Ga naar inhoud

BMW F80 M3


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

[TABLE=class: tborder, width: 100%, align: center]

[TR]

[TD=class: alt1, bgcolor: #F5F5F5]BMW Patents Turbo V6 Engine. F80 M3 Application?

Rumors of BMW considering V6 engines have been floating around for quite some while now. One possible future application often mentioned when talking about such an engine is the upcoming F80 M3 (F82 M4).

As we reported earlier, BMW was studying no less than four potential engine choices for the next M3. While the V8 options (S63 4.4l V8 or turbocharged S65 from the current E9x M3) weren't likely, a 3.2L inline 6 with three turbochargers was and probably still is the more likely choice.

But, to add more fuel to the speculation, we've just discovered that BMW has filed a patent for a unique twin-turbo V6 engine last year. Have a look at this schematic BMW submitted to the German patent office to describe the patent filing:

attachment.php?attachmentid=576618&d=1314400436

As BMW describes in their patent application, this image shows "the principle of this turbocharger layout invention (#1) in a 6-cylinder internal combustion engine in V configuration (#2) with a first cylinder bank (#2a) -- pictured as 3 circles and labeled with Z -- and a second cylinder bank (#2b) -- also pictured as 3 circles labeled with Z."

Remarkable is the particular invention. According to these schematics, the exhaust gases of all 6 cylinders are routed into one turbocharger (#4) which BMW says may also be a twinscroll turbo. After leaving the first turbocharger, the exhaust gases can be routed either into the exhaust system or into another turbocharger (#5). So this alludes to a sequential turbo layout. The patent application also mentions that this allows different sizes for both turbos.

*IF* this new engine was actually produced and used in the next M3, we would assume that BMW goes for a smaller twin-scroll as the first turbo, with a larger second turbocharger. All that being said, this patent filing doesn't necessarily mean they actually will use a V6 anytime soon, or at all. Patented inventions often get dismissed before making it to series production. At the very least however, this shows that BMW has (or is) actually considering V6 engines and how to make the related turbocharging as efficient and responsive as possible.

We'll try to update the subject as we get new information on possible F80 M3 engines.

Follow our F80 M3 coverage in the meantime: http://www.bimmerpost.com/m3/f30m3/[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

aangepast door Thebiemerke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een V6 in een BMW, en dan nog eens turbocharged in een M. De wereld is naar de kl****.

Rap een E92 competition pack kopen dus.

Mvg

Die turbocharged tot daar aan toe, maar een V6 in een bmw, jammer:stupid:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle merken gaan naar de kloten. Volvo stopt ook met 5-cylinders. Weg authenticiteit/heritage van 't merk.

Waarom ontwikkelden ze dan hun 2-liter-vijfcilinder-diesel?

Dat ze gewoon die V8 houden hierin, een beetje aan prutsen, atmosferisch houden en rond de 460 pk uit laten braken :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid