Ga naar inhoud

Fiscale afstraffing hybrides bijna een feit

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Eigenlijk verandert er dus heel weinig en dan al zeker niet voor de geviseerde Porsches.. bizar

Geplaatst:

Jokke zijn lange arm :D

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Vrij complete toelichting op autonieuws.be:

http://www.autonieuws.be/uitlaat/3265-koop-uw-plug-in-hybride-nog-dit-jaar

Belangrijk: ook de berekening van het niveau fiscale aftrekbaarheid verandert. Het getrapte systeem van categorieën (120% - 100% - 90%...) wordt aangepast en is nu een formule op basis van een individuele berekening per auto. Dit betekent ook meer verworpen uitgaven voor de onderneming = extra belasting...

Geplaatst:
1 uur geleden zei Germinal:

Eigenlijk verandert er dus heel weinig en dan al zeker niet voor de geviseerde Porsches.. bizar

Ik heb toch sterk mijn twijfels of dit laatste ontwerp er gaat komen in deze vorm

ik volg @gTa hierin... Voorzichtig zijn want het kan nog allemaal eens wijzigen

Geplaatst:
10 hours ago, Jokke_vlo said:

Mensen die dit kopen uit fiscale overwegingen zijn dikwijls ook de "Excel" generatie die met cijfertjes zoveel mogelijk image willen kopen en elke euro voor de rest omdraaien. 

Ik kon me niet bedwingen :lol:. Hierbij de excel grafiekjes gebaseerd op de formules uit het autonieuws artikel (onder voorbehoud v fouten).

benzine.PNG

diesel.PNG

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Mag bij de hybride de inhoud van de hulpmotor nog steeds niet groter zijn dan 2000 cc of maakt dat fiscaal niet meer uit?

Geplaatst:
Mag bij de hybride de inhoud van de hulpmotor nog steeds niet groter zijn dan 2000 cc of maakt dat fiscaal niet meer uit?

Voor de verkeersbelasting wel denk ik..

Hoewel.. minder dan 50 gram is vrijgesteld dus als je dat kan met een V8 en elektro dan is dat ook vrijgesteld ??
Geplaatst:
1 uur geleden zei Yves:

Hier bevestigt men dus expliciet: 

"De PHEV’s die gekocht worden tot 31 december 2017 worden door de maatregel niet getroffen. Zolang ze rondrijden (dus ook na 2020) blijven ze genieten van het huidige gunstige fiscale regime. U leest het goed: “gekocht” en niet “ingeschreven”. Een aankoopbon die getekend en gedateerd wordt voor 31 december volstaat!"

Ook meer details over de inschaling van PHEV indien ze niet aan de drempel van 0,6 kWh / 100 kg beantwoorden:

• Is de energiecapaciteit lager dan 0,6 kWh/100 kg, dan gebruikt men de CO2 van de klassieke versie (lees: niet-PHEV) als referentie voor de aftrekbaarheid.
  • Indien er geen klassieke versie bestaat, dan wordt de CO2 van de PHEV met 2,5 vermenigvuldigd.

Dus voor een T8 (@tuscani) die je bestelt ná 31/12/2017 gaat men kijken naar de T6. En voor de GLE 500e gaat men dus niet naar de GLE 500 kijken (die een hele smak extra tax vereist wegens 4,7 liter cilinderinhoud) maar naar de GLE 400.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
maar er komt sowieso een herziening van vaa vanaf volgend jaar? 

Deze regels gaan de komende jaren niet veranderen.
Geplaatst:
10 hours ago, gTa said:

"De PHEV’s die gekocht worden tot 31 december 2017 worden door de maatregel niet getroffen. Zolang ze rondrijden (dus ook na 2020) blijven ze genieten van het huidige gunstige fiscale regime. U leest het goed: “gekocht” en niet “ingeschreven”. Een aankoopbon die getekend en gedateerd wordt voor 31 december volstaat!"

Ook meer details over de inschaling van PHEV indien ze niet aan de drempel van 0,6 kWh / 100 kg beantwoorden:

• Is de energiecapaciteit lager dan 0,6 kWh/100 kg, dan gebruikt men de CO2 van de klassieke versie (lees: niet-PHEV) als referentie voor de aftrekbaarheid.
  • Indien er geen klassieke versie bestaat, dan wordt de CO2 van de PHEV met 2,5 vermenigvuldigd.

Dus voor een T8 (@tuscani) die je bestelt ná 31/12/2017 gaat men kijken naar de T6. En voor de GLE 500e gaat men dus niet naar de GLE 500 kijken (die een hele smak extra tax vereist wegens 4,7 liter cilinderinhoud) maar naar de GLE 400.

Dus mijn 330e behoudt zijn voordelen na 2020, ook voor de volgende koper?

Geplaatst:

Enkel voor u, maar niet voor de volgende koper, als 'm koopt na 31/12/2017.

Deze maatregel gaat dus zeker knagen aan de restwaarde, als je 'm überhaupt nog verkocht krijgt.

Moest ik zo'n hybride hebben, en 'm niet nog vele jaren willen houden om 'm zo goed als op te rijden, dan zette ik 'm vandaag nog te koop.

Nadeel is wel dat er vandaag geen waardig alternatief is voor een 330e die wil fiscaal interessant blijft, ook voor de volgende koper.

Geplaatst:

Elke diesel of benzine die meer dan 147gr CO2 uitstoot is maar voor 50% aftrekbaar, en alles boven de de 200gr is maar voor 40% aftrekbaar.

Ik begrijp niet dat ze hier de benzine niet wat meer bevoordeeld hebben.

Geplaatst:
12 minutes ago, BMWMB said:

Deze maatregel gaat dus zeker knagen aan de restwaarde, als je 'm überhaupt nog verkocht krijgt.

Zoals Alexanderr al zei, voor een particulier is het niet minder interessant dan een klassieke benzine.

Geplaatst:

In een Nv of BVBA gelden altijd die nieuwe regels alleen de eenmanszaak valt buiten schot. De veloboer kan dus dokken een dokter, advocaat of IT-er met eenmanszaak niet.

2147ebe49a01a8e8e67b55c6dace385a.png&key=9f963fc2ed4fea1aebaeba9f46ce3c58135deed4307494843af384a68470e3cf

Zoals ik steeds weer zeg de MO hangen in dit land ALTIJD die krijgen alle maatregelen op hun nek. Ook die om multinationals toch “iets” te laten betalen. En met de verouderde omschrijving voor “KMO” ben je dat heeeeel snel.

Soit als je geen bvba of NV hebt vind je dat weer allemaal goed [emoji4]

Geplaatst:

Dat is ook weer waar. Zo ver had ik nog niet nagedacht. Een particulier die vele korte afstanden doet, kan met zo'n 330e heel goedkoop rijden, en heeft het voordeel van dat heerlijke koppel van de electromotor. Ik trek dus mijn woorden terug! [mention=137]DDke[/mention], bijhouden dat spel!

Geplaatst:
Op 27-10-2017 om 15:52 zei tuscani:

als ik een t6 bereken op vaa kom ik op 621€/maand, een t8 komt  op 195/maand

dat zijn toch al verschillen?

de audi die ik nu heb zit rond de 300 à 400€ dacht ik. 

Hetgeen ik dus al eerder schreef. Voor de glc moet ik het nog eens berekenen.

12 uur geleden zei gTa:

"De PHEV’s die gekocht worden tot 31 december 2017 worden door de maatregel niet getroffen. Zolang ze rondrijden (dus ook na 2020) blijven ze genieten van het huidige gunstige fiscale regime.

Dus voor een T8 (@tuscani) die je bestelt ná 31/12/2017 gaat men kijken naar de T6. 

Expliciet en met zekerheid.

Hmmm, voor zover ze niet weer veranderen volgende maand? Of ligt voorgaande zo goed als vast? 

Anders wel glc's genoeg in Duitsland, om te gaan halen, en nog in te schrijven voor 2018

Geplaatst:

Ofwel bestellen dit jaar, ofwel kopen dit jaar.

Geplaatst:
42 minuten geleden zei Phil:

Zoals Alexanderr al zei, voor een particulier is het niet minder interessant dan een klassieke benzine.

Bwa, complexere technologie, versleten batterijen, vaak kleinere tank, geen garantie meer (MB 6j / 100.000 km op hybride),..

Ik zou er als particulier niet voor staan springen...

Geplaatst:

Particulier is er geen winst aan. Als particulier zou ik nu een benzine kopen en binnen een paar jaar zal elektrisch beter en goedkoper zijn. Het is eigenlijk een heel slecht moment om nu een auto te kopen want wat nu courant is, is binnen 5 jaar verouderd.

Geplaatst:

Ik stel mij de vraag waar we staan over 3 -4 jaar? Stel een tweedehands 530i vs 530e, die je over 4 jaar/120.000km kan kopen voor 25 - 30k euro. Welke van de 2 gaat een particulier dan kopen? Voor dat budget is er geen beter alternatief tegen dan. Welke van de 2 gaat een particulier dan kopen? Iemand die veel kilometers doet gaat zoeken naar eentje met minder km's, of gaat een zuinigere 520d zoeken. Ik denk dat particulieren die weinig km's doen, en veel korte afstanden doen, wel eens de voorkeur zouden hebben voor zo'n hybride. Je kan al snel €100 per maand uitsparen aan minder tankbeurten.

Geplaatst:

Als ik even verder nadenk zie ik enkel nog een markt voor +300km EV’s. Heel wat Tesla Model S prefacelift die nu een nieuwe eigenaar krijgen.

Geplaatst:

Binnen 3-4 jaar hebben de meeste merken een EV en is een EV goedkoper dan een ICE. Als particulier waag je je dan enkel nog aan een ICE als je die voor heel weinig kan kopen. PHEV zal dan ook interessanter zijn dan ICE.

Geplaatst:
1 uur geleden zei Jokke_vlo:

In een Nv of BVBA gelden altijd die nieuwe regels alleen de eenmanszaak valt buiten schot. De veloboer kan dus dokken een dokter, advocaat of IT-er met eenmanszaak niet.

2147ebe49a01a8e8e67b55c6dace385a.png&key=9f963fc2ed4fea1aebaeba9f46ce3c58135deed4307494843af384a68470e3cf

Zoals ik steeds weer zeg de MO hangen in dit land ALTIJD die krijgen alle maatregelen op hun nek. Ook die om multinationals toch “iets” te laten betalen. En met de verouderde omschrijving voor “KMO” ben je dat heeeeel snel.

Soit als je geen bvba of NV hebt vind je dat weer allemaal goed emoji4.png

Zo had ik het inderdaad ook begrepen.

Ik vrees dus dat de aftrekbaarheid van m'n 340i dd. 01/01/2020  sowieso zal zakken naar 50% (ondanks 't feit dat die voor 01/01/2018 is ingeschreven).

Is er al duidelijkheid of er naar VAA toe iets verandert? 

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in