Ga naar inhoud

Fiscale afstraffing hybrides bijna een feit

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Daar ben ik niet zo zeker van, want voor 25 - 30k zal je een oudere Model S moeten kopen, met een zeer kleine actieradius, een slecht afgewerkt interieur, en met dus ook al oude batterijen. De particulier die deze 530e dan koopt, wil ook eens op vakantie gaan op +1000km van hier, en dat zou ik veel liever doen met een nog frisse 530e dan met een oudere Tesla Model S 70 .

Geplaatst:
Zo had ik het inderdaad ook begrepen.
Ik vrees dus dat de aftrekbaarheid van m'n 340i dd. 01/01/2020  sowieso zal zakken naar 50% (ondanks 't feit dat die voor 01/01/2018 is ingeschreven).
Is er al duidelijkheid of er naar VAA toe iets verandert? 

VAA verandert niets voor uw 340i.
Geplaatst:
Daar ben ik niet zo zeker van, want voor 25 - 30k zal je een oudere Model S moeten kopen, met een zeer kleine actieradius, een slecht afgewerkt interieur, en met dus ook al oude batterijen. De particulier die deze 530e dan koopt, wil ook eens op vakantie gaan op +1000km van hier, en dat zou ik veel liever doen met een nog frisse 530e dan met een oudere Tesla Model S 70 .

Binnen 3 jaar een tweedehands Model S kopen is dan een facelift of net niet prefacelift. Het eerste interieur is er al uit sinds 2014 ofzo.

Ik weet dat iedereen hung-go is over een range minder dan 1000km maar eigenlijk is dat te belachelijk voor woorden. Alles meer dan 200km is enkel frustrerend als je niet kan snelladen als je onderweg bent, of AC kan laden als je ter plaatse bent.

Maar goed, ik haalde de tweedehands Model S aan omdat er nu particulieren en zelfstandigen op springen om elektrisch en fiscaal voordelig te rijden zonder de nieuwprijs te betalen.
Geplaatst:

Moest k kunnen kocht k nu een Model S tweedehands, maar prijzen vanaf 75-80k voor eentje naar mn goesting met niet teveel km's is van de pot gerukt particulier.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Het is daarom dat ik het zeg dat de Tesla pas 25 - 30k zal gaan kunnen kopen als 'm +5 jaar oud is en/of veel kilometers heeft.

Geplaatst:
51 minuten geleden zei wooter:

Binnen 3 jaar een tweedehands Model S kopen is dan een facelift of net niet prefacelift. Het eerste interieur is er al uit sinds 2014 ofzo.

Ik weet dat iedereen hung-go is over een range minder dan 1000km maar eigenlijk is dat te belachelijk voor woorden. Alles meer dan 200km is enkel frustrerend als je niet kan snelladen als je onderweg bent, of AC kan laden als je ter plaatse bent.

Maar goed, ik haalde de tweedehands Model S aan omdat er nu particulieren en zelfstandigen op springen om elektrisch en fiscaal voordelig te rijden zonder de nieuwprijs te betalen.

Wordt de range niet veel minder bij EV's naargelang de batterij meer gebruikt is? Beetje zoals met een gsm of andere toestellen met batterij.

Geplaatst:

Dat valt best mee...

9a3ce17e5cc99c7ea33539525fe6cc95.jpg

Geplaatst:
Moest k kunnen kocht k nu een Model S tweedehands, maar prijzen vanaf 75-80k voor eentje naar mn goesting met niet teveel km's is van de pot gerukt particulier.

Ja en nee. TOC gewijs kan dat meevallen, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken. Brandstofkosten vallen aanzienlijk terug, taksen zijn lager, maar ik kan niet voor je uitmaken of dat een Model S goedkoop genoeg maken.
Geplaatst:

Voor mij als firmawagen zou de Model S een perfecte keuze zijn. Enkel spijtig dat ze geen trekhaak hebben, en geen geventileerde stoelen en surround view camera's om te parkeren.

Geplaatst:

Parkeren die dan niet zelf?

Geplaatst:
Voor mij als firmawagen zou de Model S een perfecte keuze zijn. Enkel spijtig dat ze geen trekhaak hebben, en geen geventileerde stoelen en surround view camera's om te parkeren.

Ja als DERDE auto. Mocht je maar 1 of 2 auto’s kiezen maakt dat geen kans, juist ?
Geplaatst:

Enkel Model X heeft een trekhaak. Heeft je AMG een trekhaak?

Surround view mis ik niet. De achtercamera is heel duidelijk en je hebt sensoren rondom die je tot op de cm vertellen hoeveel plaats je hebt. Hij kan zichzelf ook parkeren.

Geventileerde zetels zijn er uit. Voordeel is wel dat je heel makkelijk de zetels kan schoon maken.
Geplaatst:
30 minuten geleden zei Jokke_vlo:

Ja als DERDE auto. Mocht je maar 1 of 2 auto’s kiezen maakt dat geen kans, juist ?

Ligt toch aan je gebruik, je hebt ook mensen die geen auto hebben.

Geplaatst:
4 hours ago, BMWMB said:

Dat is ook weer waar. Zo ver had ik nog niet nagedacht. Een particulier die vele korte afstanden doet, kan met zo'n 330e heel goedkoop rijden, en heeft het voordeel van dat heerlijke koppel van de electromotor. Ik trek dus mijn woorden terug! [mention=137]DDke[/mention], bijhouden dat spel!

Voor een vlaamse particulier blijft dat spel sowieso interessant want geen biv en geen taks, noet?

nu de mijne is een renting dus als hij niks meer waard is binnen 3j, dan geef ik ‘m gewoon terug aan bmw. 

Geplaatst:

De Range doet al alles als gezinswagen, dus is het een auto voor mij als werkauto. Ja, ik zou een Tesla als 2de auto overwegen, maar... als autofreak is dat net even anders. Nu heb ik nog andere speeltjes voor rondritten of trackdays, maar moest ik die middelen niet hebben, dan zou mijn auto polyvalent werkauto/plezierauto moeten zijn, en dan zou een Tesla idd geen kans maken.
Echter, wij zijn met onze autopassie niet zoals de gemiddelde ondernemer. Naast een Range komt elke ondernemer, die mijn afstanden doet, toe met een Tesla.

Enkel Model X heeft een trekhaak. Heeft je AMG een trekhaak?

Surround view mis ik niet. De achtercamera is heel duidelijk en je hebt sensoren rondom die je tot op de cm vertellen hoeveel plaats je hebt. Hij kan zichzelf ook parkeren.

Geventileerde zetels zijn er uit. Voordeel is wel dat je heel makkelijk de zetels kan schoon maken.

Ja, mijn AMG heeft een trekhaak.

c16876f606d245ed85eb8d44f5abccae.jpg

Mijn surround kijkt zelfs aan beide zijden naast de wielen om de borduren te vermijden. Heel gemakkelijk.

Geventileerde stoelen is idd geen must, want ik ben geen zweter.

Geplaatst:
6 minutes ago, BMWMB said:

De Range doet al alles als gezinswagen, dus is het een auto voor mij als werkauto. Ja, ik zou een Tesla als 2de auto overwegen, maar... als autofreak is dat net even anders.

Zou dat betekenen dat ik geen autofreak ben?

Ik ben dat wel, maar laten we ook eerlijk zijn: op de E314 en E313 is er nergens ruimte om autofreak te zijn. Het kan gek klinken dat ik het zeg, maar toen ik na 2 maanden Tesla rijden nog eens aan hoge snelheden met de M2 reed, is mijn goesting voor snel rijden op de snelweg snel over gegaan... Het maakt het echt waar enkel maar gevaarlijker, je trekt er bepaalde types mee aan en de tijdswinst is in minuten te meten. Daarentegen ben ik vrijdag zelfs met de Model X naar Brussel gereden omdat ik dat tijdswinst vond tov de motorfiets. Het mag dan allemaal nog niet volgens de wet, maar ik ben wel productief geweest op de rit naar Brussel (en terug) en heb daar geen veiligheid voor in ruil voor moeten geven. Wat scheelt aan het "aan de snelheidslimiet houden" is dat autopilot ook je betrokkenheid aan het autorijden onttrekt. Als je met de trein, het vliegtuig of een taxi verplaatst, jaag je je toch ook niet op aan de beperkte snelheid (muv als de trein weer eens in het midden van niks moet stoppen voor een rood sein).

En als je dan toch wil, trek je iedereen er aan de lichten uit met het vermogen van een elektromotor.

Maar ja, voor een trekhaak moet je nog een Model X kiezen... Ik weet niet of de concurrentie al een EV in de plannen heeft met trekhaak.

En ik ben over... Ik heb veel plezier gehad aan mijn Z4M, ook wat van de M2 maar ik kan echt niet meer opgewonden worden van een ICE. En daar zit geen greintje zelfbevestiging in; de acceleratie van een krachtige EV is met geen ICE te vergelijken, de ruimte van een Model X is gewoon groter dan eender welke concurrent (X6M, X5M, Cayenne, ...), de afwerking is van hoge kwaliteit (na 16000km ziet alles er nog als nieuw uit) en de elektronica en rijhulpsystemen lopen nog altijd stevig voor op de concurrentie.

En qua prijs en vermogen zit ik aan een full option X6M, maar wel met een aftrek van 120%, nauwelijks taksen en nauwelijks 'brandstof' kosten. En ook nooit meer moeten tanken, en soms een doppio drinken in driesterrenhotels terwijl de auto gratis geladen wordt.

Geplaatst:

Hebben ze jou nog niet aan de kant gezet wegens GSM-gebruik? Lijkt me maar een kwestie van tijd of ze gaan bewust Tesla’s daarop controleren. Nuja pakkans is sowieso klein op zo’n zaken vind ik.

Geplaatst:

Dat ze allemaal die vaa regels es afschaffen. Als ge nen auto wilt, koopt dat dan privé.

Geplaatst:
4 minutes ago, Kartfreak said:

Hebben ze jou nog niet aan de kant gezet wegens GSM-gebruik? Lijkt me maar een kwestie van tijd of ze gaan bewust Tesla’s daarop controleren. Nuja pakkans is sowieso klein op zo’n zaken vind ik.

Pakkans is onnozel klein, en meestal heb ik de iPad vast :).

Ik weet ook niet hoeveel Tesla eigenaars ook met autopilot rondrijden. Gisteren voor het eerst een even blauwe Model X gezien, en daar zag je duidelijk aan dat de bestuurder geen autopilot gebruikte. Als een Tesla in het midden van het rijvak rijdt, en netjes afstand houdt, zal AP aan staan. Zit een Tesla links op het linkervak te bumperkleven, zal het niet met AP zijn :)

Geplaatst:
3 minutes ago, The Swede said:

Dat ze allemaal die vaa regels es afschaffen. Als ge nen auto wilt, koopt dat dan privé.

Ja en nee. Als je dat doet als overheid, verlies je als overheid de 'macht' om via fiscale methoden het wagenpark in sneltempo ecologischer te maken. Als je een salariswagen/firmwagen/... als loon gaat belasten, dan gaat iedereen zich de goedkoopste oplossing bedenken en dat zal dus niet een recente zuinige hybride zijn, maar iets wat niet teveel verbruikt en goedkoop in aanschaf is, zoals pakweg een VAG product met 1.9 tdi motor. En dan kan je ook een landelijke snelheidslimiet van 90km/u afkondigen wegens fijn stof.

Geplaatst:
1 hour ago, DDke said:

Voor een vlaamse particulier blijft dat spel sowieso interessant want geen biv en geen taks, noet?

nu de mijne is een renting dus als hij niks meer waard is binnen 3j, dan geef ik ‘m gewoon terug aan bmw. 

Je hebt geen extra hoge restwaarde gevraagd (om de maandelijkse aflossingen laag te houden), waarbij een verplichte overname werd afgetekend?

Geplaatst:
7 minutes ago, wooter said:

Ja en nee. Als je dat doet als overheid, verlies je als overheid de 'macht' om via fiscale methoden het wagenpark in sneltempo ecologischer te maken. Als je een salariswagen/firmwagen/... als loon gaat belasten, dan gaat iedereen zich de goedkoopste oplossing bedenken en dat zal dus niet een recente zuinige hybride zijn, maar iets wat niet teveel verbruikt en goedkoop in aanschaf is, zoals pakweg een VAG product met 1.9 tdi motor. En dan kan je ook een landelijke snelheidslimiet van 90km/u afkondigen wegens fijn stof.

Je kan het wagenpark ook gewoon beinvloeden met rijtaks en brandstofprijs en dan ga je tenminste het gans wagenpark beinvloeden.

Geplaatst:
5 hours ago, William Blake said:

Bwa, complexere technologie, versleten batterijen, vaak kleinere tank, geen garantie meer (MB 6j / 100.000 km op hybride),..

Ik zou er als particulier niet voor staan springen...

Klopt, zelfde garantie bij BMW trouwens.

Maar als de batterijen kapot zijn rijdt dat nog altijd als een 320i.

En tegen dan zijn er misschien betaalbare aftermarket oplossingen om de batterijen te vervangen.
Zoals bij een oude Toyota Prius in de VS bv.

Geplaatst:
7 minutes ago, ICM said:

Je hebt geen extra hoge restwaarde gevraagd (om de maandelijkse aflossingen laag te houden), waarbij een verplichte overname werd afgetekend?

?

Geplaatst:
3 minutes ago, The Swede said:

Je kan het wagenpark ook gewoon beinvloeden met rijtaks en brandstofprijs en dan ga je tenminste het gans wagenpark beinvloeden.

Brandstofprijs is afhankelijk van de rest van Europa, als je wil vermijden dat iedereen gewoon in het buitenland gaat tanken. En brandstofprijs is enkel effectief op brandstofverbruik, niet op hoe goed of slecht de uitstoot is van de auto's. Een EURO 0 is heel wat erger dan een EURO 6 auto, hoewel ze hetzelfde brandstofverbruik kunnen hebben... Zie maar enkele pagina's terug...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in