Ga naar inhoud

Jonge 2de hands diesel kopen of verder zoeken naar een benzine


Koen42

Aanbevolen berichten

Ik sta op het punt om een 1 jaar oude Mazda 6 diesel te kopen. Met heel het anti-diesel gedoe van de laatste tijd begin ik echter toch te twijfelen.

Zouden jullie het nog riskeren, of toch maar verder kijken naar een benzine variant?

Link naar reactie
Delen op andere sites

+/- 27K km per jaar, woon-werk verkeer van 13 km enkel maar ook wekelijks langere ritten van 50 km enkel. Langere ritten zijn grotendeels over 70-90 wegen, soms ook autostrade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

+/- 27K km per jaar, woon-werk verkeer van 13 km enkel maar ook wekelijks langere ritten van 50 km enkel. Langere ritten zijn grotendeels over 70-90 wegen, soms ook autostrade.


Benzine of diesel zal niet veel uitmaken in dat geval denk ik. Gezien de korte afstand woon-werkverkeer misschien net iets beter voor een benzine.
Link naar reactie
Delen op andere sites

met 27k km zou ik toch nog diesel overwegen, maar proberen ene te zoeken die beter tegen kortere ritten kan.

mijn vrouw reed met een Mercedes 2.2L ervoor en deed een 15000km/jaar. te weinig km's vond ik en we stapten over naar benzine. de Mercedes kostte ook teveel aan onderdelen en onderhoud, net omdat die te weinig km's reed. 2jaar mee gereden en we hebben een reele kost van 20.8ct/km. (brandstof kost 6.98€/100km)

mijn vrouw rijdt nu met een mini benzine en daar is de reeële kost 30.6ct/km (brandstofkost 9.33€/100km). de brandstofkost is dus al een 25% hoger dan een grote diesel. hoe meer kilometers we dus doen, hoe meer het ons zal kosten. ze Mogen de brandstofprijs nog gelijktrekken, een diesel zal altijd minder verbruiken dan een benzine. aan dit tempo zal de mini uiteindelijk een pak meer kosten. zal binnen een paar maand precies weten wat het verschil is.

aangepast door fcapri
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Koen42:

Waarom zou een 2.2 diesel van Mazda minder goed tegen kortere ritten kunnen dan een andere?

Los van Mazda, heeft er weinig mee te maken.

Als de motor nooit warm is dan loopt het DPF vol, enerzijds wegens meer uitstoot anderzijds wegens geen ritten waarop het kan regenereren. Dus blijf dan best maar weg van diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 à 3 keer per week een lange rit is dus niet voldoende voor een diesel?

Tot nu toe nog nooit last gehad van problemen met DPF. (na 127k km met deze auto)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Koen42:

2 à 3 keer per week een lange rit is dus niet voldoende voor een diesel?

Tot nu toe nog nooit last gehad van problemen met DPF. (na 127k km met deze auto)

Je schrijft 'soms ook autostrade'.

Geen of weinig autostrade > blijf weg van diesel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In een Mazda 6 zou ik toch opteren voor de (goede) dieselmotor. Anno 2017 zou ik ook sowieso geen atmosferische benzinemotor meer aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei msxx:

Je schrijft 'soms ook autostrade'.

Geen of weinig autostrade > blijf weg van diesel.

Wat is voor de motor het verschil tussen 2000rpm @70km/u in 4de op een gewestweg en 2000rpm @120km/u in 6de op een autostrade?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, ST TDCi said:

Wat is voor de motor het verschil tussen 2000rpm @70km/u in 4de op een gewestweg en 2000rpm @120km/u in 6de op een autostrade?

Toon mij de gewestweg waar je 10km aan een stuk 70km/h kan rijden zonder 1 keer te moeten vertragen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

het probleem is ook dat je motor in 4de niet hard moet werken om 70km/h te rijden. terwijl 120rijden in he versnelling meer belastend is voor de motor en een hogere uitlaattemperatuur zal bereiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei ST TDCi:

Gelukkig kan je op de E313/E314 je 120km/u continue aanhouden ;) 
 

Daarom dat 'soms' autostrade niet genoeg is.

Waarom wil iedereen toch diesel rijden?

Het stinkt

Is voorzien van gevoelige techniek

Duurder in aanschaf (meestal)

Duurder om in te schrijven

Grotere autonomie en lagere brandstofprijs en lager verbruik. Maar die zaken spelen nauwelijks een rol als je <25.000km p/j rijdt. Ik zou het wel weten, een zacht draaiende benzine > een ongemanierde diesel.
Ik probeer er nog het beste van te maken maar ontkom er dan ook niet aan met mijn kilometrage. Tenminste, niet zonder absurde meerprijs. Diesel zou aan de pomp hetzelfde moeten kosten als benzine, of beter andersom natuurlijk :D 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei ir_fuel:

Jij sloopt die er toch uit als het moet :ninja:

Voila :D
.
ik zou het trouwens doen voor het moet, dus niet wanneer dat spel vol zit of stuk is. En ik zou dat spel ook niet laten leeghalen zoals zovelen, maar gewoon er tussenuit halen. Tussenstukje laten maken met twee flenzen en ook het stukje met de DPF laten voorzien van twee flenzen, zodat wisselen mogelijk is. Dat de regeneratie softwarematig uitgeschakeld is merken ze op de keuring toch niet. Maar dan mogen ze er gerust eens op kloppen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Koen42:

Ja jongens, zo ga ik er niet uit geraken. :blink:

 

Gewoon je eigen ding doen!! Ga eens met zo'n 2.2 175pk diesel rijden en dan nadien met zo'n SkyActive benzinemotor. Kans is groot dat je dan al meteen weet wat kiezen, zeker als je nu ook met een diesel rijdt en koppel gewoon bent. Dan gaat die benzine "plat" aanvoelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook even gedacht aan de Mazda 6 break.

De 2.2 diesel van Mazda vond ik te duur qua inschrijving en taksen in verhouding met de prestaties.

De 2.0 benzine van Mazda vind ik een zielloze motor.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor een auto met kleinere longinhoud met turbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei thiva:

Wij hebben ook even gedacht aan de Mazda 6 break.

De 2.2 diesel van Mazda vond ik te duur qua inschrijving en taksen in verhouding met de prestaties.

De 2.0 benzine van Mazda vind ik een zielloze motor.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor een auto met kleinere longinhoud met turbo.

Opel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei DenDuvel:

Opel?

Nee, een Passat Variant 1.4 TSI. Nog niet echt veel mee gereden, maar tot nog toe zijn we zeer tevreden. Zeer ruime koffer ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid