josenjef 436 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 40 minuten geleden, Joske zei: Over dat thuis laden weet ik ook nog altijd niet of dat overal gaat gebeuren (ook al hebben ze een inrit). Hier in t dorp hebben ze vorig jaar aan de parochiezaal 2 laadpalen gezet. Die zijn nu es echt heel dikwijls bezet door dezelfde 2 Volvo XC40's. En die mensen hebben allebei thuis een inrit, inpandige garage... en toch laden die aan een publieke paal? Wel fijn voor mensen die die parking gebruiken om een dag te komen wandelen in Haspengouw en er dan achter komen dat die plaatsen gewoon t heel weekend bezet zijn... Ken ook een paar gevallen die hun nieuwe EV geleverd hebben gekregen maar hun laadstation op zich laat wachten via de lease. Dus kan ook een tijdelijke situatie zijn, al is die een heel weekend laten hangen gewoon not done, maar misschien moeten die mensen die etiquette nog leren ... Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 14 minutes ago, Greg said: Kan iemand uit de handleiding van een EV eens quoten of dat zo goed is voor de batterij? Bij mijn Stromer staat dat na elke rit, hoe kort ook, je best de batterij terug oplaadt. Waar is dat goed voor? Lithium batterijen hebben dat helemaal niet zo graag. Tenzij die Stromer zoveel zuipt als hij stil staat dat hij anders op 4 dagen plat is. Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 11 minuten geleden, ir_fuel zei: Waar is dat goed voor? Lithium batterijen hebben dat helemaal niet zo graag. Tenzij die Stromer zoveel zuipt als hij stil staat dat hij anders op 4 dagen plat is. Vraag het eens bij Stromer. Bij lange stilstand staat er wel dat je hem best op 50-80% SOC wegzet. Maar dat gaat dan over echt lange stilstand. Vandaar mijn bedenking wat met dagelijks gebruik. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 Naar 100% opladen is geen problem als je hem de dag erna gebruikt. Voor lang stilstaan is dat niet ideaal. Quote
Bart 207 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 1 uur geleden, Jokke_vlo zei: Gij zit ook in de politiek? De vraag was: heb je al besteld, want dat kan al. Bij sprinter/ Mercedes toch niet , vorige week was ik nog in de garage . Eind 2022 bestelbaar volgens hun. de huidige moet ik niet ,hebben Quote
WoKe 308 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 2 uren geleden, Greg zei: Kan iemand uit de handleiding van een EV eens quoten of dat zo goed is voor de batterij? Bij mijn Stromer staat dat na elke rit, hoe kort ook, je best de batterij terug oplaadt. Ken er iets van, maar niet voldoende. Maar mij lijkt het niet fantastisch goed te zijn om bv. uw kist een week te laten staan met een SOC van minder dan 50% in de vrieskou. Kan geen kwaad, zolang ge hem maar niet 3 weken zo buitenzet met bvb 5% SOC (en da's dan voornamelijk nog altijd veiligheidsmarge naar de constructeur toe) Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 2 uren geleden, Greg zei: Vraag het eens bij Stromer. Bij lange stilstand staat er wel dat je hem best op 50-80% SOC wegzet. Maar dat gaat dan over echt lange stilstand. Vandaar mijn bedenking wat met dagelijks gebruik. Idealiter hou je de batterij tussen de 20 en de 80%. Anders kan je beschadiging krijgen van de cellen. Dacht vooral van de kathode, maar dat zijn dingen waar @jan.van.gent een veel beter antwoord op zal kunnen geven. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 3 uren geleden, Bart zei: Bij sprinter/ Mercedes toch niet , vorige week was ik nog in de garage . Eind 2022 bestelbaar volgens hun. de huidige moet ik niet ,hebben Het concept is toch hetzelfde? Heb hier de nieuwe E vito getest 3 weken geleden. Concreet stel je dus de aankoop uit omdat het nog niet op punt staat? Of hoe moet ik dat zien? Quote
Bart 207 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 45 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Het concept is toch hetzelfde? Heb hier de nieuwe E vito getest 3 weken geleden. Concreet stel je dus de aankoop uit omdat het nog niet op punt staat? Of hoe moet ik dat zien? 116 pk en 150 km theoretisch bereik bij de huidige ev versie . Dus 100 effectief geladen, dat is te weinig voor ons . Zowel qua power als bereik. Dus inderdaad de huidige sprinter ev generatie staat nog niet op punt voor mij. Quote
Fille 798 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 5 uren geleden, Greg zei: Vraag het eens bij Stromer. Bij lange stilstand staat er wel dat je hem best op 50-80% SOC wegzet. Maar dat gaat dan over echt lange stilstand. Vandaar mijn bedenking wat met dagelijks gebruik. Heb begin deze maand mijn lease Stromer ST1X overgenomen van de FM. Iets meer als 10.000 km op 3 jaar, accu laten uitlezen en nog 97% restcapiciteit over (screenshot erbij gekregen terwijl ik erbij stond), heb de blauwe accu 983wH. Na elke werkdag met de fiets na het werk altijd direct de fiets aan de lader gehangen en pas bij volgend gebruik losgekoppeld. Als ik bv 2-3 weken niet met de fiets was gaan werken, wel ff aangesloten op accu terug vol te krijgen. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 2 uren geleden, Bart zei: 116 pk en 150 km theoretisch bereik bij de huidige ev versie . Dus 100 effectief geladen, dat is te weinig voor ons . Zowel qua power als bereik. Dus inderdaad de huidige sprinter ev generatie staat nog niet op punt voor mij. Komaan voor die paar minuutjes laden ! Ik had trouwens een bereik van 200 km ? Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 13 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Komaan voor die paar minuutjes laden ! 1 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 51 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Komaan voor die paar minuutjes laden ! Ik had trouwens een bereik van 200 km ? De eqv haalt idd 300km. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 18 december 2021 Geplaatst: 18 december 2021 Op 16/12/2021 om 15:57, Jokke_vlo zei: Dat is fout. Gemiddeld pensioen in CH is 1.786 chf In België is dat 1.255 @Polygoon naast het feit dat je in CH 30% (DERTIG) procent meer kan sparen, met hetzelfde Bruto loon als in BE, lijkt me dat voldoende meer om in het "duurdere" Zwitserland te leven. De koopkracht is er alvast groter. Informeer je beter aub. Elk bedrijf betaalt een extra pensioen. Ik heb 2 jaar voor een groot bedrijf hier gewerkt dat nochtans niet bekend stond om zijn hoge lonen, en mijn pensioen werd op 5500 geschat. En dat scheen normaal te zijn Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 18 december 2021 Geplaatst: 18 december 2021 Trouwens, de discussie was niet de vergelijking hoe België als land is of over Zwitserland, wel waarom de Vlaming steeds denkt dat hij beter is dan de Oost Europeaan. 1 Quote
CAS 8.069 Geplaatst: 19 december 2021 Geplaatst: 19 december 2021 Op 16/12/2021 om 10:24, The Swede zei: Algemeen is er in Vlaanderen een dik probleem met treinen. De infrastructuur werd nooit aangepast om stations aan de rand van de stad te hebben zodat iedereen er snel naartoe kan, met grote goedkope parkings. Je moet naar een antieke locatie in het stadscentrum geraken waar 7.5 parkeerplaatsen zijn die je meer kosten dan je treinticket. Maar ja, een degelijke infrastructuur bouwen = investeren, en dat ligt buiten de termijn van 4 jaar om resultaten te hebben => men is niet geïnteresseerd want de kiezer heeft geen geduld. En er moet iemand onteigend worden, en dan is het weer NIMBY. Toen ik train world wou bezoeken dacht ik ook om in thema met de trein te gaan. Parking nodig in Kortrijk dan of een uur onderweg zijn naar het station tov 15min max met auto. Parking kwam mij al duur uit. Maar de trein tickets... WTF man. Parking aan train world zelf is dan goedkoper tarief dan die in Kortrijk. Nochtans beide NMBS? Dus ja, met de auto naar daar, licht in de spits en nog steeds sneller, goedkoper en voor mij ook meer comfort. Ik stoor er mij niet aan om te rijden. Op 16/12/2021 om 10:28, The Swede zei: Als ik bepaalden hier hoor, zijn ze er van overtuigd dat ze deel uitmaken van het über-ras. Wel ja, ik ben 1m82, heb blond haar en blauw ogen. Dat lijkt mij dan wel te kloppen? Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 19 december 2021 Geplaatst: 19 december 2021 6 uren geleden, CAS zei: Wel ja, ik ben 1m82, heb blond haar en blauw ogen. Dat lijkt mij dan wel te kloppen? Da’s tegenwoordig smurfgrootte, he Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 19 december 2021 Geplaatst: 19 december 2021 Zojuist, The Swede zei: Da’s tegenwoordig smurfgrootte, he haha klopt, ik ben bijna 2 meter, dan is een auto veel aangenamer dan het OV, trein of vliegtuig! Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 19 december 2021 Geplaatst: 19 december 2021 En bent overtuigd ev rijder? Quote
CAS 8.069 Geplaatst: 19 december 2021 Geplaatst: 19 december 2021 3 uren geleden, The Swede zei: Da’s tegenwoordig smurfgrootte, he Ben nooit bij de grootste geweest... Heb trouwens niks tegen EV, maar vraag mij wel af hoe kinderen in de toekomst met speelgoed auto's gaan spelen. Het nabootsen van de motor geluiden was toch de helft van de fun. Zorgde soms ook voor een nat wegdek. 1 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 24 december 2021 Geplaatst: 24 december 2021 Spijtig dat veel van de instapmodellen, SUV zijn. Beetje afhankelijk wat ze gaan beslissen qua leasepolitiek in m'n bedrijf zou ik momenteel eerder neigen naar een PHEV puur door het aanbod van modellen. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 24 december 2021 Geplaatst: 24 december 2021 5 uren geleden, Polygoon zei: Spijtig dat veel van de instapmodellen, SUV zijn. Beetje afhankelijk wat ze gaan beslissen qua leasepolitiek in m'n bedrijf zou ik momenteel eerder neigen naar een PHEV puur door het aanbod van modellen. Ik ben ook geen SUV mens, maar er is wel nog een verschil in welke gewichtsklasse dat ze spelen. Onze XC60 was veel lomper dan de 5008 bijvoorbeeld. Bij de EV's heb ik bijvoorbeeld 208 en 2008 gereden, de 208 heeft zeker mijn voorkeur maar het is niet dat die 2008 veel nadeel heeft van zijn "SUV" zijn. Dan vind ik het verschil tussen een E- klasse en een GLE bijvoorbeeld nog van een totaal andere orde. Een PHEV neemt door zijn gewicht vaak wat nadelen van een SUV over, zoals een stijvere vering. Bij mij gaat de afweging tussen beiden ook constant heen en weer, gelukkig kan ik een keuze nog wat uitstellen. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 24 december 2021 Geplaatst: 24 december 2021 2 minuten geleden, josenjef zei: Ik ben ook geen SUV mens, maar er is wel nog een verschil in welke gewichtsklasse dat ze spelen. Onze XC60 was veel lomper dan de 5008 bijvoorbeeld. Bij de EV's heb ik bijvoorbeeld 208 en 2008 gereden, de 208 heeft zeker mijn voorkeur maar het is niet dat die 2008 veel nadeel heeft van zijn "SUV" zijn. Dan vind ik het verschil tussen een E- klasse en een GLE bijvoorbeeld nog van een totaal andere orde. Een PHEV neemt door zijn gewicht vaak wat nadelen van een SUV over, zoals een stijvere vering. Bij mij gaat de afweging tussen beiden ook constant heen en weer, gelukkig kan ik een keuze nog wat uitstellen. CLA vs EQA is toch nog een verschil. Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 24 december 2021 Geplaatst: 24 december 2021 55 minuten geleden, Polygoon zei: CLA vs EQA is toch nog een verschil. Pak dan direct een EQB Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.