Partner Teepee electric. Topsnelheid is 115 (ja zelf getest), rijbereik 140km ofzo en hij kost slechts 30k. De verkoper wist me te vertellen dat ze er nog geen 1 verkocht hadden en als Peugeot ze niet verplicht hadden eentje te nemen ze het niet gedaan hadden. Toen ik zei dat ik ‘t vreemd vond dat er wel een limiter op zat maar geen cc, ging hij even kijken of die optie kon. Bleek dat ze het ding niet meer nieuw konden bestellen ?

Nee, alleen nog stock.
Zal in de toekomst wel een electrische versie komen van de nieuwe Rifter.

Gast Dirk75
6 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Ik vraag me oprecht af wat sommige mensen op een autoforum komen doen? In niets merk ik dat ze autoliefhebbers zijn of het zelfs andere gunnen. Ze lijken zelfs niet eens te beseffen hoe een overgrote meerderheid van autoliefhebbers hun hobby of passie beleeft.

En dan die communistische trekjes........ ik hoop dat die mensen het voorbeeld geven en dus ook het vliegtuig niet meer nemen voor eigen genot.

Jij ziet veel, zwart wit.

ik rij graag met een auto, maar als het kan toch zo proper mogelijk.

Een tijdje terug naar een oldtimer tractor meeting geweest. Die lucht die er boven zo een veld hangt... ?echt niet  normaal.

Vorige week reed er een oldtimerrally door de straat. Ik stond regelmatig buiten om,te luisteren naar de motoren... nice

Maar wat een stank... 

Dan besef je, dat de nieuwe auto s toch wel een stuk properder zijn.

Ga maar eens naar Finland in de natuur op vakantie... die lucht...

Ja we zitten op een punt dat we eindelijk beseffen dat fossiele brandstoffen..... en dat heeft niets te maken met alcohol, zaalsport enz. 

We leven in een consumptiemaatschappij waar vooruitgang en gezondheid centraal staat.

En ja, ik heb een diesel, ja ik neem het  vliegtuig, ja ik doe BBQ, dat zijn fossiele brandstoffen.

Aan de andere kant heb ik mijn verlichting veranderd door led, heb ik een warmtepomp, en staat er nog wel iets op de planning waar de gemiddelde Belg voor moet sparen... enz om milieuvriendelijker te zijn.

aangepast door Dirk75
Geplaatst:

Hoe ga je dan naar Finland op vakantie?

Finland bestaat 90% uit bos, of iets in die aard. Zal ook wel meedragen aan de luchtkwaliteit zeker?

Maar de auto's die er rondrijden, zijn quasi allemaal oude krellen, net omwille hun goeie luchtkwaliteit? Omgekeerde wereld. Nieuwe auto's zijn er quasi onbetaalbaar.. Veel EURO6 motoren vind je daar nog niet.

Het openbaar vervoer is er (ten minste) wel goed geregeld.

Gast Dirk75
11 minuten geleden, Quill zei:

Hoe ga je dan naar Finland op vakantie?

Finland bestaat 90% uit bos, of iets in die aard. Zal ook wel meedragen aan de luchtkwaliteit zeker?

Maar de auto's die er rondrijden, zijn quasi allemaal oude krellen, net omwille hun goeie luchtkwaliteit? Omgekeerde wereld. Nieuwe auto's zijn er quasi onbetaalbaar.. Veel EURO6 motoren vind je daar nog niet.

Het openbaar vervoer is er (ten minste) wel goed geregeld.

Dat is een verhaal zonder einde. Als je de problemen niet ziet...

Belgie was ooit 1 groot bos... dan zijn er geen milieuproblemen. Nu zitten we op elkaar en moeten we onze leefwijze aanpassen.

De mens staat momenteel aan de top,van het dierenrijk omdat we flexibel omgaan met problemen.

Is elektrisch vervoer een oplossing? Voor een periode in ons menselijk bestaan wel. Voor eeuwig, zeker niet.

De laatste 200 jaar hebben wij gezorgd voor een technische revolutie met fossiele brandstoffen. En iemand betaald daar de prijs voor.

aangepast door Dirk75
Geplaatst:

Amai. Als ik dit lees ben ik echt bang, bang wat de komende 10jaar op vlak van de auto zal brengen. Bang om te lezen en te beseffen dat wat Dirk zegt eigenlijk de mening is van de gemiddelde man op de straat. Mensen die auto's zien als a-b transport, die sportwagens zien als voor die rijkerds die al ons geld afpakken, die oldtimers als vuile stinkende dingen die alleen mogen dienen voor onze trouw en de communie van onze kleine...

Verschrikkelijk. 

Wat is dat toch met dat belerend vingertje anno '18? 

• Vind ik leuk 5
Gast Dirk75
16 minuten geleden, Simoni zei:

Amai. Als ik dit lees ben ik echt bang, bang wat de komende 10jaar op vlak van de auto zal brengen. Bang om te lezen en te beseffen dat wat Dirk zegt eigenlijk de mening is van de gemiddelde man op de straat. Mensen die auto's zien als a-b transport, die sportwagens zien als voor die rijkerds die al ons geld afpakken, die oldtimers als vuile stinkende dingen die alleen mogen dienen voor onze trouw en de communie van onze kleine...

Verschrikkelijk. 

Wat is dat toch met dat belerend vingertje anno '18? 

Jij mag doen wat je wilt, je mag van mij aan je uitlaat gaan ruiken. 

Maar dan niet op de ziekenkas van de gemeenschap verzorgd worden voor longkanker. Om het ook eens zwart wit te stellen.

we zijn sociale groepsdieren, met regels en afspraken. Als de ene ziet dat de andere de gemeenschap al dan

bewust schaadt, moeten we daar iets aan doen. Sociale controle 

Vb: Vroeger was het normaal dat je op een zondag vuurke stook kon doen, tot de buurvrouw kwam klagen dat haar was die aan het drogen was stonk naar de rook. En vroeg om te stoppen met stoken. Ze had er last van.

Wie moet zijn gedrag dan aanpassen?

Er zijn veel voorbeelden van zaken die vroeger wel konden en nu niet meer voor het belang van de gemeenschap.

Huisvuil, oude banden, opstoken in den hof. Nu recycleren we alles.

Ik wil ook wel een oldtimer, maar het is niet meer gepast om er dagelijks mee te gaan werken... 

En alles zal zo een vaart wel niet lopen. De generatie na ons zal het wel oplossen. ????

Nb: De gemiddelde leeftijd is sinds de ontwikkeling van de mens van 20 naar 85 jaar gegaan...

aangepast door Dirk75
Geplaatst:
33 minutes ago, Dirk75 said:

Dat is een verhaal zonder einde. Als je de problemen niet ziet...

Belgie was ooit 1 groot bos... dan zijn er geen milieuproblemen. Nu zitten we op elkaar en moeten we onze leefwijze aanpassen.

De mens staat momenteel aan de top,van het dierenrijk omdat we flexibel omgaan met problemen.

Is elektrisch vervoer een oplossing? Voor een periode in ons menselijk bestaan wel. Voor eeuwig, zeker niet.

De laatste 200 jaar hebben wij gezorgd voor een technische revolutie met fossiele brandstoffen. En iemand betaald daar de prijs voor.

@brjefs en iemand wat?

Geplaatst:
1 uur terug, Dirk75 zei:

En ja, ik heb een diesel, ja ik neem het  vliegtuig, ja ik doe BBQ, dat zijn fossiele brandstoffen.

"ne echte groene dus"

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid