Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Bart zei:

In mijn branche zijn nochtans vele klanten die een Daikin kopen , omdat ze denken dat ze die in Oostende maken . Dus hier ga ik niet mee in uw verhaal .

en waarom kopen ze in Turkije of elders ? Het transport is veeeeel te goedkoop . ( en bij ons de uurlonen te duur) 
zorg dat het transport pakken duurder is en de beste fiets aan de beste prijs zal Belgisch zijn . 

Een andere manier van bekijken 😉

 

Transport duurder maken zorgt er nog altijd voor dat men meer zal moeten betalen, ongeacht of die persoon nu de Turkse of Belgische fiets koopt. Beter is: ervoor zorgen dat die Belgische fiets goedkoper geproduceerd kan worden. Zo bekom je werkgelegenheid en meer inkomsten voor de staatskas.

45 minuten geleden, Tjeu zei:

Dat is geen oplossing, want in de rekken van de winkel ligt dezelfde geïmporteerde rommel. Alle stuur je dan iedereen terug naar de winkel, waar de files niet vrolijk van worden. 

Online geeft je het voordeel dat je het aantal winkels kan reduceren en transport kan centraliseren (zonder massa's burgers te mobiliseren). 

Het zijn de producten zelf waar je impact op zou moeten hebben. Die moeten beter zijn, minder "Chinese rommel". Maar ja, hoe kan je dat... 

Ah wacht, dat is wat Europa net wil bekomen door de gehele economie om te draaien van het lineaire model naar het circulaire :D 

Als niet zomaar alles kosteloos op je oprit wordt gelegd zouden mensen misschien wel 2 keer nadenken of ze het product dan ook echt nodig hebben.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Hazen zei:

Transport duurder maken zorgt er nog altijd voor dat men meer zal moeten betalen, ongeacht of die persoon nu de Turkse of Belgische fiets koopt. Beter is: ervoor zorgen dat die Belgische fiets goedkoper geproduceerd kan worden. Zo bekom je werkgelegenheid en meer inkomsten voor de staatskas.

Als niet zomaar alles kosteloos op je oprit wordt gelegd zouden mensen misschien wel 2 keer nadenken of ze het product dan ook echt nodig hebben.

Het andere alternatief is de loonkosten laten dalen , maar dat ziet de overheid dan weer niet zitten . En de werknemers gaan ook niet minder willen verdienen . Dan schiet er niet veel meer over .

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Bart zei:

Het andere alternatief is de loonkosten laten dalen , maar dat ziet de overheid dan weer niet zitten . En de werknemers gaan ook niet minder willen verdienen . Dan schiet er niet veel meer over .

Dus voeren we maar extra tax in... Branden blussen i.p.v. de bron aan te pakken. We gaan er niet uit geraken alleszins.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Hazen zei:

 

Als niet zomaar alles kosteloos op je oprit wordt gelegd zouden mensen misschien wel 2 keer nadenken of ze het product dan ook echt nodig hebben.

Ook niet zonder risico, de economie afremmen... Zelf op rommel uit China zit wel nog overslag, waar we in België wel iets aan hebben. Maar begrijp zeker je insteek. 

aangepast door Tjeu
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tjeu zei:

Ook niet zonder risico, de economie afremmen... Zelf op rommel uit China zit wel nog overslag, waar we in België wel iets aan hebben. Maar begrijp zeker je insteek. 

Rommel is niet duurzaam, laat staan dat het duurzaam geproduceerd wordt. Maar ik snap je gedachten goed wel. Je mag alleen eigen burgers treffen. Van de rest kijken we weg en murmelen iets van “vrije handel”. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Tjeu said:

En nochtans worden we alleen maar rijken en rijker. Vreemd. 

Dat zegt compleet niks, zo een algemeenheden.

Je weet toch ook dat 90% van de rijkdom bij 10% van de mensen zit. Zo een gemiddelde uitrekenen is compleet onnozel als argumentatie om te zeggen dat "wij" rijk worden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Tjeu said:

Wel opletten, want een tax opleggen voor producten van bijvoorbeeld uit China, is hen een concurrentie nadeel opleggen, waardoor je hen straft. En dat kan stevige gevolgen hebben. Je kan niet samen met hen aan tafel zitten om bepaalde doelstellingen (zoals mensenrechten) te halen, maar hen aan de andere kant gaan straffen. En je moet ook zien dat je de deur niet openzet voor alternatieve routes. 

Je draait de boel om.

Als we ze een taks opleggen kunnen we er niet meer mee praten qua mensenrechten?

Nee, als ze de mensenrechten niet respecteren leggen we ze een taks op. Idem met milieu.

Zelfde met die discussie rond loonkost. "De loonkost in België is te hoog. Verlaag die een stuk en het werk komt terug naar hier". Hoe ga jij concurrentieel worden door de loonkost te verlagen (met hoeveel?) als je moet opboksen tegen landen waar arbeidsrecht niet bestaat, waar sociale welvaart ver te zoeken is en waar milieuwetgeving ook een vodje papier is. Je kan dat niet winnen door hier de lonen te verlagen. Zeker niet qua productie. Het zal daar altijd goedkoper zijn, want die hun loonkost is dan wschl lager dan ons netto loon.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bart zei:

Het andere alternatief is de loonkosten laten dalen , maar dat ziet de overheid dan weer niet zitten . En de werknemers gaan ook niet minder willen verdienen . Dan schiet er niet veel meer over .

We zijn in dit kleine land gewoon met teveel ambtenaren, waardoor de 'overhead'-kost veel te hoog is. Deze veel te hoge kost moet ergens doorgerekend worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, BMWMB said:

We zijn in dit kleine land gewoon met teveel ambtenaren, waardoor de 'overhead'-kost veel te hoog is. Deze veel te hoge kost moet ergens doorgerekend worden.

Dan nog, verlaag de loonkost met 30% (dat is gigantisch), en nog gaat men in lage-loonlanden blijven produceren, want daar is de loonkost 25%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Tjeu said:

Ook niet zonder risico, de economie afremmen... Zelf op rommel uit China zit wel nog overslag, waar we in België wel iets aan hebben. Maar begrijp zeker je insteek. 

Je moet dat progressief invoeren he, niet van vandaag op morgen 50% taks. En je moet China niet viseren, je voert een "lange afstandstaks" in. Zo worden producten dichter bij huis automatisch interessanter.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je moet dat progressief invoeren he, niet van vandaag op morgen 50% taks. En je moet China niet viseren, je voert een "lange afstandstaks" in. Zo worden producten dichter bij huis automatisch interessanter.

 

allemaal goed en wel, maar hier vinden ze geen volk dat zulke dingen wil (of nog wil) doen.

Het is zelfs zo erg gekomen dat de mondmaskers en toiletrollen hier niet meer gemaakt worden/werden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

allemaal goed en wel, maar hier vinden ze geen volk dat zulke dingen wil (of nog wil) doen.

Het is zelfs zo erg gekomen dat de mondmaskers en toiletrollen hier niet meer gemaakt worden/werden...

Dat komt dan weer omdat ze hier teveel sociale hangmatten hebben. Waardoor de loonlasten hoog is 🙄
 

eerste 6 maand geen stempelgeld en maximaal 2 jaar stempelgeld op uw volledige loopbaan en dan gedaan ermee. 
  
zelfde met dat ziek zijn , er zijn mensen die echt ziek zijn akkoord , maar dat bescheten 1,2 of drie dagen komaan zeg. Eerste week ziek , geen inkomen .

Je zal verschieten hoeveel werkkrachten er plotseling beschikbaar gaan zijn .
 

 

aangepast door Bart
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, Liquid Li0n said:

allemaal goed en wel, maar hier vinden ze geen volk dat zulke dingen wil (of nog wil) doen.

Het is zelfs zo erg gekomen dat de mondmaskers en toiletrollen hier niet meer gemaakt worden/werden...

Produceer ze dan in Roemenië ipv in China.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dan nog, verlaag de loonkost met 30% (dat is gigantisch), en nog gaat men in lage-loonlanden blijven produceren, want daar is de loonkost 25%.

 

23 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je moet dat progressief invoeren he, niet van vandaag op morgen 50% taks. En je moet China niet viseren, je voert een "lange afstandstaks" in. Zo worden producten dichter bij huis automatisch interessanter.

 

30% loonkost verlaging zou het verschil niet maken, maar stelselmatig een taks wel? En hoeveel gaat die taks dan moeten zijn? 500%? 

Daarnaast krijg je dan het verhaal zoals met de peren: den boel gaat naar Turkije en van Turkije naar Europa is geen lange afstand meer. Of Engeland. Die zullen mogelijks een extra zakcentje kunnen gebruiken... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Bart zei:

Dat komt dan weer omdat ze hier teveel sociale hangmatten hebben. Waardoor de loonlasten hoog is 🙄
 

eerste 6 maand geen stempelgeld en maximaal 2 jaar stempelgeld op uw volledige loopbaan en dan gedaan ermee. 
  
zelfde met dat ziek zijn , er zijn mensen die echt ziek zijn akkoord , maar dat bescheten 1,2 of drie dagen komaan zeg. Eerste week ziek , geen inkomen .

Je zal verschieten hoeveel werkkrachten er plotseling beschikbaar gaan zijn .
 

 

de politiek *kuch* el kawakiwi *kuch* is het slechtste voorbeeld voor aan de baardtrekkerij, dus waarom zou de dopper dit dan niet proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, Tjeu said:

30% loonkost verlaging zou het verschil niet maken, maar stelselmatig een taks wel? En hoeveel gaat die taks dan moeten zijn? 500%? 

Iedereen heeft zijn goede en minder goede kanten. Op een bepaald moment moet je je er ook bij neerleggen dat je de werking van een koppeling niet aan iedereen uitgelegd krijgt, maar je gewoon moet zeggen 'op een helling remmen en niet met de koppeling spelen" en "als je aan het rijden bent, geen voet op de koppeling laten staan". 

In casus: het verschil is groot. Er zijn meer verschillen, dan dat er gelijkenissen zijn.
En dat je het niet begrijpt is ok.

 

 

Met andere woorden: geen enkele maatregel heeft nut, behalve de Belgische burger verarmen. Ok we noteren dat zo. :lol: 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, Bart said:

  
zelfde met dat ziek zijn , er zijn mensen die echt ziek zijn akkoord , maar dat bescheten 1,2 of drie dagen komaan zeg. Eerste week ziek , geen inkomen .

Je zal verschieten hoeveel werkkrachten er plotseling beschikbaar gaan zijn .
 

En hoeveel volk zijn collega's besmet op de werkvloer. Goed plan bij een griepepidemie! Het is nu al bon ton van op kantoor te gaan zitten hoesten en snuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

 

 

Met andere woorden: geen enkele maatregel heeft nut, behalve de Belgische burger verarmen. Ok we noteren dat zo. :lol: 

Echt hè ! Niet te geloven hoe wij steeds meer alleen onszelf verwijten en doen boeten.

De armoede in Afrika, de oorlog in Afghanistan, het Klimaat, ons koloniaal verleden. Allemaal onze schuld, allemaal door onze werkende burger laten betalen. Waarlijke duivels zijn we en voor de rest kunnen we niets doen, durven we niets doen. Ja want als we onze economie “beschermen” of ons “klimaat” beschermen ah nee dat gaat of mag niet want “vrije wereld”

Je medeburger in eigen land zal en moet dokken en verarmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, ir_fuel zei:

Iedereen heeft zijn goede en minder goede kanten. Op een bepaald moment moet je je er ook bij neerleggen dat je de werking van een koppeling niet aan iedereen uitgelegd krijgt, maar je gewoon moet zeggen 'op een helling remmen en niet met de koppeling spelen" en "als je aan het rijden bent, geen voet op de koppeling laten staan". 

In casus: het verschil is groot. Er zijn meer verschillen, dan dat er gelijkenissen zijn.
En dat je het niet begrijpt is ok.

 

 

Met andere woorden: geen enkele maatregel heeft nut, behalve de Belgische burger verarmen. Ok we noteren dat zo. :lol: 

De Flip And Slide muizenval gemaakt op zijn Westers, in Amerika, kost in Amerika 30 Dollar, rechtstreeks besteld van bij de producent, zonder tussenstops. 

https://www.rinnetraps.com/product-page/rinnetraps-flip-n-slide-bucket-lid-mouse-rat-trap-5-gallon-bucket-compatible 

Het Chinese kopie kost 14 euro. De helft. En daar zit marge op voor Amazon en voor de importeur. Maar stel dus dat Rinne Traps de productie naar China zou verhuizen, dan is het aanvaardbaar om aan te nemen dat ze hun product zelf op de markt zouden kunnen zetten voor bijna de helft van de prijs. 

Het is een serieuze vraag, hoeveel import taks moet je daar dan opzetten om ervoor te zorgen dat er wel weer meer lokaal geproduceerd gaat worden? Vanaf hoeveel taks gaat een producent twee keer denken en beslissen om toch de productie hier te houden? Het is meer dan puur technisch. In China produceren is ook kopzorgen. Vaak achter de feiten aan lopen. Tegen dat je ziet dat er een fout in de productie zit, dan is er mogelijks al een enorme batch gebouwd die verloren is. Tenzij je daar iemand QC laat doen, wat ook weer een kost is. En daarnaast heb je de vertraging en de omvang. Je gaat niet voor 1.000 stuks naar China, dus je hebt een minder flexibel gamma. 

Al die dingen (en nog veel meer wss) mee in acht genomen; waar ligt volgens jou het omslagpunt? Hoeveel taks moet er nog bijkomen om de productie terug naar hier te halen? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Dan nog, verlaag de loonkost met 30% (dat is gigantisch), en nog gaat men in lage-loonlanden blijven produceren, want daar is de loonkost 25%.

Klopt, vorige week sheet gezien van een groot IT bedrijf.

Klant in België betaalt 100 EURO/uur en het werk wordt in Indië uitgevoerd door juniors die aan $8/uur werken.

Neemt niet weg dat de loonkost (lees belastingen) hier echt veel te hoog is 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet gewoon om centen die sterker zijn dan principes. Ik heb genoeg mensen expliciet hun ideologisch geloof in de globale marktwerking weten stellen: "als ik moet kiezen tussen twee identieke producten, een lokaal en een tweede uit het buitenland dat 1 frank(*) goedkoper is dan kies ik het goedkoopste want zo werkt het systeem het beste." Het zit ook in de verdragen van de Europese Unie: men mag delokalisatie geen duimbreed in de weg leggen.

Als een werkgever moet kiezen tussen een belgische werknemer aannemen of outsourcen dan zijn er wel meer argumenten dan centen: kennis inhouse houden, meer relationeel werken dan transactioneel , betere kwaliteitscontrole. Dus het mag duurder zijn, binnen redelijke marges Zo weet ik een zekere autofabrikant die hun productie naar Mexico verlegden want zo gingen ze kosten besparen , met dramatische gevolgen want iedereen liet zich daar vervangen door familie wanneer het hun uitkwam.

(*)vraag het aan een grote mens.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even op die deelwagens terug te komen, kan ik die reserveren met kinderstoelen naar keuze of moet ik die zelf voorzien en meesleuren 🤔

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Tjeu zei:

En nochtans worden we alleen maar rijken en rijker. Vreemd. 

https://www.hln.be/geld/belg-wordt-steeds-rijker-netto-financieel-vermogen-van-gezinnen-dikt-jaarlijks-met-3-3-aan~ac7cc8dd/ 

Het huidige beleid is niet nieuw. Het energiedecreet is al in voegen van 2009, er wordt nu gewoon meer gerucht aan gegeven. EPB wetgeving van kracht sinds 2006. De kostenverhoging die we toen gehad hebben is veel groter dan de stap die nu gezet moet worden in de komende negen jaar. En toch zijn we er financieel op vooruit gegaan. En hebben we al een net traject afgelegd in de vergroening, kijk naar de windmolens op zee, die waren er in 2006 nog niet. 

Maar toch wordt de discussie over armoede er niet kleiner op.

En de gemiddelde arbeider bouwt geen huis meer ;)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Hazen zei:

Transport duurder maken zorgt er nog altijd voor dat men meer zal moeten betalen, ongeacht of die persoon nu de Turkse of Belgische fiets koopt. Beter is: ervoor zorgen dat die Belgische fiets goedkoper geproduceerd kan worden. Zo bekom je werkgelegenheid en meer inkomsten voor de staatskas.

Als niet zomaar alles kosteloos op je oprit wordt gelegd zouden mensen misschien wel 2 keer nadenken of ze het product dan ook echt nodig hebben.

Sterker nog die Belgische fiets heeft minder transportkosten in zijn totale kostenplaatje, dus de prijs van transport heeft eigenlijk amper impact op het verhaal. Procentueel gaat dat grootste aandeel volgens mij als leek in de fietsenwereld bij uw loonkost zitten 😉 grote 

Wanneer je kijkt naar de grote factoren in de transportwereld zijn dat ook niet die koeriers die het een negatief plaatje maken hoor. Transporteurs worden uitgewrongen door de grote bedrijven. Ikea is daar al wel eens negatief mee in het nieuws gekomen. Ik zat zo ooit bij een duits automerk, dat hier zeer geliefd is, mee in een traject om hun transport over te nemen. Op een gegeven moment moesten we met een of andere dienst gaan praten over ons kostenmodel, waar een duitse mevrouw ons zeer fijn ging uitleggen hoe we kosten konden besparen, kort gezegd "je kan beter de regels wat minder volgen" dan kan je aan een "betere" prijs werken. Premium was dat niet echt in mijn ogen, daar zitten de grote verschillen. En dat is in de wereld van transport, er staat altijd wel een gek klaar die wel aan die condities wil gaan werken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid