Ga naar inhoud

Tesla Model 3


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Belangrijk is vooral dat je die geen dagen aan een stuk op 100% lading laat staan. Laden tot 100% is niet het probleem, wel de wagen lange tijd zo laten staan. Dus als je die vaak enkele dagen laat staan zou ik maar tot 80% laden. Hetzelfde geldt voor een lege batterij, nooit enkele dagen laten staan met een quasi lege batterij, altijd wat opladen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, thiva zei:

Hoe goed of hoe slecht is het om weinig km te doen met een elektrische wagen? Meer specifiek een Model 3 met de LFP batterij.

Ik schets de situatie even. Mijn vrouw werkt thuis en ik ga met de trein werken of werk thuis. We wonen in het stadscentrum en doen veel verplaatsingen te voet of met de fiets. We rijden pakweg 7.000 km per jaar met onze huidige wagen (benzine). Een groot aantal van die km worden tijdens de vakantie of tijdens het weekend gereden.

Resultaat. De wagen staat dikwijls meerdere dagen gewoon stil voor de deur.

Wat zou de impact zijn op de batterij zijn wanneer je dit soort gebruik doortrekt naar een elektrische wagen? Bijkomend detail is dat een elektrische wagen bij ons moet geladen worden via een kabel over de stoep. We hebben een garage, maar daar slaapt ander speelgoed.

Waarom zou je een elektrische wagen kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, thiva said:

Hoe goed of hoe slecht is het om weinig km te doen met een elektrische wagen? Meer specifiek een Model 3 met de LFP batterij.

Ik denk dat het minder kwaad kan een EV lang stil te laten staan dan een diesel :D 

Zolang je de auto geen weken lang parkeert met een batterij die meer dan 80% of minder dan 20% geladen is maakt het niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Speedhunter zei:

Belangrijk is vooral dat je die geen dagen aan een stuk op 100% lading laat staan. Laden tot 100% is niet het probleem, wel de wagen lange tijd zo laten staan. Dus als je die vaak enkele dagen laat staan zou ik maar tot 80% laden. Hetzelfde geldt voor een lege batterij, nooit enkele dagen laten staan met een quasi lege batterij, altijd wat opladen. 

Weken. Niet dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tommie zei:

Weken. Niet dagen.

Zo specifiek had ik het nog niet opgevangen. Duidelijk en goed om te weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Speedhunter said:

Zo specifiek had ik het nog niet opgevangen. Duidelijk en goed om te weten!

Is hier nochtans al meermaals neergeschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raar dat er hier niets over staat, maar goed, het is geen 911 😛 : Model 3 Plaid incoming. Lijkt wel coole zetels te krijgen.

Zeer benieuwd welke specs dit weer gaat krijgen.

image.thumb.png.a122bc220b5756d9df18b9ccd1c29eb8.png

Dat achterste is vrij hard geslaagd op de facelift, jammer dat het front het voor mij niet kan evenaren.

 

image.thumb.png.564d2496902dd4992920e93a2514012c.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Rabbit zei:

Raar dat er hier niets over staat, maar goed, het is geen 911 😛 : Model 3 Plaid incoming. Lijkt wel coole zetels te krijgen.

Zeer benieuwd welke specs dit weer gaat krijgen.

Omdat een 911 een mooie auto is. 😛

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is de vraag toch niet :fp:

Nee, die mens legt zijn specifieke situatie uit en vraagt of het kwaad kan voor de batterij als de wagen lange tijd stil blijft staan. 

Zo een vraag stel je dan meestal wel als je er over denkt om dergelijke wagen te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, d_s zei:

Nee, die mens legt zijn specifieke situatie uit en vraagt of het kwaad kan voor de batterij als de wagen lange tijd stil blijft staan. 

Zo een vraag stel je dan meestal wel als je er over denkt om dergelijke wagen te kopen.

De auto van die mens is ondertussen 8 jaar oud. Het kriebelt om iets anders te kopen, ook al staan er nog maar 85.000 km op de klok. Zeker met de huidige promo op de model 3 krijg je mijns inziens veel waar voor je geld. Vandaar de overweging om over te stappen naar een EV. Zeker voor ons gebruik.

Vandaar ook mijn vraag naar de impact van stilstaan op de batterij van een EV. Dat je 'm geen weken stil moet laten staan met een volle of bijna lege batterij had ik al gelezen. Vroeg me af of dat ook van toepassing is op de LFP batterij?

Merci voor jullie antwoorden.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, thiva zei:

De auto van die mens is ondertussen 8 jaar oud. Het kriebelt om iets anders te kopen, ook al staan er nog maar 85.000 km op de klok. Zeker met de huidige promo op de model 3 krijg je mijns inziens veel waar voor je geld. Vandaar de overweging om over te stappen naar een EV. Zeker voor ons gebruik.

Vandaar ook mijn vraag naar de impact van stilstaan op de batterij van een EV. Dat je 'm geen weken stil moet laten staan met een volle of bijna lege batterij had ik al gelezen. Vroeg me af of dat ook van toepassing is op de LFP batterij?

Merci voor jullie antwoorden.

Is niet van toepassing op een LFP batterij, die mag je met een gerust hart tot 100% laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, ir_fuel zei:

Is hier nochtans al meermaals neergeschreven.

Moest ik alles onthouden wat er hier neergeschreven is zou ik nogal een geheugen hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/2/2024 om 14:36, STA911 zei:

Geldt ook voor tweedehands maar de wagen moet minstens 3 jaar oud zijn en de nieuwe cataloguswaarde destijds mocht niet meer dan 60k bedragen. Een M3P, en al zeker met FSD, was los over de 60k.

Los over de 70k zelfs. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/2/2024 om 17:01, ir_fuel zei:

Dat lijkt me een vreemd verhaal want bij mijn weten krijgt personeel bij Tesla geen korting.

Dat is wat ik me meen te herinneren van het verhaal. Maar is nog maar weinig relevant nu natuurlijk. Misschien dat er een verschil is per land. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een Faceboek groep een post gelezen van iemand die de laatste weken een nieuwe Model 3 gekocht heeft voor 46000 euro. Vandaag kun je deze tijdelijk welliswaar voor 34990 euro kopen. Ik zou toch eventjes vloeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Fred zei:

In een Faceboek groep een post gelezen van iemand die de laatste weken een nieuwe Model 3 gekocht heeft voor 46000 euro. Vandaag kun je deze tijdelijk welliswaar voor 34990 euro kopen. Ik zou toch eventjes vloeken.

Geen idee hoeveel lager Tesla nog kan gaan met z'n prijzen... Maar nog lager dan 35k is toch bijna onmogelijk lijkt me... Dan is de wagen goedkoper dan de eerste de beste standaard Golf met bezinemotor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Fred zei:

In een Faceboek groep een post gelezen van iemand die de laatste weken een nieuwe Model 3 gekocht heeft voor 46000 euro. Vandaag kun je deze tijdelijk welliswaar voor 34990 euro kopen. Ik zou toch eventjes vloeken.

De goedkoopste model 3 op de site staat aan 39 990, als je idd die 5k er al aftrekt kom je aan dat bedrag. Ervan uitgaande dat je die premie krijgt. Maar dat is niet de kostprijs van die tesla. Fake news 😛

Ik had niet verwacht dat ze nu ook al de nieuwe Model 3 in prijs zouden verlagen. Voor de Y kon ik dat nog begrijpen, met een uitlopend model. Maar een nieuwe?

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, -Fred- zei:

De goedkoopste model 3 op de site staat aan 39 990, als je idd die 5k er al aftrekt kom je aan dat bedrag. Ervan uitgaande dat je die premie krijgt. Maar dat is niet de kostprijs van die tesla. Fake news 😛

Ik had niet verwacht dat ze nu ook al de nieuwe Model 3 in prijs zouden verlagen. Voor de Y kon ik dat nog begrijpen, met een uitlopend model. Maar een nieuwe?

Daar stond ik ook wat van versteld en vandaar dat ik niet langer getwijfeld heb.

Vandaag staan de witte stockwagens aan 39990 en de zwarte 40000 rond, terwijl die laatste gisteren toen ik bestelde nog 39990. Is de voorwaarde "onder 40000 euro" of "40000 euro of minder". 😅

 

Edith: 

Screenshot 2024-03-01 at 17.21.24.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je idd die premie mag aftrekken, dan is dat een onklopbaar voorstel... Met de model Y kon je nog twijfelen of je straks wel met een oud model wil rondrijden, maar met die model 3, moet je echt al je best doen om nog redenen te vinden om het niet te doen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is niet de meest handige koetswerkvorm voor sommige mensen, en het interieur blijft een struikelblok voor anderen.
Ik vind 'm alleszins een stuk knapper dan de vorige versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, JanC zei:

't Is niet de meest handige koetswerkvorm voor sommige mensen, en het interieur blijft een struikelblok voor anderen.
Ik vind 'm alleszins een stuk knapper dan de vorige versie.

Daar knelde het schoentje ook voor ons. We zijn een Passat Variant gewoon. Die ruimte komt goed van pas met twee kinderen van 6. Langs de andere kant; zo klein is de Model 3 nu ook weer niet. Alleen minder handig om door te laden.

aangepast door thiva
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, -Fred- zei:

Als je idd die premie mag aftrekken, dan is dat een onklopbaar voorstel... Met de model Y kon je nog twijfelen of je straks wel met een oud model wil rondrijden, maar met die model 3, moet je echt al je best doen om nog redenen te vinden om het niet te doen.

 

Eens gelezen dat je de fl Y niet voor 25 moet verwachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/2/2024 om 11:43, Rabbit zei:

Raar dat er hier niets over staat, maar goed, het is geen 911 😛 : Model 3 Plaid incoming. Lijkt wel coole zetels te krijgen.

Zeer benieuwd welke specs dit weer gaat krijgen.

image.thumb.png.a122bc220b5756d9df18b9ccd1c29eb8.png

Dat achterste is vrij hard geslaagd op de facelift, jammer dat het front het voor mij niet kan evenaren.

 

image.thumb.png.564d2496902dd4992920e93a2514012c.png

Ik vroeg me al af waar de performance naartoe was. Wat zie jij aan die stoelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid