Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Lees nog eens 1 en 2.

ik begrijp ke zeer goed  en respecteer dat. Respecteer dan ook de ander. Meer vraag ik niet. 

Ik respecteer dat zeker maar vind het kort door de bocht. Ik heb als domme bediende maar X budget van het werk (privé spreken we helemaal niet over want daar zou het autoliefhebbershart nog harder van gaan Wenen. ;) ), zeg mij eens wat ik dan beter doe met m’n budget die dwaze diesel of die vermogende ID.3? 

Als de keuze gaat tussen een GT3 of een Tesla, er gaat hier heus niemand voor die tesla kiezen. Er is spijtig genoeg een discrepantie tussen dromen en realiteit ;) 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
16 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik respecteer dat zeker maar vind het kort door de bocht. Ik heb als domme bediende maar X budget van het werk (privé spreken we helemaal niet over want daar zou het autoliefhebbershart nog harder van gaan Wenen. ;) ), zeg mij eens wat ik dan beter doe met m’n budget die dwaze diesel of die vermogende ID.3? 

Als de keuze gaat tussen een GT3 of een Tesla, er gaat hier heus niemand voor die tesla kiezen. Er is spijtig genoeg een discrepantie tussen dromen en realiteit ;) 

Hangt er vanaf e. Zuinige diesel of dure EV als je enkel laadpalen kan gebruiken. 

Ik kwam dit artikel nog tegen dat ik hier wou delen: best interessant 

https://www.wired.co.uk/article/ev-battery-recycling-cobalt

Geplaatst:
8 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Kijk David dit vind ik degoutant. Je weet perfect dat ik doe wat ik zeg. 
ik heb mijn productie gesloten, ik heb mijn zaak opgesplitst in verschillende landen en je hebt zeker ook al gelezen in De Tijd en Trends dat ik de boel aan het verkopen ben.

Ja dat vraagt tijd en ja ik heb familie en wil dat op een manier doen zonder mijn kinderen achter te laten. Mag dat even.

Ik doe wat ik zeg en je opmerking maakt me boos omdat ze lacherig doet, zo komt het althans over. Voor mij is het bittere realiteit.

Je  weet zeer goed dat ik dit allemaal doe.

Ik zal op tijd met een andere nr plaat dan vandaag hier rond rijden believe me (en wettelijk in orde) 

Dat wist ik allemaal niet. ☺️ 

Naar welk land ga je verhuizen?

Alleszins, ik erger er mij zo niet aan, en ben er van overtuigd dat het overal wel wat is. Ik ben ervan overtuigd dat we op één van de mooiste plaatsen ter wereld wonen, en dat het hier absoluut niet slecht is. En zoals je zegt, familie en vrienden achterlaten, dat zou ik niet kunnen.

Geplaatst:
9 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Dit topic maakt me als autoliefhebber triest en als men die lange afstanden als zakenmens MOET doen met de auto boos.

ik heb het met dit land compleet gehad. Mijn famille woont hier er een goed draaiende business .

Maar toch maakt heel dit topic mij duidelijk dat hier nog lang mee draaien in deze dolgedraaide maatschappij me ook doet doldraaien.

ik heb de ongelooflijke luxe het hier te kunnen afbollen, in de zin van niet meer fulltime wonen. Dit zal ook zeker gebeuren richting landen waar er meer “redelijkheid” heerst en waar ondernemen op een competitief niveau nog  kan. 

Hey Jokke, compleet begrijpelijk dat je als autoliefhebber hier niet blij van wordt.
Maar de shift naar een andere soort mobiliteit, be it EV, waterstof, ... is geen aanval van de maatschappij of overheid op jou he ?
Wat aangekondigd werd tegen 2026 mbt EV heeft ook een pak voorwaarden eer het set in stone gaat zijn.
Oa beschikbaarbaarheid van (laad)infrastructuur, enz ... Het is een beleid en een ambitie die nu uitgezet is en die nog bijgestuurd kan worden als dat nodig zou blijken.
Wat nu misschien nog niet denkbaar is is over 4j misschien al het nieuwe normaal.
Als tegen dan EV's evenveel kosten of goedkoper zijn (in aanschaf en running cost) dan kiest jan met de pet met zijn portefeuille.

BTW, het gras is (meestal) even bruin aan de andere kant.
En als het groener is is het omdat er meer stront op ligt :ninja: 

8 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Tuurlijk en dus moeten we deze mensen 

1. Hun plezier en hobby afnemen

2. Voor zij waarvoor die dit efficiënter reizen en werken betekent straffen. U weet wel WERKEN  Ah juist dat gaat van thuis uit ook zeker, voor IEDEREEN . 

Als dat zo een minderheid is, waarom moeten die dan bloeden voor een ideologisch gegeven.

1. Voor de meeste mensen is dit niet hun hobby en plezier, een auto is voor hen vervoer.
    En als het dan toch hobby en plezier is dan speelt er nog altijd een factor centen mee.
    Een EV kan die mensen misschien ook plezier geven. Kan zijn dat het een ander soort plezier is, da's elk zijn mening.
    Ik begrijp ook wel dat gij daar persoonlijk geen plezier uithaalt, maar dat neemt niet weg dat iemand anders dat niet kan hebben.

2. Ge projecteert uw persoonlijke situatie op de rest van de bevolking ?
    De meeste mensen rijden/reizen niet wekelijks naar Zwitserland. De gemiddelde belg doet geen 20.000km per jaar.
    En once again, 2026 is geen hard stop he. Er zijn voorwaarden die voldaan moeten zijn, er zullen waarschijnlijk altijd wel use-cases blijven zijn voor een ICE vs een EV. Dat zal de komende jaren wel duidelijk worden, en niemand verplicht u van nu een EV te kopen he. En tegen 2026 zien we wel hoe het ervoor staat.
    Misschien is deze discussie dan compleet overbodig, misschien ook niet. Ik zie iig niemand bloeden nu ?
9 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Tenslotte nog dit : heel jullie en ook de overheid hun stelling draait rond toekomstbeelden waar geen absolute zekerheid rond bestaat. Een beetje doordacht en menselijk zou ook kunnen nee ?

Voor de rest laat ik dit eco kapitalistisch topic even (groen) links liggen . Het werkt op mijn humeur. :D 

Absolute zekerheid rond toekomstbeelden ... dat zou nu eens mooi zijn neen.
Niemand heeft een glazen bol, het zou soms handig zijn er een te hebben, and then again ... it could get boring ?

En honestly ... opvattingen die niet met de uwe stroken wegzetten als eco-kapitalisme en groen-links is ook maar soso he.
Beetje gemakkelijke dooddoener imo. Ik beschouw mezelf noch links, noch rechts, noch groen, rood, blauw ... eerder ergens in het midden en met common sense.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
9 uren geleden, Polygoon zei:

Hangt gewoon van je situatie af. Ik kan met een ID3 niks doen bvb.

- Als ik een auto uithaal is het meestal om er snel en ver mee te rijden -> no go
- Als ik een auto uithaal voor Openroads is het meestal om er snel en heel ver mee te rijden, op plaatsen waar geen snellaadpalen staan (ver weg van de beschaving dus)
- De elektriciteitsaansluiting van mijn huis moet aangepast worden om deftig een EV te laden -> wie gaat dat betalen? Ik kan er immers straks niet meer voor kiezen om dat niet te doen.
- Mijn autogebruik is erg onvoorspelbaar -> een EV moet geladen zijn als je wil rijden. Op zich is dat doenbaar tegen de ochtend, maar de batterij gaat het bij mij niet rekken tot de middag soms. Als ik voor Openroads op baan ben ga ik ook niet beginnen met laden tot hij vol is, naar de Ardennen sjezen en opnieuw laden, dan een half roadbook rijden en van de route afwijken om een lader te zoeken, daar staan koekeloeren tot hij vol is, de andere helft rijden en laden, en dan naar huis rijden en laden voor ik naar de drukker kan. Dat zijn stressvolle momenten zonder marge qua tijd. Als ik een event heb de volgende dag zit ik meestal niet voor 02.00 in mijn bedje -> Ik ga daar geen 3-4 uur bijdoen gewoon voor een auto.

En dat is net wat me stoort: je wordt binnenkort verplicht. Ik ben nog altijd van mening dat je de mensen de keuze moet geven. Wil ik een trage stinkende A3? So be it. Komt er een moment dat de EV goedkoper geworden is en mijn gebruikspatroon aangepast is, dan pak ik wel een EV.

Maar neen, we moeten weer de conventionele auto compleet verketteren, hem kunstmatig duur maken, tegen iedereen zeggen dat uw kinders er van dood gaan, enz enz. Iets al verbieden voor er een waardig alternatief is, daar zijn we goed in hier.

Een bevolking is zoals een beek. Ze stinkt en ze zoekt de weg met de minste weerstand. Zorg er voor dat een EV makkelijker en goedkoper is, en quasi iedereen zal switchen. Maar je moet de EV imo niet preferabel maken door het andere gewoonweg onmogelijk te maken.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
15 minuten geleden, PJH zei:

- Als ik een auto uithaal is het meestal om er snel en ver mee te rijden -> no go
- Als ik een auto uithaal voor Openroads is het meestal om er snel en heel ver mee te rijden, op plaatsen waar geen snellaadpalen staan (ver weg van de beschaving dus)
- De elektriciteitsaansluiting van mijn huis moet aangepast worden om deftig een EV te laden -> wie gaat dat betalen? Ik kan er immers straks niet meer voor kiezen om dat niet te doen.
- Mijn autogebruik is erg onvoorspelbaar -> een EV moet geladen zijn als je wil rijden. Op zich is dat doenbaar tegen de ochtend, maar de batterij gaat het bij mij niet rekken tot de middag soms. Als ik voor Openroads op baan ben ga ik ook niet beginnen met laden tot hij vol is, naar de Ardennen sjezen en opnieuw laden, dan een half roadbook rijden en van de route afwijken om een lader te zoeken, daar staan koekeloeren tot hij vol is, de andere helft rijden en laden, en dan naar huis rijden en laden voor ik naar de drukker kan. Dat zijn stressvolle momenten zonder marge qua tijd. Als ik een event heb de volgende dag zit ik meestal niet voor 02.00 in mijn bedje -> Ik ga daar geen 3-4 uur bijdoen gewoon voor een auto.

En dat is net wat me stoort: je wordt binnenkort verplicht. Ik ben nog altijd van mening dat je de mensen de keuze moet geven. Wil ik een trage stinkende A3? So be it. Komt er een moment dat de EV goedkoper geworden is en mijn gebruikspatroon aangepast is, dan pak ik wel een EV.

Maar neen, we moeten weer de conventionele auto compleet verketteren, hem kunstmatig duur maken, tegen iedereen zeggen dat uw kinders er van dood gaan, enz enz. Iets al verbieden voor er een waardig alternatief is, daar zijn we goed in hier.

Een bevolking is zoals een beek. Ze stinkt en ze zoekt de weg met de minste weerstand. Zorg er voor dat een EV makkelijker en goedkoper is, en quasi iedereen zal switchen. Maar je moet de EV imo niet preferabel maken door het andere gewoonweg onmogelijk te maken.

Ik hoop dat je zelf ook wel weet dat je een outlier bent op vlak van autogebruik :) 

Je hebt toch de luxe van EV en ICE te kunnen combineren? EV voor woon werk, je openroads kist voor openroads? 

Geplaatst:
3 minuten geleden, PJH zei:

- De elektriciteitsaansluiting van mijn huis moet aangepast worden om deftig een EV te laden -> wie gaat dat betalen?
- Mijn auto gebruik is erg onvoorspelbaar -> een EV moet geladen zijn als je wil rijden. Op zich is dat doenbaar tegen de ochtend, maar de batterij gaat het bij mij niet rekken tot de middag soms. Als ik voor Openroads op baan ben ga ik ook niet beginnen met laden tot hij vol is, naar de Ardennen sjezen en opnieuw laden, dan een half roadbook rijden en van de route afwijken om een lader te zoeken, daar staan koekeloeren tot hij vol is, de andere helft rijden en laden, en dan naar huis rijden en laden voor ik naar de drukker kan. Dat zijn stressvolle momenten zonder marge qua tijd. Als ik een event heb de volgende dag zit ik meestal niet voor 02.00 in mijn bedje -> Ik ga daar gaan 3-4 uur bijdoen gewoon voor een auto.

Er is niks verboden, er is een richting aangegeven ?

In alles wat er nu op tafel ligt zit nog genoeg ruimte, die ze zichzelf geven uiteraard, om niks hoeven hard te maken. In die zin snap ik niet dat autoliefhebbers die al wat jaren in dit land rondlopen daar gaan op flippen.

De Dacia Spring doet het super goed in de verkoop, ik zie hier in de marginale driehoek Lynk&Co's rondrijden, ik zie gepensioneerden aan de EV gaan en ja ook de X5 45e is de standaard geworden bij de lokale handelaar hier. Dus we bewegen in de goede richting, dat is de hele intentie van dit verhaal toch? Net dat gaat maken dat het allemaal zo een vaart niet gaat lopen en de achterpoortjes die nu al voorzien zijn gaan kunnen gebruikt worden.

En gaan er mensen met de trein/tram naar de kust moeten in plaats van in een Dacia Duster omdat er niet genoeg laadpunten zijn voor dagjesmensen? Absoluut. Is dat slecht? Is dat achteruitgang?

Gaat een stadsauto als de 208 nog in diesel of benzine bestaan, waarschijnlijk niet. Gaat een C-klasse nog bestaan zonder stekker? Waarschijnlijk niet, maar als hybride gaat die nog wel een tijd overleven volgens mij.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
13 minuten geleden, PJH zei:

Om nu heel eerlijk te zijn zie ik het aandeel van de EV probleemloos stijgen tot pakweg 60% ... maar dan komen we toch bij situaties uit waarvan ik ook niet meteen verwacht dat ze gaan opgelost geraken met een EV, ook niet voor u. Op dat vlak zijn de doelstellingen te ambitieus en gaan d'er ergens wel uitzonderingen tussen de regels moeten mogelijk zijn. Via old/youngtimers ga je volgens mij nog levenslang kunnen genieten van de Open Roads. ?

Geplaatst:
5 minuten geleden, Logic zei:

Om nu heel eerlijk te zijn zie ik het aandeel van de EV probleemloos stijgen tot pakweg 60% ... maar dan komen we toch bij situaties uit waarvan ik ook niet meteen verwacht dat ze gaan opgelost geraken met een EV, ook niet voor u. Op dat vlak zijn de doelstellingen te ambitieus en gaan d'er ergens wel uitzonderingen tussen de regels moeten mogelijk zijn. Via old/youngtimers ga je volgens mij nog levenslang kunnen genieten van de Open Roads. ?

hoe komt het dat dat zal stijgen tot 60%, omdat mss 60% van het Belgisch wagenpark bedrijfs of salariswagens zijn

Geplaatst:
15 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik hoop dat je zelf ook wel weet dat je een outlier bent op vlak van autogebruik :) 

Je hebt toch de luxe van EV en ICE te kunnen combineren? EV voor woon werk, je openroads kist voor openroads? 

Uiteraard, en dat wil ik zo houden.

En ik gaf al aan dat een EV voor woon-werk mijn interesse heeft. Voor mij is het nu wss nog 5 jaar te vroeg, maar ik zie me dat zeker wel doen ja. En als ik dan mijn normale auto voor er bij kan houden is dat super. Best of both worlds :) Alleen met al die LEZ zevers, denk ik niet dat dat een zekerheid is.

12 minuten geleden, josenjef zei:

In die zin snap ik niet dat autoliefhebbers die al wat jaren in dit land rondlopen daar gaan op flippen.

Gaat een automerk nog investeren in een leuke auto maken voor een niche publiek denk je? Gaan ze nog mogen? Indien op beide vragen ja: denk je dat ze dat een 2e keer gaan doen eens alle patsers er van tussen zijn die plots begrijpen dat hun ICE ketel trager is dan een 4-deurs familiewagen waardoor hun verkoop in elkaar zakt?

Je komt in een erg gevaarlijke markt terecht als autoliefhebber. Want auto's moeten steeds veiliger (meer brol die u als chauffeur wil tegenwerken of u probeert overbodig te maken) en zijn daarom saaier en duurder. De EV's zijn snel, dus wil de sportwagenmarkt daar niet voor onderdoen -> maar snelheid is saai. Ik kan me niet inbeelden dat iemand op straat ooit zegt "amai, die Lotus Exige CUP 430 gaat niet vooruit, wat een saai krel" -> maar op papier lijkt het wel zo, want hij is meer dan een seconde trager dan een Model S naar de 100, en 't is dat dat vaak aanzien wordt als een benchmark. Als ze die Lotus dan even snel gaan proberen maken als die Tesla, dan kun je die eigenlijk niet meer benutten op straat.

Ik denk dat sportwagens niet lang meer gaan bestaan. Hypercars zullen ook een verandering doormaken en of dat goed of slecht is wil ik nog wel zien. Nevera bvb is een indrukwekkend ding dus het is wel mogelijk. Al vraag ik me wel af of het echt leuk is, nadat je de duw in de rug gewoon bent.

Dus ja, als autoliefhebber is het tijd om te flippen: een leuke auto is meestal licht (moeilijk met EV's), geeft je sensatie (moeilijk met EV's tenzij in sprintjes), geeft je een speciaal gevoel (tot nu toe is elke EV waar ik mee reed een zielloze snelle doos op wielen zonder identiteit) en dient bovenal om mee te gaan RIJDEN zonder om te kijken naar iets (moeilijk met een EV want je moet telkens stoppen, al zal dat wel verbeteren met de tijd).

Maar: als ingenieur zijnde wel zeer benieuwd naar de oplossingen voor al die problemen. Ik ben al benieuwd waar Lotus/Porsche gaat mee afkomen bvb. Wie weet bouwen ze een Elise/Boxster van 1300kg met 800km range (allez, pakt 500 real world als je hem gebruikt waarvoor hij dient) die leuk stuurt en nog levendig mag/kan zijn. I sure hope so :)

Geplaatst:
35 minuten geleden, PJH zei:

Uiteraard, en dat wil ik zo houden.

En ik gaf al aan dat een EV voor woon-werk mijn interesse heeft. Voor mij is het nu wss nog 5 jaar te vroeg, maar ik zie me dat zeker wel doen ja. En als ik dan mijn normale auto voor er bij kan houden is dat super. Best of both worlds :) Alleen met al die LEZ zevers, denk ik niet dat dat een zekerheid is.

Gaat een automerk nog investeren in een leuke auto maken voor een niche publiek denk je? Gaan ze nog mogen? Indien op beide vragen ja: denk je dat ze dat een 2e keer gaan doen eens alle patsers er van tussen zijn die plots begrijpen dat hun ICE ketel trager is dan een 4-deurs familiewagen waardoor hun verkoop in elkaar zakt?

Je komt in een erg gevaarlijke markt terecht als autoliefhebber. Want auto's moeten steeds veiliger (meer brol die u als chauffeur wil tegenwerken of u probeert overbodig te maken) en zijn daarom saaier en duurder. De EV's zijn snel, dus wil de sportwagenmarkt daar niet voor onderdoen -> maar snelheid is saai. Ik kan me niet inbeelden dat iemand op straat ooit zegt "amai, die Lotus Exige CUP 430 gaat niet vooruit, wat een saai krel" -> maar op papier lijkt het wel zo, want hij is meer dan een seconde trager dan een Model S naar de 100, en 't is dat dat vaak aanzien wordt als een benchmark. Als ze die Lotus dan even snel gaan proberen maken als die Tesla, dan kun je die eigenlijk niet meer benutten op straat.

Ik denk dat sportwagens niet lang meer gaan bestaan. Hypercars zullen ook een verandering doormaken en of dat goed of slecht is wil ik nog wel zien. Nevera bvb is een indrukwekkend ding dus het is wel mogelijk. Al vraag ik me wel af of het echt leuk is, nadat je de duw in de rug gewoon bent.

Dus ja, als autoliefhebber is het tijd om te flippen: een leuke auto is meestal licht (moeilijk met EV's), geeft je sensatie (moeilijk met EV's tenzij in sprintjes), geeft je een speciaal gevoel (tot nu toe is elke EV waar ik mee reed een zielloze snelle doos op wielen zonder identiteit) en dient bovenal om mee te gaan RIJDEN zonder om te kijken naar iets (moeilijk met een EV want je moet telkens stoppen, al zal dat wel verbeteren met de tijd).

Maar: als ingenieur zijnde wel zeer benieuwd naar de oplossingen voor al die problemen. Ik ben al benieuwd waar Lotus/Porsche gaat mee afkomen bvb. Wie weet bouwen ze een Elise/Boxster van 1300kg met 800km range (allez, pakt 500 real world als je hem gebruikt waarvoor hij dient) die leuk stuurt en nog levendig mag/kan zijn. I sure hope so :)

Dat is een heel enge benadering van autoliefhebberij en dan begrijp ik het deels. Al denk ik wel niet dat bijvoorbeeld Lotus leeft van iets anders dan liefhebbers van sportieve wagens op dit moment, de patsers zitten elders. Dat hoeft niet te veranderen, of misschien gaan ze met zoiets als een EV Emira er iets naast zetten voor een "breder" publiek. Maar voor mij is Porsche een mooi voorbeeld dat dat kan, die zetten perfect een Taycan naast een 911GT3.

Ik zag zo ondanks een electrificatie van een oude Porsche met behoud van de manuele versnellingsbak, voor sommigen heiligschennis maar ik kan er op een manier wel van genieten van dat soort nieuwe mogelijkheden.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
10 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

hoe komt het dat dat zal stijgen tot 60%, omdat mss 60% van het Belgisch wagenpark bedrijfs of salariswagens zijn

Da's louter een arbitrair getal natuurlijk, 't is maar wat ik denk.

De salariswagen gaat de transitie versnellen maar het is ook niet altijd wat je denkt. We hadden tot op heden geeneens de moeite gedaan om onze vloot te elektrificeren (onze budgetten daarop aan te passen), voor een tiental wagens. Nu heb ik vorige week een jongedame aangenomen die expliciet om een EV vroeg (kleine wakeup call), terwijl het voor haar financieel gezien zo goed als niks uitmaakt. Terwijl ze NIET kan thuisladen!!! En ze rijdt ritten van 100/160KM, naar de stille Kempen en de Zee. Ik schrok daar zelf van, want in die omstandigheden zou ik het verdomd lastig vinden om te kunnen leven met een EV. Het is dus niet dat ik mijn situatie wil projecteren op anderen, verre van zelfs! Dat is dus iemand die de EV al had leren kennen op haar vorige job en nu niks anders meer wilt. 

Geplaatst:
1 uur terug, Liquid Li0n zei:

Ik ken persoonlijk echt wel veel particulieren die nu naar EV kijken hoor, ook al een paar die gekocht hebben. In kilometers gaat het niet veel betekenen want het zijn geen veelrijders en het zijn vaak nog tweede wagens. Zo een EV is een zaligheid voor een gepensioneerde om in rond te bollen vaak hoor. Mijn tante vindt het zalig dat haar auto altijd opgeladen op de oprit staat en haar vinnig door het "stads"verkeer kan brengen en naar het werk als het regent, dus ook als tweede wagen echt veel beter dan haar benzine Golf.

Geplaatst:

Ik stel mij ook die vraag of er op termijn nog leuke ICE's gaan (mogen) gemaakt worden. Wat gaan merken doen zoals Lotus / McLaren / Ferrari / Lamborghini? Gaat Porsche de 911 blijven maken met een dikke zescilinder boxer? Ik hoop van wel!

Geplaatst:
50 minuten geleden, josenjef zei:

Maar voor mij is Porsche een mooi voorbeeld dat dat kan, die zetten perfect een Taycan naast een 911GT3.

Ik zag zo ondanks een electrificatie van een oude Porsche met behoud van de manuele versnellingsbak, voor sommigen heiligschennis maar ik kan er op een manier wel van genieten van dat soort nieuwe mogelijkheden.

Een Taycan kan bestaan naast een 911 GT3 omdat ze niks met elkaar te maken hebben. Een Taycan zal een GT3 nooit vervangen.

Geplaatst:
1 uur terug, josenjef zei:

Ik ken persoonlijk echt wel veel particulieren die nu naar EV kijken hoor, ook al een paar die gekocht hebben. In kilometers gaat het niet veel betekenen want het zijn geen veelrijders en het zijn vaak nog tweede wagens. Zo een EV is een zaligheid voor een gepensioneerde om in rond te bollen vaak hoor. Mijn tante vindt het zalig dat haar auto altijd opgeladen op de oprit staat en haar vinnig door het "stads"verkeer kan brengen en naar het werk als het regent, dus ook als tweede wagen echt veel beter dan haar benzine Golf.

En die gepensioneerden horen hun motor toch niet. 

Geplaatst:
12 minuten geleden, PJH zei:

Een Taycan kan bestaan naast een 911 GT3 omdat ze niks met elkaar te maken hebben. Een Taycan zal een GT3 nooit vervangen.

Economisch hebben ze wel met elkaar te maken denk ik. Want de vraag of er lichte sportieve wagens gaan blijven gemaakt worden zal veeleer beantwoord worden door dat dat al dan niet nog economisch verantwoord is.

Geplaatst:
43 minuten geleden, PJH zei:

Een taycan is een snelle , vlotte ev gezinswagen .

een gt3 is voor op circuit , comfort is gene vette.

de range is bij beide gene vette ?

maar in dagelijks gebruik , geef mij maar een taycan . 

Geplaatst:

Ik was daarstraks aan het denken "Wat met bedrijven die een hoop bestelwagens hebben rondrijden en dat wagenpark willen elektrificeren?"

Bij ons op het werk hebben we een tiental camionetten, als die allemaal elektrisch zouden worden moeten die 's nachts opgeladen worden op er de volgende dag weer tegen aan te kunnen. Op dat mogelijk te maken moet de aansluiting verzwaard worden, want anders is dat onmogelijk. Maar is het nu net niet het probleem dat het elektriciteitsnet dat niet aankan?

Daar sta je dan met je elektrische wagenpark dat je niet kan opgeladen krijgen, waardoor je werkvolk niet op de werkplek kan geraken. 

Geplaatst:

Bestelwagens zijn vandaag nog een probleem, en vrachtwagens en bussen nog meer.

Geplaatst:

De bestelwagens op zich lijken mij het probleem niet, ze kunnen laden daarentegen wel.

Geplaatst:
36 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik volg de bestelwagenmarkt beroepsmatig , 2023 komen er enkele interessante modellen.

vb de sprinter komt uit met een keuze uit 3 batterijcapaciteiten .  

dus dat komt wel goed .

Geplaatst:
23 minuten geleden, knight-rider zei:

De bestelwagens op zich lijken mij het probleem niet, ze kunnen laden daarentegen wel.

Er bestaat zoiets als load balancing , het zou al moeten lukken dat ze allen tegelijk plat zijn de dinsdagavond en ze de woensdagmorgen allen de full range nodig zouden hebben.

Geplaatst:
53 minuten geleden, knight-rider zei:

Maar is het nu net niet het probleem dat het elektriciteitsnet dat niet aankan?

Klopt als een zwerende vinger.

En daar wordt aan gewerkt.

Geplaatst:
1 uur geleden, BMWMB zei:

Nogthans waren er tijdens mijn weekend naar Amsterdam een paar jaar geleden , al heel veel elektrische bussen aan het rondrijden.  Je kwam aan de stadsrand van die grote laadstations tegen waar ze konden onderstaan om te laden. 

elektrischebussen-e1523031429132.jpg

Ik spreek dus over een jaar of 3 geleden al. Dat ze dat hier eerst eens doen. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid