ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 1 minute ago, Tjeu said: Wel lullig is dat er nog steeds geen duidelijkheid is over hoe de toekomst eruit gaat zien. Belasting op vermogen? Op gewicht? Dat zou er wel moeten zijn, zeker voor particulieren die hun wagen gemiddeld 10 jaar houden. Die moeten nu wel weten wat hen te wachten staat, welke criteria belangrijk zijn bij aankoop. Als ze dat eerlijk doen (en niet zoals bij de VAA) worden de aanpassingen enkel ingevoerd voor nieuwe inschrijvingen. Dan heeft dat dus worst case enkel een impact op je restwaarde. Maargoed, restwaarde na 10 jaar .... Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Zojuist, ir_fuel zei: Als ze dat eerlijk doen (en niet zoals bij de VAA) worden de aanpassingen enkel ingevoerd voor nieuwe inschrijvingen. Dan heeft dat dus worst case enkel een impact op je restwaarde. Maargoed, restwaarde na 10 jaar .... Pro. Early adopters mogen ook wel eens een opsteker hebben. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Just now, Tjeu said: Pro. Early adopters mogen ook wel eens een opsteker hebben. Op Vlaams niveau is het toch zo gebeurd met de aangepaste verkeersbelasting bv. Zelfs bestelde voertuigen vielen onder het oude systeem mits bewijs op factuur. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 6 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat gaat over kilometers in 1 dag denk ik, maal het aantal keer dat dat gebeurt. Als ik 1 keer 1000km doe ben ik geen veelrijder. Doe ik 100 keer 500km/dag ben ik dat wel. Voila als je meermaals per maand lange afstanden doet is die EV een ramp. Of godmiljaardenondedju als ik in de haven bij ons sta. 6 palen, altijd vol, kijken wanneer het gaat, wanneer niet, op tijd er van weg etc..... indien ik naar mijn job in NL rijd, daarna naar de haven en de andere dag terug naar mijn job, terug naar de haven en dan naar huis. Moet ik laden, en ja dat is ergens in de keten of stress of tijdverlies (voor relatief korte afstand). Want die laadpaal pakken in de haven is gene kaka, laat staan indien je ook nog eens gaat varen en niet constant kunt gaan checken hoe het staat. Ik heb daar al halve gevechten gezien. Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 3 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Ik ben consultant: ik heb geen woon/werk verkeer. Als ik me verplaats naar een opdracht is dat beroepsmatig. Ja het OVERGROTE DEEL van mijn verplaatsingen zijn idd voor het werk, ik doe weinig privé verplaatsingen. En als ik het zou uitmelken kom ik zelfs niet aan 10% (ik zou bv op vakantie kunnen gaan naar Zuid Frankrijk maar onze distributeur in Montpellier bezoeken en de rit tot daar en terug beroepsmatig kunnen bekijken. (wat ik niet doe trouwens). euh. Ik wil je best geloven he, maar ga jij niet gewoon elke dag van huis naar je firma? Soit, zijn mijn zaken niet Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 9 minuten geleden, ir_fuel zei: Als je aan 11kW kan laden is dat spel op 8 uur vol, als hij volledig leeg is. Het moet toch al erg zijn dat je geen 8 uur thuis kan doorbrengen tussen 2 ritten. Als dat de norm is zou ik toch eens beginnen nadenken over hoe je leeft jonge & dynamische zelfstandige he Nee, ik kan ni snel genoeg laden thuis. Maar dat ligt aan mijn installatie. Ik kwam vorige week thuis met 13% om 00h30, en moest om 7u30 terug weg en hij was net aan 50% denk ik. Dan is dat wel lastig. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 10 minuten geleden, DDke zei: euh. Ik wil je best geloven he, maar ga jij niet gewoon elke dag van huis naar je firma? Soit, zijn mijn zaken niet Het zijn idd uw zaken niet (aanpassing: ik kan hier een smiley achter zetten, glimlach of rood van coleire, of niks en de reactie bekijken) . Maar kom ik geef een inkijk. Mijn consulting firma staat bij mij thuis. Ik werk voor 4 bedrijven en doe maandelijks internationale ritten voor mijn job. Een van die bedrijven zit trouwens in Nederland waar ik 1 tot 2 dagen per week ga werken. Wat is mijn firma? Ik ben alvast geen kantoorklerk (bij wijze van spreken). Wat moet ik doen: tegen de fiscus liegen en zeggen dat ik altijd op dezelfde plaats werk en mijn consulting firma een schaduwconstructie is? Dat zou een leugen zijn. Ik krijg geen firma auto voor privé gebruik, ik heb een firma auto om me te verplaatsen en zoals ik al zei, naar waarheid: ik verplaats me met die auto niet eens 20% privé, de fiscus krijgt nog altijd meer dan de realiteit, gewoon om hem niet ambetant te maken. 1 Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 2 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Het zijn idd uw zaken niet. Maar komt ik geef een inkijk. Mijn consulting firma staat bij mij thuis. Ik werk voor 4 bedrijven en doe maandelijks internationale ritten voor mijn job. Een van die bedrijven zit trouwens in Nederland waar ik 1 tot 2 dagen per week ga werken. Wat is mijn firma? Ik ben alvast geen halve kantoorklerk. sorry he man. Vond het gewoon interessant. Ik zal me volgende keer van commentaar onthouden... Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Ik bevestig wat je zei, no hard feelings: anders zou ik niet antwoorden. Mis interpretatie dus. Was humoristisch. ps: wat nog maar eens bevestigt dat wanneer je smiley's achterwege laat tekst dikwijls niet goed is voor communicatie. Je leest de zaken zoals je ze wil. Zet ik een smiley naast de zin stuur ik je naar de juiste interpretatie. Doe ik dat niet is het up to you....... ik vind het wel leuk dat zo wat uit te dagen, dat geef ik grif toe Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 6 minutes ago, Jokke_vlo said: Het zijn idd uw zaken niet. Maar komt ik geef een inkijk. Mijn consulting firma staat bij mij thuis. Ik werk voor 4 bedrijven en doe maandelijks internationale ritten voor mijn job. Een van die bedrijven zit trouwens in Nederland waar ik 1 tot 2 dagen per week ga werken. Wat is mijn firma? Ik ben alvast geen kantoorklerk (bij wijze van spreken). Wat moet ik doen: tegen de fiscus liegen en zeggen dat ik altijd op dezelfde plaats werk en mijn consulting firma een schaduwconstructie is? Dat zou een leugen zijn. Ik krijg geen firma auto voor privé gebruik, ik heb een firma auto om me te verplaatsen en zoals ik al zei, naar waarheid: ik verplaats me met die auto niet eens 20% privé, de fiscus krijgt nog altijd meer dan de realiteit, gewoon om hem niet ambetant te maken. Je mag 100 verschillende plaatsen hebben. Vanaf je 40 keer per jaar naar dezelfde plaats gaat wordt die verplaatsing beschouwd als woon-werk verkeer en geen beroepsverplaatsing. Trust me, ik heb mijn gat verbrand en mocht op de blaren zitten Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Dus als 5 opdrachten per jaar op locatie doet, 2 in België, 2 in NL en 1 in Zwitserland zijn dat allemaal woon werk verplaatsingen (200 werkdagen)? Ik ben meer dan 40 dagen per jaar op kantoor in Nederland bv..... wil dat nog wel eens zien. Maar kom ik ben ingedekt he, 20% van mijn verplaatsing is als privé aangegeven. Zoals je weet heb ik 1 gouden regel: bij elke fiscale beslissing vraag ik back up aan mijn fiscalist EN advocaat (beiden). Zij moeten me rugdekking geven en de zaak ook oplossen en aanpakken als er controle is. Dat is de afspraak. (en hout vast houden, sinds ik dit zo doe blijkt alles toch in orde te zijn). Het is niet dat er geen controle is. (ondertussen zit we nogal ver weg van de EV discussie). BTW: bedrijf 1 zit verdorie toch wel op dezelfde locatie als bedrijf 2 kan nog interessante zijn trouwens. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 1 minute ago, Jokke_vlo said: Ik ben meer dan 40 dagen per jaar op kantoor in Nederland bv..... wil dat nog wel eens zien. Dat is een vaste plaats van tewerkstelling idd. Je moet dat niet willen zien, dat is gewoon de wet. Maargoed, je moet mij niet geloven hoor https://ichibanconsult.be/fiscaliteit-van-de-vaste-plaats-van-tewerkstelling-onrust-over-de-40-dagen-regel/ Quote In dit licht heeft de belastingadministratie in 2007 via een circulaire een methode in het leven geroepen om de grens te bepalen in de vorm van de zogenaamde ‘40-dagenregel’. Zo beschouwt ze een plaats waar gedurende ten minste 40 al dan niet opeenvolgende dagen per jaar gewerkt wordt als een vaste plaats van tewerkstelling. De verplaatsingen tussen de woonplaats van de betrokkene en een dergelijke vaste plaats van tewerkstelling wordt dan als een woon-werktraject en niet als een beroepsverplaatsing beschouwd met alle (dure) fiscale gevolgen vandien. Het is bovendien mogelijk dat een persoon meerdere vaste plaatsen van tewerkstelling heeft doorheen het jaar, waar men opeenvolgend of afwisselend aan de slag is. Hier nog een tweede link: https://ondernemingsdatabank.indicator.be/belastingen___beroepskosten/de_binnenlandse_dagvergoeding_en_de_40_dagenregel/VLTAPAAR_EU32040401/search? Quote Wat is het probleem? Volgens de zgn. 40 dagenregel is een werkplaats waar iemand ten minste 40 dagen/jaar naartoe gaat, een vaste plaats van tewerkstelling. Verplaatsingen van de woon- naar die werkplaats zijn dus woon-werkverkeer. Bijgevolg kunnen er geen belastingvrije km- of dagvergoedingen voor worden toegekend (parl. vr. nr. 209, Tommelein, 09.02.2009 en nr. 1, Wouters, 07.03.2013) . Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Sorry, het is niet "de wet". Om correct te zijn is dat de interpretatie gegeven door de fiscale administratie dmv een omzendbrief. Je kan daar dus in theorie tegen in beroep gaan voor de rechtbank. 2 Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 2 uren geleden, Jokke_vlo zei: Het klopt ook niet. Je gaat geen NIEUWE boten zien met open uitlaat, om de simpele reden dat je uitlaat ONDER het wateroppervlak moet zitten en geluidsarm. Je boot heeft een CE keuring ook (net zoals een auto) en geloof me maar de politie of RWS controleert ! Het is dus een foute aanname. https://www.standaard.be/cnt/dmf20170703_02955331 Moh, Maasplassen is een plek, ik dacht een werkwoord. 5 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 Heb het in dit topic nogal gezegd. Sommige hier moeten hun roze bril (of eerder groene dan) eens afzetten. Wooter heeft dat uiteindelijk ook opgegeven en is het hier afgetrapt. Zoals ik in mijn vorige post zei: de mens neemt de weg met minste weerstand. De mens gaat bij 0 graden niet aan een bushokje wachten of met zijn fietske rijden als er een auto staat. De mens gaat geen tram of bus nemen als hij weet dat hij/zij na het uitgaan geen bus meer terug naar huis heeft. De mens, zeker vrouwen, gaan geen trein of OV nemen in die vreemde onveilige buurten in brussel of Antwerpen of noem maar op Dus het maakt niet uit of het een ICE of EV is... De auto blijft koning. PUNT. Ik kan hier blijven opsommen. Sommige moeten hier toch eens realist worden hoor! 3 Quote
Bjorno 2.274 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 9 uren geleden, ir_fuel zei: Vertel eens, waar draait het dan wel om. Politiek. In de hoop dat iedereen zijn bezine motor zou vervangen door zijn EV. Een auto zal altijd vervuilender blijven als een fiets. Maar nu rijd iedereen met een elektrische fiets. Ja als je je auto omruilt voor een elektrische fiets om je 20km enkel heen en terug te doen dan ben je goed bezig voor het milieu. Maar als je 5km moet fietsen en je koopt een elektrische fiets ben je weer een vervuiler want een gewone fiets is enorm mileu vriendelijker als een elektrische fiets. Tegenwoordig is alles elektrisch, auto, fiets, step. Kinderen van 12 jaar op hun elektrische fat bike...het zijn allemaal mega vervuilers. Het is dus allemaal relatief dat "ik doe het voor het milieu". Mensen die vroeger een fiets hadden hebben nu een EV van hun werk gekregen en dat werk is op 5 km van hun thuis...da is toch belachelijk. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 1 uur terug, ir_fuel zei: Sorry, het is niet "de wet". Om correct te zijn is dat de interpretatie gegeven door de fiscale administratie dmv een omzendbrief. Je kan daar dus in theorie tegen in beroep gaan voor de rechtbank. In geef 20% prive aan dus dat moet volstaan met die 3,5 km afstand, als advocaat van de duivel kan ik dat ook nog met de fiets doen Quote
Bjorno 2.274 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 1 minuut geleden, Jokke_vlo zei: In geef 20% prive aan dus dat moet volstaan met die 3,5 km afstand, als advocaat van de duivel kan ik dat ook nog met de fiets doen Wel interessant hier het gebruik van wagen als zelfstandige. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 10 minutes ago, Bjorno said: Politiek. In de hoop dat iedereen zijn bezine motor zou vervangen door zijn EV. Dat is geen uitleg. Wat heeft de politiek hier mee te winnen? Jij doet het klinken als een complot. Vertel gerust verder 10 minutes ago, Bjorno said: Een auto zal altijd vervuilender blijven als een fiets. Maar nu rijd iedereen met een elektrische fiets. Ja als je je auto omruilt voor een elektrische fiets om je 20km enkel heen en terug te doen dan ben je goed bezig voor het milieu. Maar als je 5km moet fietsen en je koopt een elektrische fiets ben je weer een vervuiler want een gewone fiets is enorm mileu vriendelijker als een elektrische fiets. Tegenwoordig is alles elektrisch, auto, fiets, step. Kinderen van 12 jaar op hun elektrische fat bike...het zijn allemaal mega vervuilers. Ah dat zijn allemaal vervuilers? Ja vroeger reed de jeugd op Camino's. Die waren ongetwijfeld beter voor het milieu dan een elektrische fiets. 10 minutes ago, Bjorno said: Mensen die vroeger een fiets hadden hebben nu een EV van hun werk gekregen en dat werk is op 5 km van hun thuis...da is toch belachelijk. Ze hebben hun fiets ingeruild voor een EV? Kom man, dat zijn toch dingen die je zelf verzint. En die hadden geen auto ervoor? Dat lijken me nu niet echt gangbare dingen. Je kan natuurlijk ergens "iemand kennen" en dat dan als argument gaan gebruiken, maar het houdt gewoon geen steek wat je zegt. 1 Quote
Bjorno 2.274 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 8 minuten geleden, ir_fuel zei: 20 minuten geleden, Bjorno zei: Politiek. In de hoop dat iedereen zijn bezine motor zou vervangen door zijn EV. Dat is geen uitleg. Wat heeft de politiek hier mee te winnen? Jij doet het klinken als een complot. Vertel gerust verder Stemmen winnen, wij gaan de wereld beter en groener maken dus vanaf 2035 geen ICE meer, zo van die valse belofte's. 20 minuten geleden, Bjorno zei: Een auto zal altijd vervuilender blijven als een fiets. Maar nu rijd iedereen met een elektrische fiets. Ja als je je auto omruilt voor een elektrische fiets om je 20km enkel heen en terug te doen dan ben je goed bezig voor het milieu. Maar als je 5km moet fietsen en je koopt een elektrische fiets ben je weer een vervuiler want een gewone fiets is enorm mileu vriendelijker als een elektrische fiets. Tegenwoordig is alles elektrisch, auto, fiets, step. Kinderen van 12 jaar op hun elektrische fat bike...het zijn allemaal mega vervuilers. Ah dat zijn allemaal vervuilers? Ja vroeger reed de jeugd op Camino's. Die waren ongetwijfeld beter voor het milieu dan een elektrische fiets. Je kan toen met nu niet vergelijken he. Toen was met niet zo bezif met het milieu als nu. k wil maar zeggen dat Elektrificatie voor een serieuse mileu vervuiling aan het zorgen is doordat er zoveel meer op batterijen is. 8 minuten geleden, ir_fuel zei: 20 minuten geleden, Bjorno zei: Mensen die vroeger een fiets hadden hebben nu een EV van hun werk gekregen en dat werk is op 5 km van hun thuis...da is toch belachelijk. Ze hebben hun fiets ingeruild voor een EV? Kom man, dat zijn toch dingen die je zelf verzint. En die hadden geen auto ervoor? Dat lijken me nu niet echt gangbare dingen. Je kan natuurlijk ergens "iemand kennen" en dat dan als argument gaan gebruiken, maar het houdt gewoon geen steek wat je zegt. De laatste jaren zijn er meer en meer bedrijfswagens bijgekomen. gezinnen die vroeger maar 1 auto hadden (En eigenlijk niet echt een 2de nodig hebben). hebben er nu 2. Goed vele zullen ervoor al een ICE/ hybride hebben gehad maar die trend blijft toch gaan. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 39 minutes ago, Bjorno said: k wil maar zeggen dat Elektrificatie voor een serieuse mileu vervuiling aan het zorgen is doordat er zoveel meer op batterijen is. Ah is dat zo? Waar haal je dat vandaan? Bronnen? Batterijen kan je recycleren. Moet je eens proberen met benzine. 39 minutes ago, Bjorno said: De laatste jaren zijn er meer en meer bedrijfswagens bijgekomen. gezinnen die vroeger maar 1 auto hadden (En eigenlijk niet echt een 2de nodig hebben). hebben er nu 2. Goed vele zullen ervoor al een ICE/ hybride hebben gehad maar die trend blijft toch gaan. Dat heeft niks met EV's of fietsen te maken. Quote
Bjorno 2.274 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 2 uren geleden, ir_fuel zei: Ah is dat zo? Waar haal je dat vandaan? Bronnen? Batterijen kan je recycleren. Moet je eens proberen met benzine. Dat heeft niks met EV's of fietsen te maken. 100% te recycleren? Europa legt een minimum van 50% op. Is toch nog wat dat de vuilbak in gaat. EV's die sneller total los worden verklaart, hoeveel wordt er van een auto gerecycleerd? Je moet benzine toch niet met recycleren van batterijen vergelijken? Benzine vervuiling moet je vergelijken met laden van een EV. Nu daar zal EV het zeker wel beter doen, al is dat moeilijker uit te rekenen dan bij ICE afhankelijk waar je laad en waar de elektriciteit vandaan komt.... Ik wil maar zeggen dat je de wereld niet gaat redden omdat je plots met een EV rijd. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 7 uren geleden, ir_fuel zei: Dat is zoals al die zwaantjes in hun hemd met korte mouwen en hun systeemhelm omhoog geklapt. In korte mouwen ga je ze nooit meer zien. En of hun systeemhelm nu omhoog staat of ze ( of gelijk welke motorrijder ) rijden met jethelm, dat geeft hetzelfde effect. * dus moeten ze ook al die helmen verbieden. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 31 juli 2024 Geplaatst: 31 juli 2024 1 hour ago, Bjorno said: 100% te recycleren? Europa legt een minimum van 50% op. Is toch nog wat dat de vuilbak in gaat. EV's die sneller total los worden verklaart, hoeveel wordt er van een auto gerecycleerd? Jij weet blijkbaar de antwoorden. Vertel het eens . Een batterij zal makkelijker te recycleren zijn dan een versleten motorblok. 1 hour ago, Bjorno said: Je moet benzine toch niet met recycleren van batterijen vergelijken? Benzine vervuiling moet je vergelijken met laden van een EV. Nu daar zal EV het zeker wel beter doen, al is dat moeilijker uit te rekenen dan bij ICE afhankelijk waar je laad en waar de elektriciteit vandaan komt.... Ja we zullen dat doen. Ik kan mijn EV laden van de zon of wind. Hoe gaan we dat doen met benzine? Zelfs al doe ik dat maar 30% van de tijd, het is nog altijd beter. 1 hour ago, Bjorno said: Ik wil maar zeggen dat je de wereld niet gaat redden omdat je plots met een EV rijd. Maar jij beweert dat het zelfs het tegendeel is, en dat is nonsens. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 1 augustus 2024 Geplaatst: 1 augustus 2024 9 uren geleden, Bjorno zei: daar zal EV het zeker wel beter doen, al is dat moeilijker uit te rekenen dan bij ICE afhankelijk waar je laad en waar de elektriciteit vandaan komt.... Ik wil maar zeggen dat je de wereld niet gaat redden omdat je plots met een EV rijd. Daar is niets moeilijk aan, heb ik hier al paar keer gedaan. Zowel voor België als voor Duitsland en Polen (dat de 'vuilste' elektriciteit heeft). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.