Ga naar inhoud

Jonge 2de hands diesel kopen of verder zoeken naar een benzine


Koen42

Aanbevolen berichten

12 uur geleden zei ir_fuel:

Ik kan alleen maar bevestigen hoor. Steek bv mijn vrouw in zo een atmo benzine en die gaat ook direct zeggen "amai dat gaat echt niet vooruit", want die weet ook niet dat een auto die een redline op 7000 heeft gerust tot daar mag opengetrokken worden. Nee, die schakelt aan 3000.

Hoeveel opmerkingen ik daarover al gehad heb van mensen die meerijden in de zin van "Amai, gij maakt veel toeren".:lol: Mijn atmo 2l heeft niet veel poer onder de 3000 toeren, die begint pas te trekken vanaf 4000.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, cmon said:

Hoeveel opmerkingen ik daarover al gehad heb van mensen die meerijden in de zin van "Amai, gij maakt veel toeren".:lol: Mijn atmo 2l heeft niet veel poer onder de 3000 toeren, die begint pas te trekken vanaf 4000.

En ik maar denken dat je meer gas moet geven :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, ir_fuel said:

Jij sloopt die er toch uit als het moet :ninja:

 

18 hours ago, ST TDCi said:

Voila :D
.
ik zou het trouwens doen voor het moet, dus niet wanneer dat spel vol zit of stuk is. En ik zou dat spel ook niet laten leeghalen zoals zovelen, maar gewoon er tussenuit halen. Tussenstukje laten maken met twee flenzen en ook het stukje met de DPF laten voorzien van twee flenzen, zodat wisselen mogelijk is. Dat de regeneratie softwarematig uitgeschakeld is merken ze op de keuring toch niet. Maar dan mogen ze er gerust eens op kloppen ;)

Wij maar roet slikken en kanker krijgen! 

 

Destijds bij aanschaf daily toen ik veranderde van werk (50km dagelijks over stuk autostrade en stuk gewestwegen 90kmh met veel rode lichten en ronde punten) gekozen voor een Polo 1.9TDI omwille van logische financiële redenen. Binnen dat budget (6K) vond je geen betrouwbare benzinewagens die iet of wat gelijk vooruit gingen (140pk - 380nm in een auto van 1150kg). 
Nu ik met de fiets naar het werk ga en de Polo gebruikt wordt door de vriendin om als het regent naar haar werk te rijden + shopping runs en af en toe een langere rit.. verkoop ik hem voorlopig niet voor dezelfde reden. Ik kan niet meteen iets bedenken in benzine dat even betrouwbaar en snel is voor min of meer zelfde budget. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel,de meeste van mijn maten die geen bedrijfswagen hebben en hun kar zelf betalen rijden met een polo/golf TDI gewoon omdat je daar het minst mee gekloot bent.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Ambi:

Dat is wel,de meeste van mijn maten die geen bedrijfswagen hebben en hun kar zelf betalen rijden met een polo/golf TDI gewoon omdat je daar het minst mee gekloot bent.

+(tweedehands) onderdelen met hopen voor te vinden
+ vinnig
+relatief waardevast

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Ambi said:

Dat is wel,de meeste van mijn maten die geen bedrijfswagen hebben en hun kar zelf betalen rijden met een polo/golf TDI gewoon omdat je daar het minst mee gekloot bent.

Als het over een oude diesel gaat idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei ST TDCi:

In een Mazda 6 zou ik toch opteren voor de (goede) dieselmotor. Anno 2017 zou ik ook sowieso geen atmosferische benzinemotor meer aanschaffen.

Motor is van 2012, is geen achterhaald atmosferisch blok. 

165pk en in een Mazda 6 moet je niet veel moeite doen om hem op 6,5l/100km te rijden. Op spritmonitor zit de laagste aan 5,6.

Toon eens een gelijkaardige wagen met dezelfde prestaties die eenzelfde verbruik heeft? :)

Zalige motor, zowel de 2.0 sky-G als de 2.5 sky-G, wanneer je het met het juiste referentiekader bekijkt. En dan komt er nog eens niets aan ook. :inlove:

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel opmerkingen ik daarover al gehad heb van mensen die meerijden in de zin van "Amai, gij maakt veel toeren".[emoji38] Mijn atmo 2l heeft niet veel poer onder de 3000 toeren, die begint pas te trekken vanaf 4000.

Wat verbruikt dat beestje eigenlijk? Nog steeds prachtige wagens. :inlove:
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei Ian:


Wat verbruikt dat beestje eigenlijk? Nog steeds prachtige wagens. :inlove:

Met mijn gebruik, voornamelijk Geraardsbergen-Aalst (+-25km enkel met voornamelijk 50, 70 en 90 banen met soms wat file) en een deel kortere ritjes, zit ik meestal begin de 8l. Dat kan eens 7,8 zijn maar ook 8,5, 't is altijd iets in die grootorde. Als ik veel file of korte ritjes heb is dat +9l en als er veel lange afstanden bij zitten is het ergens begin de 7l. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, Mazdastruction said:

Motor is van 2012, is geen achterhaald atmosferisch blok. 

165pk en in een Mazda 6 moet je niet veel moeite doen om hem op 6,5l/100km te rijden. Op spritmonitor zit de laagste aan 5,6.

Toon eens een gelijkaardige wagen met dezelfde prestaties die eenzelfde verbruik heeft? :)

Dat zegt nu eens totaal niks over dagelijkse inzetbaarheid.

Dat is zoals beweren dat een 330D blok beter is dan het blok uit een 911 want dat 330D blok heeft meer koppel.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn gebruik, voornamelijk Geraardsbergen-Aalst (+-25km enkel met voornamelijk 50, 70 en 90 banen met soms wat file) en een deel kortere ritjes, zit ik meestal begin de 8l. Dat kan eens 7,8 zijn maar ook 8,5, 't is altijd iets in die grootorde. Als ik veel file of korte ritjes heb is dat +9l en als er veel lange afstanden bij zitten is het ergens begin de 7l. 

Valt nog goed mee! Is dat nog een 6-cil of al 4-cil?
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, ir_fuel said:

Als het over een oude diesel gaat idd.

Ik ben met mijn 'nieuwe' diesel (1.2 TDI uit 2010 in een Skoda) ook nog niet gekloot geweest, behalve verstopte EGR-klep. Was wel direct 1000 lappen. Ondertussen 155.000 km zonder motorproblemen. 

Conclusie (uit een sample met n = 1 ...): enkel diesel bij veel snelweg, anders kan je roetfilter/EGR-problemen krijgen. 

Nog meer anekdotiek die de topicstarter misschien kan helpen: het jaar voor mijn EGR-probleem deed ik 30 000 km/jaar en het heeft ook niet gebaat om geen miserie te hebben. Dat was dan dagelijks ongeveer 40 km enkel woon-werk waarvan 30 snelweg.

Nu doe ik 70 km enkel woon-werk met ruim 50 km snelweg. Valt af te wachten of mijn EGR het nu langer uithoudt. Roetfilterproblemen heb ik nog niet gehad in ieder geval. 

Dus rittenprofiel: 

  • eerste 70 000 km: veel korte stukken, wekelijks ook 1 of meer langere ritten van > 30 km
  • volgende 30 000 km: dagelijks ritten van > 30 km (waarvan 75% over snelweg)
  • aan 100 000 km: EGR kapot
  • laatste 50 000 km: dagelijks langere ritten van > 65 km (waarvan 80% over snelweg)

De vraag is dan nog: wat spaar je jaarlijks uit als je diesel rijdt ipv benzine. Als dat meer is dan de mogelijke schade, dan kan het ook onzin te zijn om met een benzine te rijden. Want daar kunnen uiteindelijk ook zaken aan kapotgaan. Dit is uiteraard los van het ecologische, want dat is dan weer een argument pro-benzine.

aangepast door Marvin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het zit bij zo'n Skoda, maar in de meeste gevallen kan je die EGR klep relatief gemakkelijk zelf demonteren en aangekoekt roet (coke) verwijderen. 
Dan hoef je niet te wachten tot ie volledig verstopt zit en ze bij de dealer simpelweg een nieuwe plaatsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei ir_fuel:

Dat zegt nu eens totaal niks over dagelijkse inzetbaarheid.

Dat is zoals beweren dat een 330D blok beter is dan het blok uit een 911 want dat 330D blok heeft meer koppel.

 

Vermogen van 165 pk icm laag verbruik zegt niets over dagelijkse inzetbaarheid? 

Voor mij ligt dit anders.

Je vergelijking snap ik niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, Mazdastruction said:

Vermogen van 165 pk icm laag verbruik zegt niets over dagelijkse inzetbaarheid? 

Voor mij ligt dit anders.

Je vergelijking snap ik niet. 

Nee dat zegt niks over dagelijkse inzetbaarheid als je 165pk haalt bij 6500rpm en je er bij 2500 wordt afgereden door de eerste de beste turbodiesel met 60pk minder topvermogen.

Mensen in een gezinswagen zitten niet constant te schakelen en de hoge toerenregionen op te zoeken.

Dit zegt evenveel over dagelijkse inzetbaarheid als een dynografiek zegt over turbo lag.

 

Geef iemand 150pk, en 350Nm koppel aan 2000rpm, en iemand anders 200pk, en 250Nm koppel aan 5000rpm, in dezelfde gezins-break. Ik weet dewelke het aangenaamste zal rijden in het dagelijkse verkeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/7/2017 om 15:37 zei msxx:

 

Waarom wil iedereen toch diesel rijden?

Maar die zaken spelen nauwelijks een rol als je <25.000km p/j rijdt. Ik zou het wel weten, een zacht draaiende benzine > een ongemanierde diesel.

 :D 

 

ik geef je gelijk, maar als ik nu naar modellen kijk en je vergelijkt benzine met diesel, dan zijn de benzinemotoren meestal maar 1.4 of 1.5 motoren. en dan meestal nog maar met max 130pk. of je moet naar de zwaardere motoren gaan die dan erg hoog in de co² zone zitten. wat moet je dan doen? een diesel kopen die slechter is voor korte afstanden of een potente benzine kopen waar je dan weer meer geld aan kwijt bent op co² en vaa

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, cmon said:

Met mijn gebruik, voornamelijk Geraardsbergen-Aalst (+-25km enkel met voornamelijk 50, 70 en 90 banen met soms wat file) en een deel kortere ritjes, zit ik meestal begin de 8l. Dat kan eens 7,8 zijn maar ook 8,5, 't is altijd iets in die grootorde. Als ik veel file of korte ritjes heb is dat +9l en als er veel lange afstanden bij zitten is het ergens begin de 7l. 

Die van ons rijdt ook elke dag naar Aalst met de bluemotion, verbruikje van 5,5liter/100km. Ding moet pas na 950km eens naar de pomp om er dan tussen de 50 en 55liter diesel in te kappen aan 1,156€/liter (momenteel). 

Mensen die momenteel een dieselwagen hebben rijden nog altijd veel goedkoper dan benzine varianten. Wij zijn duurder af met een benzine voor dat gebruik. Benzine's variëren bovendien veel meer in verbruik naar gelang wie er mee rijdt.

En om eerlijk te zijn pak ik tegewoordig liever de bluemotion dan de clio...maar dat heeft meer te maken met de slechte wegen hier. En eerlijk gezegd is dat voor hier rond te bollen meer dan goed genoeg, op autostrade en in de bergen mist ie wat vermogen, maar het gaat. Al veel plezier gehad van die golf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, tuscani said:

of je moet naar de zwaardere motoren gaan die dan erg hoog in de co² zone zitten. 

Is dat dan nóg kankerverwekkender, zo CO kwadraat? :unsure:

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Marvin:

Ik ben met mijn 'nieuwe' diesel (1.2 TDI uit 2010 in een Skoda) ook nog niet gekloot geweest, behalve verstopte EGR-klep. Was wel direct 1000 lappen. Ondertussen 155.000 km zonder motorproblemen. 

Conclusie (uit een sample met n = 1 ...): enkel diesel bij veel snelweg, anders kan je roetfilter/EGR-problemen krijgen. 

Nog meer anekdotiek die de topicstarter misschien kan helpen: het jaar voor mijn EGR-probleem deed ik 30 000 km/jaar en het heeft ook niet gebaat om geen miserie te hebben. Dat was dan dagelijks ongeveer 40 km enkel woon-werk waarvan 30 snelweg.

Nu doe ik 70 km enkel woon-werk met ruim 50 km snelweg. Valt af te wachten of mijn EGR het nu langer uithoudt. Roetfilterproblemen heb ik nog niet gehad in ieder geval. 

Dus rittenprofiel: 

  • eerste 70 000 km: veel korte stukken, wekelijks ook 1 of meer langere ritten van > 30 km
  • volgende 30 000 km: dagelijks ritten van > 30 km (waarvan 75% over snelweg)
  • aan 100 000 km: EGR kapot
  • laatste 50 000 km: dagelijks langere ritten van > 65 km (waarvan 80% over snelweg)

De vraag is dan nog: wat spaar je jaarlijks uit als je diesel rijdt ipv benzine. Als dat meer is dan de mogelijke schade, dan kan het ook onzin te zijn om met een benzine te rijden. Want daar kunnen uiteindelijk ook zaken aan kapotgaan. Dit is uiteraard los van het ecologische, want dat is dan weer een argument pro-benzine.

Heb jij meegedaan aan 'temptation island' :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een vorige generatie Mazda 6 2.0 diesel en rij nu rond met een CX-5 2.0 benzine .

Mijn ervaring is dat mijn CX-5 minder verbruikt  nl 6.5 gemiddeld en zakt nog , heb nu een verbruik van 6.3 l en neen , ik rij niet als een slak :D

Mijn 6 diesel verbruikte 6.7 l .

En ja , omdat de benzine geen turbo heeft moet je , als je vooruit wil gaan , terug schakelen en in toeren gaan , m.a.w je moet actiever rijden dan met een diesel .

Of dat een straf is ? dat moet je voor jezelf uitmaken maar voor mij niet , omdat die bak kort en snel schakelt .

Mijn ervaring met de Mazda diesel ( wel de 2.0 maar de 2.2 is een afgeleide van ) is dat ik er wel wat kleine problemen mee had .

De klassieker nl de roetfilter en de motor liep ook niet altijd even soepel ( die hielt soms in ) .

Blijkbaar is dit met de huidig ook zo is en nog andere problemen maar voor hetzelfde geld heb je geen problemen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei ir_fuel:

Nee dat zegt niks over dagelijkse inzetbaarheid als je 165pk haalt bij 6500rpm en je er bij 2500 wordt afgereden door de eerste de beste turbodiesel met 60pk minder topvermogen.

Mensen in een gezinswagen zitten niet constant te schakelen en de hoge toerenregionen op te zoeken.

Dit zegt evenveel over dagelijkse inzetbaarheid als een dynografiek zegt over turbo lag.

 

Geef iemand 150pk, en 350Nm koppel aan 2000rpm, en iemand anders 200pk, en 250Nm koppel aan 5000rpm, in dezelfde gezins-break. Ik weet dewelke het aangenaamste zal rijden in het dagelijkse verkeer.

En daarom zet ik er nog speciaal even bij, in het juiste referentiekader. Ik heb hier nergens gezet dat de 2.0 Sky-G van Mazda van het jaar moet worden, hé. 

In de praktijk kijken 90% van de mensen eerst wat ze nodig hebben en wat financieel het interessantst is. (meestal benzine tegenwoordig) Niet wat het plezantste rijdt. En ja, dan is die 2.0 atmosferisch een schitterende keuze voor dagelijkse inzetbaarheid.

Vergeet ook niet dat veel mensen komen van een 1.8 benzine met 105 of 110pk in eenzelfde soort wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden zei Mazdastruction:

En ja, dan is die 2.0 atmosferisch een schitterende keuze voor dagelijkse inzetbaarheid.

De gierige mens in mij ziet geen reden om extra taks te betalen aan een 2.0 terwijl die geen betere prestaties levert dan pakweg een 1.4 turbo.

We zijn 2 keer met de CX-3 2.0 benzine gaan rijden. De 2de keer om het toch nog een kans te geven. Die motor was echt een afknapper voor mij. Zielloos en geen euro extra taks waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mazdastruction:

En daarom zet ik er nog speciaal even bij, in het juiste referentiekader. Ik heb hier nergens gezet dat de 2.0 Sky-G van Mazda van het jaar moet worden, hé. 

In de praktijk kijken 90% van de mensen eerst wat ze nodig hebben en wat financieel het interessantst is. (meestal benzine tegenwoordig) Niet wat het plezantste rijdt. En ja, dan is die 2.0 atmosferisch een schitterende keuze voor dagelijkse inzetbaarheid.

Vergeet ook niet dat veel mensen komen van een 1.8 benzine met 105 of 110pk in eenzelfde soort wagen.

Als je tien 6'en verkoopt, hoeveel zijn er diesel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei dane:

Ik had een vorige generatie Mazda 6 2.0 diesel en rij nu rond met een CX-5 2.0 benzine .

Mijn ervaring is dat mijn CX-5 minder verbruikt  nl 6.5 gemiddeld en zakt nog , heb nu een verbruik van 6.3 l en neen , ik rij niet als een slak :D

Mijn 6 diesel verbruikte 6.7 l .

En ja , omdat de benzine geen turbo heeft moet je , als je vooruit wil gaan , terug schakelen en in toeren gaan , m.a.w je moet actiever rijden dan met een diesel .

Of dat een straf is ? dat moet je voor jezelf uitmaken maar voor mij niet , omdat die bak kort en snel schakelt .

Mijn ervaring met de Mazda diesel ( wel de 2.0 maar de 2.2 is een afgeleide van ) is dat ik er wel wat kleine problemen mee had .

De klassieker nl de roetfilter en de motor liep ook niet altijd even soepel ( die hielt soms in ) .

Blijkbaar is dit met de huidig ook zo is en nog andere problemen maar voor hetzelfde geld heb je geen problemen .

Welke andere problemen zijn er dan nog met die 2.2 diesel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid