Ga naar inhoud

640 cabrio: benzine (640i) vanzelfsprekend of mag een diesel (640d) ook?


gTa

tweedehands BMW 640 cabrio (met heel wat eisen inzake uitrusting/looks)  

24 leden hebben gestemd

  1. 1. Als motor:

    • enkel maar de benzine (640i) ... dus blijven wachten tot er eentje komt, ook al wacht je al meer dan een jaar en kwam er nog niks
    • maakt niet uit, een diesel will do too ... dus als er een 640d beschikbaar is die aan je wensen/eisen voldoet: niet twijfelen & toehappen
    • sowieso de 640d nemen en niet naar 640i zoeken ... de 40d geniet de voorkeur, ook in een '6 cabrio


Aanbevolen berichten

Ik zoek momenteel een vervanger voor de BMW 630i cabrio van m'n mam. Eerste keuze (met stip) qua merk/model is de BMW F12 '6 cabrio. Auto's in scope zijn tussen de 2 en 5 jaar oud aan maximaal de helft (idealiter nog wat minder) van hun nieuwwaarde. Meer dan 3 liter cilinderinhoud is niet wenselijk, wat maakt dat er 2 keuzes zijn: 640i of 640d.

Tot voor kort was er maar één keuze: de 640i. Ik heb altijd geargumenteerd dat ze een benzine "moet" halen, wegens (veel) leukere klank (motorsound). Bijkomend: de diesel-demonisering ("dieselmonisering"?): wat gaat dat geven, over een paar jaar?

Beoogd gebruik is (zoals de vorige): 25% kortere/middellange verplaatsingen (van 10 tot 50 km, enkele keren per week, géén kerktorenritten, soms staat 'ie ook wel eens een week of langer stil) en 75% reizen (rustig tempo, laag in toeren, comfortabele 'gepensioneerde' 500km/dag, soms wel eens 1.000 tempomat-autostrade-km op een dag). De auto doet een dikke 15.000 of bijna 20.000 km / jaar, waarvan dus best wel wat op Franse départementales en Spaanse en Italiaanse lokale wegen. Toch wel wat autostrade ook (in België en buitenland). De auto zal zo'n 4-5 maanden per jaar in 't zuiden vertoeven (Ligurische kust, Azuurkust, Andalusië).

Qua rijstijl: er wordt wel eens stevig hernomen maar beide rijders (m'n mam én m'n pa) zijn een beetje avers van hoge toeren, hebben 't meer op koppel. Hoge snelheden doen ze niet. Autostrade gaat aan 140-150 (en maximaal 170) op radar-tempomat km. Al de rest (rustige reis-km langsheen glooiende wegen) gebeurt aan sowieso rijbewijsveilige en zelfs meestal legale snelheden (toegestane snelheid op GPS + de wettelijke marge, zeg maar). Als ik zeg dat ze op lange termijn met net 8 liter / 100 km toekomen met hun huidige 630i, dan zegt dat genoeg, denk ik.

...

Maar, net zoals bij de zoektocht naar mijn vorige en huidige auto ('5 touring) zijn er bitter weinig 640i die te koop komen.

Mocht "any" 640i "good enough" zijn, dan is er wel keuze. Maar helaas zijn er nog een hele resem andere criteria, o.m. full nappaleder interieur met contraststitching, comfortzetels, geen zwarte zetel- en dashboardbekleding, geen zwart exterieur, geen M Pack, geen beige kap, moet HUD hebben, moet Driving Assistant Plus hebben (met snelheidsregelaar met afstandsradar), moet sportautomaat, achterwielsturing is sterk gewenst, actieve antirolstangen en adaptieve demping (Adaptive Drive) is ook sterk gewenst, enz.

M.a.w. geen 640i te vinden binnen budget & naar wens. Al meer dan 12 maanden niet (yep, zo lang houd ik de markt al in de gaten).

Gisteren ben ik kort een 640d Cabrio gaan testrijden ... en ik miste de benzinemotor geenszins. :oops:  Die '6 cabrio is met de "40d" een verdomd aangename auto. Enorme souplesse, stil, meer dan voldoende gecultiveerd, en open hoor je toch enkel windgeruis. M'n testrit met een 535i (GT weliswaar) indachtig, die behoorlijk teleurstellend was inzake "motorisch rijplezier", kantelt het bij mij momenteel dan in 't voordeel van de (beschikbare) 640d ten nadele van de (niet vindbare) 640i. Er zijn er echt véél meer te koop (640d dus) en ik vind er enkele die echt de moeite zijn qua specs en uitrusting.

Ik zou een 640i kiezen mocht die er zijn, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar er is er geen, en het wordt dringend.

Dus: 640d cabrio, doen of niet en vooral: waarom (niet). ("Diesel is des duivels" of "diesel stinkt" of "diesel is voor vrachtschepen" en andere nietszeggende meningen mogen achterwege blijven. :D )

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor de 640d gaan, de motor in de 640i vind ik allerminst passen bij de zware kas van die auto, dan is de 50i V8 veel aangenamer. Zeker voor mensen die koppel prefereren is de 640d hemels, die heeft bergen koppel en zal bij hun ook toekomen met een mussendorst volgens mij. Dieselsound is niet aangenaam maar de 6-in-lijn van BMW maakt nog een aardig geluid en stoort helemaal niet. 

En last but not least, je gaf het zelf al aan, er zijn veel meer 40d's verkocht, dus je zal veel beter je goesting vinden. 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Danke @Challazer, je mening wordt geapprecieerd!

Ook even @Alexanderr taggen (wegens de gewezen moonstone 640d van zijn vaderr) en de BMW-heren @Phil en @Tommie en @rrd en ... godverdomme 't is weer kapot. Stomme quote-functie die uitvalt te pas en te onpas :roll:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen ervaring met de 30D en de 35I in de 3 reeks maar ken het karakter van de motoren dus wel goed. Moest het een daily zijn koos ik resoluut voor de diesel en in cabrio zou dat dan toch de 40i worden. Maar het is in dit geval wel wat genuanceerder aangezien uw ouders blijkbaar toch meer op koppel rijden en deze auto als reisauto dient. Ondanks dat de 40i een erg koppelrijke motor is haal je toch echt pas het beste en het meeste plezier eruit als je hem in de toeren jaagt zeker in een zwaardere 6. Het monsterkoppel van de 40d maakt zo een 6 eigenlijk de betere reiswagen, zeker als je met de mindere sound kunt leven. Uiteindelijk is het een moeilijke keuze aangezien je met zo een 40i ook perfect rustig op koppel kunt rijden. Conclusie voor mij, als sound geen doorslaggevend argument is,is de 40d de betere keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me volledig aansluiten bij Charles.

De 640d is een veel vollere motor, ideaal voor het luxegevoel van de 6 Cabrio. An sich een zware wagen die je bij een 40i een beetje onaangenaam en onnatuurlijk voor het type wagen in de toeren moet liggen jagen. Dan is het dieselalternatief veel aangenamer. Heeft trouwens ook Sound Engineering, moest je mams dat interessant vinden. :D

Ik ben er zeker van dat @RRD hier zo meteen exacte hetzelfde komt melden.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Ambi zei:

Ik heb alleen ervaring met de 30D en de 35I in de 3 reeks maar ken het karakter van de motoren dus wel goed. Moest het een daily zijn koos ik resoluut voor de diesel en in cabrio zou dat dan toch de 40i worden. Maar het is in dit geval wel wat genuanceerder aangezien uw ouders blijkbaar toch meer op koppel rijden en deze auto als reisauto dient. Ondanks dat de 40i een erg koppelrijke motor is haal je toch echt pas het beste en het meeste plezier eruit als je hem in de toeren jaagt zeker in een zwaardere 6. Het monsterkoppel van de 40d maakt zo een 6 eigenlijk de betere reiswagen, zeker als je met de mindere sound kunt leven. Uiteindelijk is het een moeilijke keuze aangezien je met zo een 40i ook perfect rustig op koppel kunt rijden. Conclusie voor mij, als sound geen doorslaggevend argument is,is de 40d de betere keuze.

Je nuance dat je bij een '6 toch anders zou gaan denken dan bij een '3, is m.i. helemaal terecht.

Mocht een '4 cabrio gehaald worden, dan 100% zeker een 435i of 440i. (Daar zijn er ook heel wat van te vinden) en geen 6-cilinder diesel.

Maar in een '6 ligt dat toch anders. Heb 't gisteren zelf aan den lijve kunnen ondervinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt zelf dat ze graag op koppel rijden, waarom doe je er dan een jaar over om die 640d te gaan zoeken? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Naft, naft, naft ! 

Of benzine, da's ook goed !

En diesel is meer vervuilend, niet waar ?

 

2. Maar als ik dan je verhaal helemaal lees...

Veel en vooral alleen maar korte ritjes, dan zou ik zeggen, neem geen diesel, oftewel : naft !

Een 20.000 km per jaar...

Regelmatig lange ritten...

Dieselverbruik ligt iets lager...

Diesel heeft veel koppel...

 

3. Het "eisenpack" (de tegenhanger van het M-pack ?  Hihihihi) is al een beetje specifiek. Als je je daarvoor toespitst op 1 specifieke motor, verkleint dat de kans om "de" wagen te vinden die voldoet.

Ik zou de visie veranderen, ik zou de vraagstelling niet toespitsen op de motor. 

Ik zou gaan voor een wagen die tiptop in orde is, die voldoet aan het "eisenpack" en die een mooie en stijlvolle combinatie is van interieur(kleur), buitenkleur en velgen. En voor één keer daarop selecteren, wat de motor ook is,

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, bt. zei:

Je zegt zelf dat ze graag op koppel rijden, waarom doe je er dan een jaar over om die 640d te gaan zoeken? :P

Een 640i heeft, vergeleken met hun huidige asthmasferische 630i, ENORM veel koppel. :D 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dirk75
1 uur terug, William Blake zei:

640d.

Veel aangenamer in de 6 dan de 40i, is te licht.

Met een 8traps automaat gaat ze dat niet eens voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Dirk75 zei:

Met een 8traps automaat gaat ze dat niet eens voelen.

Da's een misvatting: "heeft een automaat dus dat schakelt vanzelf en vlakt alle koppeltekort af". In theorie lijkt dat zo te zijn maar in praktijk is dat niet het geval (of zeker niet helemaal), zelfs niet voor een 'gematigd genieter/liefhebber' zoals mijn mam.

Maar het klopt wel dat het verschil inzake koppel en schakellui kunnen rijden nu tussen een 640i en 640d kleiner is dan voorheen tussen een 630i (atmosferische 3-liter 6-in-lijn) en een 635d.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Timo zei:

Kijk ook eens naar een nieuwe E cabrio.

Wil ze niet. Heb 'm nochtans hard gepusht. Bijkomend nadeel is dat de enige 6-cilinder die er in te krijgen is, een 3,5-liter is. (Of toch zeker sommige modeljaren.)

Ze wou wel een A5 ttz S5, maar die (vorig model) zijn zo zwaar verouderd binnenin en absoluut niet te vergelijken met een '6 qua klasse, gevoel, materialen e.d. Heb die zwaar afgeraden.

Maar dit topic gaat niet over mogelijke andere kandidaten, enkel over 640i vs 640d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Dirk75 zei:

Gebruikt ze de pedels bij een automaat ?  

Laat haar zelf kiezen.

Nee, zij niet maar m'n pa soms. Bij een diesel is dat eigenlijk niet nodig (koppel genoeg).

Ze kiest uiteraard zelf, maar wel uit een aanbod dat wij voorbereiden voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gTa zei:

Maar dit topic gaat niet over mogelijke andere kandidaten, enkel over 640i vs 640d.

A of B. 

AM: What about XYZ? :D 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

- Ik heb de 40d in een F15 en wou perse peddels omdat ik die constant gebruikte bij mijn A6 C6 (6-traps ZF). Zelden gebruik ik die peddels nu in de X5. Ben wel content van M-sportstuur in sé.

- Gok dat hun verbruik tussen 8-9l zal liggen met deze motor en beschreven rijstijl?




Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, rouquin zei:

- Ik heb de 40d in een F15 en wou perse peddels omdat ik die constant gebruikte bij mijn A6 C6 (6-traps ZF). Zelden gebruik ik die peddels nu in de X5. Ben wel content van M-sportstuur in sé.

Idem. Ik had géén sportautomaat in mijn vorige (E61 530d xDrive) omdat dat in die generatie niet combineerbaar was, maar toen met de ZF 6HP was dat wel wenselijk, immers een toch iets minder 'slimme' elektronica met soms traag reageren. Daarom wou ik voor mijn huidige (F11 530d) per sé een sportautomaat, en nu blijkt dat ik die peddels nooit gebruik, wegens compleet overbodig bij de supermoderne ZF 8HP met echt bliksemsnelle reacties. :lol: 

Zojuist, rouquin zei:

Gok dat hun verbruik tussen 8-9l zal liggen met deze motor en beschreven rijstijl?

Ik gok 1 à 2 liter minder, als ik zie dat ze nu al maar 9 liter 'scoort' met haar atmosferische 630iA Cabrio (eentje die pas écht een oude automaat heeft die archaïsch reageert, én een motor die je echt moet uitwringen om in die zware caisse nog iet of wat vooruit te gaan). Ik verbruik met mijn 530d op rustige niet-lokale (kerktoren-)ritjes ook maar een 7-tal liter. Long distance rustig rijden (aan legale snelheden) gaat zelfs onder de 6,5 richting de 6. Ik zie niet in waarom ze met een 640d Cabrio plots 25% meer zouden verbruiken.

Maar ze liggen niet zo wakker van verbruik. Als je 20.000 km per jaar bolt aan gemiddeld 8 of 10 liter verbruik, dan scheelt dat 500 euro verbruikskost op een jaar, da's een peulschil. Anders wordt het als je 40k km per jaar gaat vergelijken met een stevig gereden GTC4 Lusso vs. een 320d Efficient Dynamics. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ex bakker van rechtover Delhaize Heule heeft ook serieus getwijfeld tussen een 640i en een 640d. Uiteindelijk zijn ze toch voor een 640i gegaan. Rijden er nu een jaar of 2 mee denk ik.
Prachtwagen, ben er echt verliefd op. Kzal er eens een foto van nemen morgen als hij buiten staat [emoji57]

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Dirk75 zei:

Met een 8traps automaat gaat ze dat niet eens voelen.

Al mee gereden?

40i klinkt wel leuk maar past m.i. niet in een zware logge 6.

40d met 600Nm rijdt heerlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dirk75

De persoon in kwestie zal moeten beslissen... Ze heeft nu een athmosferische 630i... met 9l verbruik...

Zegt toch genoeg...

Natuurlijk sleurt de 40d harder.... maar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Dirk75 zei:

De persoon in kwestie zal moeten beslissen...

Ik was toch redelijk duidelijk, dacht ik: uiteraard beslist zijn zelf ... uit het aanbod dat wij haar voorbereiden.
Tot nu toe zat daar geen '6 bij omdat we geen 640i vonden die ook voldeed aan alle andere wensen/eisen.
Als ik er wel 640d bij stop, dan wordt de '6 plots wel weer een zeer valabele kandidaat. Met enkel de 640i niet.

Daarom deze poll: is een '6 met de 40d ook een valabele keuze, of niet?

Ik schreef zélf al zéér duidelijk: mocht er een 640i te vinden zijn die ook aan onze andere criteria voldeed, dan wordt het zonder twijfel die. Quod non.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid