Alexis 5.938 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 1 uur terug, tuscani zei: Ze hebben de standaard model 3 onder de 40K gezet voor de premie. (dus niet alleen stockmodellen) en wat me opviel was de versie eronder. 702km bereik? Zat toevallig ook op de site deze namiddag. Via een kennis die €1000 referral korting weggeeft. Zou dan wellicht op net geen €34.000 uitkomen voor een nieuwe Model 3. Quote
Challazer 4.469 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 In Model Y heb je nu ook Long Range RWD, 600 km bereik. Quote
PJH 21.062 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 13 minuten geleden, Alexis zei: Zat toevallig ook op de site deze namiddag Durf niet é 2 Quote
Speedhunter 4.890 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 1 uur geleden, Krikkie zei: @Speedhunter toch even taggen Maak het mij nog wat moeilijker, denk dat ik tegen het einde van het jaar mogelijks ga kraken Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 3 uren geleden, Alexis zei: Zat toevallig ook op de site deze namiddag. Via een kennis die €1000 referral korting weggeeft. Zou dan wellicht op net geen €34.000 uitkomen voor een nieuwe Model 3. Wtf... Voor dat geld heb je amper een golf Quote
jan.van.gent 4.979 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 En vermoedelijk nog 20.000 km gratis superchargen? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 (aangepast) Is gewoon dezelfde kostprijs van een Renault 5. Echt absurd. 8 oktober 2024 aangepast door Tjeu Quote
Super95 418 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 1 uur geleden, Tjeu zei: Is gewoon dezelfde kostprijs van een Renault 5. Echt absurd. Benieuwd of dat weinig genoeg is om zich over Elons tweets heen te zetten Quote
JanC 7.876 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 Dat die mongool eigenlijk gefinancierd wordt met overheidsgeld, dat wringt toch wel. Nu ja, 't is niet de enige, dat scheelt. Quote
Fred 1.407 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 10 uren geleden, jan.van.gent zei: En vermoedelijk nog 20.000 km gratis superchargen? Nope. Was trouwens maar 10000 km in België. In Nederland was het wel 20000 km. Actie was maar van korte duur. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 10 uren geleden, Super95 zei: Benieuwd of dat weinig genoeg is om zich over Elons tweets heen te zetten Dat die kerel een kwal is, staat buiten kijf. Maar ook steve jobs was een mottige dude (die weigerde van zich te wassen aangezien dat hij geloofde dat hij niet kon stinken doordat hij enkel fruit at), Piech was een tiran, in het nieuwstopic bespraken we nog de praktijken van Stellantis en hoe is het verlopen met de ex CEO van Nissan? Bij Tesla/Musk is het gewoon beter gedocumenteerd omdat die gast zijn drugsverslaving zijn impulscontrole uitschakelt, maar dat wil niet zeggen dat het ergens anders beter is. Quote
Alexis 5.938 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Feit is gewoon dat hij geen miljoen minder gaat kunnen uitgeven aan Trump zijn verkiezingscampagne doordat jij of ik geen Tesla kopen. Natuurlijk kan je het voor puur voor het principe doen, maar echte impact gaat zoiets niet hebben. Premie heeft zijn effect niet gemist, en vooral Tesla profiteert ervan (met grote voorsprong): https://www.tijd.be/ondernemen/auto/niet-goedkope-dacia-wel-tesla-profiteert-van-vlaamse-premie-voor-elektrische-auto-s/10567589.html Niet goedkope Dacia, wel Tesla profiteert van Vlaamse premie voor elektrische auto’s Kopieer link (Twitter) Facebook Whatsapp LinkedIn E-mail Bewaar 10Schenk dit artikel Model 3's van Tesla. ©Bloomberg TSLA 1,52% Bas Kurstjens 07 oktober 2024 09:51 De Vlaamse premie duwt de verkoop van nieuwe elektrische auto's aan particulieren fors hoger, blijkt uit cijfers. Maar dat Tesla met afstand het favoriete merk is, geeft de tegenstanders van het systeem munitie. De Vlaamse premie voor elektrische auto's heeft haar effect niet gemist. De particuliere verkoop van e-auto's in Vlaanderen schoot in de eerste negen maanden van 2024 met liefst 145 procent omhoog naar 10.438: ruim 6.000 meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit een analyse van de autosectororganisatie Traxio. In Wallonië en Brussel is er geen premie en bleef de verkoop van elektrische auto's aan particulieren min of meer stabiel laag. Meer dan 80 procent van alle e-auto's die in ons land aan particulieren worden verkocht, belandt in Vlaanderen. +145% verkoop De verkoop van e-auto's aan particulieren in Vlaanderen schoot in de eerste drie kwartalen van dit jaar met 145 procent omhoog naar 10.438: ruim 6.000 meer dan een jaar eerder. De boomende Vlaamse verkoop stond in de sterren geschreven. Sinds de lancering van de premie begin dit jaar was er meteen een run op. De automerken wakkerden die mee aan: ze verlaagden de prijzen van instapmodellen van elektrische wagens tot onder 40.000 euro. De premie bedraagt namelijk hoogstens 5.000 euro voor een nieuwe e-auto van maximaal 40.000 euro inclusief btw (en 3.000 euro voor een tweedehandsmodel met een nieuwprijs van maximaal 60.000 euro). Intussen heeft zelfs BMW een versie van zijn elektrische SUV iX2 die voor de premie van 5.000 euro in aanmerking komt. BMW verlaagde de prijs van de basisversie van zijn elektrische SUV iX2 naar iets minder dan 40.000 euro, om zo in aanmerking te komen voor de Vlaamse premie. Mattheuseffect Opvallend is de top vijf van de populairste e-auto's bij particulieren: die bestaat grotendeels uit modellen die door merkenacties net onder de drempel van 40.000 euro zijn terechtgekomen. Belgische particulieren kochten dit jaar vooralsnog 5.220 exemplaren van de Tesla Model 3 en Model Y. Dat zijn de middelgrote elektrische sedan en SUV van het merk die - op tussenpauzes na - werden aangeboden voor de stuntprijs van 39.990 euro. Daarmee waren de twee modellen samen goed voor meer dan 40 procent van alle aan particulieren verkochte e-auto's in België, blijkt uit de Traxio-cijfers. Lees meer Zo kunt u de Vlaamse premie voor een elektrische auto vragen Op grote afstand van de twee Tesla-modellen volgt de nieuwe Volvo EX30 (733 exemplaren), de Volkswagens ID.4 en ID.3, de Dacia Spring, de Cupra Born en de Chinese BYD Atto 3. Alleen de Dacia Spring - de goedkoopste elektrische auto van het moment - zit met een vanafprijs van 10.590 euro zonder premie ver onder de drempel van 40.000 euro. Critici vreesden dat de subsidie een mattheuseffect zou creëren: ze zou vooral ten goede komen aan middenklassers die ze niet nodig hebben. Nieuwe cijfers lijken dat te bevestigen. Deel op X (Twitter) De cijfers lijken critici van de premie munitie te geven. Hun vrees was dat de subsidie een mattheuseffect zou creëren: ze zou vooral ten goede komen aan middenklassers die ze niet nodig hebben, en niet aan mensen met een laag inkomen. Hun budget voor de aankoop van een auto ligt meestal een stuk lager dan 40.000 euro. Het gemiddelde budget van een particuliere autokoper circuleert doorgaans tussen 20.000 en 30.000 euro. De verkoop van elektrische auto's die ook zonder premie al in die prijscategorie vielen, profiteerde nauwelijks. Zo komt de BYD Dolphin (vanaf 29.000 euro zonder Vlaamse premie) niet voor in de top tien van populairste elektrische auto's onder particulieren. Ook is de particuliere verkoop van de Dacia Spring dit jaar min of meer stabiel. Terwijl de teller op 30 september vorig jaar op 260 stuks stond, gaat het dit jaar tot nu om 282 wagens: een stijging van 8 procent. Tesla zag de verkoop van zijn Model Y (vanaf 39.990 euro) in dezelfde periode bijna verdrievoudigen. De Dacia Spring kost na aftrek van de Vlaamse premie evenveel als een luxebakfiets. ©Clément Choulot Lees meer Aankooppremie voor elektrische auto's: vooral goed voor rijke middenklasse Dacia-woordvoerder Karl Schuybroek wijst erop dat er dit jaar een modelupdate van de Spring is geweest, 'waardoor er wel een gat in de leveringen van het model is geweest'. Volgens hem is het orderboek voor de Spring nog goed gevuld. Een ander argument van tegenstanders van de premie was dat die vooral ten goede zou komen aan Chinese autobouwers. Die vrees lijkt vooralsnog onterecht, met alleen BYD in de top tien. Een deel van de Tesla's, alle Volvo EX30's en alle exemplaren van de Dacia Spring worden wel in China geproduceerd. TIP Alles om u en uw onderneming te laten groeien, leest u in de WAW!-nieuwsbrief Een wekelijkse dosis inspiratie voor ondernemers Ik schrijf me in Wekelijks via e-mail - uitschrijven in één klik 'Zo snel als juridisch mogelijk stopzetten' In elk geval krijgen de critici van de premie, ingevoerd door toenmalig minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), straks hun zin. De nieuwe - Open VLD-loze - Vlaamse regering beloofde met een zekere gretigheid het premiesysteem 'zo snel als juridisch mogelijk stop te zetten'. Wat dat precies betekent, is nog niet duidelijk. Maar het wordt een juridisch mijnenveld om de premie voor het geplande einde af te schaffen. Normaal hebben particulieren nog tot en met 31 december om een bestelbon voor een elektrische auto te tekenen om voor de premie in aanmerking te komen. Minister Peeters stelde aanvankelijk 20 miljoen euro beschikbaar voor de premie, maar schrapte die bovengrens uiteindelijk. Eind augustus was er al voor 25 miljoen euro uitgekeerd en de verwachting is dat dat bedrag nog makkelijk kan verdubbelen tegen het einde van de geplande looptijd. Quote
Alexis 5.938 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Mattheus rijdt in een Tesla Bart Haeck Redacteur Politiek 07 oktober 2024 18:40 De Vlaamse premie voor elektrische auto's is een verkeerd antwoord op een terechte vraag. Het goede antwoord komt binnenkort van de markt, met name die voor tweedehands elektrische bedrijfswagens. 'Want wie heeft, zal nog meer krijgen, en wel in overvloed.' Dit bijbelcitaat - Mattheus 25:29 - vormde de inspiratie voor de sociologische vakterm 'mattheuseffect', waarbij overheidsbeleid soms de rijken nog rijker maakt en de armen arm houdt. In Vlaanderen rijdt Mattheus rond in een Tesla, leren data van de autosectororganisatie Traxio. Dankzij een premie van de Vlaamse regering schoot de verkoop van elektrische wagens aan particulieren in de eerste negen maanden van dit jaar met 145 procent omhoog. In Brussel en Wallonië, gewesten zonder premie, was die stijging er niet. De subsidie, die nog tot eind dit jaar loopt, geldt alleen voor e-auto's van maximaal 40.000 euro inclusief btw. Opvallend is dat Vlamingen vooral wagens kochten die net onder die drempel vielen, zoals de middelgrote sedan Tesla Model 3 en de SUV Tesla Model Y. Eind augustus kostte de premie de Vlaamse regering al 25 miljoen euro, een bedrag dat tegen het jaareinde nog kan verdubbelen. Duur middenklassebeleid Het probleem dat de Vlaamse regering probeerde op te lossen, is nochtans ernstig. Het verleden van de fossiele auto wordt stilaan begraven. Wie nog zo'n wagen koopt, dreigt over enkele jaren de steden niet meer binnen te mogen. Maar de toekomst van de elektrische wagen is voor velen nog te duur. In tijden van klimaattransitie wordt mobiliteit zoals we ze gewoon zijn daardoor een luxeproduct. Er is in theorie een simpel antwoord: laat de markt spelen. In China worden wel auto's gemaakt die elektrisch rijden én goedkoop zijn. Maar daar speelt de argwaan dat Peking met staatssubsidies de Europese auto-industrie in de gracht aan het rijden is. Tegen die achtergrond is het niet zo gek om te proberen met een premie tegelijk de Europese auto-industrie te redden en de kloof tussen het fossiele verleden en de te dure elektrische toekomst dicht te rijden. Alleen is dat niet wat in dit geval is gebeurd: het geld vloeit overwegend naar gezinnen die een kleine 40.000 euro voor een wagen op tafel kunnen leggen. Ze spenderen het vervolgens overwegend bij een Amerikaanse autofabrikant. Het is een duur middenklassebeleid, dat de Europese industrie weinig opbrengt. Bedrijfswagens Ondertussen blijft de terechte vraag wel onbeantwoord: hoe moet een Europees autobeleid er dan wel uitzien? Met wat vertraging lijken technologie en internationale handel alsnog de uitweg te bieden. Dacia, een onderdeel van het Franse Renault, produceert in China al elektrische stadswagens die met de Vlaamse premie nog maar een slordige 8.000 euro kosten. Een andere uitweg, eveneens met vertraging, loopt via de bedrijfswagens. De overheid heeft het fiscale gunstregime de voorbije jaren gebruikt om een boost onder de elektrificatie van het wagenpark te zetten. België behoort daardoor tot de zeven EU-landen waar de groene doelen voor nieuwe auto's al behaald zijn. Omdat bedrijfswagens na de leaseperiode op de tweedehandsmarkt terechtkomen, kunnen ze de prijzen daar drukken. Een eerste golf van elektrische leasewagens wordt eind dit jaar op die markt verwacht. Het lost de problemen van de Europese auto-industrie nog niet op, maar die van de consument toch een beetje. Quote
PJH 21.062 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geen verrassing. Aan die prijs is de model 3 wss de beste auto dat je kunt kopen. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 6 minuten geleden, PJH zei: Geen verrassing. Aan die prijs is de model 3 wss de beste auto dat je kunt kopen. zelf zonder toevoeging 'elektrische' ertussen? 2 Quote
Fred 1.407 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 17 uren geleden, Tjeu zei: Wtf... Voor dat geld heb je amper een golf Idd, en je moet dan nog niet te gek gaan doen in Golf land. Een Golf Life (laagste uirustingsniveau) met manuele 1.5 begint aan 31k ... Geen enkele auto is perfect, een Tesla is dat ook niet, maar tot nu toe blijven we hier wel dik tevreden met de keuze. Moest iemand er hier nog eentje aanschaffen en 1000 euro korting willen : https://ts.la/frederic440421 1 Quote
Liquid Li0n 982 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 ik ben daarom wel eens benieuwd naar 2025. zou dat dan bij de particulier volledig stilvallen? Quote
PJH 21.062 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 4 uren geleden, Tjeu zei: zelf zonder toevoeging 'elektrische' ertussen? Tuurlijk. Noem me één vergelijkbare auto van 35k nieuw waar je liever zou mee rijden? 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 14 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ik ben daarom wel eens benieuwd naar 2025. zou dat dan bij de particulier volledig stilvallen? Zoals na iedere financiële stimulans: eerste 6 maanden niets, daarna trekt dat terug aan, blijft even rond omzet voor premie en dan gaat dat rustig aan terug stijgen. Na +/- 18 maanden zit je terug op niveau als tijdens stimulans. Zo dingen missen doorgaans hun effectief niet, en zeker niet als het een overdreven stimulans is waar veel over te doen is en waar wel wat over te doen is. Doorgaans bereik je daarmee wel een probleem dat anders niet overstag gaat; de koopjes jagers die vooral erg graag uitpakken over hun koopjes. Vaak mensen die dan ook ambasadeur zijn voor wat ze gekocht hebben, waardoor je goede reclame krijgt voor het product en je over lange termijn zeker wel een win hebt. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 (aangepast) 3 minuten geleden, PJH zei: Tuurlijk. Noem me één vergelijkbare auto van 35k nieuw waar je liever zou mee rijden? Ik denk niet dat je iets ander RWD kan kopen voor 35k... Maar ik verschiet ervan om die woorden uit jouw mond te horen. En ook altijd het gevoel gehad dat je liever nog gelijk wat met een ICE zou rijden om maar geen EV te rijden. Maar dat ik blijkbaar (niet meer) zo. 9 oktober 2024 aangepast door Tjeu Quote
PJH 21.062 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Doe mij nog steeds maar een manuele 320d, maar dat heb je niet voor 35k nieuw dus dan is de Model 3 the next best thing denk ik. Tesla heeft gewoon gigantisch veel voorsprong op de concurrentie met hun model 3 aan 35k en dat kun je moeilijk ontkennen. Het interieur mag dan minder mijn ding zijn en de powertrain is weinig emotioneel, maar dat laatste is ook zo bij de gemiddelde diesel dus daar kun je hem niet op afrekenen. Ik zit wel nog altijd liever in een BMW, maar dat zou niet dubbel zo duur moeten zijn. De enige reden waarom ik diesel verkies is de range. Ik wijk gewoon hard af van de normaal en dan past een diesel beter bij mij, maar dat is niet zo voor 99% van de andere weggebruikers. We zijn hier ook niet bezig over een weekend toy dus dan is efficiëntie nog altijd belangrijker dan plezier en dan is de vbakloze model 3 een verademing tov die debiele hybrid automaat powertrain van mijn 320e. Voor pleziervoertuigen echter moeten EV's nog altijd dood. Mensen die zeggen dat een EV leuk is, hebben het niet begrepen. Ik kijk uit naar de EV Boxster en hopelijk kan ik daar eens mee rijden, maar ik zal het altijd benaderen met de nodige sceptische blikken. 3 Quote
Liquid Li0n 982 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 ja, de ICE auto's zijn enorm duurder geworden en zo gelijk gebracht met de overpriced EV voertuigen. ik vind ook als daily dat je vooral met de actieradius als belangrijkste argument zit. Net zoals met een gsm, je wil die gebruiken en niet om de 12u aan de lader hangen. Als ik in de auto zit is het altijd voor 30 minuten of meer. collega van mij zei nu ook dat hij anders moet plannen als hij naar het kantoor in west vlaanderen moet sinds ze hem de iX1 hebben gegeven. dan moet hij 's avonds gaan laden, of onderweg een 20 a 30 minuten langer moet rijden. want van het werk mag hij geen laders gebruiken die meer dan 65 cent/kwh aanrekenen. die baalt ook serieus. maar ze geven nu overal enkel nog maar full EV. Quote
Alexis 5.938 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 34 minuten geleden, Tjeu zei: Zoals na iedere financiële stimulans: eerste 6 maanden niets, daarna trekt dat terug aan, blijft even rond omzet voor premie en dan gaat dat rustig aan terug stijgen. Na +/- 18 maanden zit je terug op niveau als tijdens stimulans. Zo dingen missen doorgaans hun effectief niet, en zeker niet als het een overdreven stimulans is waar veel over te doen is en waar wel wat over te doen is. Doorgaans bereik je daarmee wel een probleem dat anders niet overstag gaat; de koopjes jagers die vooral erg graag uitpakken over hun koopjes. Vaak mensen die dan ook ambasadeur zijn voor wat ze gekocht hebben, waardoor je goede reclame krijgt voor het product en je over lange termijn zeker wel een win hebt. Komen ook vrachtladingen aan ex-lease Tesla's (en een deeltje andere EV's) aan die tegen einde jaar de particuliere markt gaan 'overspoelen'. Als ik zo snel eens op autoscout kijk naar gebruikte Model 3's, met erg hoge km standen (genre 180-200k km's) kosten die nog een goeie 20k. Je kan moeilijk zeggen dat 34k slechts een peulschil meer is, maar dat is dan wel voor een gloednieuwe. (ik kijk even niet te nauw naar uitvoeringen en betalende opties e.d.). Rond de 24-25k mark zit je aan km standen van 80-100k km's. 10k extra is nog altijd een pak meer (zeker procentueel), maar opnieuw.. voor een gloednieuwe. Denk dat die tweedehandse nog lang zullen blijven staan. Als je dat particulier wil verkopen moet je al zeker geduld hebben tot volgend jaar, gezien de koper geen aanspraak kan maken op de €3000 premie vanuit de Vlaamse overheid, die hij (onder voorwaarden, zoals nieuwprijs onder 60k (?)) wel krijgt als hij een vergelijkbare occasie koopt bij een handelaar.. Quote
ir_fuel 58.429 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 1 hour ago, Fred said: Idd, en je moet dan nog niet te gek gaan doen in Golf land. Een Golf Life (laagste uirustingsniveau) met manuele 1.5 begint aan 31k ... Geen enkele auto is perfect, een Tesla is dat ook niet, maar tot nu toe blijven we hier wel dik tevreden met de keuze. Moest iemand er hier nog eentje aanschaffen en 1000 euro korting willen : https://ts.la/frederic440421 Ik zie nochtans reclamepanelen met daarop dat de nieuwe Golf beschikbaar is vanaf iets onder de 23K. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.