tuscani 11.791 Geplaatst: 3 maart 2018 Geplaatst: 3 maart 2018 1 minuut geleden, Carlito zei: Moet eens proberen om zonder te bruuskeren, met ESP aan een wagen in een slip te krijgen... dat het moeilijk is wil je zeggen? Quote
Carlito 6.296 Geplaatst: 3 maart 2018 Geplaatst: 3 maart 2018 9 minuten geleden, tuscani zei: dat het moeilijk is wil je zeggen? Onmogelijk zonder bruuskeren omdat die systemen de slip al merken voordat jij het merkt. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 3 maart 2018 Geplaatst: 3 maart 2018 Just now, Carlito said: Onmogelijk zonder bruuskeren omdat die systemen de slip al merken voordat jij het merkt. Je moet eens proberen aan 120 per uur door een plas van 10cm diep te rijden, met ESP. Quote
Carlito 6.296 Geplaatst: 3 maart 2018 Geplaatst: 3 maart 2018 3 minuten geleden, ir_fuel zei: Je moet eens proberen aan 120 per uur door een plas van 10cm diep te rijden, met ESP. 10cm nog niet geprobeerd, maar als ik op cruise control door een plas water rij remt mijn auto vanzelf af. Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 maart 2018 Geplaatst: 3 maart 2018 4 hours ago, de messias said: Toen ik in consulting zat heb ik op een soortgelijk project gewerkt waarbij een importeur zich afvroeg of ze hun automotive afdeling moesten divesten (). Eén van de topics waar we naar gekeken hebben was de impact van autonoom rijdende auto's op hun business model. Ons beeld hierbij was dat de penetratiegraad van dergelijke auto's in onze contreien de komende 10 jaar beperkt ging blijven. Die 2 uur gebruiken vs 22 uur niet-gebruiken is waar, maar 70% (POOMA) van de mensen met een auto heeft die nodig op hetzelfde moment. Het is niet zo dat elke auto plots door >5 mensen kan gebruikt worden (cfr. uw € 900 -> € 100 berekening) Ik zie niet in wat dat met die berekening te maken heeft. Op piekmomenten kan je piekprijzen vragen, maar het is absoluut niet moeilijk om daardoor een spreiding te krijgen van de vraag en toch je automobielen de nodige omzet te genereren. 4 hours ago, de messias said: Dat zo een sharing model van Uber kan werken binnen een dense omgeving, geloof ik. Maar in het doorsnee gehucht gaat het binnen 10 jaar echt niet rendabel zijn om zelfrijdende Ubers te laten rondrijden. Uber is beperkt omdat een chauffeur die geen ritten heeft, toch geld moet verdienen. Verwijder de chauffeur uit de samenstelling en een grote kostenpost valt weg. Tuurlijk zal dit in stedelijke gebieden sneller werken dan op de boerenbuiten, maar ook op de boerenbuiten hebben ze hun paarden en karren vervangen. 4 hours ago, de messias said: Dat level 5 zal wel komen, maar ook dat zal nog wel een paar jaar duren. Zal toch een serieuze dealbreker vormen als je in winterse omstandigheden zoals gisteren niet meer kan rekenen op je 'TaaS'. Uber heeft het nu al niet gemakkelijk om met zijn huidig business model op te boksen tegen het gelobby. Eens zien hoe vlot dat dat gaat gaan als ze naast taxi-chauffeurs ook nog eens iedereen in de autosector op de tenen gaan trappen Hier reken je op gebrek aan technologische evolutie en weerstand van wetgevers tov die evolutie. Het ene is ijdele hoop, het andere is irrelevant als de consument de nieuwe technologie verkiest boven de oude manier. In pakweg Londen is het niet dat Uber moet boksen tegen het gelobby, maar dat de taxi lobby moet boksen tegen de consument. https://www.change.org/p/save-your-uber-in-london-saveyouruber Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 maart 2018 Geplaatst: 3 maart 2018 21 minutes ago, Carlito said: 10cm nog niet geprobeerd, maar als ik op cruise control door een plas water rij remt mijn auto vanzelf af. En hij zal afremmen en rekening houden met gripverlies van de wielen en corrigeren waar nodig. Nu, hoe zo een level 5 het gaat aanpakken weet ik niet want ik zit niet in die AI ontwikkeling... Moest ik zo een details horen zal ik het zeker delen :). Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 3 maart 2018 Geplaatst: 3 maart 2018 30 minutes ago, Carlito said: 10cm nog niet geprobeerd, maar als ik op cruise control door een plas water rij remt mijn auto vanzelf af. Cruise control wordt uitgeschakeld. 'Trek uw plan'. Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 maart 2018 Geplaatst: 3 maart 2018 8 minutes ago, ICM said: Cruise control wordt uitgeschakeld. 'Trek uw plan'. Level 1 kan je niet vergelijken met de rest. Zo rijdt de Audi A7 met Level 3 volledig autonoom op bepaalde stukken snelweg tot 60 km/u (dus een fileassistent) en zal deze je 9 seconden op voorhand een waarschuwing geven als je moet over nemen. Quote
Carlito 6.296 Geplaatst: 3 maart 2018 Geplaatst: 3 maart 2018 1 uur terug, ICM zei: Cruise control wordt uitgeschakeld. 'Trek uw plan'. Uitgeschakeld niet. Als ik op een ijsbaan rij kan ik hem niet aanzetten, maar als ik op Cc rij, blijft die aanstaan Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 3 maart 2018 Geplaatst: 3 maart 2018 26 minutes ago, Carlito said: Uitgeschakeld niet. Als ik op een ijsbaan rij kan ik hem niet aanzetten, maar als ik op Cc rij, blijft die aanstaan Bij BMW en Audi toch niet dan. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 4 maart 2018 Geplaatst: 4 maart 2018 19 hours ago, Carlito said: 10cm nog niet geprobeerd, maar als ik op cruise control door een plas water rij remt mijn auto vanzelf af. Als je gaat aquaplanen is het te laat he. Je auto moet dat zien aankomen en op voorhand afremmen. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 4 maart 2018 Geplaatst: 4 maart 2018 1 uur terug, ir_fuel zei: Als je gaat aquaplanen is het te laat he. Je auto moet dat zien aankomen en op voorhand afremmen. Klopt maar die auto zal dan misschien niet op de rem gaan staan zoals 75% wel zou doen. Dan sta je zeker rond Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 maart 2018 Geplaatst: 9 maart 2018 https://electrek.co/2018/03/09/waymo-self-driving-trucks-2/ Quote
DHL 43 Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 Ben eens benieuwd wie de morele beslissingen zal nemen vooraleer een autonome wagen echt de baan op kan. zal de constructeur dit bepalen met kans op tal van rechtszaken achteraf ? Zal men een uniforme regeling voor de volledige markt uitwerken, van overheidswege of uiteindelijk op basis van beslissingen van de rechtbanken...? Ik geef een simpel voorbeeld: een autonome wagen komt onvoorzien terecht op een olievlek of ijsplek waardoor hij niet meer in staat is te stoppen voor overstekende voetgangers op het zebrapad. Hij kan door de omstandigheden hoogstens nog een metertje naar links of naar rechts uitwijken. Links uitwijken betekent 3 mensen (jonge twintigers in dit geval) dood rijden, rechts uitwijken betekent een jonge vrouw met een kinderkoets dodelijk aanrijden. Rechtdoor is geen optie vermits dan iedereen geraakt wordt. Of iets makkelijker (naargelang), auto kan niet stoppen voor stilstaande voertuigen. Rechts geen uitweg, rechtdoor een vrachtwagen waar de wagen diep onderdoor zal gaan waardoor de voorste inzittenden zeker gedood worden, links uitwijken waar een auto staat met 5 inzittenden waar hoogstwaarschijnlijk door de aard van de impact op zijn minst enkele zwaar gekwetste, wellicht doden zullen vallen. Wie beslist hierin ? Wat als in het laatste voorbeeld 3 doden vallen in de linkse wagen ? Kunnen de nabestaanden de fabrikant hiervoor verantwoordelijk stellen omdat hij de wagen deze beslissing deed nemen ? Quote
Gast wooter Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 Dat is al lang beslist. Niemand kruipt in een autonoom rijdende auto die hem dood zal rijden. Mercedes heeft dit in 2016 al opgelost: https://blog.caranddriver.com/self-driving-mercedes-will-prioritize-occupant-safety-over-pedestrians/ Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 19 minutes ago, DHL said: Ben eens benieuwd wie de morele beslissingen zal nemen vooraleer een autonome wagen echt de baan op kan. zal de constructeur dit bepalen met kans op tal van rechtszaken achteraf ? Zal men een uniforme regeling voor de volledige markt uitwerken, van overheidswege of uiteindelijk op basis van beslissingen van de rechtbanken...? Ik geef een simpel voorbeeld: een autonome wagen komt onvoorzien terecht op een olievlek of ijsplek waardoor hij niet meer in staat is te stoppen voor overstekende voetgangers op het zebrapad. Hij kan door de omstandigheden hoogstens nog een metertje naar links of naar rechts uitwijken. Links uitwijken betekent 3 mensen (jonge twintigers in dit geval) dood rijden, rechts uitwijken betekent een jonge vrouw met een kinderkoets dodelijk aanrijden. Rechtdoor is geen optie vermits dan iedereen geraakt wordt. Of iets makkelijker (naargelang), auto kan niet stoppen voor stilstaande voertuigen. Rechts geen uitweg, rechtdoor een vrachtwagen waar de wagen diep onderdoor zal gaan waardoor de voorste inzittenden zeker gedood worden, links uitwijken waar een auto staat met 5 inzittenden waar hoogstwaarschijnlijk door de aard van de impact op zijn minst enkele zwaar gekwetste, wellicht doden zullen vallen. Wie beslist hierin ? Wat als in het laatste voorbeeld 3 doden vallen in de linkse wagen ? Kunnen de nabestaanden de fabrikant hiervoor verantwoordelijk stellen omdat hij de wagen deze beslissing deed nemen ? Volgens mij ben jij echt zo iemand waar je gezellig een pint mee kan gaan pakken Quote
Gast wooter Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 En als je het de mensen zelf vraagt: Quote The majority of the 1928 people surveyed thought it would be ethically better for autonomous cars to sacrifice their occupants rather than crash into pedestrians. Yet the majority also said they wouldn’t buy autonomous cars if the car prioritized pedestrian safety over their own. Quote
DHL 43 Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 2 uren geleden, DDke zei: Volgens mij ben jij echt zo iemand waar je gezellig een pint mee kan gaan pakken Da valt goe mee zulle (allez hoop ik toch lol). Als we elkaar ooit tegekomen trakteer ik op ne goeie Westmalle tripple of zoiets). Lijkt een zware vraag, maar heb daar ooit iets over gelezen in AG en in feite vraag ik mij dat wel af. Zonder ervan wakker te liggen zulle, zolang die autome wagens maar volledig zelf bestuurd kunnen worden... kwestie van nog wa fun te hebben Quote
Gast wooter Geplaatst: 14 maart 2018 Geplaatst: 14 maart 2018 Ik zie niet waarom je iets tegen autonoom rijdende auto's zou hebben. Dan kan je je tripel drinken al rijdende, of na voldoende tripels nog naar huis laten rijden. Quote
DHL 43 Geplaatst: 14 maart 2018 Geplaatst: 14 maart 2018 3 uren geleden, Jupke zei: 't Is tripel. Thanks... weer bijgeleerd van ne liefhebber 45 minuten geleden, wooter zei: Ik zie niet waarom je iets tegen autonoom rijdende auto's zou hebben. Dan kan je je tripel drinken al rijdende, of na voldoende tripels nog naar huis laten rijden. Goh ja, mocht ik tripels drinken zou dat van pas komen. Maar niks tegen autonoom rijdende wagens hebben... ik zeg het van mij mag die autonoom rijden de weinige keren dat ik zelf geen zin zou hebben om te sturen. Maar in 99% van de omstandigheden heb ik wel plezier aan het rijden. Hulpmiddelen zoals een automatisch remsysteem vind ik goed. Maar daar stopt het voor mij. Vraag me af waarom de echte liefhebber van zo'n zelfrijdend spul momenteel zelf nog stuurt. K zou mijn vrouwke achter 't stuur zetten, die werkt ook volledig autonoom. En de keren dat ze er niet bij is de trein op.. Lijkt me echt zoiets waar computernerds op kicken of misschien een oplossing goede voor gehandicapten en oude mensen. Ja, als ik oud ben en mobiel wil blijven, zou dat een goeie oplossing zijn. Sorry voor de adepten, ik kan enkel maar hopen dat dit nooit een verplichting wordt. Voor mij dus gene autonome automobiel. Quote
DHL 43 Geplaatst: 14 maart 2018 Geplaatst: 14 maart 2018 (aangepast) Op 3/3/2018 om 15:51, Carlito zei: Moet eens proberen om zonder te bruuskeren, met ESP aan een wagen in een slip te krijgen... Dat klopt, maar het ESP treedt toch niet op die momenten in werking wanneer de wagen gebruuskeerd wordt? Afhankelijk van de grip is een wagen vroeger of later gebruuskeerd en dan treedt het ESP in werking. ESP doet niks zolang er geen slip is of zie ik dat verkeerd ? 14 maart 2018 aangepast door DHL Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 14 maart 2018 Geplaatst: 14 maart 2018 Op 3-3-2018 om 15:51, Carlito zei: Moet eens proberen om zonder te bruuskeren, met ESP aan een wagen in een slip te krijgen... Supersimpel. Zelfs met topbanden maar zéker met less-than-optimal rubber (brolmerk, versleten, oud, ...) een oprit in fluisterasfalt nemen als 't vochtig of nat ligt. Dan moet ge zelfs niet sneller rijden dan toegelaten. Veel auto's gaan dan schuiven en dan komt ESP vaak tussen. Hier in Gent weet ik zo 2 opritten die echt belachelijk weinig grip bieden en waar ik met verschillende auto's (ook op goed rubber) eigenlijk versteld sta van hoe dicht je bij de gripgrens zit bij compleet normale rijstijl en snelheid. 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Op 14/03/2018 om 10:54, DHL zei: Dat klopt, maar het ESP treedt toch niet op die momenten in werking wanneer de wagen gebruuskeerd wordt? Afhankelijk van de grip is een wagen vroeger of later gebruuskeerd en dan treedt het ESP in werking. ESP doet niks zolang er geen slip is of zie ik dat verkeerd ? ESP is mee geëvolueerd met de jaren: ik reed destijds met één van de eerste A-klasses na het eland-debacle (hence mijn nickname): als het ESP daar tussen kwam was dat niet echt subtiel te noemen: Je voelde de auto eerst een fractie van een seconde 'gaan', en dan was het precies alsof Hercules zelf je naar de binnenkant van de bocht sleurde, terwijl hij het weinige vermogen dat de auto had compleet dood kneep. Als de ESP nu tussenkomt, dan merk je dat bijna alleen nog aan een lichtje dat eventjes knippert op je dashboard. Het komt vroeger tussen, en veel genuanceerder. Veel mensen zullen het niet eens beseffen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.