Ga naar inhoud

BMW M240i vs M2


lobotommy

Aanbevolen berichten

49 minuten geleden, lobotommy zei:

Mijn boekhouder gaat mij doodslaan...

NETTO prive meerkost tov een 100% aftrekbare hybride:

M2: ruwweg 7500€ / jaar

M240: 3000€ / jaar

Toch nog eens goed nadenken. fiscaal aantrekkelijke wagen voor dagelijks gebruik en e30 325 als weekendkar zie ik ook wel zitten...

Schrijf hem dan privé in

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, lobotommy said:

Mijn boekhouder gaat mij doodslaan...

NETTO prive meerkost tov een 100% aftrekbare hybride:

M2: ruwweg 7500€ / jaar

M240: 3000€ / jaar

Toch nog eens goed nadenken. fiscaal aantrekkelijke wagen voor dagelijks gebruik en e30 325 als weekendkar zie ik ook wel zitten...

Ik heb de berekening gedaan, all-in.

Ik rijd momenteel M140i. Een M2 rijden zou mijn vennootschap jaarlijks 10.000 euro meer kosten.

Serieuze restwaarde @PJH als je binnen 5 jaar 50K meer krijgt voor je M2 dan voor een M240i.

Ik moet daar altijd mee lachen, waardebehoud op een daily die je 4-5 jaar rijdt en 100K km opzet. 

 

Dat is zoals al die mensen die een M2 kochten voor het waardebehoud en geen M240i, en dan nu met lede ogen moeten aanzien hoe er voor een relatief kleine meerprijs een M2 CS te krijgen is met een echte M motor in. Daar sta je dan met je waardebehoud.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, brjefs zei:

Schrijf hem dan privé in

Wat maakt het uit? 

VAA 7500 euro / jaar is ruw gerekend 3700 euro jaarlijks netto.
Daar kan je zo'n wagen privé niet mee op de baan houden, verzekering, taks & onderhoud komt onmiddellijk duurder uit. 
Enkel de km-vergoeding kan dat een beetje compenseren... (ook niet vet, als je weinig km's rijdt).

Ofwel kies je voor de ideale bedrijfswagen (zo'n 240i is dat imho niet),
ofwel kies je met het hart (en de propositie is nog altijd niet zodanig zot als het lijkt vind ik). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Logic zei:

Wat maakt het uit? 

VAA 7500 euro / jaar is ruw gerekend 3700 euro jaarlijks netto.
Daar kan je zo'n wagen privé niet mee op de baan houden, verzekering, taks & onderhoud komt onmiddellijk duurder uit. 
Enkel de km-vergoeding kan dat een beetje compenseren... (ook niet vet, als je weinig km's rijdt).

Ofwel kies je voor de ideale bedrijfswagen (zo'n 240i is dat imho niet),
ofwel kies je met het hart (en de propositie is nog altijd niet zodanig zot als het lijkt vind ik). 

 

Bijzondere berekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, msxx zei:

Bijzondere berekening.

Ik bekijk het zo simplistisch om te concluderen dat je niet verder in detail moet rekenen, toch? 😕 In m'n achterhoofd weet ik dat mijn wagen me privé minstens evenveel zou kosten, dus wat maakt het uit? Je kan op alles liggen besparen, op het gebruik/verbruik, op verzekering, op onderhoud, maar waar zijt ge dan mee bezig? Zet dat ding gewoon op de vennootschap en stop met elke euro 20x om te draaien, want het brengt (in dit geval) niet op. Een auto kopen dat niet 100% uw goesting is, is als autoliefhebber 100% weggesmeten geld imho. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila, en daarmee is alles gezegd.

Altijd dat rekenen en tellen met die VAA, ofwel heb je het geld en koop je de auto die je wil, of je koopt een klasse lager wanneer je het niet kan betalen. Simpeler wordt het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, brjefs said:

Voila, en daarmee is alles gezegd.

Altijd dat rekenen en tellen met die VAA, ofwel heb je het geld en koop je de auto die je wil, of je koopt een klasse lager wanneer je het niet kan betalen. Simpeler wordt het niet.

Je hebt nu eenmaal "boekhouders" he, voor wie optimaliseren een passie is. Het stuurt alleen wat minder scherp dan een M2, geld op de bank :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, brjefs zei:

Voila, en daarmee is alles gezegd.

Altijd dat rekenen en tellen met die VAA, ofwel heb je het geld en koop je de auto die je wil, of je koopt een klasse lager wanneer je het niet kan betalen. Simpeler wordt het niet.

Goh, 'k wou me misschien niet zo sterk uitdrukken. :) 

En ik deel het sentiment natuurlijk ook (op dit eigenste ogenblik meer dan ooit).
Maar 't valt nog te relativeren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het is dan ook geen van de twee geworden. Wat is klein, vinnig en zorgt voor geen faillissement als ik in de grindbak terecht kom? Een Hyundai...😁. Vanaf januari de vervanger voor de gti.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 2 maanden later...

Als de discussie gewoon is rond kost en dat de M2 per definitie als de betere wordt, beschouwd, dan kan niemand je helpen. Jij moet weten of je de bijkomende kost wil betalen.

Dat gezegd zijnde, zijn beide wagens totaal verschillend. 

Ik vond de M2 helemaal niet aangenaam in dagelijks gebruik. Te artificieel sportief, te springerige ophanging (rijprecisie leed er erg onder), je zit meer de juiste settings te zoeken voor bak en motor-character dan iets anders,...
Ik heb er enkele weken geleden 5 dagen moeten mee leven en was echt geen fan. Het is 1 van die wagens die efkes lollig is voor 1 rit.

De M240i reed ik (nog) niet, de M140i wel al een paar keer. En die is echt aangenaam. Zachte motor die overkomt als een erg dikke atmo 6-in-lijn met bijhorende natuurlijke sound, heel volgzaam en een ophanging die veel minder spingerig was dan de M2 waardoor je op gewone wegen met meer vertrouwen snel durft te rijden. Voeg daarbij het feit dat je gewoon "sport" of "comfort" kiest, en dat is het (stuk eenvoudiger)...

Dan ben ik veel meer fan van de M240i. Gewoon een zorgeloze berline die snel is, makkelijk te rijden en een prachtig geluid maakt. 

Nu ben ik zeker dat er veel gaan zeggen dat de M2 in vergelijking meer efficient is als je echt snel rijdt, etcetc. Mijn mening: "Ongetwijfeld. Maar als je "efficienter" en "meer circuitwagen" wil, koop dan een wagen die echt efficient is en van huize uit werd ontworpen als sportwagen. Geen duitse luxeberline die nadien sportief werd gemaakt". 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volg je ergens wel.

M240i heeft een zalige motor, ZF automaat is super goed. Doet enorm veel aan heel die auto. Efficiënter en “beter” dan DKG. 

Maar voor de fun vind ik de M2 echt wel de betere. Veel betere balans, auto voelt echt planted, waardoor je dus veel meer vertrouwen hebt, sper, onderaan is alles M en dat merk je wel. Ik had een aangepaste M135i. En zelfs stock was de M2 beter. Stukken beter. Maar de ZF is qua rijgemak stukken beter dan een M2 met DKG. Zowiezo. 

 

Prijs/fun/kwaliteit is de M140/240 de betere keuze.

 

M2 koop je meer met je hart, imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De M2 is zeker meer een emotie auto. En ik vond het een lollig ding.

Planted vond ik hem dan weer niet. Als je op de snelweg bij elke kleine hobbel in een bocht moet corrigeren, dan is de ophanging niet aangepast voor ‘echte’ wegen.

Bij lage snelheid en als je hem es scheef wil zetten, is de M2 dan weer wel efficient.

Het enige wat die kist mankeert is een handbak. Niet beschikbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, The Swede zei:

De M2 is zeker meer een emotie auto. En ik vond het een lollig ding.

Planted vond ik hem dan weer niet. Als je op de snelweg bij elke kleine hobbel in een bocht moet corrigeren, dan is de ophanging niet aangepast voor ‘echte’ wegen.

Bij lage snelheid en als je hem es scheef wil zetten, is de M2 dan weer wel efficient.

Het enige wat die kist mankeert is een handbak. Niet beschikbaar?

Tegenover een M135 stock is dat ding echt veel stabieler en planted hoor, amai :D

Heb nu wel een Bilstein b16 eronder, top!

Handbak is beschikbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Alexx said:

Tegenover een M135 stock is dat ding echt veel stabieler en planted hoor, amai :D

Heb nu wel een Bilstein b16 eronder, top!

Handbak is beschikbaar!

Dan wil ik echt niet de snelweg afjagen met een M135i .

Ik rij dagelijks langs ong 20 snelweg ten Noorden van Frankfurt naar mijn werk. Daar zitten een groot aantal lange bochten met oneffenheden. De dagen dat ik met die M2 reed, heb ik toch een aantal keer ne schrik opgedaan want dat ding werd serieus ontstabiel in zulke situaties. 

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, The Swede said:

Dan wil ik echt niet de snelweg afjagen met een M135i .

Ik rij dagelijks langs ong 20 snelweg ten Noorden van Frankfurt naar mijn werk. Daar zitten een groot aantal lange bochten met oneffenheden. De dagen dat ik met die M2 reed, heb ik toch een aantal keer ne schrik opgedaan want dat ding werd serieus ontstabiel in zulke situaties. 

 

LOL.

Ik heb met mijn M140i Duitsland doorkruist. Boven de 210-220 wordt dat ding gewoon onstabiel. Dat is met 2 handen aan het stuur en 100% concentratie als je richting de begrenzer wilt gaan. @dragonfly kan bevestigen :) 

Met de Porsche rijd je aan 260 met 1 hand aan het stuur (met de GT3 was dat zelfs aan 300).

Ik vermoed dat een M2 dat toch wel beter zal doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, ir_fuel zei:

LOL.

Ik heb met mijn M140i Duitsland doorkruist. Boven de 210-220 wordt dat ding gewoon onstabiel. Dat is met 2 handen aan het stuur en 100% concentratie als je richting de begrenzer wilt gaan. @dragonfly kan bevestigen :) 

Met de Porsche rijd je aan 260 met 1 hand aan het stuur (met de GT3 was dat zelfs aan 300).

Ik vermoed dat een M2 dat toch wel beter zal doen.

En dan knalt een deb in een S1 voorbij aan 240 :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid