Ga naar inhoud

VW 1.4 TSI 122pk met 135k km


BMWMB

Aanbevolen berichten

Ik ben al even aan 't kijken om een auto te kopen voor onze zoon die volgend jaar 18 wordt. Een leuke auto is een VW Golf of een Seat Leon, waarvan je er heel wat vindt met de 1.4 TSI motor met net iets boven de 120k km. Wij hebben een heel leuke Leon gevonden van eind 2013 met deze motor, en met 135k km op de teller. Als je zoekt op internet, lees je dat deze motor problemen kan hebben met olieverbruik, de aandrijfketting en de turbo. Ook lees je dat vanaf 2013 deze problemen minder zijn, doordat er al verbeteringen zijn aan deze motor. Mijn vraag is of het verstandig is om deze motor te kiezen aan deze km-stand?

ik besef dat aan zo'n wat oudere auto met wat km's op de teller kosten kunnen komen, en ik geef er ook niet om deze te betalen, enkel mag het niet de spuigaten uitlopen.

Mijn vraag is, kunnen we vlot 200k km halen met zo'n motor, zonder overdreven veel kosten?

Merci.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo’n bakske is vaak ook gebruikt om rond de kerktoren te rijden: veel schakelen, veel manoeuvreren, veel met koude motor rijden, veel borduren passen, veel verkeerdrempels pakken,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1.4 heeft inderdaad een slechte reputatie en kan die maar moeilijk van zich af schudden. Het probleem was denk ik de distributieketting die van slechte kwaliteit was. Die kon gaan rekken met alle gevolgen vandien. Welke versie daar juist meer of minder last van had weet ik niet, je hebt daar in de Golf veel versies van gehad (120, 122, 125, 140, 150, 160pk). In de Leon weet ik het niet.

Of de 1.4 ook olie verbruikt weet ik niet? Was vooral een probleem bij de 1.8 en 2.0 TFSI van de eerste generatie maar het zou kunnen de 1.4 ook. Dat is al moeilijker te controleren bij aankoop hè...

Van die ketting zou ik niet meteen schrik hebben. Je kan die altijd preventief laten vervangen bij een specialist als VAG Techniek in Eindhoven. Daar heb ik mijn A4 indertijd ook binnen gedaan voor distributieriem + nokkenasketting. Mensen kennen die auto's door en door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonvader heeft deze motor in zijn VW Polo, en in zijn vorige Polo( hadden er vroeger 2) en is er tot op vandaag toch content van zonder noemenswaardige problemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt dat vanaf 2014 er verbeteringen zijn gebeurd door VW om deze TSI blokken betrouwbaarder te maken. Ik zou dus kijken voor een iets recentere wagen. Ik heb zonet een Golf 1.2 TSI 110 pk uit 2016 gekocht voor onze oudste zoon en dat blok liep als een zonneke. Die wagen had 90k op de teller. Er komt ook altijd wat geluk bij kijken ook maar een rijtest zegt al veel soms!

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Canonball zei:

Het schijnt dat vanaf 2014 er verbeteringen zijn gebeurd door VW om deze TSI blokken betrouwbaarder te maken. Ik zou dus kijken voor een iets recentere wagen. Ik heb zonet een Golf 1.2 TSI 110 pk uit 2016 gekocht voor onze oudste zoon en dat blok liep als een zonneke. Die wagen had 90k op de teller. Er komt ook altijd wat geluk bij kijken ook maar een rijtest zegt al veel soms!

1.2 TSI is dan ook een stuk beter

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat ziet er in ieder geval een zeer propere en nette wagen uit! [emoji106]. Die worden dan meestal ook prima onderhouden! Vraag zeker even na of de distributieketting/riem al vervangen is!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een 1,2 Caddy en die heeft het probleem ook al gehad. In het onderhoudsboekje is te zien dat de vervanging van de bewuste onderdelen al gebeurd was voor we hem gekocht hebben. Maar toch een aantal maanden geleden (opnieuw) geratel direct na het starten. Dus de spanrol laten vervangen.
Er is een intern artikel bij VW over dit probleem, afhankelijk van motorcode en de fabriek waar de motor gemaakt is, kan je zien of je de slechte ketting hebt.
Bij ons was dit het geval, maar de VW dealer antwoordde heel gemakkelijk: geen tussenkomst van ons, want de auto is niet origineel VW onderhouden. We hebben de Caddy 2ehands gekocht met 37k km en was ervoor inderdaad niet altijd origineel onderhouden. Heel spijtige reactie van VW vind ik persoonlijk: ze weten dat ze een slechte reeks van kettingen gebruikt hebben, het probleem is intern gekend en beschreven en toch geen tussenkomst. Nochtans heeft officieel of niet officieel onderhoud hier geen invloed op het probleem.
Als je alles moet laten vervangen wat beschreven staat in de interne nota, zit je snel aan 800-1000 EUR.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci voor alle feedback.
We zijn net gaan kijken, en het is idd een propere auto. Links achteraan is er een kleine bluts in de carrosserie, de banden achteraan zijn versleten, en de distributieketting is niet vervangen.
Ik heb er kort mee gereden en bij de koudstart geluisterd naar vreemd geluid, en dat was niet het geval. Auto reed heel fijn op de ,naar mijn goesting, veel te stugge ophanging na.

Dus, de ketting moet nog vervangen worden, bluts achteraan moet hersteld, en banden achteraan vervangen.

Vraagprijs: €8.500,-. Hoeveel zou ik bieden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet de spannendste auto en automaat maar letterlijk nooit één enkele onvoorziene kost aan gehad. Ooit nieuw gekocht dus enkel mee gereden door mijn 2 broers. 80k km

20200606_140346.jpg

20200606_140334.jpg

20200606_140309.jpg

20200606_140301.jpg

20200606_140624.jpg

20200606_140538.jpg

20200606_140451.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de ketting enz niet vervangen is, moet je dat zeker inplannen, want als je er te lang mee wacht, kan je grotere kosten krijgen.
Het ratelen komt ook niet altijd voor, dus niet zomaar denken dat hij dit probleem niet heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, BMWMB zei:

Mooi, maar niet wat wij zoeken. Sowieso moet ‘m handgeschakeld zijn.

Dat had ik wel gedacht 😉 succes nog! Ik zou toch ook ferm oppassen met die VAG TSI blokjes... er zitten goeie reeksen bij, maar rampen ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eens kijken naar een Honda Civic, zit in dezelfde categorie als een Leon. Alleen een pak betrouwbaarder en leuker om mee te rijden.

Misschien ook kijken voor een Swift Sport, aangezien die auto's ook rond dat vermogen zitten? Een stukje kleiner dan een Leon, maar wel een enorm plezante hot hatch.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een auto koopt, dan moet je’m ook wel knap vinden, en dat is bij de Civic niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Niko80 zei:

Vanaf blijven @BMWMB, zijn kutblokken. Koop hem iets Japans, das altijd goed.

Wijze raad.

2 uren geleden, Dimitri zei:

Ik zou eens kijken naar een Honda Civic, zit in dezelfde categorie als een Leon. Alleen een pak betrouwbaarder en leuker om mee te rijden.

Misschien ook kijken voor een Swift Sport, aangezien die auto's ook rond dat vermogen zitten? Een stukje kleiner dan een Leon, maar wel een enorm plezante hot hatch.

Ook wijze raad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid