Gast wooter Geplaatst: 4 oktober 2018 Geplaatst: 4 oktober 2018 Wel, zoek eens op wat de energie-inhoud van een liter benzine en diesel is, vergelijk dat met hoe ver je geraakt met 100kWh met een EV en dan weet je direct dat EV’s makkelijk dubbel zo zuinig zijn. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 4 oktober 2018 Geplaatst: 4 oktober 2018 MET DE VELO ! ZEG IK !! 3 1 1 Quote
Logic 538 Geplaatst: 4 oktober 2018 Geplaatst: 4 oktober 2018 1 uur terug, Jokke_vlo zei: MET DE VELO ! ZEG IK !! Aaah, dit motiveert mij meer dan al die fiscale stimuli. Misschien moet ze ook eens naast een Tesla gaan staan. Nah, denk niet dat het gaat helpen. Oei, ik denk luidop. Carry on! Quote
Logic 538 Geplaatst: 4 oktober 2018 Geplaatst: 4 oktober 2018 3 uren geleden, Germinal zei: Ik denk dat de aankoop van een hybride/elektrisch voertuig voor 90% vanuit TCO overwegingen werd/wordt gemaakt. We betalen al zoveel belastingen en kosten die voor 120%/100% kunnen worden afgetrokken zijn interessanter dan kosten die voor 50-60% verworpen worden. Daar hoeft niemand zich voor te schamen, is gewoon een realiteit. Ik vond dat een goeie (en terechte) opmerking van @Joske. Of hoeveel mensen kopen dit ook voor de status ipv voor hun eigen plezier? Beetje vergelijkbaar met de Prius-hype onder de Amerikaanse celebrities (die nu zijn overgeschakeld op Tesla's). Daar schuilen toch nog andere motivaties achter, want je gaat mij niet wijsmaken dat je met plezier met een Prius rondrijdt. Het is, zoals je zegt, vaak een kwestie van TCO. Kosten die 100% aftrekbaar zijn, zijn interessanter dan de kosten die voor 50% verworpen worden. Maar net de minder fiscaal vriendelijke wagens vind ik allemaal toffer... wat scheelt er dan (of met mij)? Na 2 zogenaamde fiscaal interessante afschrijvingen op wielen, heb je misschien GT3 money gespendeerd... Dat is toch iets om over na te denken, niet? Vroeger had ik snel iets nieuws op het oog, vaak virtueel hoor, dan begon ik al na te denken over een mogelijke opvolger... (ik ben vast niet alleen). Vandaag heb ik dat gevoel niet meer, ben ik heel blij met wat ik heb en niks anders trekt mijn aandacht. Heb nog maar 1 ultiem doel, dat is een GT3 ('k heb er zelfs als passagier nog niet van mogen proeven, dusja, werk aan de winkel ). Ik volg Joske, ik loop ook niet warm voor deze (r)evolutie. Als ik een A-B auto moet kopen dat nog plezant is en rationeel, dan neig ik naar een Golf GTI... dat klaart de klus gemakkelijker en in meer manieren dan de meesten beseffen (is mijn indruk). 1 Quote
Germinal 464 Geplaatst: 4 oktober 2018 Geplaatst: 4 oktober 2018 Ik vond dat een goeie (en terechte) opmerking van [mention=950]Joske[/mention]. Na 2 zogenaamde fiscaal interessante afschrijvingen op wielen, heb je misschien GT3 money gespendeerd... Dat is toch iets om over na te denken, niet?Denk wel dat je een onderscheid moet maken tussen iets als een GT3 en een A-B voertuig voor alle dag. Onderschat ook de running costs van een GT3 niet! ( oa 11k biv en 2.5k taks) Ik zie trouwens niemand met een GT3 dagelijks in de file gaan staan en/of zijn kinderen tussen de rolkooi duwen ik zou het alleszins niet leuk vinden.Appelen en peren eigenlijk. Al zou ik met een GT3 maar wat graag eens op Francorchamps gaan knallen [emoji2]Ik vraag mij alleen af of iedereen die hier elektrische voertuigen “beschimpt” daadwerkelijk al eens met een auto op elentriek heeft gereden ?Misschien is het wachten op de Porsche taycan vooraleer er.... 1 Quote
Soundstorm 2.639 Geplaatst: 5 oktober 2018 Geplaatst: 5 oktober 2018 14 hours ago, wooter said: Verder is het ook gewoon gelogen alsof je elektriciteit thuis nu niet belast is. Dat is nu net de grote kritiek in België: dat onze energie zo duur is net door de taksen erop, ook op elektriciteit. Waar zeg ik dat er nu geen belasting is op elektriciteit? 14 hours ago, wooter said: Als de Europees gekozen stekkerstandaard vehicle-to-network niet ondersteunt, dan is alle fantasie van hoe elektrische auto's het netwerk ondersteunen enkel dat: fantasie. Was jij niet de persoon die besloten had om altijd open te staan voor aanpassingen, ipv telkens 'dat kan niet' te roepen? Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 oktober 2018 Geplaatst: 5 oktober 2018 Jawel en ik probeer ook “ja, en” ipv “ja, maar” te zijn. Maar stom genoeg hebben ze vehicle-to-grid niet in de standaard opgenomen die de EU en Noord-Amerika hebben aangenomen.CHAdeMO, de Oosterse standaard, kan het wel, maar ik weet niet van implementaties waar het gebruikt wordt.Het probleem is dat je range van je EV gaat verminderen om energie thuis te gebruiken. Dat is een beetje zonde als je dan je auto nodig hebt.Pas op, ik ben er helemaal voor. Vorige week nog een half uur thuis geen stroom gehad en dan zou het ideaal zijn om toch je huis te kunnen draaien op stroom van je auto.Maar het is ook niet zo simpel van een batterij met een omvormer aan je net aan te sluiten. Zo laten geen van de thuisbatterij-systemen toe om zonder stroom op het net toch stroom af te geven. Dit heeft te maken met de fasefrequentie die synchroon moet lopen.Er zijn nog heel wat problemen op te lossen alvorens we thuis flexibel on- en off-grid kunnen gaan. Quote
Framfy 559 Geplaatst: 5 oktober 2018 Geplaatst: 5 oktober 2018 22 minuten geleden, wooter zei: Het probleem is dat je range van je EV gaat verminderen om energie thuis te gebruiken. Dat is een beetje zonde als je dan je auto nodig hebt. Dat is toch geen probleem. Je kiest als "eigenaar" van de elektriciteit in de batterij van je auto zelf of je al dan niet energie wil afstaan. Bij wijze van voorbeeld: als je twee weken op vakantie bent met het vliegtuig laat je je auto ingeplugd. Overdag wordt de batterij opgeladen met energie uit jouw zonnepanelen, 's nachts verkoop je die energie (die je toch niet nodig hebt). Als je morgen een lange trip voor de boeg hebt, ga je uiteraard 's nachts geen energie 'verkopen'. Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 oktober 2018 Geplaatst: 5 oktober 2018 ... wat de claim dat we het energievraagstuk gaan oplossen door een nieuwe reeks van EV’s die vehicle-to-grid ondersteunen weer op losse schroeven zet.Mijn EV staat dan overigens op de parking nabij de luchthaven, en vaak niet aan een laadpaal want het is nogal asociaal om een week lang aan één van de 6 laadpalen te hangen.Nee, ik wil niet teveel ja-maar doen maar ik denk dat je in de praktijk veel meer batterij-implementaties door netwerkbeheerders gaat zien, dan dat men gaat rekenen op individuele auto’s. De reden is eenvoudig: door de schaal wordt het per kWh goedkoper voor bedrijven om zo een implementaties van batterijen te doen dan dat het interessant is voor particulieren. Quote
Joske 922 Geplaatst: 5 oktober 2018 Geplaatst: 5 oktober 2018 Iedereen heeft het over TCO en kosten af trekken...Ik ben maar een gewone werknemer zonder bedrijfswagen en moet elke maand een stukje huis afbetalen. Een auto koop ik dus ook met mijn zuurverdiende €€€'s. Ik ben autoliefhebber dus een gewone a-b auto wil ik niet kopen. Auto's blijven bij mij minstens 8j, en dan rij ik liever 8 (of meer) jaar in iets 'leuk'. Na 7j RCZ droom ik ook van iets anders, maar als ik dan, gelijk vorige week nog, op de autosnelweg ingehaald word door een 'dikke' range rover sport met op de achterbank 2 klein mannen die hun neus tegen t raam duwen om naar mijne 'stomme' Peugeot te kijken...Denk ik money well spent. Een auto kopen is voor mij ook iets emotioneel. Als ik in de luxe situatie zat waar ik +100k over heb om iets leuk bij te kopen maakt mij een a-b auto (en dan overweeg ik zeker ook elektrisch) minder uit. Maar welke gewone werknemer kan dat?Ik heb de eerste generatie Opel Ampera een weekendje proef gereden. A-b ja, en instant koppel ok, maar hoe dikwijls hebt ge Da nodig? Om als eerste weg te zijn aan e verkeerslicht? Ik heb nie dikwijls de sjans om vooraan te staan.Zolang er geen b- en c-segment elektrische auto's komen zal t grote publiek zich nie snel laten verleiden. En daar zit t probleem, want in zo ne kleine auto krijgen passen geen batterijen voor een 'deftig' rijbereik. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 oktober 2018 Geplaatst: 5 oktober 2018 En dat zijn ook valabele argumenten. Het aanbod is nu erg beperkt en het is wachten op meer en betere modellen. Sinds dit jaar komen er ook modellen op de markt met +300km aan range: Een Kia e-Niro die op WLTP nu al meer range belooft dan de net voorgestelde Audi e-tron https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwe-kia-e-niro-zet-audi-e-tron-nu-al-voor-paal-114785 De Hyundai Kona Electric is al uitvoerig getest: https://www.autoblog.nl/nieuws/hyundai-kona-electric-is-een-feit-107237 En als je bij Peugeot wil blijven hoop ik dat ze dit in productie brengen: Quote
Logic 538 Geplaatst: 5 oktober 2018 Geplaatst: 5 oktober 2018 12 uren geleden, Germinal zei: Denk wel dat je een onderscheid moet maken tussen iets als een GT3 en een A-B voertuig voor alle dag. Onderschat ook de running costs van een GT3 niet! ( oa 11k biv en 2.5k taks). Ik zie trouwens niemand met een GT3 dagelijks in de file gaan staan en/of zijn kinderen tussen de rolkooi duwen ik zou het alleszins niet leuk vinden. Appelen en peren eigenlijk. Al zou ik met een GT3 maar wat graag eens op Francorchamps gaan knallen Ik vraag mij alleen af of iedereen die hier elektrische voertuigen “beschimpt” daadwerkelijk al eens met een auto op elentriek heeft gereden ? Het zijn vanzelfsprekend appelen en peren... echter, bepaalde appels zijn zoveel lekkerder dan sommige peren hé. En een auto herleiden tot een A-B object, (enfin, 't is maar een randopmerking hoor) is moeilijk? 't Is voor mij toch een vreemde spagaat tussen ratio en emo. D'er is er hier (minstens) ene die gemakkelijk z'n keuze kan verdedigen met al een GT3 of nog meer fraais in de garage thuis. Dat is niet kiezen, dat is alles kopen wat op één of andere manier interessant is . Quote
Gast wooter Geplaatst: 5 oktober 2018 Geplaatst: 5 oktober 2018 21 hours ago, glennvc said: Ik heb er nog les van gehad. Die man heeft een idee waarover ie spreekt. Uw punt van 120 kW i.p.v. 75 kW is gewoon pedant wezen. Het eerste punt dat de man wil uitleggen is dat een elektrische wagen in verhouding tot een huis veel vermogen vraagt. Hebben we momenteel in ons landje genoeg beschikbaar vermogen voor een elektrisch wagen park? Neen, simpel als dat. Gaan we dat ooit kunnen hebben? Ja, zeker wel, maar vergeet 2030 maar, want tegen dan zijn wij hier nog niet klaar. En dat geldt zowel voor het transmissienet als voor de centrales. Ik ga hier nog eens op terug komen want hetzelfde staat ook in een artikel van HLN: Quote Ook belangrijk: de snelheid en capaciteit van het opladen. “Een Tesla van 80.000 euro laadt nu op aan 75 kilowatt per uur. Dat is de capaciteit van 15 woningen waar bijvoorbeeld strijkijzer en kookvuur aan staan. Zo’n wagen heeft dus op één punt evenveel vermogen nodig als 15 woningen” Dat klopt toch helemaal niet? Dat gaat echt niet over hoeveel energie een Tesla kan opslaan in de batterij, maar hoeveel energie er per uur getrokken wordt om de batterij te laden, wat volgens die man overeen komt met 15 huizen waar strijkijzer en kookvuur aan staan. Om 75kW thuis te kunnen trekken moet je al een DC lader hebben, want Tesla's ondersteunen een maximum van 17kW aan een AC lader. 17kW is geen 75kW. De meeste mensen die thuis laden met hun Tesla, doen dat aan 11kW, en dat is dan 16A driefase of wat 1 fornuis trekt. Quote
Germinal 464 Geplaatst: 5 oktober 2018 Geplaatst: 5 oktober 2018 Het zijn vanzelfsprekend appelen en peren... echter, bepaalde appels zijn zoveel lekkerder dan sommige peren hé. En een auto herleiden tot een A-B object, (enfin, 't is maar een randopmerking hoor) is moeilijk? 't Is voor mij toch een vreemde spagaat tussen ratio en emo. D'er is er hier (minstens) ene die gemakkelijk z'n keuze kan verdedigen met al een GT3 of nog meer fraais in de garage thuis. Dat is niet kiezen, dat is alles kopen wat op één of andere manier interessant is [emoji4].Natuurlijk.. ik lust trouwens geen peren [emoji23].Met ‘maar’ 1 auto zal het altijd een compromis zijn. Persoonlijk zou ik een GT3 niet willen als daily.. no way... vraag me af of jij dat dan wel zou verkiezen boven een Tesla ? Als enige auto..Kijk naar@BMWMB : hij rijdt overdag in de file toch ook maar in zijn tesla rond terwijl er in zijn garage ander lekkers voorhanden is. En hij komt van een C43 wat ergens een beetje vergelijkbaar is met mijn panamera.Ik heb nu na 2500km vandaag nog eens de panamera genomen.. heb ik daar meer van genoten ? Goh.. ik weet het niet. Ik reed sneller, agressiever, beetje meer opgefucked. Anderzijds wel genoten van wat tunneltjes, Het geluid en een debiel die geen voorrang van rechts gaf aan mij en mij dan maar begon uit te kafferen dat het niet is omdat je met een Porsche rijdt dat je u alles mag permiteren.. imago dusBuiten het imago, gevoel dat ik zelf krijg in de panamera verkies ik in België eigenlijk ook de tesla boven de pana. Maar Kom maar hier met een GT3 moest ik in Schotland wonen om maar iets te zeggen. Rond Antwerpen is het toch bijna altijd file.. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 6 oktober 2018 Geplaatst: 6 oktober 2018 Op 4/10/2018 om 19:07, wooter zei: Dat is je reinste onzin. Zelfs de Zweedse studie die beweerde dat een benzine beter was dan een elektrische auto, ging uit van een zuinige Mitsubishi Mirage versus een Tesla Model S die reed op elektriciteit geproduceerd in het midden van de VS wat voornamelijk kolen was. Deze studie bracht ook de uitstoot die veroorzaakt wordt door productie van de auto's in rekening. Als je één van deze parameters verandert, zoals bijvoorbeeld de huidige energiemix in België toepast dan deze van de VS van enkele jaren terug, dan schiet die Model S al voorbij de Mitsubishi Mirage. Om nog maar te zwijgen over het feit dat een EV geen lokale uitstoot in stadscentra veroorzaakt. Ik ben heel voorzichtig met studies, ik reken liever zelf eens door zelf wat cijfers te verzamelen. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 6 oktober 2018 Geplaatst: 6 oktober 2018 Op 4/10/2018 om 20:01, wooter zei: Wel, zoek eens op wat de energie-inhoud van een liter benzine en diesel is, vergelijk dat met hoe ver je geraakt met 100kWh met een EV en dan weet je direct dat EV’s makkelijk dubbel zo zuinig zijn. Deze leek mij met de haren getrokken. Dus zelf eens geteld. Ik kom qua energie verbruik ongeveer het volgende uit: Leaf: 36 kWh primaire energie nodig Golf 1.4 tsi: 57 kWh primaire energie nodig Niet exact "makkelijk" het dubbele, maar kom, 't zit in dezelfde orde van grootte. Ben dan ook eens naar het CO2 verhaal gaan kijken. Leaf: 19 g CO2/km met de Belgische energiemix, 54 g CO2/km met de Duitse energiemix (totaal gebrek aan kernenergie) Golf 1.4 TSI: 150 g CO2/km Verschiet ik toch wel even van. Ik moet mijn woorden "marginaal beter" inslikken. Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 oktober 2018 Geplaatst: 6 oktober 2018 Op welke cijfers die je zelf heb vergaard baseer je dan onderstaande bewering? On 10/4/2018 at 6:54 PM, glennvc said: Op dit moment, met de huidige energiemix, en al zeker nu kernenergie dalend is, is elektrisch rijden eerder marginaal beter dan fossiel rijden. Quote
Gast wooter Geplaatst: 6 oktober 2018 Geplaatst: 6 oktober 2018 Ik zie dat je net ook al de oefening hebt gedaan... Quote
glennvc 185 Geplaatst: 6 oktober 2018 Geplaatst: 6 oktober 2018 2 minuten geleden, wooter zei: Op welke cijfers die je zelf heb vergaard baseer je dan onderstaande bewering? Reëel verbruik van wagens op spritmonitor. Cijfers van VREG/Elia/nucleairforum en wat algemene kennis van STEG, steenkool, nucleair Quote
glennvc 185 Geplaatst: 6 oktober 2018 Geplaatst: 6 oktober 2018 Op 5/10/2018 om 15:40, wooter zei: Ik ga hier nog eens op terug komen want hetzelfde staat ook in een artikel van HLN: Dat klopt toch helemaal niet? Dat gaat echt niet over hoeveel energie een Tesla kan opslaan in de batterij, maar hoeveel energie er per uur getrokken wordt om de batterij te laden, wat volgens die man overeen komt met 15 huizen waar strijkijzer en kookvuur aan staan. Om 75kW thuis te kunnen trekken moet je al een DC lader hebben, want Tesla's ondersteunen een maximum van 17kW aan een AC lader. 17kW is geen 75kW. De meeste mensen die thuis laden met hun Tesla, doen dat aan 11kW, en dat is dan 16A driefase of wat 1 fornuis trekt. Zelfs al laad je aan "maar" 11 kW, dan is dat al het equivalent van een stevige kookplaat met 4 pits allemaal 100% te zetten, zoals je zelf zegt. Als we morgen allemaal effectief een tweede kookvuur installeren en ze beide op 100% zetten, dan zou ik me toch al beginnen zorgen maken over de netbalans tijdens piekuren ja. Je kan ook stellen dat veel auto's wél aan snelladers worden geladen langs de autostrade, dat kan aan 75 kW en dat is dan effectief het equivalent van 15 huizen ja. Waar de stroom uit uw net getrokken wordt, maakt niet uit hé. De vraag is of je er even veel kan blijven in duwen als dat er wordt afgetapt. Het het productiepark, net als het hoog- midden- en laagspanningsnet zullen nog serieus wat moeten worden versterkt voordat de elektrische auto echt serieuze aandelen van de markt kan gaan innemen. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 7 oktober 2018 Geplaatst: 7 oktober 2018 Het is een feit dat een elektrische wagen behoorlijk wat stroom vreet, ik ben daar ook van verschoten. Je zit inderdaad aan dezelfde grootte orde dan een woning, hoewel een woning eigenlijk niet echt een grootverbruiker is. Al wil dat niet zeggen dat het stroomverbruik gaat verdubbelen door de omschakeling naar EV’s. Er zijn nog veel grotere verbruikers: de industrie, de spoorwegen, data centers, ... globaal gezien zal een toename van +/- 25% stroom nodig zijn om alle auto’s elektrisch te doen rijden , en dan zijn we wel van de nadelen van fossiele brandstoffen vanaf. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 7 oktober 2018 Geplaatst: 7 oktober 2018 Zelfs al laad je aan "maar" 11 kW, dan is dat al het equivalent van een stevige kookplaat met 4 pits allemaal 100% te zetten, zoals je zelf zegt. Als we morgen allemaal effectief een tweede kookvuur installeren en ze beide op 100% zetten, dan zou ik me toch al beginnen zorgen maken over de netbalans tijdens piekuren ja. Je kan ook stellen dat veel auto's wél aan snelladers worden geladen langs de autostrade, dat kan aan 75 kW en dat is dan effectief het equivalent van 15 huizen ja. Waar de stroom uit uw net getrokken wordt, maakt niet uit hé. De vraag is of je er even veel kan blijven in duwen als dat er wordt afgetapt. Het het productiepark, net als het hoog- midden- en laagspanningsnet zullen nog serieus wat moeten worden versterkt voordat de elektrische auto echt serieuze aandelen van de markt kan gaan innemen.Ik verwacht dat we op termijn allemaal zonnepanelen en batterijen gaan hebben in onze woningen, om de energie dus kunnen op te slaan, en zo weinig als mogelijk uit het net te halen. Ook bedrijven gaan deze investeringen moeten doen, en uiteindelijk ook het net zelf. Een combinatie van wind/zon opslag, dat wordt volgens mij de toekomst. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 7 oktober 2018 Geplaatst: 7 oktober 2018 8 minuten geleden, BMWMB zei: Ik verwacht dat we op termijn allemaal zonnepanelen en batterijen gaan hebben in onze woningen, om de energie dus kunnen op te slaan, en zo weinig als mogelijk uit het net te halen. Ook bedrijven gaan deze investeringen moeten doen, en uiteindelijk ook het net zelf. Een combinatie van wind/zon opslag, dat wordt volgens mij de toekomst. Op lange termijn zullen er wel oplossingen komen natuurlijk. Ik denk wel dat je daar nog een decennium of 2 kan op wachten. De elektrische auto zal volgens mij veel vroeger klaar zijn dan de achterliggende nodige infrastructuur. Quote
Gast wooter Geplaatst: 7 oktober 2018 Geplaatst: 7 oktober 2018 45 minutes ago, glennvc said: Op lange termijn zullen er wel oplossingen komen natuurlijk. Ik denk wel dat je daar nog een decennium of 2 kan op wachten. De elektrische auto zal volgens mij veel vroeger klaar zijn dan de achterliggende nodige infrastructuur. Nu, dat is het net. Als je zoals BMWMB op tijd je huis (of bedrijf) uitrust met zonnepanelen en batterijen, stelt er zich geen probleem in de toekomst. Als je daarentegen de kat uit de boom kijkt dan ben je inderdaad te laat. Momenteel is er nog geen financieel voordeel aan een eigen batterij, maar dat komt eerder omdat het zo goedkoop momenteel is om het netwerk als 'batterij' te gebruiken met simpele terugdraaiende tellers. Het prosumententarief is absoluut niet voldoende om de kosten voor de netwerkbeheerder om het extra aanbod overdag bij zonnig weer op te slaan te compenseren. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 7 oktober 2018 Geplaatst: 7 oktober 2018 Wij hebben 8 jaar geleden het grootouderlijk huis van mijn vrouw gekocht, een oude hoeve, en deze volledig gerestaureerd. In die tijd begon stilaan de trend voor zonnepanelen op woningen, maar we hebben dat niet gedaan omdat we dat lelijk vonden. Onze architect raadde aan om voor een gasketel te gaan, op aardgas om het huis/water te verwarmen. Door gans de woning ligt nu vloerverwarming, dus ook op alle slaapkamers. Wat moet ik vandaag vaststellen, is dat we heel wat vloerverwarming hadden kunnen uitsparen, want op de slaapkamer staat nooit de verwarming aan. Wat we wel missen is koeling, want ondanks de dikke isolatie wordt het bij warme dagen toch ook warm in de woning, en deze warmte krijg je door de dikke isolatie ‘s nachts, als het afkoelt, niet buiten. We hebben een ventilatiesysteem D, dus mogen in principe de ramen niet open, maar toch slapen we met de ramen open, om ‘frisse’ lucht binnen te krijgen. Moest ik vandaag de verbouwing doen, dan deed ik het compleet anders. Ik zou zeker even goed isoleren, maar ik liet wel zonnepanelen op het dak leggen, gecombineerd met een batterij, en verwarmen/koelen met warmtepompen. De verwarming op aardgas kan ik niet meer veranderen, maar ik heb wel zin om sowieso zonnepanelen te leggen, gecombineerd met een batterij, en in sommige ruimtes een airco te hangen.Dan kan ik ook mijn Tesla thuis laden zonder dat ik moet kopen van het net. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.