Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Dat wordt straks gecompenseerd met de index op de lonen, daarna gaan de poppen aan het dansen in een spil waarvan je het einde niet kent. Zulke grote indexsprong blind toepassen is echt een doos van pandora. 

Maar leg dat maar eens uit aan je "kiezer"? 

We gaan weer de tegenstelling werkgever en werknemers aanwakkeren om onze zieltjes te winnen denken de politieke partijen nu gegarandeerd. Ook hier is de best way to go iets tussen die twee in. Ieder een stuk van de koek proberen te verteren om de vrije val te vermijden. 

Won't happen of course........ er mag geen gemene deler zijn er moeten korte termijn winnaars en verliezers zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

 

Ik moet de eerste "groen" ingestelde mens nog tegen komen die mijn velowinkel binnenkomt en "vraagt" kan ik een fiets kopen die in BE geproduceerd wordt, ik denk aan mijn ecologische voetafdruk.  Waarom? Wel dat pas niet in het kraam van de "ik" wereld. Ze willen de beste fiets aan de beste prijs (in hun geest). 

Onze eigen overheid koopt lieve velo's voor Bpost in Turkije dan bij hun Belgische leverancier. (En dat was dan nog aan inferieure kwaliteit met alle gevolgen van dien). Echt schitterend voorbeeld van climate thinking. 

In mijn branche zijn nochtans vele klanten die een Daikin kopen , omdat ze denken dat ze die in Oostende maken . Dus hier ga ik niet mee in uw verhaal .

en waarom kopen ze in Turkije of elders ? Het transport is veeeeel te goedkoop . ( en bij ons de uurlonen te duur) 
zorg dat het transport pakken duurder is en de beste fiets aan de beste prijs zal Belgisch zijn . 

Een andere manier van bekijken 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Dat wordt straks gecompenseerd met de index op de lonen,

 

Voor mensen met een bedrijfswagen en zonnepanelen is dit eigenlijk een opslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik wil geen achteruitgang van onze welvaart en een verbetering in het klimaat. Dat moet het uitgangspunt zijn en dat kan ook. En als je er dieper over nadenkt iets dat alle partijen altijd ook zou kunnen "verbinden" als uitgangspunt. 

Ook graag niet "meer" overheid. 

Die welvaart kan je niet aanhouden. Niet op deze wijze. De impact is gewoon te groot (ook financieel). Dat is die al altijd geweest. Alleen is het altijd een ver van ons bed show geweest, waarbij de rekening in andere landen, ver van ons, gepresenteerd werd. Denk aan de verzanding/droogte in Afrika. Dat ze daar hongersnood hebben door droogte, dat komt al tientallen jaren op onze schermen, daar liggen we zelf niet meer wakker van. 

Maar nu komt het ook echt heel dichtbij. Droogtes en overstromingen zien we nu ook hier. En mislukte oogsten. Vorig jaar slecht tarwe jaar, dit jaar slecht fruit jaar en nog wat andere gewassen die te veel met hun voeten in het water hebben gestaan,... Het is het ene na het andere. In California en Mexico is het nog veel extremer. Daar is het water bijna op. Gewoon op. En niet voor even. 
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/03/tza-droogte-californie/ 

In de jaren '80 wist Armand Pien ons al te zeggen wat de opwarming van de aarde als effect ging hebben. Je krijgt door die opwarming (van de polen) een kleiner temperatuurverschil tussen de polen en de evenaar = minder energieverschil tussen polen en evenaar. Wanneer het energieverschil kleiner is, zal de energieuitwisseling trager gaan, ofte minder lucht verplaatsing (en zeewater). Aka, minder wind (en waterstromen). De straalstromen gaan trager en nemen hierdoor andere trajecten aan. 

Die andere trajecten zorgen voor droogte waar er vroeger nooit water te kort was. Dat is nu in California, waar het een bijzonder grote populatie bedreigd, maar kan even goed hier voor komen. En dan mogen we met zijn allen opkrassen. Hoeveel ga je dan behouden hebben van je welvaart? 

De tragere straalstromen zijn de reden voor langere periodes van hetzelfde weer. Meer dan ooit hebben we hier hetzelfde weer voor 3 weken aan een stuk. Drie weken geen regen, drie weken niets anders dan regen en soms eens twee cyclussen achter elkaar van hetzelfde. Dat is niet goed voor onze voedselproductie. Maar onze ondergrond kan daar ook niet mee overweg. 
De tragere straalstromen zorgen er ook voor dat de luchtdeeltjes langer boven de oceanen blijven hangen, waardoor ze meer water op kunnen nemen, dat ze boven land dan weer loslaten. Bakken water met de keer.

Het is voor iedereen anders, maar wanneer er geen water meer uit de kraan komt (zoals in 2019 in een deel van Vlaanderen) omdat het water op is, of de prijzen van voedsel stijgen (kijk naar de prijs van een brood dit jaar) of als uw kot wegspoelt (kijk naar Ardennen en Duitsland), dan vind ik dat veel meer invasief om wat ik als welvaart aanschouw, dan het voornemen om ergens in 203x EV te moeten rijden, om mijn kot te moeten isoleren, om een stuk eigenaarschap op te geven.  

Wat zijde met een duur chique kot en een dikke Porsche als het alle 5 jaar onder water komt te staan? Hoeveel kilometer zat de regenval van deze zomer nog van jou verwijderd? 75 km? Hoe ver ben je moeten gaan om een straat onder water te zien staan die voorheen nog nooit onder water heeft gestaan? 20km? 

En wat heeft het verschil gemaakt dat het niet jouw huis/gebouw was dat onder water stond? Waarom viel die regen niet op jouw dak? 
Dat zijn geen dingen waar jij zelf invloed op hebt. Dus de volgende kan voor jou zijn.

De enige zekerheid die we hebben om dat te voorkomen, is die opwarming tegen te gaan, om die straalstromen (in het water en in de lucht) terug op gang te krijgen. 

En ja, wij zijn maar 0,2% van de uitstoot. Maar je kan vingerwijzen naar elkaar en ondertussen niets doen, of de handschoen opnemen. Beetje terug stond hier dat grafiekje van % van het inkomen dat naar energie ging. Voor de strijd tegen het klimaat kan je eenzelfde maken, maar met omgekeerd resultaat. Hoe armer je bent, hoe minder je zal inboeten aan welvaart. Hoe rijker, hoe meer je van je welvaart uit handen zult moeten geven. Logisch, uw ecologische voetdruk is ook gewoon massa's groter. Maar hoe meer je ook te verliezen hebt als het misgaat. 

Als het gemiddelde brutoloon bij ons 3.300 euro/maand is, dan zit ik daar iets boven. Dus zou ik iets meer dan gemiddeld geimpacteerd worden. Maar eerlijk gezegd, met al wat nu op tafel ligt heb ik alvast geen schrik van mijn welvaart. Er zullen dingen anders zijn, maar anders is niet altijd slechter. Alles heeft zijn voordelen. Ik ben daar niet meer zo conservatief in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Bart zei:

In mijn branche zijn nochtans vele klanten die een Daikin kopen , omdat ze denken dat ze die in Oostende maken . Dus hier ga ik niet mee in uw verhaal .

en waarom kopen ze in Turkije of elders ? Het transport is veeeeel te goedkoop . ( en bij ons de uurlonen te duur) 
zorg dat het transport pakken duurder is en de beste fiets aan de beste prijs zal Belgisch zijn . 

Een andere manier van bekijken 😉

 

Omdat je met de wet van de overheidsopdrachten zit. Je kan als overheid niet zomaar doen en laten wat je wil. Je bent verplicht om het grootste deel van je beoordeling op prijs te zetten, je geeft immers de centen van de burger uit, dus prijs is cruciaal. Ondertussen kan je gelukkig wel ook een kwalitatieve beoordeling toepassen (dank u N-VA die dat er door heeft gekregen). Maar kwaliteit kan je nooit als hoofd criteria gebruiken, dat moet prijs blijven, omdat het anders te makkelijk is om een dossier op maat van een bepaalde speler te schrijven, wat zou resulteren in oneerlijke aankoopdossiers. 

Er zijn wel wat uitzonderingen, en de principes veranderen ook ikv aankoopschijven. Net zoals er ook een verschil is tussen aankoop ter waarde van meer of minder dan 1 miljoen euro. Daarboven ben je verplicht het op Europees niveau bekend te maken en kunnen er meer spelers intekenen. 
De wet op overheidsopdrachten is niet evident, waardoor juristen van aankoopdossiers zich liefst zo goed mogelijk indekken:
- zo min mogelijk punten op kwaliteit, want kwaliteit objectief beoordelen is niet evident
- zo min mogelijk onderhandelingsprocedures, want tijdens iedere procedure kan een verkeerde vraag gesteld worden of iets verkeerd gezegd of gedaan worden waardoor er een speler een concurrentieel voordeel op kan doen. 

Er zijn te veel gunningen die aangevochten worden voor de raad van state (is goedkoop en makkelijk en zorgt ervoor dat het dossier vertraging oploopt en zo kan je het de gegunde partij moeilijker maken om zijn vooropgestelde uitvoeringstermijn te halen = groen lachen of slechte verliezer zijn). Vandaar dat juristen veel meer op veilig spelen dan vroeger, maar met gevolg dat de gegunde partij soms wel eens een ongewenste speler is waar je dan voor een tijd aan vast zit. 

Pas op, je zou ervan verschieten hoe vaak de beste partij geweigerd dient te worden omdat ze administratief niet in orde zijn... Hoe vaak documenten niet ingestuurd worden... Je houdt het niet voor mogelijk... En in sommige gevallen mogen die niet meer achteraf ingediend worden. Dus het is zeker niet altijd een prijstechnisch iets. 
Kan ook boekhoudtechnisch zijn. Doe je een paar jaar zware investeringen, waardoor je balans niet goed zit, word je ook geweigerd. Er zijn veel dingen die meespelen. 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Koopkracht verminderd met rasse schreden

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/29/inflatie-november/

Quote

Spaargeld

Een hoge inflatie is ook slecht nieuws voor wie spaargeld heeft. Met dit inflatiecijfer is 100 euro spaargeld van vorig jaar qua koopkracht nu maar 94,7 euro waard. Voor wie schulden heeft of een lening heeft lopen, is een hoge inflatie wel een meevaller omdat die schulden relatiever kleiner worden.

Wie geen geld op de bank heeft, ziet daar minder vanaf. Je loon gaat omhoog, je schulden zijn 'minder groot', de afbetaling gaat makkelijker, je huis wordt meer waard, de staatschuld daalt,... 

Alleen is het geen gezond mechanisme. En ook zot dat de ECB zolang aan de zijlijn heeft zitten toekijken, met de kans dat ze geen greep meer krijgen op de situatie. in tegendeel, die hebben het doel gesteld om minimaal 2% inflatie te verkrijgen, net om hun lidstaten hun staatschuld te kunnen laten oplopen zonder gevolgen. Want ze hadden allemaal een duwtje in de rug nodig... Gevaarlijke duwtjes als je het mij vraagt... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minutes ago, Bart said:

zorg dat het transport pakken duurder is en de beste fiets aan de beste prijs zal Belgisch zijn . 

Ja idd, en dat zal meer zoden aan de dijk brengen dan al de rest.

Ik zie het hier ook. Toevallig bekend met Shein? Die verkopen kledij, aan prijzen waar je niet aan uit kunt. We spreken hier over een paar euro voor een kledingstuk. 10 euro is daar al duur gerief. En dat komt allemaal toe met de post, in een plastieken zak, en elk kledingstuk van 1 - 5 euro nog eens apart in een plastieken zak. Dat is toch pure absurdistan?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Je start met als uitgangs punt "ik" en wat in jouw leven past, en dan moet de rest dat ook maar zo doen en kunnen? Dat is dus exact wat ik bedoel :D 

Alles is goed zolang het in mijn "kraam" past...... snap je? 

Ik zal het nog eens anders stellen.

Wat is het beste voor het klimaat? 

1. Iedereen met een hybride (electrisch in de stad) en een afbouw van onze verre vervuilende import en transport?

2. Iedereen met een EV en toenemende vervuilende import (en energieopwekking)? (Dit is wat we nu beslist hebben)

 

Nu dezelfde vraag voor je welvaart?

 

Ben ik juist als ik zeg dat punt 2 niet alleen realistischer is, maar ook beter voor welvaart en klimaat? Een veel grotere algemene deler dan ideologie als uitgangspunt te nemen? 

 

Ik moet de eerste "groen" ingestelde mens nog tegen komen die mijn velowinkel binnenkomt en "vraagt" kan ik een fiets kopen die in BE geproduceerd wordt, ik denk aan mijn ecologische voetafdruk.  Waarom? Wel dat pas niet in het kraam van de "ik" wereld. Ze willen de beste fiets aan de beste prijs (in hun geest). 

Onze eigen overheid koopt lieve velo's voor Bpost in Turkije dan bij hun Belgische leverancier. (En dat was dan nog aan inferieure kwaliteit met alle gevolgen van dien). Echt schitterend voorbeeld van climate thinking. 

Ik vertrek uiteraard van "ik", maar ik extrapoleer dat niet naar iedereen. Ik denk wel dat er veel mensen in gelijkaardige situaties dat ook kunnen doen. Gaan we de wereld veranderen? Nee, maar moet je het daarom niet doen,? Is het een slecht idee omdat het niet voor iedereen werkt?

Is mijn drijfveer beter doen voor de wereld of beter doen voor mezelf? Absoluut voor mezelf, maar als ik mezelf kan verbeteren en daardoor voor iedereen beter doen zal ik dat niet nalaten. Dat heeft geen oordeel over de mensen die andere keuzes maken, ik zaai ook maar naar mijn zak.

Ik heb net de voorbije jaren zeer veel en intens gewerkt rond duurzaamheid bij een zeer grote europese speler in transport en logistiek. Laat ons zeggen dat ik daar dus wel wat van afweet en dat ik uit eerste hand weet dat men er op verschillende niveau's reeds ernstig mee bezig is. Ik heb in werkgroepen gezeten van de EU over physical internet bijvoorbeeld, dat zijn geen oplossingen voor morgen maar dat leeft echt wel. Ook daar weer, doen die bedrijven mee om een groter belang te steunen of zien die dat als noodzakelijk of opportuun om hun marktpositie te verbeteren? Zeker het tweede, en ik denk ook dat daar een deel van het weerwerk kan zitten tegen grote economische machten die dat niet zo nauw nemen. Maken die bedrijven nog altijd kortzichtige keuzes die ingaan tegen wat ze predikken, absoluut. Gaat de overheid of zijn aanhangsels zoals Bpost daar een leidende rol in hebben, absoluut niet. Ik heb Bpost deals zien verliezen omdat ze nog geen minimale rapportering konden doen over hun uitstoot ...

Toen ik in de fietsenwinkel stond heb ik niet gevraagd "wat is hier een belgische fiets". Maar toen ik twijfelde tussen twee modellen heb ik wel voor de belgische gekozen. Dat vat het voor mij wat samen, zorg dat de groene-belgische-gezonde-... alternatieven er zijn en er zullen weinig mensen negatieve keuzes maken. Maar ik ga niemand veroordelen omdat die zijn keuze maakte met zijn budget en er geen groen-belgisch-gezond-... alternatief was.

Ik zie dat gewoon niet zo zwart - wit, het is geen verhaal van alles of niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

Wie geen geld op de bank heeft, ziet daar minder vanaf. Je loon gaat omhoog, je schulden zijn 'minder groot', de afbetaling gaat makkelijker, je huis wordt meer waard, de staatschuld daalt,... 

Toch als je in een land woont met loonindexering ... 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Bart zei:

In mijn branche zijn nochtans vele klanten die een Daikin kopen , omdat ze denken dat ze die in Oostende maken . Dus hier ga ik niet mee in uw verhaal .

en waarom kopen ze in Turkije of elders ? Het transport is veeeeel te goedkoop . ( en bij ons de uurlonen te duur) 
zorg dat het transport pakken duurder is en de beste fiets aan de beste prijs zal Belgisch zijn . 

Een andere manier van bekijken 😉

 

En wie gaat dat doorvoeren ? Dat is nu exact wat ik zeg. Het transport "afstraffen" zou veel meer opbrengen dan iedereen verplicht op EV laten rijden. 

Beste Bart, ge moet niet mee in mijn verhaal. Ik ben producent en ken mijn cijfers, ik kan u OVERDUIDELIJK zeggen dat in België geproduceerd een zeer minieme te verwaarlozen impact heeft. Als ik kijk naar winstgevendheid en totale omzet zelfs een negatieve. 

Waarom produceert Daikin niet of  amper nog in BE? Juist ja....... MOCHT het een BE product zijn zouden ze minder verdienen en minder omzet hebben, anders zouden ze hier wel blijven produceren hebben he. 

Mensen kopen ook fietsen van mij omdat ik een Belgisch merk heb..... echter wanneer we een duurzaamheidsetiket er op kleven vervalt dat per direct. Misschien gaat dat veranderen maar we zien niet "meer" vraag naar de fietsen die hier nog geproduceerd worden, in tegendeel.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

En wie gaat dat doorvoeren ? Dat is nu exact wat ik zeg. Het transport "afstraffen" zou veel meer opbrengen dan iedereen verplicht op EV laten rijden. 

Beste Bart, ge moet niet mee in mijn verhaal. Ik ben producent en ken mijn cijfers, ik kan u OVERDUIDELIJK zeggen dat in België geproduceerd een zeer minieme te verwaarlozen impact heeft. Als ik kijk naar winstgevendheid en totale omzet zelfs een negatieve. 

Waarom produceert Daikin niet of  amper nog in BE? Juist ja....... MOCHT het een BE product zijn zouden ze minder verdienen en minder omzet hebben, anders zouden ze hier wel blijven produceren hebben he. 

Mensen kopen ook fietsen van mij omdat ik een Belgisch merk heb..... echter wanneer we een duurzaamheidsetiket er op kleven vervalt dat per direct. Misschien gaat dat veranderen maar we zien niet "meer" vraag naar de fietsen die hier nog geproduceerd worden, in tegendeel.......

Daikin produceert nog steeds in België (Daikin Europe) ;) Maar hun gamma bestaat grotendeels uit opgekochte producten (bijvoorbeeld Split en Skyair = Wesper, Chillers = McQuai) en die worden nog steeds bij die merken zelf geproduceerd, waaronder groot deel in Japan.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Bart zei:

In mijn branche zijn nochtans vele klanten die een Daikin kopen , omdat ze denken dat ze die in Oostende maken . Dus hier ga ik niet mee in uw verhaal .

en waarom kopen ze in Turkije of elders ? Het transport is veeeeel te goedkoop . ( en bij ons de uurlonen te duur) 
zorg dat het transport pakken duurder is en de beste fiets aan de beste prijs zal Belgisch zijn . 

Een andere manier van bekijken 😉

 

Kan je als overheid ingrijpen op de vrije markt? De transportsector is qua prijszetting echt een ramp, die worden zwaar uitgewrongen, hun dienst voegt namelijk geen waarde toe. Ik denk eerder dat je dan naar import taxen moet gaan kijken of strengere kwaliteitseisen van de overheid ... Maar zaken als mobility pack zouden daar moeten aan verhelpen, maar dat is zeer moeizaam.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

En wie gaat dat doorvoeren ? Dat is nu exact wat ik zeg. Het transport "afstraffen" zou veel meer opbrengen dan iedereen verplicht op EV laten rijden. 

Beste Bart, ge moet niet mee in mijn verhaal. Ik ben producent en ken mijn cijfers, ik kan u OVERDUIDELIJK zeggen dat in België geproduceerd een zeer minieme te verwaarlozen impact heeft. Als ik kijk naar winstgevendheid en totale omzet zelfs een negatieve. 

Waarom produceert Daikin niet of  amper nog in BE? Juist ja....... MOCHT het een BE product zijn zouden ze minder verdienen en minder omzet hebben, anders zouden ze hier wel blijven produceren hebben he. 

Mensen kopen ook fietsen van mij omdat ik een Belgisch merk heb..... echter wanneer we een duurzaamheidsetiket er op kleven vervalt dat per direct. Misschien gaat dat veranderen maar we zien niet "meer" vraag naar de fietsen die hier nog geproduceerd worden, in tegendeel.......

Laat jij alles transporteren door de "specialist" met zwart en groen die ook uw autosport sponsorde? Of maak jij ondersheid naargelang de waarde van de fiets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tjeu zei:

Omdat je met de wet van de overheidsopdrachten zit. Je kan als overheid niet zomaar doen en laten wat je wil. Je bent verplicht om het grootste deel van je beoordeling op prijs te zetten, je geeft immers de centen van de burger uit, dus prijs is cruciaal. Ondertussen kan je gelukkig wel ook een kwalitatieve beoordeling toepassen (dank u N-VA die dat er door heeft gekregen). Maar kwaliteit kan je nooit als hoofd criteria gebruiken, dat moet prijs blijven, omdat het anders te makkelijk is om een dossier op maat van een bepaalde speler te schrijven, wat zou resulteren in oneerlijke aankoopdossiers. 

 

Er zijn er hier die dat verhaal van die fietsen heel goed kennen. Toont aan hoe onze overheid met geld smijt. Door het label kwaliteit zo laag te kwalificeren hebben ze drie keer meer uitgegeven dan geraamd.

En dat weet ik, omdat ze bij een andere firma van mij alle ombouw en herstellingen hebben laten uitvoeren. Persoonlijk heb ik daar meer aan verdiend dan de fietsen te produceren. Maar het duidt er op dat het toch goed fout zit met die "regeltjes". Ik MERK in ander landen en bij overheden die WEL bij ons willen kopen de kwalitatieve eisen geschreven kunnen worden in de richting van het juiste product. 

Het goede huisvader principe is sowieso weg met die regels zoals jij ze beschrijft. En welke regel ook, misbruik kan altijd gemaakt worden met overheidsgeld, dat zie je elke dag.

 

24 minuten geleden, Tjeu zei:

Die welvaart kan je niet aanhouden. 

Daar mag je stoppen, de rest is pure demagogie. Met goed en doordacht beleid kan je dat hand in hand laten gaan. Denk je dat een Zwitser, Japanner, Taiwanees, Amerikaan, Rus denkt zoals jij het aangeeft? Nee nee en nog eens nee................ jouw sprookjes, ik herhaal, betekenen een verarming voor je bevolking terwijl de rest van de wereld aan een totaal andere tempo leeft. 

Je lost echt NIETS op door ons klimaatplan op kap van de burger zolang je niet breder kijkt. Nul komma nul nul nul nul. 

Denk aan mijn punt 1 en 2 van hierboven. Je tekst lijkt op een speech van Anuna en Greta, man man man..... echt demagogie van de zuiverste soort :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, josenjef zei:

Kan je als overheid ingrijpen op de vrije markt? De transportsector is qua prijszetting echt een ramp, die worden zwaar uitgewrongen, hun dienst voegt namelijk geen waarde toe. Ik denk eerder dat je dan naar import taxen moet gaan kijken of strengere kwaliteitseisen van de overheid ... Maar zaken als mobility pack zouden daar moeten aan verhelpen, maar dat is zeer moeizaam.

 

Je hebt alvast vrij verkeer van goederen binnen Europa. Dus daar zit je al beperkt. Dat maakt ook dat je lokaal geen importtaxen door kan voeren, want diezelfde goederen zouden dan via een ander Europeesland zonder taxen binnen kunnen komen en zo toch taxvrij tot bij jou komen. Taxatie van import is Europese materie. 

Wel opletten, want een tax opleggen voor producten van bijvoorbeeld uit China, is hen een concurrentie nadeel opleggen, waardoor je hen straft. En dat kan stevige gevolgen hebben. Je kan niet samen met hen aan tafel zitten om bepaalde doelstellingen (zoals mensenrechten) te halen, maar hen aan de andere kant gaan straffen. En je moet ook zien dat je de deur niet openzet voor alternatieve routes. 

Toen onze peren niet meer naar Rusland mochten, gingen die eerst naar Turkije en dan naar Rusland.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, josenjef zei:

Laat jij alles transporteren door de "specialist" met zwart en groen die ook uw autosport sponsorde? Of maak jij ondersheid naargelang de waarde van de fiets?

Nederland: ander bedrijf

Parts: ander bedrijf

Belgische klanten: voor 80% door de zwart/groene.  

Frankrijk: ander bedrijf

Drijfveer is levertijd, kwaliteit en prijs, niet klimaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, josenjef zei:

Kan je als overheid ingrijpen op de vrije markt? De transportsector is qua prijszetting echt een ramp, die worden zwaar uitgewrongen, hun dienst voegt namelijk geen waarde toe. Ik denk eerder dat je dan naar import taxen moet gaan kijken of strengere kwaliteitseisen van de overheid ... Maar zaken als mobility pack zouden daar moeten aan verhelpen, maar dat is zeer moeizaam.

 

Ze zijn toch langzaam bezig met de afschaffing van het voordeel accijnzen op diesel voor de transportsector .

en waarom moet die sector uitgewrongen worden , die mensen mogen van mij ook hun boterham verdienen op een normale manier . 

laat al die online kopers  10 € levering en 15€ retour / pakje betalen en er zal al veel opgelost zijn .

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tjeu zei:

Je hebt alvast vrij verkeer van goederen binnen Europa. Dus daar zit je al beperkt. Dat maakt ook dat je lokaal geen importtaxen door kan voeren, want diezelfde goederen zouden dan via een ander Europeesland zonder taxen binnen kunnen komen en zo toch taxvrij tot bij jou komen. Taxatie van import is Europese materie. 

Wel opletten, want een tax opleggen voor producten van bijvoorbeeld uit China, is hen een concurrentie nadeel opleggen, waardoor je hen straft. En dat kan stevige gevolgen hebben. Je kan niet samen met hen aan tafel zitten om bepaalde doelstellingen (zoals mensenrechten) te halen, maar hen aan de andere kant gaan straffen. En je moet ook zien dat je de deur niet openzet voor alternatieve routes. 

Toen onze peren niet meer naar Rusland mochten, gingen die eerst naar Turkije en dan naar Rusland.  

Kijk perfect voorbeeld........... dat gaat allemaal niet volgens jou, maw je hangt af van hen om de wereld te verbeteren en zij lachen je vierkant in je gezicht uit. 

Maar we gaan wel onze burgertjes wat laten opdraaien en hen verarmen om ons geweten te sussen? DAT is het uiteindelijke resultaat van je sprookjes. En dat is uiteindelijk wat Groen als beleidspartij altijd heeft achtergelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Bart zei:



laat al die online kopers  10 € levering en 15€ retour / pakje betalen en er zal al veel opgelost zijn .

Dat is geen oplossing, want in de rekken van de winkel ligt dezelfde geïmporteerde rommel. Alle stuur je dan iedereen terug naar de winkel, waar de files niet vrolijk van worden. 

Online geeft je het voordeel dat je het aantal winkels kan reduceren en transport kan centraliseren (zonder massa's burgers te mobiliseren). 

Het zijn de producten zelf waar je impact op zou moeten hebben. Die moeten beter zijn, minder "Chinese rommel". Maar ja, hoe kan je dat... 

Ah wacht, dat is wat Europa net wil bekomen door de gehele economie om te draaien van het lineaire model naar het circulaire :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Kijk perfect voorbeeld........... dat gaat allemaal niet volgens jou, maw je hangt af van hen om de wereld te verbeteren en zij lachen je vierkant in je gezicht uit. 

Maar we gaan wel onze burgertjes wat laten opdraaien en hen verarmen om ons geweten te sussen? DAT is het uiteindelijke resultaat van je sprookjes. En dat is uiteindelijk wat Groen als beleidspartij altijd heeft achtergelaten.

Je bent te snel geweest. 

Zojuist, Tjeu zei:

Dat is geen oplossing, want in de rekken van de winkel ligt dezelfde geïmporteerde rommel. Alle stuur je dan iedereen terug naar de winkel, waar de files niet vrolijk van worden. 

Online geeft je het voordeel dat je het aantal winkels kan reduceren en transport kan centraliseren (zonder massa's burgers te mobiliseren). 

Het zijn de producten zelf waar je impact op zou moeten hebben. Die moeten beter zijn, minder "Chinese rommel". Maar ja, hoe kan je dat... 

Ah wacht, dat is wat Europa net wil bekomen door de gehele economie om te draaien van het lineaire model naar het circulaire :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Er zijn er hier die dat verhaal van die fietsen heel goed kennen. Toont aan hoe onze overheid met geld smijt. Door het label kwaliteit zo laag te kwalificeren hebben ze drie keer meer uitgegeven dan geraamd.

En dat weet ik, omdat ze bij een andere firma van mij alle ombouw en herstellingen hebben laten uitvoeren. Persoonlijk heb ik daar meer aan verdiend dan de fietsen te produceren. Maar het duidt er op dat het toch goed fout zit met die "regeltjes". Ik MERK in ander landen en bij overheden die WEL bij ons willen kopen de kwalitatieve eisen geschreven kunnen worden in de richting van het juiste product. 

Het goede huisvader principe is sowieso weg met die regels zoals jij ze beschrijft. En welke regel ook, misbruik kan altijd gemaakt worden met overheidsgeld, dat zie je elke dag.

 

 

De  overheid zou verplicht moeten worden om enkel producten van Belgische makelij te kopen. 
 

waarom rijden onze ministers niet met auto’s die hier worden geproduceerd ? 
waarom kopen de regionale steden / gemeenten niet enkel bij mensen die in hun stad / gemeente belasting betalen . 
zoiets vind ik absoluut niet kunnen.

en met de regels van Europa moet je niet afkomen hè , met wat rijd de Franse president rond ? Een aangepaste ds7 , ze moeten er hier ook maar wat op vinden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Kijk perfect voorbeeld........... dat gaat allemaal niet volgens jou, maw je hangt af van hen om de wereld te verbeteren en zij lachen je vierkant in je gezicht uit. 

Maar we gaan wel onze burgertjes wat laten opdraaien en hen verarmen om ons geweten te sussen? DAT is het uiteindelijke resultaat van je sprookjes. En dat is uiteindelijk wat Groen als beleidspartij altijd heeft achtergelaten.

En nochtans worden we alleen maar rijken en rijker. Vreemd. 

https://www.hln.be/geld/belg-wordt-steeds-rijker-netto-financieel-vermogen-van-gezinnen-dikt-jaarlijks-met-3-3-aan~ac7cc8dd/ 

Het huidige beleid is niet nieuw. Het energiedecreet is al in voegen van 2009, er wordt nu gewoon meer gerucht aan gegeven. EPB wetgeving van kracht sinds 2006. De kostenverhoging die we toen gehad hebben is veel groter dan de stap die nu gezet moet worden in de komende negen jaar. En toch zijn we er financieel op vooruit gegaan. En hebben we al een net traject afgelegd in de vergroening, kijk naar de windmolens op zee, die waren er in 2006 nog niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Bart zei:

De  overheid zou verplicht moeten worden om enkel producten van Belgische makelij te kopen. 
 

waarom rijden onze ministers niet met auto’s die hier worden geproduceerd ? 
waarom kopen de regionale steden / gemeenten niet enkel bij mensen die in hun stad / gemeente belasting betalen . 
zoiets vind ik absoluut niet kunnen.

en met de regels van Europa moet je niet afkomen hè , met wat rijd de Franse president rond ? Een aangepaste ds7 , ze moeten er hier ook maar wat op vinden.

Is nochtans Europese wetgeving :D We hebben een Europese economie. En daar hebben we baat bij. We zijn het zesde belangrijkste land qua export in Europa. 
https://www.flows.be/nl/trade/belgie-zesde-belangrijkste-import-en-exportland-eu-28 

Als je je protectionistisch op zou stellen, dan gaan andere landen dat ook doen tov jou en daar zouden we onszelf meer kwaad mee doen dan goed. 

Op kleine schaal wordt daar trouwens wel heel hard naar gekeken, zeker bij lokale besturen. En daar kan je dat wel. Maar bij grotere projecten mag dat niet en is dat veel moeilijker. 

80% van de lokale besturen koopt bijvoorbeeld bewust zoveel mogelijk lokaal geproduceerde groene energie, om maar een voorbeeld te geven. Dat lukt omdat ze die via aankoopcentrales aankopen en die aankoopcentrales veel meer kennis hebben over de overheidswetten en ze daar de bestekken veel beter in elkaar kunnen timmeren. Zo voorkom je ook de problematiek die Jokke aankaart met zijn fietsen. Dat is een slechte procedure geweest (zoals wel meerdere bij bpost of de overheid) en dat is zonde, voor iedere stakeholder. 

Het nut en de meerwaarde van die aankoopcentrales begint in politieke kringen ook te dagen, zoals hier (stuk van Koen Daniëls, N-VA) waarin ze verwijzen naar VEB (en Weyts ook naar HFB) die beiden als aankoopcentrale fungeren: 
https://www.vlaamsparlement.be/nl/parlementair-werk/commissies/commissievergaderingen/1555444/verslag/1560156 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Mensen kopen ook fietsen van mij omdat ik een Belgisch merk heb.....

Wij gewoon omdat jij het bent :inlove:

  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid