Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur geleden, Joske zei:

T is allemaal nie gemakkelijk, maar een beetje stabiel beleid en langetermijnvisie zou niet misstaan denk ik.

En zoals ik een paar dagen geleden ook al schreef, als ge thuis nie kunt opladen en t altijd van openbare laders moet hebben, en ge moet het zelf betalen...

En mag het aub ook vooruitgang zijn, idem voor onze economie en bedrijven. 

Mensen ervaren heel die omschakeling veel te veel als achteruitgang, bedrijven zien hun kosten stijgen terwijl hun competitiviteit daalt enz enz 

Met minder dogmatiek, ophitserij, zwart/wit denken geraak je veel verder. 

Doe eens zelfde als je hier uw burgers aandoet op internationaal vlak: verplicht schepen, vrachtverkeer, vliegtuigen op elentriek, ipv mensen en bedrijven hier op kosten te jagen. Vliegen om op congé te gaan : dat is pure nutteloze milieu vervuiling. Landen genoeg die je per EV en trein of fiets kan bereiken. Ah nee he op micro niveau mensen “pesten”

En dan zie je vrienden foto’s posten uit de US waar een hoop vliegtuig freaks voor hun plezier samenkomen met 10.000 vliegtuigen op een “meeting”, of ga je voor zaken naar Taiwan waar een trein nemen sneller en comfortabeler is dan de auto. Daar KIES je de trein ipv de auto omdat het sneller en efficiënter is. 

Nog zoiets: gaan we terug naar het feodaal systeem? Elke stad en straks ook dorp met zijn eigen regels, zones, vergunningen, bakjes, klevers ……..maar nee hoor dat is niet “pesten”. 

• Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Voor mij is een BMW IX een even grote vervuiler dat in de stad rijd als een Mini cooper van 1990. 
De auto's die niet in een stad moeten zijn moeten er gewoon niet zijn, of het nu ICE of EV is. 
Ik kom er enkel met de auto als ik echt moet en anders is het de fiets op. 

Het heeft gewoon nooit om het milieu gedraaid. En al die da denkt dat ze met zijn EV rond rijden milieu bewust zijn die leven in een droom wereld. 

Voor de jaren 90 was het benzine, daarna diesel, daarna terug benzine, dan Hybride en nu EV en binnen 10 jaar is het weer wat anders en kunnen alle mensen weer andere wagens gaan kopen en kunnen alle EV's weeral het stort op en zo blijven we lekker mee het milieu om zeep helpen.  

Maak iedereen ervan bewust en laat iedereen zijn ding doen om voor het mileu te zorgen.
Ik heb gekozen voor geen kinderen en mijn carbon food stopt dan ook als ik het loodje leg, als dat geen safe the world is! 

Maak de mensen bewust maar geef ze ook hun vrijheid en stop met al die politieke zever en belofte's van 2035 dit en 2050 dat. Tegen dat het zover is is de wet al 10 keer weer veranderd.

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
11 uren geleden, Bjorno zei:

Ik heb gekozen voor geen kinderen en mijn carbon food stopt dan ook als ik het loodje leg, als dat geen safe the world is! 

MIJN kinderen gaan dan wel gaan werken om voor JOUW pensioen te zorgen.  

Chance dat mijn dochter je nog een toffe gast vond 

Geplaatst:
11 hours ago, Bjorno said:

Het heeft gewoon nooit om het milieu gedraaid. En al die da denkt dat ze met zijn EV rond rijden milieu bewust zijn die leven in een droom wereld. 

Vertel eens, waar draait het dan wel om.

Geplaatst:

Feit is wel dat we met TE veel op deze planeet rondlopen en dat, op zich, dat de grootste vervuilende factor is. Hoe we het nu ook draaien of keren. Dat ligt niet aan de bevolkingsexplosie in de West Europese landen, dat is ook een feit. 

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
45 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Feit is wel dat we met TE veel op deze planeet rondlopen en dat, op zich, dat de grootste vervuilende factor is. Hoe we het nu ook draaien of keren. Dat ligt niet aan de bevolkingsexplosie in de West Europese landen, dat is ook een feit. 

en ook china dat welvarender wordt he. meer mensen betekenen meer resources en meer gebruik van grondstoffen. 

ontbossing om plaats te maken voor woningen of velden om eten te telen. Dieren die daardoor dichter bij de mens worden gedwongen. Niet enkel olie maar nu ook nog edele metalen die worden opgegraven voor de EV te maken.

Geplaatst:
3 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Feit is wel dat we met TE veel op deze planeet rondlopen en dat, op zich, dat de grootste vervuilende factor is. 

En dat maakt ook dat elke maatregel die men neemt eigenlijk maar uitstel tot "executie" is als men het "probleem" niet gaat aanpakken.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Dat is natuurlijk de gemakkelijke manier om hier onze paraplu open te trekken en te zeggen "ziede wel, wij moeten niks doen"  

Je moet de ecologische voetafdruk per persoon eens vergelijken over de landen heen, dan ga je zien dat dit maar voor een klein deel steek houdt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
4 minuten geleden, d_s zei:

En dat maakt ook dat elke maatregel die men neemt eigenlijk maar uitstel tot "executie" is als men het "probleem" niet gaat aanpakken.

Niet echt. 

https://www.eoswetenschap.eu/natuur-milieu/nieuw-model-voorspelt-dat-wereldbevolking-sneller-en-eerder-krimpt-dan-gedacht

Beste manier om overbevolking tegen te gaan, is economische vooruitgang. Die krijg je niet door het aantal klimaatvluchtelingen toe te laten nemen. 
Werk aan het klimaat, zodat in de extremen niet verder toenemen en er minder milieu rampen zijn (of ze toch zeker niet verder toenemen) en de armste landen krijgen de kans om zich te ontwikkelen, waarna overpopulatie vanzelf stopt. 

De snelle evolutie van China is op dat gebied een goede zaak. 

Alleen is het een twee snijdend zwaard, want iedere economische vooruitgang brengt ook extra polutie met zich mee... (zeker startende groei)

En je mag ook de populatie niet te snel afbouwen, anders zijn er onvoldoende handen om ze te onderhouden (beetje wat hierboven stond, 'mijn kinderen zorgen voor jouw pensioen', maar ook 'voor jouw zorg, voedsel, woonst,... eens je in pensioen bent').

Het lijkt wel wat op een mission impossible...  

Geplaatst:
Just now, Tjeu said:

Beste manier om overbevolking tegen te gaan, is economische vooruitgang. Die krijg je niet door het aantal klimaatvluchtelingen toe te laten nemen. 
Werk aan het klimaat, zodat in de extremen niet verder toenemen en er minder milieu rampen zijn (of ze toch zeker niet verder toenemen) en de armste landen krijgen de kans om zich te ontwikkelen, waarna overpopulatie vanzelf stopt. 

De snelle evolutie van China is op dat gebied een goede zaak.

Dat zie je idd overal. Hoe beter een maatschappij (of een laag uit de maatschappij) het heeft, hoe minder kinderen ze maakt. Het lijkt wel een soort onbewust overlevingsinstinct, waarbij het lichaam denkt "kan er beter meer maken, dan schieten er op de lange termijn het meeste van over als er iets gebeurt".

In China zitten ze ook met de bibber want de krimp zit eraan te komen, en zoals Tjeu zegt is het probleem dat economische groei (en ons sociaal systeem) gebouwd is op een piramide van bevolking. Als die ineens op zijn kop staat heb je problemen.

Geplaatst:
9 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is natuurlijk de gemakkelijke manier om hier onze paraplu open te trekken en te zeggen "ziede wel, wij moeten niks doen"  

Je moet de ecologische voetafdruk per persoon eens vergelijken over de landen heen, dan ga je zien dat dit maar voor een klein deel steek houdt.

Niet alleen dat, maar onze impact is ook gewoon erg groot. 

Kijk naar de EURO normen bij wagens. Die zijn dan wel gemaakt voor Europa, ze zorgen er wel voor dat wagens in de hele wereld minder uitstoten. Kijk naar Throttle House of andere USA autokanalen; het aantal keer dat er gezegd wordt 'dat gaat niet meer door Europese regelgeving' valt niet meer te tellen. 

En andere continenten volgen ook. Vaak niet even 'extreem', maar ze gaan door het voorbeeld van Europa wel een stuk verder dan wat ze anders zouden doen. 

En Europa wordt dan weer geïnspireerd door wat de gewone man dagdagelijks doet of wat enkele enkellingen als pioneers doen. Zoals de aangehaalde Renovatieplicht (uitgewerkt door collega van mij): Europa wou daar niet van weten, ze vreesden dat iedereen op straat ging komen. Ze hebben dat project hier in Vlaanderen met argusogen gevolgd, zéér uitgebreid geëvalueerd, positief bevonden en sinds april 2024 is de renovatieplicht een Europese richtlijn. 

Geplaatst:
6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat zie je idd overal. Hoe beter een maatschappij (of een laag uit de maatschappij) het heeft, hoe minder kinderen ze maakt. Het lijkt wel een soort onbewust overlevingsinstinct, waarbij het lichaam denkt "kan er beter meer maken, dan schieten er op de lange termijn het meeste van over als er iets gebeurt".

Of verveling. 

Iemand die werkt zal wel eens denken voor dat hij tien kinderen op de wereld zet en dan in de vakantie kampjes mag zoeken... 

Ook bij ons is het ook eerder regel dan uitzondering dat een groots gezin voortkomt uit professionele doppers. (of van die wierdo's die zoveel mogelijk cloonen van zichzelf willen omdat ze zichzelf zoveel beter vinden dan de rest #elon musk)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

@Tjeu Onlangs nochtans een presentatie gezien van de nieuwe Corvette ZR1, die met +1000pk en daar waren ze net het omgekeerde aan het zeggen. Dat dit in Europa niet meer mogelijk is. Ook een OPF en zo bestaat daar niet. 

Dus dat auto's in de hele wereld minder uitstoten, klopt niet altijd. 

Net hetzelfde met het feit dat er bv geen jaarlijkse keuring bestaat in vele landen. Je koopt een auto, maakt deze straight piped en niemand doet moeilijk.

Of neem een voorbeeld in Belgie met een jacht, speedboot of zelfs moto. Daar mag nog met open uitlaat worden gevaren, je koopt de boot of moto, past de uitlaat aan en je moet niet naar de keuring ermee. (bij moto's enkel bij verkoop)

Geplaatst:
4 minutes ago, Liquid Li0n said:

@Tjeu Onlangs nochtans een presentatie gezien van de nieuwe Corvette ZR1, die met +1000pk en daar waren ze net het omgekeerde aan het zeggen. Dat dit in Europa niet meer mogelijk is. Ook een OPF en zo bestaat daar niet. 

Al ooit gehoord van CARB?

4 minutes ago, Liquid Li0n said:

Net hetzelfde met het feit dat er bv geen jaarlijkse keuring bestaat in vele landen. Je koopt een auto, maakt deze straight piped en niemand doet moeilijk.

Of neem een voorbeeld in Belgie met een jacht, speedboot of zelfs moto. Daar mag nog met open uitlaat worden gevaren, je koopt de boot of moto, past de uitlaat aan en je moet niet naar de keuring ermee. (bij moto's enkel bij verkoop)

Je kan in België ook een brommer kopen, klasse A, en die opdrijven tot 100 km/h.

Omdat het technisch kan wil niet zeggen dat het legaal is. Niet CE-gekeurde uitlaten zijn illegaal in België.

Geplaatst:
15 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Dus dat auto's in de hele wereld minder uitstoten, klopt niet altijd. 

In Amerika hebben ze ook emissie normen. Die zijn steeds vaker geïnspireerd op de Europese. Voor producenten is het een stuk makkelijker als alles zoveel mogelijk gealligneerd is. Vroeger waren die in sommige staten zelf strenger dan hier bij ons. 

Maar in Amerika zit je uiteraard wel met verschillen per staat. In de ene mogen aanpassingen zoals engine swap, in andere staten mag je zelf je velgen niet veranderen. Dat is in Europa net zo. In het Noorden kom je nog weg met een engine swap, bij ons helemaal niet. 

Moto's, boten, ... dat is allemaal maar wat morrelen in de kantlijn. 

20220603PHT32203-cl.jpg

https://www.europarl.europa.eu/topics/nl/article/20191129STO67756/uitstoot-van-vliegtuigen-en-schepen-feiten-en-cijfers-infografiek 

Maar ook daar wordt stap voor stap wel opgetreden, dat haalde ik eerder al aan. Voor de maritime sector is dat met de EEDI-richtlijn. 
Voor motoren is dat met de euronormen, net als bij wagens. En ja, je kan inderdaad nog steeds wijzigingen aanbrengen. Je doet het klinken alsof dat iets slecht is? 

Evenwel wordt het wel moeilijker en moeilijker. En vooral veel duurder dan voorheen. Daarbij blijft het een probleem dat zichzelf oplost eens er naar zero-emissie voertuigen overgestapt wordt. 

Zelf vind ik het best fijn dat er toch wel nog wat speelruimte voorzien is voor passie en dat niet alles per direct op de schop moet. 

Geplaatst:
27 minuten geleden, ir_fuel zei:

Al ooit gehoord van CARB?

Je kan in België ook een brommer kopen, klasse A, en die opdrijven tot 100 km/h.

Omdat het technisch kan wil niet zeggen dat het legaal is. Niet CE-gekeurde uitlaten zijn illegaal in België.

maar omdat je nooit naar de keuring moet, kan je het 1x wisselen en uitstoten voor de rest van de levensduur van dat toestel.

Geplaatst:
Just now, Liquid Li0n said:

maar omdat je nooit naar de keuring moet, kan je het 1x wisselen en uitstoten voor de rest van de levensduur van dat toestel.

Al ooit gehoord van "de politie"?

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, Tjeu zei:

In Amerika hebben ze ook emissie normen. Die zijn steeds vaker geïnspireerd op de Europese. Voor producenten is het een stuk makkelijker als alles zoveel mogelijk gealligneerd is. Vroeger waren die in sommige staten zelf strenger dan hier bij ons. 

Maar in Amerika zit je uiteraard wel met verschillen per staat. In de ene mogen aanpassingen zoals engine swap, in andere staten mag je zelf je velgen niet veranderen. Dat is in Europa net zo. In het Noorden kom je nog weg met een engine swap, bij ons helemaal niet. 

20220603PHT32203-cl.jpg

https://www.europarl.europa.eu/topics/nl/article/20191129STO67756/uitstoot-van-vliegtuigen-en-schepen-feiten-en-cijfers-infografiek 

Maar ook daar wordt stap voor stap wel opgetreden, dat haalde ik eerder al aan. Voor de maritime sector is dat met de EEDI-richtlijn. 
Voor motoren is dat met de euronormen, net als bij wagens. En ja, je kan inderdaad nog steeds wijzigingen aanbrengen. Je doet het klinken alsof dat iets slecht is? 

Evenwel wordt het wel moeilijker en moeilijker. En vooral veel duurder dan voorheen. Daarbij blijft het een probleem dat zichzelf oplost eens er naar zero-emissie voertuigen overgestapt wordt. 

Zelf vind ik het best fijn dat er toch wel nog wat speelruimte voorzien is voor passie en dat niet alles per direct op de schop moet. 

ik zag niet dat je al opnieuw geantwoord had.

Ja, ik vind het ook zeer fijn dat er nog speelruimte is. Was het in Belgie maar zo ruim als in engeland of zelfs Nederland, waar een big brake kit of stalen remleidingen mogen voor de keuring.

Geplaatst: (aangepast)
8 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Uitstoot is meer dan uitlaat alleen. 

En bij controle kunnen ze je ook wel beboeten. Dat gebeurt in België quasi enkel als je het echt te bont maakt of bij een accident (dan is de verzekering maar graag vragende partij om het voertuig niet conform te laten verklaren en niet uit te moeten betalen), maar in het buitenland zijn ze daar wel al strenger op en doen ze meer controles. 

aangepast door Tjeu
Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Al ooit gehoord van "de politie"?

de mensen die ik ken met V8 motoren in hun boten hebben nog nooit politie gezien hoor. Maar we wijken af van het topic hier.

Geplaatst:
Just now, Tjeu said:

Uitstoot is meer dan uitlaat alleen. 

En bij controle kunnen ze je ook wel beboeten. Dat gebeurd in België quasi enkel als je het echt te bont maakt 

Het gebeurt wel dat men een auto aan de kant zet en onmiddellijk naar een keuringsstation stuurt.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
Just now, Liquid Li0n said:

de mensen die ik ken met V8 motoren in hun boten hebben nog nooit politie gezien hoor. Maar we wijken af van het topic hier.

Boten, dat is nu ook wel een niche he.

Geplaatst:
Zojuist, ir_fuel zei:

Het gebeurt wel dat men een auto aan de kant zet en onmiddellijk naar een keuringsstation stuurt.

hoeveel % van het in het verkeer deelnemende voertuigen zal dat maar zijn?? dat is een druppel op een hete plaat.

Zojuist, ir_fuel zei:

Boten, dat is nu ook wel een niche he.

ja, dat wel natuurlijk. 

Schaf cruise boten af en je hebt je uitstoot al voor een groot stuk gewonnen.

Geplaatst:
1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

ik ken er met een V16 en die hebben wel controle? Ik snap niet goed wat je wil zeggen?

Als je pleziervaart bedoelt, kan nog superveel zolang je maar als schipper je papieren hebt, je vlaggenbrief in orde is, je geen rooie mazoet in je tanks hebt/gehad hebt de naam en inschrijvingsnummer duidelijk op de boot staat en je marifoonattest in orde is.

Zolang je niet als een debiel overal te snel vaart, kom je er nog met heel veel weg. 

Geplaatst:
21 uren geleden, Jokke_vlo zei:

En mag het aub ook vooruitgang zijn, idem voor onze economie en bedrijven. 

Mensen ervaren heel die omschakeling veel te veel als achteruitgang, bedrijven zien hun kosten stijgen terwijl hun competitiviteit daalt enz enz 

Met minder dogmatiek, ophitserij, zwart/wit denken geraak je veel verder. 

Doe eens zelfde als je hier uw burgers aandoet op internationaal vlak: verplicht schepen, vrachtverkeer, vliegtuigen op elentriek, ipv mensen en bedrijven hier op kosten te jagen. Vliegen om op congé te gaan : dat is pure nutteloze milieu vervuiling. Landen genoeg die je per EV en trein of fiets kan bereiken. Ah nee he op micro niveau mensen “pesten”

En dan zie je vrienden foto’s posten uit de US waar een hoop vliegtuig freaks voor hun plezier samenkomen met 10.000 vliegtuigen op een “meeting”, of ga je voor zaken naar Taiwan waar een trein nemen sneller en comfortabeler is dan de auto. Daar KIES je de trein ipv de auto omdat het sneller en efficiënter is. 

Nog zoiets: gaan we terug naar het feodaal systeem? Elke stad en straks ook dorp met zijn eigen regels, zones, vergunningen, bakjes, klevers ……..maar nee hoor dat is niet “pesten”. 

4 minuten geleden, Tjeu zei:

20220603PHT32203-cl.jpg

Heb bij jouw post wel wat het gevoel dat je referentiekader van wat verantwoordelijk is voor hoeveel uitstoot niet helemaal juist zit.
Hierbij dus nog eens de verhoudingen, waarbij het toch wel duidelijk wordt waarom mobiliteit zoveel 'harder' aangepakt wordt. 

Het klopt dat veel van de andere polutie vaak meer overbodig is dan de kilometers van jouw vertegenwoordigers (zoals vliegen waar je de trein kan nemen). Maar het aandeel is gewoon veel kleiner. Als het vooruit moet, dan is het niet onbegrijpelijk dat er vooral ingezet wordt op de grootste blokken. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid