Ga naar inhoud

Jonge 2de hands diesel kopen of verder zoeken naar een benzine


Koen42

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei thiva:

Nee, een Passat Variant 1.4 TSI. Nog niet echt veel mee gereden, maar tot nog toe zijn we zeer tevreden. Zeer ruime koffer ook.

Dat zal wel. Zeer rationele keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd nu de laatste 2,5 jaar al niet meer met een diesel. 2 weken terug heb ik door omstandigheden een week met een diesel gereden. Na 1 dag zei ik tegen mijn collega dat er iets mis was met de motor omdat die zo een lawaai maakte, meer dan normaal dacht ik. Blijkt dat er met die motor niks mis is en ik gewoon zo gewoon ben aan benzine.

 

Eerlijk gezegd zou ik niet snel terug een diesel willen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei TomT:

Ik rijd nu de laatste 2,5 jaar al niet meer met een diesel. 2 weken terug heb ik door omstandigheden een week met een diesel gereden. Na 1 dag zei ik tegen mijn collega dat er iets mis was met de motor omdat die zo een lawaai maakte, meer dan normaal dacht ik. Blijkt dat er met die motor niks mis is en ik gewoon zo gewoon ben aan benzine.

 

Eerlijk gezegd zou ik niet snel terug een diesel willen...

Idem hier. Ik rijd met een diesel voor 't werk en kan me echt ergeren aan dat geratel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei msxx:

Daarom dat 'soms' autostrade niet genoeg is.

Waarom wil iedereen toch diesel rijden?

Het stinkt

Is voorzien van gevoelige techniek

Duurder in aanschaf (meestal)

Duurder om in te schrijven

Grotere autonomie en lagere brandstofprijs en lager verbruik. Maar die zaken spelen nauwelijks een rol als je <25.000km p/j rijdt. Ik zou het wel weten, een zacht draaiende benzine > een ongemanierde diesel.
Ik probeer er nog het beste van te maken maar ontkom er dan ook niet aan met mijn kilometrage. Tenminste, niet zonder absurde meerprijs. Diesel zou aan de pomp hetzelfde moeten kosten als benzine, of beter andersom natuurlijk :D 

 

Iedereen "wou" diesel rijden omdat die wagens, en ja...lach nu maar...leuker reden dan de benzineversies.

De doorsnee automobilist had dus de keuze tussen pakweg een Opel Vectra 1.8 16V 140pk benzine en een 1.9 CDTi 150pk diesel.
175 Nm tegenover 320Nm in een gezinswagen, daar hoeft geen tekening bij gemaakt te worden denk ik. Bij normaal dagelijks gebruik is de CDTi natuurlijk een stuk vlotter, bij die benzine zou je al moeten doorsleuren om te kunnen volgen. En ja, dan zuipen die dingen. Tel daarbij nog het feit dat diesel goedkoper was + de overheid diesel nog aan het promoten was + de overnamewaarde...12 jaar terug een Vectra benzine proberen verkopen = huilen met de pet op...(nog harder dan bij een diesel).

Die gedachtengang zit nu natuurlijk nog in veel hoofden, maar het zal wel beginnen veranderen. Recente benzine's rijden "dieselachtig" (koppel onderin), zijn zuiniger en het prijsverschil aan de pomp is kleiner. 
 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei TomT:

Ik rijd nu de laatste 2,5 jaar al niet meer met een diesel. 2 weken terug heb ik door omstandigheden een week met een diesel gereden. Na 1 dag zei ik tegen mijn collega dat er iets mis was met de motor omdat die zo een lawaai maakte, meer dan normaal dacht ik. Blijkt dat er met die motor niks mis is en ik gewoon zo gewoon ben aan benzine.

 

Eerlijk gezegd zou ik niet snel terug een diesel willen...

Je rijdt al 2.5 jaar T(F)SI wil je zeggen ;) Als ze je in een Golf 4 1.6 100pk zouden steken dan zou je heel blij zijn als je kon switchen naar een Golf 4 1.9 TDi 130pk en dan nam je dat lawaai er graag bij. NU (wanneer  benzine's eigenlijk halve diesels zijn) is benzine leuker en beter, toen belange niet. En dat vergeten veel mensen als ze hun gal spuwen over diesels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei ST TDCi:

Iedereen "wou" diesel rijden omdat die wagens, en ja...lach nu maar...leuker reden dan de benzineversies.

De doorsnee automobilist had dus de keuze tussen pakweg een Opel Vectra 1.8 16V 140pk benzine en een 1.9 CDTi 150pk diesel.
175 Nm tegenover 320Nm in een gezinswagen, daar hoeft geen tekening bij gemaakt te worden denk ik. Bij normaal dagelijks gebruik is de CDTi natuurlijk een stuk vlotter, bij die benzine zou je al moeten doorsleuren om te kunnen volgen. En ja, dan zuipen die dingen. Tel daarbij nog het feit dat diesel goedkoper was + de overheid diesel nog aan het promoten was + de overnamewaarde...12 jaar terug een Vectra benzine proberen verkopen = huilen met de pet op...(nog harder dan bij een diesel).

Die gedachtengang zit nu natuurlijk nog in veel hoofden, maar het zal wel beginnen veranderen. Recente benzine's rijden "dieselachtig" (koppel onderin), zijn zuiniger en het prijsverschil aan de pomp is kleiner. 
 

Euhm, ik reed met een benzine in 2002/2003 en vanaf dan ' moest' ik in een diesel rijden. Puur om economische redenen. Niet omdat die lekkerder reden dan mijn benzine van toen (2.0 16v met 158pk voor 12xx kg was zo slecht nog niet, en ja je moest schakelen en de redline af en toe opzoeken aan 7.400tpm). Helaas niet te combineren met 70.000km p/j. Bij 40.000km p/j ligt het omslagpunt, voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het niet op jou, ik had het over de doorsnee automobilist. Dat type koopt geen 2.0 16V (GTi/GSi/...) en evenzeer geen 330d.
En dan nog: als petrolhead is die redline opzoeken nog geestig, als je jezelf gewoon wilt verplaatsen (wat het gros van de kopers uit mijn voorbeeld wil) dan is het vervelend als je dat moet doen om echt vooruit te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei ST TDCi:

Iedereen "wou" diesel rijden omdat die wagens, en ja...lach nu maar...leuker reden dan de benzineversies.

De doorsnee automobilist had dus de keuze tussen pakweg een Opel Vectra 1.8 16V 140pk benzine en een 1.9 CDTi 150pk diesel.
175 Nm tegenover 320Nm in een gezinswagen, daar hoeft geen tekening bij gemaakt te worden denk ik. Bij normaal dagelijks gebruik is de CDTi natuurlijk een stuk vlotter, bij die benzine zou je al moeten doorsleuren om te kunnen volgen. En ja, dan zuipen die dingen. Tel daarbij nog het feit dat diesel goedkoper was + de overheid diesel nog aan het promoten was + de overnamewaarde...12 jaar terug een Vectra benzine proberen verkopen = huilen met de pet op...(nog harder dan bij een diesel).

Die gedachtengang zit nu natuurlijk nog in veel hoofden, maar het zal wel beginnen veranderen. Recente benzine's rijden "dieselachtig" (koppel onderin), zijn zuiniger en het prijsverschil aan de pomp is kleiner. 
 

Tof dat je dat nog eens aanhaalt. Je maakt een paar cruciale redeneringsfouten met die cijfers daar.

In de era die je  beschrijft, reed ik met een 1.6 16v (116pk) benzine en doorgaans was die even snel als een soortgelijke auto met 1.9 turbo diesel (110-130pk). Dat zoiets leuker reed is enkel subjectief. Een groot deel van de mensen was enorm onder de indruk van zogezegd de moeiteloosheid waar die diesel trok vanaf 2000 toeren. Want zoiets hadden ze nooit eerder mee gemaakt. Ideaal dus voor mensen die niet graag schakelen of een fobie hebben van alles wat na de 3000 toeren komt.

Dat ze zuiniger zijn, is geen discussiepunt.

Maar leuker rijden? Ik heb mezelf proberen overtuigen door te rijden met een 206 Hdi 110, Golf 4 TDi 130pk, BMW E46 320d, Alfa Romeo 147 1.9dieselding Die laatste had vreemd genoeg nog de meest lineaire motorkarakter. I know, het is eveneens subjectief, maar voor mij liever geen diesel.

Momenteel worden er hier 2x meer dan 20 000km per jaar gereden. Op benzine, zonder turbo, met 6 cilinders op leeftijd!

Maar on topic: persoonlijk zou ik pas diesel rijden indien ik pakweg elke dag van Gent naar Antwerpen zou moeten bollen, en dan nog liefst in combinatie met een automaat en adaptieve cruise controle.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Polle Petrol:

Maar on topic: persoonlijk zou ik pas diesel rijden indien ik pakweg elke dag van Gent naar Antwerpen zou moeten bollen, en dan nog liefst in combinatie met een automaat en adaptieve cruise controle.

Als je een lang traject aflegt zonder fun, dan is een diesel de beste optie.

Ik vraag me zelfs geregeld af waarom ik een 330d gekocht heb i.p.v. een 318d. 90% van mijn kilometers zijn gezapig de meute volgend op kruissnelheid (= geen voordeel van de véél fijnere motor). Dan zou je resoluut moeten gaan voor de economisch meest verantwoorde keuze. Maar ja... die andere 10% heb je wel een grijns van oor tot oor.. en die missen zou toch jammer zijn.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

9 minuten geleden zei Polle Petrol:

Tof dat je dat nog eens aanhaalt. Je maakt een paar cruciale redeneringsfouten met die cijfers daar.

In de era die je  beschrijft, reed ik met een 1.6 16v (116pk) benzine en doorgaans was die even snel als een soortgelijke auto met 1.9 turbo diesel (110-130pk). Dat zoiets leuker reed is enkel subjectief. Een groot deel van de mensen was enorm onder de indruk van zogezegd de moeiteloosheid waar die diesel trok vanaf 2000 toeren. Want zoiets hadden ze nooit eerder mee gemaakt. Ideaal dus voor mensen die niet graag schakelen of een fobie hebben van alles wat na de 3000 toeren komt.

Dat ze zuiniger zijn, is geen discussiepunt.

Maar leuker rijden? Ik heb mezelf proberen overtuigen door te rijden met een 206 Hdi 110, Golf 4 TDi 130pk, BMW E46 320d, Alfa Romeo 147 1.9dieselding Die laatste had vreemd genoeg nog de meest lineaire motorkarakter. I know, het is eveneens subjectief, maar voor mij liever geen diesel.

Momenteel worden er hier 2x meer dan 20 000km per jaar gereden. Op benzine, zonder turbo, met 6 cilinders op leeftijd!

Maar on topic: persoonlijk zou ik pas diesel rijden indien ik pakweg elke dag van Gent naar Antwerpen zou moeten bollen, en dan nog liefst in combinatie met een automaat en adaptieve cruise controle.

Ook jij bent niet de persoon die ik bedoel met een doorsnee persoon. We zitten op een autoforum verdorie, dat is normaal dat we hier allemaal interesse hebben in auto's :)
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei msxx:

Als je een lang traject aflegt zonder fun, dan is een diesel de beste optie.

Ik vraag me zelfs geregeld af waarom ik een 330d gekocht heb i.p.v. een 318d. 90% van mijn kilometers zijn gezapig de meute volgend op kruissnelheid (= geen voordeel van de véél fijnere motor). Dan zou je resoluut moeten gaan voor de economisch meest verantwoorde keuze. Maar ja... die andere 10% heb je wel een grijns van oor tot oor.. en die missen zou toch jammer zijn.

Ik stel me exact dezelfde vraag, maar dan omgekeerd.

Denk dat bij mij de verhouding momenteel op 60% saaie wegen ligt, en 40% waar je al naargelang de drukt toch nog een beetje plezier kan beleven. En toch vraag ik me gedurende die 60%-km's soms af waarom ik hiermee blijf rondrijden en niet voor iets moderner/comfortabeler ga. 

Aard van het beestje zeker?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Polle Petrol said:

Tof dat je dat nog eens aanhaalt. Je maakt een paar cruciale redeneringsfouten met die cijfers daar.

In de era die je  beschrijft, reed ik met een 1.6 16v (116pk) benzine en doorgaans was die even snel als een soortgelijke auto met 1.9 turbo diesel (110-130pk). Dat zoiets leuker reed is enkel subjectief. Een groot deel van de mensen was enorm onder de indruk van zogezegd de moeiteloosheid waar die diesel trok vanaf 2000 toeren. Want zoiets hadden ze nooit eerder mee gemaakt. Ideaal dus voor mensen die niet graag schakelen of een fobie hebben van alles wat na de 3000 toeren komt.

Je bevestigt dus wat hij zegt. :)

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei ST TDCi:

 

Ook jij bent niet de persoon die ik bedoel met een doorsnee persoon. We zitten op een autoforum verdorie, dat is normaal dat we hier allemaal interesse hebben in auto's :)
 

Klopt, maar jij hebt interesse in diesel. Ik respecteer dat, maar ik kan dat niet snappen. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan alleen maar bevestigen hoor. Steek bv mijn vrouw in zo een atmo benzine en die gaat ook direct zeggen "amai dat gaat echt niet vooruit", want die weet ook niet dat een auto die een redline op 7000 heeft gerust tot daar mag opengetrokken worden. Nee, die schakelt aan 3000.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Polle Petrol said:

Klopt, maar jij hebt interesse in diesel. Ik respecteer dat, maar ik kan dat niet snappen. :-)

Hij heeft het over de doorsnee automobilist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei ir_fuel:

Ik kan alleen maar bevestigen hoor. Steek bv mijn vrouw in zo een atmo benzine en die gaat ook direct zeggen "amai dat gaat echt niet vooruit", want die weet ook niet dat een auto die een redline op 7000 heeft gerust tot daar mag opengetrokken worden. Nee, die schakelt aan 3000.

Ah, ok, nu snap ik je vorige opmerking.

Tijd voor de topicstarter om uit de kast te komen wat betreft zijn voorkeur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is de topicstarter!:)

Ik vind het in ieder geval een moeilijke. Na een lange zoektocht ben ik uitgekomen bij de Mazda 6 Wagon als opvolger voor mijn huidige wagen. De huidige is nu nog maar 4,5 jaar oud maar ik heb eerlijk gezegd nooit echt graag met deze auto gereden. Ik mis het rijplezier dat ik met mijn vorige auto wel had. (Ford Focus) Hij heeft ook al een aantal keer in de garage gestaan voor van alles en nog wat. Wel telkens in garantie opgelost. ( 5 jaar garantie)

De Mazda is een auto die mij wel terug dat rijplezier geeft, is ook voldoende ruim als gezinswagen, relatief betaalbaar en ziet er naar mijn mening ook nog eens heel goed uit. Ik heb zowel met de 2.2 diesel als de 2.0 benzine gereden. Het is duidelijk dat de diesel onderin veel meer kracht heeft. De benzine reed op zich niet slecht maar vraagt meer schakelwerk. Toeren maken dus. Op zich heeft dit wel zijn charmes vind ik maar in het dagelijks verkeer is koppel veel belangrijker. Hierdoor voelt de benzine versie inderdaad vrij traag aan. Daarom gaat mijn voorkeur bij de Mazda uit naar de diesel. Toevallig staat er dus eentje te koop van 1 jaar oud bij de plaatselijke dealer.

Ik heb al gezocht naar alternatieven maar vind niet direct iets dat me echt aanspreekt en aan mijn eisen voldoet. Probleem is ook dat benzines in grotere auto's (D segment) zeer moeilijk 2dehands te vinden zijn.

Als iemand nog suggesties heeft, hij zou aan volgende "eisen" moeten voldoen:

  • liefst een break
  • Voldoende ruimte ( D segment ? )
  • auto die toch ook leuk is om mee te rijden (degelijke wegligging, aangenaam stuurgevoel + schakelgedrag,...)
  • Voldoende krachtige motor (+/- 150 pk)
  • budget rond 25-26K
  • Betrouwbaar
  • Met oog op de toekomst misschien best toch een benzine???

De Mazda voldoet voor mij aan al deze eisen. ZIjn er toch nog alternatieven die ik over het hoofd gezien heb?

 

aangepast door Koen42
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het niet op jou, ik had het over de doorsnee automobilist. Dat type koopt geen 2.0 16V (GTi/GSi/...) en evenzeer geen 330d.
En dan nog: als petrolhead is die redline opzoeken nog geestig, als je jezelf gewoon wilt verplaatsen (wat het gros van de kopers uit mijn voorbeeld wil) dan is het vervelend als je dat moet doen om echt vooruit te gaan.

Kijk even naar Nederland.
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei ir_fuel:

Gierigaards met een dramatische autofiscaliteit.

Voila... Daar zit benzine ingebakken zoals hier diesel, vooral door absurde taksen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Koen42:

Hier is de topicstarter!:)

Ik vind het in ieder geval een moeilijke. Na een lange zoektocht ben ik uitgekomen bij de Mazda 6 Wagon als opvolger voor mijn huidige wagen. De huidige is nu nog maar 4,5 jaar oud maar ik heb eerlijk gezegd nooit echt graag met deze auto gereden. Ik mis het rijplezier dat ik met mijn vorige auto wel had. (Ford Focus) Hij heeft ook al een aantal keer in de garage gestaan voor van alles en nog wat. Wel telkens in garantie opgelost. ( 5 jaar garantie)

De Mazda is een auto die mij wel terug dat rijplezier geeft, is ook voldoende ruim als gezinswagen, relatief betaalbaar en ziet er naar mijn mening ook nog eens heel goed uit. Ik heb zowel met de 2.2 diesel als de 2.0 benzine gereden. Het is duidelijk dat de diesel onderin veel meer kracht heeft. De benzine reed op zich niet slecht maar vraagt meer schakelwerk. Toeren maken dus. Op zich heeft dit wel zijn charmes vind ik maar in het dagelijks verkeer is koppel veel belangrijker. Hierdoor voelt de benzine versie inderdaad vrij traag aan. Daarom gaat mijn voorkeur bij de Mazda uit naar de diesel. Toevallig staat er dus eentje te koop van 1 jaar oud bij de plaatselijke dealer.

Ik heb al gezocht naar alternatieven maar vind niet direct iets dat me echt aanspreekt en aan mijn eisen voldoet. Probleem is ook dat benzines in grotere auto's (D segment) zeer moeilijk 2dehands te vinden zijn.

Als iemand nog suggesties heeft, hij zou aan volgende "eisen" moeten voldoen:

  • liefst een break
  • Voldoende ruimte ( D segment ? )
  • auto die toch ook leuk is om mee te rijden (degelijke wegligging, aangenaam stuurgevoel + schakelgedrag,...)
  • Voldoende krachtige motor (+/- 150 pk)
  • budget rond 25-26K
  • Betrouwbaar
  • Met oog op de toekomst misschien best toch een benzine???

De Mazda voldoet voor mij aan al deze eisen. ZIjn er toch nog alternatieven die ik over het hoofd gezien heb?

 

Ford Mondeo Clipper? Met een 1.5 EcoBoost 160pk. Zal je meer dat rijplezier van de Focus bezorgen.

https://www.autowereld.be/autotests/eerste-test/ford-mondeo-break-1-5i-ecoboost-2014.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei msxx:

Als je een lang traject aflegt zonder fun, dan is een diesel de beste optie.

dat is idd nog wel een goeie reden. ik heb altijd benzine gereden vroeger, ook al deed ik 96km woon/werk per dag. diesel heeft me nooit wat gedaan. toen ik dan bij een ander bedrijf een firmawagen kreeg, was dit een afschuwelijke Peugeot partner 1.9D. het enige voordeel was dat die gratis was. ikzelf reed die periode met een opel ascona 1.6SV en later een ford capri 2.0S als weekendwagens.
diverse firmawagens kwamen als diesel, en leuke benzines bleven komen als privé tot ik dan ineens tegen de 300km woon/werk moest afleggen met mijn 5.2V8 dodge op LPG. dan was de keuze snel gemaakt om ook een diesel bij te kopen. de traagste die ik maar vond, want die had slechts 1 nut: zo goedkoop mogelijk van A naar B geraken in de file.

om vele kilometers af te draaien verkies ik nu toch ook een diesel, en 't hoeft niet eens een snelle te zijn, maar voor plezierritjes moet het toch absoluut een benzine blijven. als je jaren dieselt, vergeet je ook hoe plezant het was benzine te rijden, dat heb ik gemerkt toen er een benzine voor mijn vrouw in huis kwam

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei ST TDCi:

Ford Mondeo Clipper? Met een 1.5 EcoBoost 160pk. Zal je meer dat rijplezier van de Focus bezorgen.

https://www.autowereld.be/autotests/eerste-test/ford-mondeo-break-1-5i-ecoboost-2014.html

Vanbuiten mooie auto en zal ook wel goed rijden maar het interieur is mijn ding niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid