Ga naar inhoud

Jonge 2de hands diesel kopen of verder zoeken naar een benzine


Koen42

Aanbevolen berichten

Op 11/7/2017 om 20:57 zei msxx:

Als je een lang traject aflegt zonder fun, dan is een diesel de beste optie.

Ik vraag me zelfs geregeld af waarom ik een 330d gekocht heb i.p.v. een 318d. 90% van mijn kilometers zijn gezapig de meute volgend op kruissnelheid (= geen voordeel van de véél fijnere motor). Dan zou je resoluut moeten gaan voor de economisch meest verantwoorde keuze. Maar ja... die andere 10% heb je wel een grijns van oor tot oor.. en die missen zou toch jammer zijn.

Dat klopt. Hoe vaak ik niet moest horen dat die D2 toch maar mager was, en dat ik ging moeten wennen. Niks was minder waar.

Met cc op de autosnelweg wil je maar 1 ding: comfort. Dus lage toeren, goede geluidsdemping en goede zetels / vering.

 

Op 11/7/2017 om 21:02 zei ir_fuel:

Ik kan alleen maar bevestigen hoor. Steek bv mijn vrouw in zo een atmo benzine en die gaat ook direct zeggen "amai dat gaat echt niet vooruit", want die weet ook niet dat een auto die een redline op 7000 heeft gerust tot daar mag opengetrokken worden. Nee, die schakelt aan 3000.

Ja, don't tell me.

Mijn vrouw rijdt in haar atmo 2.4 benzine te veel gelijk een diesel. Zij schakelt niet aan 3000, maar aan 2000 t/m..... . Dat spel met zijn 5-cil kan dat met gemak aan, dat is dan nog eens het probleem. Als ik ermee rijd, en steeds een stuk boven de 3 000 t/m schakel, vindt ze nog altijd dat ik dat beestje forceer :fp:

Anderzijds, gezien de vele korte afstanden (15 000 km/j, maar wel altijd relatief korte ritten) idd geen gezever met roetfilters enz ... bewust net daarom een benzine gekozen. In 2012, dus ver voor de anti-diesel-hype. En nog steeds geen spijt van.

Verbruikt 9,5l momenteel, maar liever dat dan in een D2.

 

En dat is net het verschil. Zelf rijd ik met de D2 dagdagelijks voor de "utilitaire" km's en dan is dat een zeer goede combo, mede dankzij de automaat. Maar in het weekend of voor mijn vrouw mag het wat anders zijn, de 940 manueel (nu ook niet meteen de meest verfijnde auto, maar toch geniet ik), of de S60 manueel. Stel dat ik een echte plezierwagen zou hebben, als enige wagen, zou ik me storen aan het feit dat ik dat voor die 70 000 utilitaire km's per jaar zou gebruiken. En zou ik het misschien té gewoon geraken.

Een antwoord op de vraag van de topicstarter is dus sterk afhankelijk over hoe je zelf de auto wenst te gebruiken en hoe je zelf omgaat met autorijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei ST TDCi:

Als je tien 6'en verkoopt, hoeveel zijn er diesel?

Nog 7 auto's geduld en je krijgt je antwoord!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei thiva:

De gierige mens in mij ziet geen reden om extra taks te betalen aan een 2.0 terwijl die geen betere prestaties levert dan pakweg een 1.4 turbo.

We zijn 2 keer met de CX-3 2.0 benzine gaan rijden. De 2de keer om het toch nog een kans te geven. Die motor was echt een afknapper voor mij. Zielloos en geen euro extra taks waard.

Daar denken behoorlijk veel mensen anders over. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Mazdastruction:

1.

 

Serieus? Ik heb de laatste 2 jaar slechts 6 Passats in Benzine verkocht in Benzine, tegenover 71 diesels...

 

Nochtans rijdt de Passat met 1.4tsi 150pk DSG fantastisch goed, heeft die een zeer lage uitstoot en rij je die moeiteloos op 6-6,5l...

 

De fleet staat er echter nog maar weinig voor open...

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei TomT:

Serieus? Ik heb de laatste 2 jaar slechts 6 Passats in Benzine verkocht in Benzine, tegenover 71 diesels...

 

Nochtans rijdt de Passat met 1.4tsi 150pk DSG fantastisch goed, heeft die een zeer lage uitstoot en rij je die moeiteloos op 6-6,5l...

 

De fleet staat er echter nog maar weinig voor open...

Ik ben ook verbaast van die 1 op 10, maar - met alle respect- het mazda doelpubliek is ook anders hé.
Zullen ook wel mensen zijn die voorheen al Mazda reden en inderdaad zoals @Mazdastruction reeds zei van een benzine komen. 
Dan is een nieuwe, verfijnde benzine een mooie upgrade. En diegenen die een diesel hadden die hadden die misschien gewoon niet nodig en willen nu geen taksen gaan betalen voor een 2.2 motor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Koen42:

Welke andere problemen zijn er dan nog met die 2.2 diesel?

Ingesleten nokassen met als gevolg kapotte turbo en vacumpomp .

Wel enkel bij de pre-facelift (modellen van voor 10-2013 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei ST TDCi:

Ik ben ook verbaast van die 1 op 10, maar - met alle respect- het mazda doelpubliek is ook anders hé.
Zullen ook wel mensen zijn die voorheen al Mazda reden en inderdaad zoals @Mazdastruction reeds zei van een benzine komen. 
Dan is een nieuwe, verfijnde benzine een mooie upgrade. En diegenen die een diesel hadden die hadden die misschien gewoon niet nodig en willen nu geen taksen gaan betalen voor een 2.2 motor. 

Ja, wij verkopen enkel Mazda aan ex-Mazda klanten. Is super interessant om op die manier te groeien. 

Houd er even rekening mee dat de mindset in België niet representatief is voor de hele wereld. Hier werd diesel altijd gepromoot door de overheid. 

Wereldwijd is Mazda enorm gegroeid de laatste 5 jaar en intussen veel groter dan merken als Volvo bv en amper kleiner dan BMW in aantallen. Moet zijn dat toch niet alles mis zit met hun strategie van atmosferische benzinemotoren te doorontwikkelen. De stelling poneren: 'in 2017 een atmosferische naft kopen is achterlijk' , getuigt van een heel nauwe visie.

3 uur geleden zei TomT:

Serieus? 

Heel serieus.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Mazdastruction said:

Ja, wij verkopen enkel Mazda aan ex-Mazda klanten. Is super interessant om op die manier te groeien. 

 

:lolz:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Mazdastruction:

Ja, wij verkopen enkel Mazda aan ex-Mazda klanten. Is super interessant om op die manier te groeien. 

Houd er even rekening mee dat de mindset in België niet representatief is voor de hele wereld. Hier werd diesel altijd gepromoot door de overheid. 

Wereldwijd is Mazda enorm gegroeid de laatste 5 jaar en intussen veel groter dan merken als Volvo bv en amper kleiner dan BMW in aantallen. Moet zijn dat toch niet alles mis zit met hun strategie van atmosferische benzinemotoren te doorontwikkelen. De stelling poneren: 'in 2017 een atmosferische naft kopen is achterlijk' , getuigt van een heel nauwe visie.

Heel serieus.

Ik zeg niet dat je enkel aan Mazda rijders verkoopt, anders zou je inderdaad niet kunnen groeien. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/07/2017 om 16:30 zei ST TDCi:

Gewoon je eigen ding doen!! Ga eens met zo'n 2.2 175pk diesel rijden en dan nadien met zo'n SkyActive benzinemotor. Kans is groot dat je dan al meteen weet wat kiezen, zeker als je nu ook met een diesel rijdt en koppel gewoon bent. Dan gaat die benzine "plat" aanvoelen. 

@Koen42 ik heb een maand geleden voor dezelfde keuze gestaan, met dezelfde km's per jaar en hetzelfde woon-werk-patroon. 

Mocht ik de keuze hebben gehad tussen de 2.2 diesel en de benzine dan had ik heel snel gekozen. In zo'n relatief grote kist hoort geen koppelloze benzinemotor. Ok, ik betaal ±600 EURO taks per jaar. En ja, dat is meer dan wat ik steeds betaalde voor m'n 2.0 TDI. En ja ik kijk wat dat betreft ook erg naar m'n budget. Maar whatever... Het totaalpakket maakt de paar honderd euro verschil ruimschoots goed.

Ik moet toegeven dat ik me ook al 'zorgen heb gemaakt' over het feit of ik wel de juiste keuze gemaakt heb wat betreft diesel/benzine, maar dan ook met als enige reden de herverkoop. Je weet niet hoe het allemaal gaat evolueren. En dan nog... Mijn Octavia RS 2.0TDI is verkocht aan een Nederlander. Weet je wat die gast daar aan verkeersbelasting betaalt voor dit 170-pk dieselblokje? Duizendtweehonderd EURO. WTF. En die kerel was de koning te rijk. Een aantrekkelijk totaalpakket raakt altijd wel verkocht.

Qua kost per kilometer geloof ik niet dat de benzine beterkoop uitkomt. Toch niet bij 25k km per jaar, zelfs niet bij 20k. Ik geloof NOOIT dat de 2.0 benzinemotor -ook al is dat een goed blok!- in een wagen als dit zuiniger is. En al zeker niet als het gekoppeld is aan de automaat. Continu toeren maken om maar een beetje vlot mee te gaan in het verkeer, naar je gevoel weinig koppel beschikbaar, ... Ik ben daarstraks teruggereden uit de Ardennen. 150km zeer wisselend verkeer: file, centrumverkeer, autostrade, doorduwen, cruise control, ... Verbruik was 6.3 liter/100.

Valt me ook op dat veel mensen waarmee ik babbel over benzine/diesel in no time echt zijn omgeslagen van mening. 'Heb jij in deze tijd nog een diesel gekocht??' is me niet vreemd. Twee jaar geleden kochten ze zelf nog een nieuwe dieselwagen, bij manier van spreken. Velen weten niet waarover ze het hebben, zo lijkt het. 

Het is dik ok dat de bevolking nadenkt over dit hele verhaal! Een groot deel van hun zal terecht beterkoop af zijn met een benzine. Mocht ik voor mijn vrouw gekocht hebben dan was het ook een bezine geworden ipv haar Golf TDI nu. Ik ben met heel dat verhaal in het achterhoofd trouwens eens binnengesprongen bij de Mazda-verdeler, om te horen wat de tendens bij hun was. Er worden daar MERKBAAR meer benzines verkocht zei hij. Maar laat nu net de gemiddelde Mazda-rijder, wie doorgaans al 50 jaar trouw is aan het merk:), de groep zijn die inderdaad beter af is met een benzinemotor. Geeft een vertekend beeld, zo gaf hij ook toe.

Soit. Veel succes met het maken van de keuze! Voor meer info over de 6 of een testritje mag je me altijd contacteren.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid