Ga naar inhoud

Autonoom rijdende auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...

Interessante blogpost:

http://ben-evans.com/benedictevans/2017/8/20/winner-takes-all

TL;DR: overzicht van de stappen die nodig zijn om naar full autonomy te gaan, en de vraag of het de automerken zijn die de leiding zullen behouden (zoals Apple) of de leveranciers van de componenten (zoals Google die Android beschikbaar stelt aan OEM's, net zoals hun Waymo ook eerder gericht gaat zijn om net zoals MobilEye als een component aan autobouwers geleverd te worden, waardoor het concurrentieel verschil tussen een Ford en een Chevrolet bv onbestaande is op niveau van autonomie.

De verwachting is wel dat level 5 autonoom rijden een realiteit kan zijn binnen 10 jaar door machine learning met simulaties en data van gedeeltelijk autonoom rijdende auto's zoals Tesla's, en de levensduur van auto's en de kostprijs van ride sharing het klassieke model van het bezitten van een eigen auto onder druk gaat zetten.

Net zoals Elon Musk stelde dat vroeger iedereen zich verplaatste per paard en er met de opkomst nog altijd mensen zijn die paarden bezitten als hobby, zullen er dan ook nog altijd mensen zijn die eigen auto's, en zelfs auto's met verbrandingsmotor als hobby zullen bezitten, maar het merendeel van de A naar B rijders overschakelen naar autonoom rijdende ride sharing voertuigen. De voordelen van een eigen auto (direct van je huidige locatie via de meest optimale weg naar bestemming rijden in een privé cocon) tezamen met de voordelen van het openbaar vervoer (je moet je geen zorgen maken om parking voor en na je verplaatsing, lagere kostprijs). Ik voorzie dat normale treinverbindingen en het gewone openbare vervoer in landelijkere gebieden nog onder druk komt te staan. Waarom zou je nog de belbus bellen of de bus pakken om naar het station te gaan, als je voor 1/4e van de huidige prijs een autonoom rijdende Uber zou kunnen laten rijden om je zoon of dochter naar school te brengen?

Maar ik val in herhaling :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
9 hours ago, ir_fuel said:

Straks sponsort Inbev nog de research rond autonome auto's :D 

Ik begrijp nog niet waarom AB Inbev niet een partnership met Uber of Lyft of andere aanbieders is aangegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...

Het is aan het gebeuren:

https://electrek.co/2017/11/20/uber-volvo-xc90/

Uber gaat tussen 2019 en 2021 25000 Volvo's aanschaffen die autonoom gaan rijden. Dat zal zich vertalen in minder Uber-chauffeurs en goedkopere tarieven. De verwachting is dat autonome taxi's 1/4e gaan kosten van wat nu een auto bezitten kost, dus als je nu rekent op 1000€ per maand aan autokosten, zou je bij Uber 250 per maand op doen voor al je verplaatsingen te doen en dus 750€ per maand meer over houden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

Vandaag las ik deze review van een eigenaar van een G30 530e. Als ik dit zo lees is het bij BMW niks beter dan bij Mercedes, en kunnen ze nog heel veel leren van Tesla.

Maar dan.. Het semi-autonoom rijden:
Dat valt een beetje tegen, of ik had iets teveel verwachtingen.  Het is meer ondersteuning in het zelf rijden.  Je kan je stuur echt geen 10 sec lossen zonder dat je het weer moet aanraken.  Komt er een verkeersremmer in het midden, zorg maar dat je je stuur vast hebt of je zit erop.  Het systeem kan ook ineens gewoon uitvallen.
Als er een auto voor je rijdt, volgt hij eigenlijk die wagen, en niet de rijlijnen.  Ook leuk als die in de goot om één of ander reden rijdt.  En zo kan ik nog wel een heel aantal zaken opsommen.
Het is dus niet zoals je denkt dat hij relatief autonoom kan rijden.  Voor mij is het geen auto- of zelfs semi-autonoom rijden, maar een kleine ondersteuning.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 06/12/2017 at 9:20 PM, Le Capri Mauve said:

En voor wie zich afvraagt wat het trolley probleem is, dat is een ethische kwestie die hier al ter sprake gekomen is. https://en.wikipedia.org/wiki/Trolley_problem

Er is geen trolley probleem. Een auto moet en zal altijd zijn inzittenden beschermen, net zoals jij dat als chauffeur ook altijd gaat doen uit reflex.

Dat is van dat gezwets door of "filosofen" met te veel vrije tijd, of autonome-auto haters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 20/11/2017 at 10:21 PM, wooter said:

Het is aan het gebeuren:

https://electrek.co/2017/11/20/uber-volvo-xc90/

Uber gaat tussen 2019 en 2021 25000 Volvo's aanschaffen die autonoom gaan rijden. Dat zal zich vertalen in minder Uber-chauffeurs en goedkopere tarieven. De verwachting is dat autonome taxi's 1/4e gaan kosten van wat nu een auto bezitten kost, dus als je nu rekent op 1000€ per maand aan autokosten, zou je bij Uber 250 per maand op doen voor al je verplaatsingen te doen en dus 750€ per maand meer over houden..

Goedkopere tarieven :lolz:

Man maths gewijs zeker. "Het kost nog altijd minder van ons te betalen dan van uw eigen auto te hebben" goedkopere tarieven gok ik. Je denkt toch niet dat Uber (dat nog altijd geen geld verdient) zijn prijzen gaat naar beneden trekken?

En eens iedereen daar zit, afhankelijk van de autonome auto van Uber, zullen we nog wat gaan morrelen aan "surge pricing". "Ah je wil naar huis van je werk om 17:30? Demand is high! Prijs maal 5".

 

En aangezien het hier gaat over auto's die nog niet bestaan zal het contract ook wel vol zitten met if's en but's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik trouwens ook niet snap. "Autonoom rijden". Ik las overlaatst iets dat men in Vlaanderen ook een test gaat doen met autonome wagens, en dat men daarvoor bekabeling ging voorzien langs de snelweg? Waar is dat goed voor, dat laatste?

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat ik trouwens ook niet snap. "Autonoom rijden". Ik las overlaatst iets dat men in Vlaanderen ook een test gaat doen met autonome wagens, en dat men daarvoor bekabeling ging voorzien langs de snelweg? Waar is dat goed voor, dat laatste?

Een beetje zoals ne robomow he :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat we ooit allemaal autonoom zullen rijden.

Als autonoom rijden 10 keer zo goedkoop gaat zijn als een auto bezitten, maar je mag je ook laten gaan op café of restaurant, ga jij ook autonoom rijden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid