Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Ahzo een mottig interieur WTF , op dat vlak van het lelijkste op de markt Quote
Gast wooter Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Just now, Jokke_vlo said: Ahzo een mottig interieur WTF , op dat vlak van het lelijkste op de markt Ik kan me zo hopen Aziatische interieurs voor de geest halen die lelijker zijn. Quote
Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Ik kan me zo hopen Aziatische interieurs voor de geest halen die lelijker zijn.Dus ? Quote
Gast wooter Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Ik vind het niet lelijk. Ik moet het in het echt zien om echt overtuigd te zijn, maar vind het wel veelbelovend en ruim. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 3 minuten geleden, wooter zei: Ik vind het niet lelijk. Ik moet het in het echt zien om echt overtuigd te zijn, maar vind het wel veelbelovend en ruim. Wat vind je van het interieur van een i3? Quote
WoKe 308 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 (aangepast) 45 minutes ago, wooter said: Klopt. In se is er niks speciaals aan om een auto in dat segment te bouwen, maar blijkbaar kan de concurrentie, ondanks de vele aankondigingen, hier nog niets volledig elektrisch in beloven tegen vroeger dan 2020. Die aankondigingen zijn dan ook maar voor 1 ding bedoeld: klanten ervan te weerhouden om bij Tesla te gaan kijken, en ze aan te zetten om te wachten om een nieuwe auto te kopen tegen dat ze zelf eentje in het gamma hebben. Op zich valt dit allemaal wel mee. Het is makkelijker en goedkoper laadpalen te plaatsen dan een tankstation neer te zetten. Er zijn genoeg ondergrondse en bovengrondse leidingen waaraan je een hoop superchargers kunt plaatsen. Over het elektriciteitsnet zelf moet men er over na gaan denken om terugdraaiende tellers af te schaffen, en mensen aan te zetten om de energie die ze zelf opwekken, ook zelf op te slaan en te verbruiken. Je gaat in België nooit genoeg energie zelf kunnen voorzien als particulier dat je je van het netwerk kan loskoppelen, maar met een eigen batterij kan je wel de pieken in energieverbruik op het netwerk nivelleren. Euh ... even een kleine rekensom ... Neem nu dat een gemiddeld gezin 6500 kWh per jaar verbruikt dat er gemiddeld 1 wagen per gezin is, en dat die wagen gemiddeld 20.000 km/jaar aflegt dat een electrische wagen gemiddeld 250 Wh/km verbruikt Dit komt dan neer op volgende: 17,80 kWh = het dagelijks huishoudelijk electriciteitsverbruik van een gemiddeld gezin 13.70 kWh = dagelijkse electricteitsverbruik om electrisch te rijden Da's zo maar even 77% meer electriciteitsbehoefte! En stel u dan eens de vraag wanneer die auto's gaan laden? Idd, de meeste mensen steken die 's waarschijnlijk avonds na het werk in het stopcontact, en laat dat nu net een van onze piekmomenten zijn. En voor 13.70 kWh bij te laden heb je zelf geen laadpaal nodig. Een gewoon 16A stopcontact klaart dit ook op 4u Mijn punt ... met de huidige (verouderde) electriciteits/distributie infrastructuur gaan we een serieus probleem hebben als gans mijn straat electrisch gaat rijden en 's avonds massaal inplugt. Terugdraaiende tellers en thuisbatterijen gaan dat niet oplossen. 8 januari 2018 aangepast door WoKe typo Quote
WoKe 308 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 35 minutes ago, Jokke_vlo said: Ahzo een mottig interieur WTF , op dat vlak van het lelijkste op de markt Les gouts et les couleurs ... Ik ben ook niet meteen fan, en zou me waarschijnlijk ergeren dat ik geen scherm/teller recht voor mijn neus heb, of dat echte knoppen ontbreken. Maar "mottig" en "lelijkste op de markt" komt nu ook niet meteen in mij op. Eerder spartaans en minimalistisch dan. Aja, en die achterplank lijkt me eerlijk gezegd niet echt comfy Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 27 minutes ago, WoKe said: Les gouts et les couleurs ... Ik ben ook niet meteen fan, en zou me waarschijnlijk ergeren dat ik geen scherm/teller recht voor mijn neus heb, of dat echte knoppen ontbreken. Maar "mottig" en "lelijkste op de markt" komt nu ook niet meteen in mij op. Eerder spartaans en minimalistisch dan. Aja, en die achterplank lijkt me eerlijk gezegd niet echt comfy Als ik moet kiezen liever dit dan de knoppenwinkel van Ford bv 2 Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 34 minutes ago, WoKe said: Euh ... even een kleine rekensom ... Implementatiedetails! Waar jij van wakker ligt! Komt allemaal goed! Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 1 hour ago, WoKe said: Allez, to round it up ... Een beetje aangekleed zal die ongeveer even veel kosten als een beetje aangeklede 3-reeks, en hij zal ook ongeveer rijden als een 3-reeks. AM 60K "beetje aangeklede 3 reeks" Quote
Logic 538 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Ik vind het interieur niet mottig, wel heel simplistisch natuurlijk, maar ik hou daar wel van en dat gaat overwaaien op andere merken denk ik. Of het allemaal even praktisch is om via het touchscreen uw handschoenkastje te bedienen (om een voorbeeld te geven) is wel bedenkelijk natuurlijk. Ik zit iedere dag op zo'n BMW 3 interieur te kijken en dat is een wirwar van vormen en knoppen... misschien fraai van ver maar verre van fraai. Alles wat ik zie over de Model 3 wijst erop dat de afwerking best goed zit, op sommige plaatsen zelfs bovengemiddeld goed en gewoonweg slim ontworpen. Quote
Gast Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Als ze er een hud voor de snelheid en batterij in steken vind ik dat centrale scherm nog wel ok. Meer info hoef je toch niet voor je neus te hebben. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Op 6-1-2018 om 23:13, dragonfly zei: Doe eens normaal hé, een Model 3 staat nog zeer ver van een BMW 330i. Shit man, nu begin je m'n steun toch ook wel te verliezen. Alex Roy zijn review was met een halve paardenbril, lees ze anders nog eens aub WTF Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 't Is dat dat stuur gelukkig wel een designparel is ... Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Op zich valt dit allemaal wel mee. Het is makkelijker en goedkoper laadpalen te plaatsen dan een tankstation neer te zetten. Er zijn genoeg ondergrondse en bovengrondse leidingen waaraan je een hoop superchargers kunt plaatsen. Over het elektriciteitsnet zelf moet men er over na gaan denken om terugdraaiende tellers af te schaffen, en mensen aan te zetten om de energie die ze zelf opwekken, ook zelf op te slaan en te verbruiken. Je gaat in België nooit genoeg energie zelf kunnen voorzien als particulier dat je je van het netwerk kan loskoppelen, maar met een eigen batterij kan je wel de pieken in energieverbruik op het netwerk nivelleren.Je weet toch dat de Tesla huis batterij de slechtste is om pieken mee op te vangen? Als je pro Tesla bent, dan ben je voor het opslaan van de zonne-energie om daar dan s avonds je huis mee te verlichten, maar niet om pieken mee op te vangen. Die pieken zijn net als het gebruik van de supercharger nefast voor de levensduur van de batterij. En je wilt thuis toch niet alle 8jaar 6.000 knollen neertellen om aan piek shaving te doen? Qua TCO zou dat geen toppertje zijn! Quote
Gast wooter Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Sorry ik had het pieken van verbruik 's avonds en pieken van opbrengst overdag. De piek in opbrengst die je krijgt als alle zonnepanelen in de wijk goed werken, kan je dan offloaden op batterijen, terwijl de piek van energieverbruik 's avonds als iedereen zijn avondeten klaar maakt en de EV in steekt om te laden, kan opgevangen worden door het net te ondersteunen door diezelfde batterijen. Eneco is aan het kijken hoe en op welke manier dit uit te rollen in België, en dat hoeft geen Tesla batterij te zijn. Momenteel betaal je als particulier de volle pot, maar zijn ook plannen om zo een dingen als huurkoop aan te bieden, of zoals SolarCity in de VS deed: in plaats van dat de eigenaar van een gebouw de investering deed, 'verhuurde' de eigenaar hun dak aan Solarcity, die er dan zonnepanelen plaatsten, daarop energie creëerden voor het netwerk en de opbrengst hier deelde met de eigenaar van het gebouw. https://eneco.be/nl/thuisbatterij Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Begrijp ik het goed dat als je zo een batterij zet je kan kiezen van je teller aan te passen en dus geen prosumententarief meer moet betalen? Quote
WoKe 308 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 2 minutes ago, ir_fuel said: Begrijp ik het goed dat als je zo een batterij zet je kan kiezen van je teller aan te passen en dus geen prosumententarief meer moet betalen? Als je zo'n batterij zet kan je de zonnepanelen loskoppelen van het net zodat de teller niet meer kan terugdraaien. Alle opgewekte energie gaat dan naar de batterij die als buffer dient, en bij verbruik ga je dan een intelligente schakeling moeten hebben die weet wanneer het opportuun is om de batterij aan te spreken en wanneer je beter van het net afneemt. Da's volgens mij de enige manier om aan het prosumententarief te ontsnappen. (of ge hebt een digitale teller die afname en injectie op elk tijdstip apart registreert. Quote
Gast Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Zou cool zijn als hier een gti van gemaakt wordt. Moet nog een cool resultaat geven op deze basis. Quote
WoKe 308 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 (aangepast) Veel zon, dus veel opbrengst, en gij niet thuis dus amper verbruik -> prop die batterij vol 's Avonds geen zon meer maar gij wel thuis aan aan het koken en bvb sauna opgezet -> trek die batterij weer leeg Maar als ge bvb enkele dagen amper verbruik hebt (goed weer, alle dagen BBQ, enz ...) dan zit uw batterij na dag1 al vol en gaat ze 's avonds niet voldoende leeggetrokken worden. Resultaat, volgende zonnige dag zit ge met een batterij die na 5 min als terug vol zit en de rest van uw opbrengst zijt ge kwijt ... Batterij heeft eigenlijk enkel maar zin als ge ze elke avond kunt leeggebruiken Oplossing, in de zomer de opbrengst van de zonnepanelen gebruiken om meteen in de warmtepomp te steken die het zwembad verwarmt 8 januari 2018 aangepast door WoKe Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 5 minutes ago, WoKe said: Als je zo'n batterij zet kan je de zonnepanelen loskoppelen van het net zodat de teller niet meer kan terugdraaien. Alle opgewekte energie gaat dan naar de batterij die als buffer dient, en bij verbruik ga je dan een intelligente schakeling moeten hebben die weet wanneer het opportuun is om de batterij aan te spreken en wanneer je beter van het net afneemt. Da's volgens mij de enige manier om aan het prosumententarief te ontsnappen. (of ge hebt een digitale teller die afname en injectie op elk tijdstip apart registreert. Volgens wat daar staat moet je je teller laten vervangen door een bidirectionele, en dan moet je geen prosumententarief meer betalen. Vraag me af waar het break-even punt zit. Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 1 minute ago, WoKe said: Maar als ge bvb enkele dagen amper verbruik hebt (goed weer, alle dagen BBQ, enz ...) dan zit uw batterij na dag1 al vol en gaat ze 's avonds niet voldoende leeggetrokken worden. Resultaat, volgende zonnige dag zit ge met een batterij die na 5 min als terug vol zit en de rest van uw opbrengst zijt ge kwijt ... Batterij heeft eigenlijk enkel maar zin als ge ze elke avond kunt leeggebruiken Als je ook een Tesla moet opladen kom je er wel. Quote
WoKe 308 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 1 minute ago, ir_fuel said: Volgens wat daar staat moet je je teller laten vervangen door een bidirectionele, en dan moet je geen prosumententarief meer betalen. Vraag me af waar het break-even punt zit. Idd, bi-directionele teller kan opbrengst en afname simultaan registreren. Als je dan niet mikt dat uw tijdstip van grootste verbruik samenvalt met tijdstip van grootste opbrengst dan haal je gewoon geen rendement van uw zonnepanelen. Want op alles wat je afneemt betaal je de kostprijs electriticteit + kostprijs distributie, maar op alles wat je terugsteekt verdien je enkel maar de kostprijs electriciteit. Quote
Gast wooter Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 7 hours ago, Polygoon said: Wat vind je van het interieur van een i3? Mooi maar een beetje minimalistisch. Quote
Gast wooter Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 2 hours ago, ir_fuel said: Begrijp ik het goed dat als je zo een batterij zet je kan kiezen van je teller aan te passen en dus geen prosumententarief meer moet betalen? Met zo een batterij kan je een systeem met 2 tellers laten installeren: de ene teller die meet wat je van het net verbruikt, en een teller die meet wat je terug geeft aan het net. Je prosumententarief valt weg, maar wat je terug geeft aan het net krijg je maar aan een fractie betaald. Dat kan je overigens ook zonder batterij, maar niemand doet dat want niemand is overdag thuis om al die energie van de zonnepanelen te gebruiken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.