Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

18 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

https://www.hln.be/buitenland/frankrijk-wil-meer-steenkool-stoken-om-dreigend-energietekort-af-te-wenden~ab6582b5/

 

stroomtekorten wanneer het lang koud wordt en er onvoldoende windenergie beschikbaar is. Momenteel ligt een ongewoon hoog aantal Franse kernreactoren stil vanwege onderhoud, net voor de koude wintermaanden.

 

ik ben eens benieuwd wat ze in belgie gaan doen vanaf 2025 hahaha

Heeft weinig met elektrische auto's vandoen, eerder met het politiek energie beleid.
België gaat in 2025 gewoon dure stroom kopen van FR, en zo wint de Fransman alweer :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

https://www.hln.be/buitenland/frankrijk-wil-meer-steenkool-stoken-om-dreigend-energietekort-af-te-wenden~ab6582b5/

 

stroomtekorten wanneer het lang koud wordt en er onvoldoende windenergie beschikbaar is. Momenteel ligt een ongewoon hoog aantal Franse kernreactoren stil vanwege onderhoud, net voor de koude wintermaanden.

 

ik ben eens benieuwd wat ze in belgie gaan doen vanaf 2025 hahaha

 

11 minuten geleden, BMWMB zei:

De EQXX heeft al een ander type batterij die kleiner is, en ook andere bedrijven zijn bezig met de ontwikkeling van nieuwe batterijen, en je merkt dat ze kleiner en lichter worden, waardoor er meer capaciteit in de auto’s kan geplaatst worden. Ziehier een startup die aan het testen zijn met een Tesla Model S met een batterijcapaciteit van meer 200kWh, en een actieradius van 1.200km.

https://www.caranddriver.com/news/amp38668912/750-mile-ev-battery-michigan-startup-our-next-energy/?fbclid=IwAR2rueQJqLCZH6h88bzP_5i26B8p5iyAOEL2xkypQiKqL1I48P5px2oeiQc

Kleinere batterijen gaat niet helpen. Het is hoeveel stroom je nodig hebt. 

En ik vraag me inderdaad af hoe ze in Vlaanderen (want het is Vlaanderen dat aan de kar duwt voor de kernuitstap EN de EV's) het gaat doen om inder energie te produceren maar wel meer EV's op de wegen te hebben... Echt wel een doordachte politiek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja het is wel een aparte kijk dat ze hier hebben. Stroomgebruik is enorm gestegen op 10 jaar tijd. En dit is sinds dit decennium met corona nog meer gestegen en dit gaat in 2026, wanneer de EV gemeengoed wordt als bedrijfswagen nóg eens zo enorm stijgen. En pak dat er tegen 2026 dan de kerncentrales uit staan...

Frankrijk die dan steenkool gebruikt en kerncentrales en belgie die dan gascentrales heeft en maar koopt van andere die de prijs kunnen vragen die ze willen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heel stroomvoorzieningvraagstuk is eentje wat we in Vlaanderen niet kunnen oplossen ook al wil politiek vlaanderen en belgie da wel.
Ons apenland is gewoon te klein en te vol gebouwd om nog ergens een deftige energiecentrale te bouwen, zo dingen zouden op europees niveau geregeld moeten worden. Dat zijn in mijn ogen taken waar europa zich mee moet bezig houden...

ma ik ben dan ook gene goeie politieker

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Joske zei:

Dat zijn in mijn ogen taken waar europa zich mee moet bezig houden...

Never going to happen. Europa is geen liefdadigheidsinstelling, noch zijn de lidstaten dat.

Denk je dat bv. een FR of DE gratis energie gaat exporteren naar ons? :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Polygoon zei:

Never going to happen. Europa is geen liefdadigheidsinstelling, noch zijn de lidstaten dat.

Denk je dat bv. een FR of DE gratis energie gaat exporteren naar ons? :lol: 

Lijkt mij nochtans makkelijk te doen. In een land waar veel werkloosheid is zet je je energiecentrale neer. Je laat plaatselijk volk werken en de investering en opbrengst is voor u. Risico ook wel dan, zeker gezien je dan al snel met een staatsbedrijf zit. En we weten allemaal hoe efficiënt die zijn. 

Maar al bij al is het wel iets dat je als één Europa aan kan werken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minutes ago, Polygoon said:

Never going to happen. Europa is geen liefdadigheidsinstelling, noch zijn de lidstaten dat.

Denk je dat bv. een FR of DE gratis energie gaat exporteren naar ons? :lol: 

Dat heeft daar toch niks mee te maken?

Je kan toch op Europees niveau energiebeleid voeren. Als je stroom inkoopt wil dat per definitie zeggen dat je niet geïnvesteerd hebt in de productie ervan. Dus wat je aan de ene kant uitspaart kan je aan de andere kant uitgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dus wat je aan de ene kant uitspaart kan je aan de andere kant uitgeven.

Met het verschil dat de aankoop gebeurt bij bedrijven met winstoogmerk dus sowieso geef je er aan toe (niet onlogisch uiteraard).

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minutes ago, Polygoon said:

Met het verschil dat de aankoop gebeurt bij bedrijven met winstoogmerk dus sowieso geef je er aan toe (niet onlogisch uiteraard).

De EU smijt langs alle kanten met subsidies naar private instellingen (landbouwers bv). Hier kan ze dan ook wel iets voor verzinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ge ziet dat we in ons apenland al gaan vingerwijzen dat er een centrale in zuid-belgie komt waar wij in t noorden dan geen hebben...
Dat we dan onze stroom al moeten 'invoeren' in ons eigen land...

Ge kunt zoiets in 2022 toch moeilijk nog op lokaal beleidsniveau proberen regelen. Of gelooft men nog dat stroom aan de grens stopt....

Das gelijk jaren geleden op de bouwbeurs in Hasselt een verkoopsterke van Eni mij wou wijs maken dat als ik stroom van hen afnam er nog steeds licht zou zijn bij mij als er ne blackout zou komen.... 🤣🤣

 Als energiebeleid al nie op europees niveau geregeld kan/mag/moet/.... worden, wat dan wel? Het zomer/winteruur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Joske zei:

Als ge ziet dat we in ons apenland al gaan vingerwijzen dat er een centrale in zuid-belgie komt waar wij in t noorden dan geen hebben...
Dat we dan onze stroom al moeten 'invoeren' in ons eigen land...

Ge kunt zoiets in 2022 toch moeilijk nog op lokaal beleidsniveau proberen regelen. Of gelooft men nog dat stroom aan de grens stopt....

Das gelijk jaren geleden op de bouwbeurs in Hasselt een verkoopsterke van Eni mij wou wijs maken dat als ik stroom van hen afnam er nog steeds licht zou zijn bij mij als er ne blackout zou komen.... 🤣🤣

 Als energiebeleid al nie op europees niveau geregeld kan/mag/moet/.... worden, wat dan wel? Het zomer/winteruur?

idd, zelfs dat zomer/winter uur kunnen ze nog niet klaar krijgen.

Of gelooft men nog dat stroom aan de grens stopt.... --> dit en ook dat het niet hebben van eigen kerncentrales het land veilig maakt. want als er een in het buitenland ontploft stopt de straling aan de grens.

Dat is zoals het corona virus, tot 23u doet dat niets en pas als de horeca gesloten is moet je oppassen en moet je naar huis.

aangepast door Liquid Li0n
  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Liquid Li0n zei:

idd, zelfs dat zomer/winter uur kunnen ze nog niet klaar krijgen.

Of gelooft men nog dat stroom aan de grens stopt.... --> dit en ook dat het niet hebben van eigen kerncentrales het land veilig maakt. want als er een in het buitenland ontploft stopt de straling aan de grens.

Dat is zoals het corona virus, tot 23u doet dat niets en pas als de horeca gesloten is moet je oppassen en moet je naar huis.

😛

 

a2ZoqZE_700b.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/1/2022 om 10:22, Polygoon zei:

Heeft weinig met elektrische auto's vandoen, eerder met het politiek energie beleid.
België gaat in 2025 gewoon dure stroom kopen van FR, en zo wint de Fransman alweer :) 

die stroom hoeft helemaal niet duur te zijn. het is voor hen voordeliger al hun centrales maximaal te laten draaien, zo vaak mogelijk. Het is zelf voordeliger om energie met negatieve prijzen te verkopen, dan de centrale af te moeten toeren. Dat is een ingreep die veel meer geld kost. 

Het idee dat al wat ingevoerd wordt "duur" is, is een politiek verhaal. 

Ten tijden dat onze kerncentrales wel nog eens allemaal werkten, zaten wij ook vaak met overproductie, zeker doorheen de nachten. We voerden die energie dan ook steeds uit, aan lage prijzen. Ondermeer naar Rusland, waar ze door de andere tijdzones nog een hoge vraag hadden toen die bij ons al weggevallen was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, maar toen hadden we nog geen EVs en nog geen warmtepompen...dat is er nu bijgekomen of gaat er en masse bijkomen en gaat stroom zuipen ipv drinken of nippen als je het wil vergelijken met iets drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Tjeu zei:

die stroom hoeft helemaal niet duur te zijn. het is voor hen voordeliger al hun centrales maximaal te laten draaien, zo vaak mogelijk. Het is zelf voordeliger om energie met negatieve prijzen te verkopen, dan de centrale af te moeten toeren. Dat is een ingreep die veel meer geld kost. 

Het idee dat al wat ingevoerd wordt "duur" is, is een politiek verhaal. 

Ten tijden dat onze kerncentrales wel nog eens allemaal werkten, zaten wij ook vaak met overproductie, zeker doorheen de nachten. We voerden die energie dan ook steeds uit, aan lage prijzen. Ondermeer naar Rusland, waar ze door de andere tijdzones nog een hoge vraag hadden toen die bij ons al weggevallen was. 

Was toch ook de reden dat onze straatverlichting op de autostrade de hele nacht door bleven branden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, d_s zei:

Was toch ook de reden dat onze straatverlichting op de autostrade de hele nacht door bleven branden.

de straatverlichting hebben ze uitgedaan voor de toen stijgende prijzen. ze zegde achteraf dat ze evenveel betaalde dan vroeger, maar nu met de verlichting uit. 

Ook het omwisselen naar LED verlichting is een zware kost he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, d_s zei:

Was toch ook de reden dat onze straatverlichting op de autostrade de hele nacht door bleven branden.

Is vooral de reden waarom op zonnige/winderige dagen de straatverlichting vaak overdag wordt aangestoken => overproductie wegwerken. 
 

Energie wordt grotendeels op voorhand verhandeld (makkelijk meer dan een jaar op voorhand). Er worden estimaties gemaakt van de productie en afnemers (leveranciers) kunnen die opkopen (en zelf terug verkopen). En een deel wordt via de spotmarkt gedaan, last minute per kwartier aankopen om te korten op te vangen. 

Daar de energie de laatste jaren zo goedkoop was, hebben bepaalde leveranciers ervoor gekozen minder op lange termijn te kopen (aan gekende en zekere prijzen), maar meer op de spotmarkt te kopen (risicovoller, maar de laatste jaren wel steeds de goedkopere oplossing). Maar door de stijgende prijzen op de spotmarkt, kwamen ze dan in de problemen... Minder concurrentiële bedrijven, zoals een Engie, hebben daar geen last van, gezien die bij alles op lange termijn kopen. Ze zijn daardoor nooit de goedkoopste, maar zijn wel robuuster en hebben minder last van de prijsschommelingen. 

Bij de hernieuwbare energie kan je minder op voorhand voorspellen. Daar kan het zijn dat ze een stuk meer produceren dan wat ze voorzien hadden. En dus een overschot hebben. als op dat moment de kerncentrales ook allemaal draaien, dan is er niemand die die energie wilt. Het net is vol. wil je dan toch nog extra energie op het net zetten, dan zal je daarvoor moeten betalen. Ze hebben dan twee keuzes: of de windmolens stilleggen, of toch op het net steken en betalen. En veelal doen ze dat laatste. Dat heeft twee voordelen: 

1) zolang de kost van wat je te veel op het net steekt niet hoger is dan de prijs die je op dat moment krijgt voor je verkochte energie, blijf je rendabel. 
2) (maar niet zeker van deze) ze kunnen per kWh opgewekte energie groene stroom certificaten opstrijken. dus blijven produceren is interessanter. 
Zo wordt er mij momenten tot bijna 30 euro per MWh elek gegeven aan wie die verbruikt (waar agentschap wegen en verkeer dus gretig gebruik van maakt, betaald worden om energie te verbruiken)

De prijs voor windenergie te maken (en zonne-energie) is steeds dezelfde. De prijs van elek wordt eigenlijk puur door de gascentrales bepaald. Dat maakt dat de windenergie heden ten dage een stuk duurder verkocht kan worden dan voorheen. Gevolgen:
- TCO windmolens dalen
- Winstprognoses voor windenergie staan zeer gunstig. Al zit daar best wat vertraging op (gezien opwekkers zoveel mogelijk vooruit verkopen) 

=> voor de kleine belegger hét moment om aandelen te kopen van Beauvent of Ecopower. 
Die van Beauvent nog niet bekeken. Maar Ecopower is coöperant worden waarbij je garantie hebt dat je bij verkoop van je aandeel minimaal je geïnvesteerde bedrag terug krijgt. Denk dat er bijna niets zo veilig is qua belegging op dit moment. Maar met max rendement van 6% (en max 20 aandelen) ga je er uiteraard ook niet rijk van worden... 
https://www.ecopower.be/over-ecopower/cooperant-worden  

aangepast door Tjeu
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/1/2022 om 11:14, Joske zei:

Dat heel stroomvoorzieningvraagstuk is eentje wat we in Vlaanderen niet kunnen oplossen ook al wil politiek vlaanderen en belgie da wel.
Ons apenland is gewoon te klein en te vol gebouwd om nog ergens een deftige energiecentrale te bouwen, zo dingen zouden op europees niveau geregeld moeten worden. Dat zijn in mijn ogen taken waar europa zich mee moet bezig houden...

ma ik ben dan ook gene goeie politieker

Dat doet Europa toch al? Al die internationale connecties zijn allemaal vanuit Europa georkestreerd. Europa zet heel hard in op een samenwerking tussen alle landen, zodat energieopwekking zo efficiënt mogelijk kan lopen. Gans de ETS regeling (Energy Trading System) is daar een ondersteuning voor, al wordt die in de praktijk wel wat verkracht... 

Maar wat Europa niet mag doen, is zich mengen in de economie. Zij leveren het platform, maar kan niet de toewijzing doen van waar wat moet komen. Dan zouden ze lidstaten een economisch of werkgelegenheidsvoordeel kunnen geven, wat oneerlijk zou zijn. 

Europa is er om een kader te formuleren en om de lidstaten te ondersteunen bij de invulling daarvan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/1/2022 om 14:29, ICM zei:

😛

 

a2ZoqZE_700b.jpg

Doorsnee genomen hebben we een ZW wind. Spijtig voor onze schone Ardennen. 

Op 6/1/2022 om 15:24, Liquid Li0n zei:

ja, maar toen hadden we nog geen EVs en nog geen warmtepompen...dat is er nu bijgekomen of gaat er en masse bijkomen en gaat stroom zuipen ipv drinken of nippen als je het wil vergelijken met iets drinken.

ik heb de cijfers hier al gezet. Alles naar WP = +15% op huidig verbruik (12 tal TWhe bovenop de huidige 86 TWhe). En 2 tot 3,5 GWe piek vermogen extra bovenop de huidige 14 GWe piek die we nu hebben. Wetende dat we 18 GW aan interconnectie hebben, is dat allemaal niets om over te panikeren... Zeker gezien WP vooral werken wanneer het koud is en de huidige pieken op het net in de zomer getrokken worden. En daarnaast verwarm je je huis en je werk ook niet op hetzelfde moment, waardoor dat qua spreiding allemaal beter mee valt dan wat je zou denken. 

Impact mobiliteit is relatief gelijk aan impact elektrificatie van de gebouwen. Dus opnieuw, het is wel wat, we moeten er rekening mee houden, maar het is niets om volledig van te gaan panikeren... 

3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

de straatverlichting hebben ze uitgedaan voor de toen stijgende prijzen. ze zegde achteraf dat ze evenveel betaalde dan vroeger, maar nu met de verlichting uit. 

Ook het omwisselen naar LED verlichting is een zware kost he.

De verLEDding kost inderdaad wel wat. Maar die business cases zijn wel goed. Voor de grotere dossiers (snelweg) zit ik occasioneel eens in de jury en heb ik inzage. Boeiende materie. Komt wel wat bij kijken. 
Groot deel van de kost gaat naar het minimaliseren van de impact (plaatsing 's nachts) en verhogen van comfort (meer licht dan vroeger).  

Link naar reactie
Delen op andere sites

wordt er in de zomer al niet meer stroom verbruikt door aircos dan in de winter door verwarming?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Liquid Li0n zei:

wordt er in de zomer al niet meer stroom verbruikt door aircos dan in de winter door verwarming?

Niet meer energie, wel hogere pieken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens de zoektocht naar een nieuwe leasewagen maakte m'n vriendin een juiste opmerking.

Vreemd hoe er op heel de markt geen EV break te vinden is.
De Porsche Taycan GT komt nog het dichtse in de buurt volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Polygoon zei:

Tijdens de zoektocht naar een nieuwe leasewagen maakte m'n vriendin een juiste opmerking.

Vreemd hoe er op heel de markt geen EV break te vinden is.
De Porsche Taycan GT komt nog het dichtse in de buurt volgens mij.

Niet zo vreemd. De grootste markt voor EV's is China (en India), en daar zijn ze minder happig op breaks. 

Wel frappant hoe qua modellen én styling (hoi BMW grilles) de markt gedicteerd wordt door de Oosterse landen waar lang (en nog steeds) op neergekeken werd en niet meer, of minder, op de Westerse markt... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tjeu zei:

Niet zo vreemd. De grootste markt voor EV's is China (en India), en daar zijn ze minder happig op breaks. 

Wel frappant hoe qua modellen én styling (hoi BMW grilles) de markt gedicteerd wordt door de Oosterse landen waar lang (en nog steeds) op neergekeken werd en niet meer, of minder, op de Westerse markt... 

 

Zijn ze daar dan wél SUV minded?

@Audi S8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid