Tjeu 4.022 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 1 minuut geleden, Liquid Li0n zei: de keren dat ik het genomen heb valt het goed mee, maar ik doelde meer op het systeem toen met die 9 euro per maand. Ik heb een paar keer met de trein van Antwerpen naar Munchen geweest. Was 4x overstappen en koste me 9,5 uur. Met de auto van deur tot deur was maar 7u maar een trein kan nooit winnen op een auto natuurlijk. Dat hangt echt af waar je moet zijn hoor. Als je in een (groot)stad werkt is de trein vaak echt wel sneller. Gent/Brussel is geen 40min. Er is ook geen enkele halte waar de trein stopt tussen Gent en Brussel Zuid. Trein bolt 160 km/h. Daar kan je met de wagen niet tegenop op een werkdag. Gewoon met de wagen/fiets naar station, trein op en done. En ondertussen kan je nog werken. Wagen is echt meer tijdverlies. Ik zit op een slechte plaats in Brussel en dan nog is de fiets + trein sneller dan de wagen. Met de moto ben ik sneller, maar door de werktijd op de trein is het qua tijd een netto operatie, meestal zelf 5 tot 10 min in voordeel voor de trein. En de trein kost me al snel 4 euro minder dan met de moto of de auto. Gelijk welke combo van Gent, Leuven, Antwerpen, Genk, Brussel, Hasselt, Mechelen,... is sneller met de trein dan met de wagen op werkdagen. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 1 minuut geleden, Tjeu zei: Dat hangt echt af waar je moet zijn hoor. Als je in een (groot)stad werkt is de trein vaak echt wel sneller. Gent/Brussel is geen 40min. Er is ook geen enkele halte waar de trein stopt tussen Gent en Brussel Zuid. Trein bolt 160 km/h. Daar kan je met de wagen niet tegenop op een werkdag. Gewoon met de wagen/fiets naar station, trein op en done. En ondertussen kan je nog werken. Wagen is echt meer tijdverlies. Ik zit op een slechte plaats in Brussel en dan nog is de fiets + trein sneller dan de wagen. Met de moto ben ik sneller, maar door de werktijd op de trein is het qua tijd een netto operatie, meestal zelf 5 tot 10 min in voordeel voor de trein. En de trein kost me al snel 4 euro minder dan met de moto of de auto. Gelijk welke combo van Gent, Leuven, Antwerpen, Genk, Brussel, Hasselt, Mechelen,... is sneller met de trein dan met de wagen op werkdagen. ik had het eerder op het traject naar Munchen Toen ik op project zat op de Munt in Brussel, dan was het een ramp vanuit Wilrijk. Ze wilde geen vergoeding geven voor de parking in Berchem, wat een kwartier a 20 minuten rijden is van mijn deur. Dan naar Kontich, daar kon je gratis parkeren. Daar een trein nemen soms tot Mechelen, soms ineens tot Brussel centraal en dan 10 minuten wandelen naar het werk. Als ik met de auto ging was het 50 minuten incl file. Met de auto+trein+wandelen was het minstens 1u15 minuten. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 9 minuten geleden, Joske zei: Als het ov geprivatiseerd zou worden wordt het slechter, dan krijgt ge een uitbreiding op de lijnen die druk zijn en de lijnen waar 50 man elke dag gebruik van maken om 's morgens naar Brussel en 's avonds terug naar huis te rijden worden afgeschaft. Gewoon het heel 'iedereen moet maar naar Brussel of Antwerpen komen' principe moet op de schop. Corona heeft bewezen dat het kan dat niet iedereen in ne toren in Brussel moet zijn om te werken? Dat bedrijven daar uit leren? 4 minuten geleden, Liquid Li0n zei: Puntje 1: vele bedrijven verplichten de werknemers, en zeker de externe, om terug naar kantoor te komen. Ik heb het met mijn eigen ogen gezien. En hoor het ook bij de consultancy collega's. Heel erg jammer vind ik het. Iedereen maar klagen en zagen over file's maar er bestaat een oplossing, namelijk thuiswerken. Zodat de wegen leeg blijven voor de mensen die niet kunnen thuiswerken Dat is jullie gevoel of op basis van een niet correcte sample volgens de cijfers: https://www.tijd.be/ondernemen/vastgoed/leegstand-in-brusselse-kantoren-groeit-terwijl-beschikbare-ruimte-krimpt/10540157.html Stemt ook wat ik in mijn omgeving zie. Véél minder dagen op kantoor. Waarom dan nog kantoren in bvb Brussel? Om dicht te zitten bij andere stakeholders, want sommige meeting moet je echt wel fysiek doen. En dan is het makkelijk als het voor niemand ver is. Combo met satelietkantoren is vaak wel een win. Op dat gebied heeft de Vlaamse overheid het wel goed begrepen. Aangename kantoren in iedere provincie hoofdstad (en nog wat extra's), steeds vlak aan het station. 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 2 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ik had het eerder op het traject naar Munchen Toen ik op project zat op de Munt in Brussel, dan was het een ramp vanuit Wilrijk. Ze wilde geen vergoeding geven voor de parking in Berchem, wat een kwartier a 20 minuten rijden is van mijn deur. Dan naar Kontich, daar kon je gratis parkeren. Daar een trein nemen soms tot Mechelen, soms ineens tot Brussel centraal en dan 10 minuten wandelen naar het werk. Als ik met de auto ging was het 50 minuten incl file. Met de auto+trein+wandelen was het minstens 1u15 minuten. ‘s Avonds vaak al geen file. Ik woon in een buurgemeente en ben vaak binnen de 40 minuten thuis. 1 Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 Just effe gekeken. Ik woon op 4km van een station. Van thuis naar mijn kantoor in een industrieterrein in Gellingen tussen de 2u30 en 3u met het OV. Met de auto ongeveer 45 min. 2 Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 34 minuten geleden, Tjeu zei: Dit. Maar iets van 60% van de treinen in Duitsland rijden stipt. In België meer dan 80%. Ook aantal geschrapte treinen ligt daar % hoger. Volgens dezelfde normen die percentages? Want een trein die volgens de NMBS op tijd is is voor de Japanse trein chauffeur een reden om zelfmoord te plegen. 2 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 (aangepast) 49 minuten geleden, DDke zei: Just effe gekeken. Ik woon op 4km van een station. Van thuis naar mijn kantoor in een industrieterrein in Gellingen tussen de 2u30 en 3u met het OV. Met de auto ongeveer 45 min. Gellingen is geen grootstad en een industrie terrein ligt ook niet in een grootstad. Klopt dus perfect met wat ik ook aanhaalde. 40 minuten geleden, CAS zei: Volgens dezelfde normen die percentages? Want een trein die volgens de NMBS op tijd is is voor de Japanse trein chauffeur een reden om zelfmoord te plegen. Ja, dat zijn europese rapportage normen. Is iets van 6min vertraging = te laat. Een aanvaardbare methodiek als je geen overstap hebt. Maar iedere overstap waarbij je normaal max 9min hebt, ben je ook met 6min of minder al gejosd. 2 augustus 2024 aangepast door Tjeu Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 1 uur terug, Polygoon zei: ‘s Avonds vaak al geen file. Ik woon in een buurgemeente en ben vaak binnen de 40 minuten thuis. Het meest rottige was dan nog dat deze in vakanties er even traag over doet dan tijdens de drukste wintermaand. Het enige voordeel is dat je tijdens de schoolvakanties vaak een zitplaats had. No offence @Tjeu maar ik wil je daar graag wel eens zien werken op je laptop terwijl je nog eens geen zitplaats hebt. Niet altijd alles zo verbloemen man. Je bent echt een idioot als je in de zomermaanden met de trein naar het werk gaat terwijl je, zoals je zegt, geen file hebt en van deur tot deur vrij snel thuis bent van overal in Vlaanderen, niet enkel Brussel. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 5 minuten geleden, Liquid Li0n zei: No offence @Tjeu maar ik wil je daar graag wel eens zien werken op je laptop terwijl je nog eens geen zitplaats hebt. Niet altijd alles zo verbloemen man. Tjeu is ervaringsexpert dus als hij daar kan werken (waarschijnlijk eerste klasse) geloof ik hem wel. Anderzijds, weet ik niet of die Espace Brussel nog binnen mag 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 12 minuten geleden, Liquid Li0n zei: Het meest rottige was dan nog dat deze in vakanties er even traag over doet dan tijdens de drukste wintermaand. Het enige voordeel is dat je tijdens de schoolvakanties vaak een zitplaats had. No offence @Tjeu maar ik wil je daar graag wel eens zien werken op je laptop terwijl je nog eens geen zitplaats hebt. Niet altijd alles zo verbloemen man. Je bent echt een idioot als je in de zomermaanden met de trein naar het werk gaat terwijl je, zoals je zegt, geen file hebt en van deur tot deur vrij snel thuis bent van overal in Vlaanderen, niet enkel Brussel. Ik heb nog maar 1 keer geen zitplaats gehad op meer dan 4 jaar tijd. +80% van ritten hen ik 2 zitsbank voor mij alleen. Ik zit wel altijd in de eerste of laatste wagon, daar is altijd meer plaats. In het midden van de trein ga je veel vaker plaats moeten delen of recht staan. Naar Kortrijk had ik zelf vaak ganse wagon voor mij alleen. Ik werk graag op de trein. Is focus tijd. Moet enkel opletten dat ik tijdig afstap. Die keer dat ik geen zitplaats had me gewoon op de grond gezet en ook gewerkt. Maar dat was uiteraard wel minder fijn. Vertrekken doe ik meestal tussen 8u24 en 9u. Terugkomen ofwel vroeg, voor 16u, ofwel na 17u30. Als er te veel volk staat, dan durf ik wel een later nemen. Zet ik me gewoon op perron al wat te werken. Moet ik uiteraard wel opletten dat ik de volgende niet mis... Heb ik al paar keer gehad. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 16 minuten geleden, Polygoon zei: Tjeu is ervaringsexpert dus als hij daar kan werken (waarschijnlijk eerste klasse) geloof ik hem wel. Anderzijds, weet ik niet of die Espace Brussel nog binnen mag Zot, 2de klas ja. Eerste klas kost me dubbel zoveel. Was er derde klas met houten banken, ik zou dat nemen! Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 2 hours ago, Tjeu said: https://mediacentre.eurostar.com/mc_view?language=be-nl&article_Id=ka4Rz000005NU4AIAW#:~:text=Vergeleken met 2022 rapporteert de,van €391%2C5 miljoen. Er is ook niemand die beweert dat er méér treinen gaan zijn. Voor NMBS wil het zeggen dat ze een hoop zaken af kunnen stoten die een private speler over kan nemen. Wat wil je hier mee aantonen? Dat een operator die 3 lijnen uitbaat rendabel is? Ja zo kan ik het ook. Ik neem de NMBS over en schrap alle treinen behalve de woon-werk-verkeer lijnen. Maar dat is het punt niet. En die private speler gaat dan hoe al die kleine lijnen rendabel maken? 100 euro voor een retourtje van 50km in het weekend? Dat gaat mensen echt uit hun auto halen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 En werken op de trein Ik heb internet nodig om te werken op de trein. In 2007 werkte dat slecht tussen Charleroi en Brussel. Ik heb een maand geleden diezelfde lijn nog eens gepakt en ik kan u zeggen dat het geen sikkepit verbeterd is in al die jaren. Nog exact dezelfde "dode" stukken, en dat zijn er veel. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 2 hours ago, Liquid Li0n said: Met de auto van deur tot deur was maar 7u maar een trein kan nooit winnen op een auto natuurlijk. Probeer eens met de TGV naar het zuiden van Frankrijk. Denk dat je daar galant wint met de trein. Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 1 minuut geleden, ir_fuel zei: En werken op de trein Ik heb internet nodig om te werken op de trein. In 2007 werkte dat slecht tussen Charleroi en Brussel. Ik heb een maand geleden diezelfde lijn nog eens gepakt en ik kan u zeggen dat het geen sikkepit verbeterd is in al die jaren. Nog exact dezelfde "dode" stukken, en dat zijn er veel. Ik ben vorig jaar van Parijs naar Charleroi gegaan. Ik was (veel) rapper met de Thalys in Brussel dan met de trein thuis... En idd, op de Thalys perfect internet. In de trein een drama. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 3 minuten geleden, ir_fuel zei: Probeer eens met de TGV naar het zuiden van Frankrijk. Denk dat je daar galant wint met de trein. ik niet zelf maar vrienden van mij hebben dit geprobeerd. Wonen in Brasschaat en gingen naar omgeving St Tropez. Nooit meer zeggen ze. Dat stuk TGV is dan mss wel fijn, maar alles er voor en erna niet. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 Hangt er weer vanaf waar je moet zijn uiteraard. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 9 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ik niet zelf maar vrienden van mij hebben dit geprobeerd. Wonen in Brasschaat en gingen naar omgeving St Tropez. Nooit meer zeggen ze. Dat stuk TGV is dan mss wel fijn, maar alles er voor en erna niet. Met de trein naar St Tropez, toch ook een beetje willen maar niet kunnen. 2 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 25 minuten geleden, Polygoon zei: Met de trein naar St Tropez, toch ook een beetje willen maar niet kunnen. komt omdat de vrouw al vroeger ging naar hun huis dan de echtgenoot. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 1 uur terug, ir_fuel zei: En werken op de trein Ik heb internet nodig om te werken op de trein. In 2007 werkte dat slecht tussen Charleroi en Brussel. Ik heb een maand geleden diezelfde lijn nog eens gepakt en ik kan u zeggen dat het geen sikkepit verbeterd is in al die jaren. Nog exact dezelfde "dode" stukken, en dat zijn er veel. Gent-Brussel zitten er ook twee dode stukken. Al helpt het als je de trein wat kent. Verschil tussen waar je zit is groot. Bijvoorbeeld onderaan in een dubbeldekker is bereik echt pakken slechter dan boven. Op een MS 80 is ontvangst nog beter, net als in een I6, I10 of M4. I11 en MS96 zijn doorgaans beter dan de dubbeldek (M7), maar minder goed dan I6, I10 of M4. Ik kan mijn werk plannen. Doe op de trein vooral mails of teksten schrijven. Koptelefoon op en gaan. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 5 augustus 2024 Geplaatst: 5 augustus 2024 Op 31/7/2024 om 15:53, Tjeu zei: Daarvoor zijn er de toenemende verplichtingen tot gebruik van walstroom Paar weken terug op een cruise schip gezeten dat op LNG ging en ook net die week voor de eerste maal walstroom gebruikte. Maar aangezien die boten lang meegaan gaat dat wel zijn tijd duren vooraleer die allemaal die mogelijkheden hebben ... Quote
josenjef 436 Geplaatst: 5 augustus 2024 Geplaatst: 5 augustus 2024 Op 2/8/2024 om 15:38, ir_fuel zei: Wat wil je hier mee aantonen? Dat een operator die 3 lijnen uitbaat rendabel is? Ja zo kan ik het ook. Ik neem de NMBS over en schrap alle treinen behalve de woon-werk-verkeer lijnen. Maar dat is het punt niet. En die private speler gaat dan hoe al die kleine lijnen rendabel maken? 100 euro voor een retourtje van 50km in het weekend? Dat gaat mensen echt uit hun auto halen. Of dat zo een kleine operator voorrang gaat krijgen op het spoornet ... Vorig jaar met zo een treinfreak gesproken die zo wat heel europa aandeed per trein maar in Duitsland woonde. Die kleine (vaak buitenlandse) operatoren moeten blijkbaar overal wachten zodat hun duitse ICE's overal vlot doorgang hadden. Op die lange afstanden kom je dan al eens aan een uur vertraging, en dan is er een mooi stukje europese wetgeving dat gedeeltelijke terugbetaling van het ticket oplegt. Het success van dat goedkope maandabonnement was wel enorm, lees het is veel drukker op de treinen, qua inkomsten was dat veel minder ... Een publieke service hoeft niet rendabel te zijn en kan je dus ook niet liberaliseren volgens mij. 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 5 augustus 2024 Geplaatst: 5 augustus 2024 ook het gegeven dat internationaal reizen met de trein enorm duur zal blijven. Ze moeten in elk land stations, machinist en kaartjesknipper, restaurantwagen, spoorwegnet aanleggen én onderhouden. Daarbij komt ook nog eens de verschillende sporen per land. Bij een vliegtuig heb je 1 luchthaven en aan de bestemming ook 1 luchthaven. een piloot en wat stewardessen. Daar tussen hangt het in de lucht en heb je niets van infrastructuur nodig. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 5 augustus 2024 Geplaatst: 5 augustus 2024 Quote Vorig jaar werden 1,5 miljoen volledig elektrische auto's ingeschreven in de Europese Unie. Het totaal komt zo op 4,5 miljoen. Dat is bijna de helft meer dan in 2022. Dat blijkt vrijdag uit nieuwe cijfers van Eurostat. Het aandeel volledige elektrische auto's bij de nieuwe inschrijvingen bereikte 14,6 procent in 2023. In 2018 lag dat nog onder de 1 procent. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 5 augustus 2024 Geplaatst: 5 augustus 2024 23 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ook het gegeven dat internationaal reizen met de trein enorm duur zal blijven. Ze moeten in elk land stations, machinist en kaartjesknipper, restaurantwagen, spoorwegnet aanleggen én onderhouden. Daarbij komt ook nog eens de verschillende sporen per land. Bij een vliegtuig heb je 1 luchthaven en aan de bestemming ook 1 luchthaven. een piloot en wat stewardessen. Daar tussen hangt het in de lucht en heb je niets van infrastructuur nodig. Ik hoop dat je een grap maakt wanneer je het over de eenvoud van de luchtvaart hebt, of denk je echt dat het eenvoudiger (en goedkoper) is van een luchtruim te organiseren en een luchthaven uit te baten? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.