Polygoon 15.035 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 53 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat is vooral voor assistentie bergop. Rij dan wat trager omhoog, ik snap de voldoening daarvan niet. Maar het zal aan mij liggen. Zo'n e-MTB in de bergen snap ik wat meer, heb het specifiek over de "koersfietsen". Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 6 minutes ago, Polygoon said: Rij dan wat trager omhoog, ik snap de voldoening daarvan niet. Maar het zal aan mij liggen. Meekunnen met de rest. En trager omhoog rijden lukt niet op elke helling 1 Quote
Naish 9.562 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Op 27/8/2024 om 13:23, Liquid Li0n zei: als ik dat hier zo lees heb je wel gelijk. Dat is de eerste keer dat ik met u eens overeenkom. In een ander topic hier op het forum gebeurt dat nooit. Ook is die fiets qua recyclage een ramp met die batterij! We kunnen het dus best bij een traditionele fiets houden Naish. Net zoals bij auto's he. Ik ben een vrij traditionele mens hoor, zie maar naar mijn wagenpark 992 GT3 356 van 1963 T1 van 1975 Jeep wrangler met een 3l platte diesel erin Mini clubman met een pure 1.5 naft Aankomend -> performance benzine slurpende gezinswagen En geen electrische fietsen... Maar sorry ik blijf bij alles wat ik zeg over EV 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 1 minuut geleden, Naish zei: Maar sorry ik blijf bij alles wat ik zeg over EV @Liquid Li0n nu: 1 Quote
PJH 21.017 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 56 minuten geleden, Polygoon zei: Rij dan wat trager omhoog, ik snap de voldoening daarvan niet. Maar het zal aan mij liggen. Zo'n e-MTB in de bergen snap ik wat meer, heb het specifiek over de "koersfietsen". Ik zou wel graag een elektrische fiets hebben. Ik zou denk ik veel vaker gaan fietsen omdat ik dat eigenlijk wel leuk kan vinden + de madam vraagt dat regelmatig om eens te gaan fietsen. Helaas is mijn linkerknie redelijk pijnlijk de laatste jaren en is dat niet beter aan het worden, dus dan kan een E-bike wel helpen als het langdurig tegenwind of bergop is. en een deftig zadel, want mijnen aap slaapt na 10min ofzo. Mega irritant 1 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 2 minuten geleden, PJH zei: Helaas is mijn linkerknie redelijk pijnlijk de laatste jaren Te veel automaat gereden. Voor de mensen met fysieke beperkingen snap ik het ook nog. Maar voor een gewoon gezonde mens op een SPORTfiets, nee ik zie het niet. Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 1 minuut geleden, Polygoon zei: Te veel automaat gereden. Voor de mensen met fysieke beperkingen snap ik het ook nog. Maar voor een gewoon gezonde mens op een SPORTfiets, nee ik zie het niet. Iedereen heeft zo zijn fysieke beperkingen heeeeee Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 2 minuten geleden, Lotuzzz zei: Iedereen heeft zo zijn fysieke beperkingen heeeeee Klopt, mijn gat doet zeer na 100km, tijd voor een elektrische fiets! Ah nee, wacht Quote
PJH 21.017 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 15 minuten geleden, Polygoon zei: Te veel automaat gereden. Het doet er effectief geen goed aan. Als ik een hele dag met de auto gereden heb is die knie echt stijver dan de andere, omdat die heel de dag in dezelfde positie gezeten heeft. Soms begint die ook spontaan pijn te doen. Dan beweeg ik die een paar keer en is het terug beter. Vroeger met mijn manuele bak was die 100'en keren in beweging per dag Net daarom ook dat ik meer zou willen fietsen, het is er goed voor denk ik Quote
Naish 9.562 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 20 minuten geleden, PJH zei: Ik zou wel graag een elektrische fiets hebben. Ik zou denk ik veel vaker gaan fietsen omdat ik dat eigenlijk wel leuk kan vinden + de madam vraagt dat regelmatig om eens te gaan fietsen. Helaas is mijn linkerknie redelijk pijnlijk de laatste jaren en is dat niet beter aan het worden, dus dan kan een E-bike wel helpen als het langdurig tegenwind of bergop is. en een deftig zadel, want mijnen aap slaapt na 10min ofzo. Mega irritant Een gewone fiets is wel lichter dan een elektrische velo... Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 2 minuten geleden, PJH zei: Net daarom ook dat ik meer zou willen fietsen, het is er goed voor denk ik Denk ik ook! Ik zie alleen niet waarom je voor een PHEV moet gaan als de simpele benenwagen ook werkt? 1 Quote
Challazer 4.457 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 36 minuten geleden, Polygoon zei: Voor de mensen met fysieke beperkingen snap ik het ook nog. Maar voor een gewoon gezonde mens op een SPORTfiets, nee ik zie het niet. Mijn vader is gewoon gezond, maar no way dat hij nog met een gewone MTB zou gaan doen wat hij met zijn elektrisch exemplaar doet. 1 Quote
Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Op 27/8/2024 om 13:05, Polygoon zei: Gelukkig had je door dat het een grap was. Ik snap, met de beste wil van de wereld, die race "e-bikes" niet. Dat je een elektrische fiets kiest voor je woon-werk e.d. om te vermijden dat je zweet e.d. meer kan ik inkomen. Maar een fiets die je koopt om te sporten, daar dan een motortje opzetten (tenzij je fysiek niet kan fietsen). Zijn de Addict RC 20 en die e-bike 20 dezelfde fiets maar met/zonder motor? 1. Raar toch dat je dat niet snapt, want de voordelen zijn heel breed. Ik heb een behoorlijke conditie (die ooit wel beter geweest is, net zoals ik ooit wel jonger ben geweest), om maar te zeggen ik kan een uurtje gaan fietsen van A naar A (dus niet alleen wind mee) aan makkelijk +30km/u en toch heb ik 2 non e bikes en 4 e bikes. Ik rijd meer met mijn e race fiets dan de gewone. Ik kan met een groep mee gaan fietsen van gasten van 30 super goed getraind en volgen. Ik kan met mijn 85kg en weinig kms een klimgeit van 65kg die super getraind is volgen. Dat is gewoon zeer aangenaam voor bedien. Ik rijd me niet dood en werk aan mijn conditie en tegelijk moet de groep niet op me wachten of uitsluiten. Bovendien zou ik me te dikwijls volledig choco moeten rijden (wat mijn conditie niet ten goede komt) maar kan ik bij zo een stevig tempo makkelijk in zone 2 of 3 trainen (het is niet dat mijn hartslag constant 115 is). Voor iemand met mijn leeftijd, conditie en zeer variërende rijdersgroepen (ik moet niet op zoek naar mensen die "ongeveer" dezelfde conditie hebbben). Is dit ideaal. Bovendien rijd ik de helft van mijn ritten in Nederland, dat is gemiddeld met 4 bft, het is zalig om tegenwind toch nog altijd een goed tempo te kunnen rijden en de hartslag onder controle te houden. Ik zou anders in dat weertype snel de moed verliezen. Ik zie enorm veel voordelen en rijd dan ook veel meer met de light e bike dan de non e bike. De grootste rem zou je eigen "fierheid" zijn, maar daar heb ik lak aan. Het feit dat ik daar meer mee rijd als nogal ervaren (veel)fietser is organisch gegroeid geen bewuste of geplande keuze. Ik grijp er vanzelf meer naar, moet me soms al eens verplichten om een gewone te pakken of om nog even te tonen dat ik nog wel wat kan stampen 2. Nee het zijn niet "dezelfde" fietsen met een motortje op gemonteerd. Zo simpel is performance fietsen maken niet echt 8 Quote
Logic 538 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 (aangepast) 2 uren geleden, PJH zei: Ik zou wel graag een elektrische fiets hebben. Ik zou denk ik veel vaker gaan fietsen omdat ik dat eigenlijk wel leuk kan vinden + de madam vraagt dat regelmatig om eens te gaan fietsen. Helaas is mijn linkerknie redelijk pijnlijk de laatste jaren en is dat niet beter aan het worden, dus dan kan een E-bike wel helpen als het langdurig tegenwind of bergop is. en een deftig zadel, want mijnen aap slaapt na 10min ofzo. Mega irritant Excuses voor mijn unsolicited advice. Kniepijn is gemakkelijk te overkomen, als je geen specifieke aandoening aan de knie hebt. Google naar spierversterkende oefeningen voor de knie, dan kom je waarschijnlijk op één of andere Pilates video uit, doe dat dagelijks voor 3 weken en ik ben er zeker van dat de problemen al opgelost gaan zijn. Sowieso kunnen knieproblemen hardnekkig zijn als dat ook aan de positie op de fiets ligt, probeer uzelf wat hoger te zetten (te hoog zitten kan uiteindelijk ook weer problemen geven, maar meestal zit je als beginnende fietser te laag). D'er zijn veel soorten zadels, moet je zelf wat uitzoeken, geen enkele gaat zadelproblemen voor 100% vermijden. Hoe meer gewicht op dat zadel rust, hoe lastiger het is. Vandaar, hoe agressiever je positie op de fiets des te meer gewicht verdeel je tussen handen/armen/voeten/achterwerk, dan wanneer je gewoon rechtop op uw zadel ploft. En hoe harder je trapt, hoe lichter je feitelijk op het zadel zit. Dusja, wonderen moet je niet verwachten, ik denk dat je met een e-bike en een wat ontspannen houding misschien zelfs meer last gaat hebben van zadelpijn dan ik op mijn koersfiets. Van tijd en stond, elke 10 minuten eens op de pedalen staan, gaat dat probleem oplossen. Als wieler massochist zijnde heb ik weinig medeleven, gewoon trainen nondedju! 28 augustus 2024 aangepast door Logic 2 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 3 uren geleden, Jokke_vlo zei: 1. Raar toch dat je dat niet snapt, want de voordelen zijn heel breed. Ik heb een behoorlijke conditie (die ooit wel beter geweest is, net zoals ik ooit wel jonger ben geweest), om maar te zeggen ik kan een uurtje gaan fietsen van A naar A (dus niet alleen wind mee) aan makkelijk +30km/u en toch heb ik 2 non e bikes en 4 e bikes. Ik rijd meer met mijn e race fiets dan de gewone. Ik kan met een groep mee gaan fietsen van gasten van 30 super goed getraind en volgen. Ik kan met mijn 85kg en weinig kms een klimgeit van 65kg die super getraind is volgen. Dat is gewoon zeer aangenaam voor bedien. Ik rijd me niet dood en werk aan mijn conditie en tegelijk moet de groep niet op me wachten of uitsluiten. Bovendien zou ik me te dikwijls volledig choco moeten rijden (wat mijn conditie niet ten goede komt) maar kan ik bij zo een stevig tempo makkelijk in zone 2 of 3 trainen (het is niet dat mijn hartslag constant 115 is). Voor iemand met mijn leeftijd, conditie en zeer variërende rijdersgroepen (ik moet niet op zoek naar mensen die "ongeveer" dezelfde conditie hebbben). Is dit ideaal. Bovendien rijd ik de helft van mijn ritten in Nederland, dat is gemiddeld met 4 bft, het is zalig om tegenwind toch nog altijd een goed tempo te kunnen rijden en de hartslag onder controle te houden. Ik zou anders in dat weertype snel de moed verliezen. Ik zie enorm veel voordelen en rijd dan ook veel meer met de light e bike dan de non e bike. De grootste rem zou je eigen "fierheid" zijn, maar daar heb ik lak aan. Het feit dat ik daar meer mee rijd als nogal ervaren (veel)fietser is organisch gegroeid geen bewuste of geplande keuze. Ik grijp er vanzelf meer naar, moet me soms al eens verplichten om een gewone te pakken of om nog even te tonen dat ik nog wel wat kan stampen 2. Nee het zijn niet "dezelfde" fietsen met een motortje op gemonteerd. Zo simpel is performance fietsen maken niet echt Ik denk dat wij fietsen anders ervaren. Je voorbeeld uit NL zou me bv. niks boeien, das leuk voor de Strava statistieken dat je tegenwind ook nog hoog tempo kon rijden. Als ik op HR tegenwind train, schakel ik gewoon een vitessje lager. Het argument van de groepsritten kan ik nog snappen, ik rij zelf alleen solo maar kan er in komen. Heeft imho niets met fierheid te maken, in tegendeel zelfs. Ik zet mijn fierheid gerust aan de kant om een bergje wat trager, of tegenwind wat trager te rijden. En mijn conditie is een PAK slechter als de jouwe (maar daar wordt aan gewerkt, toch al 11kg kwijt sinds februari), ik reed dit jaar ook "maar" 2000km dat zal ook wel wat minder zijn dan veel coureurs hier. Voor je laatste punt: Ik snap dat het niet gewoon motortje opplakken is, uiteraard. Maar ik vergelijk een Addict RC 20 met een Addict e-bike 20 (wegens zelfde prijs en zelfde modelgetal) maar eigenlijk hebben die niets met elkaar van doen? Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 57 minutes ago, Polygoon said: Heeft imho niets met fierheid te maken, in tegendeel zelfs. Ik zet mijn fierheid gerust aan de kant om een bergje wat trager, of tegenwind wat trager te rijden. Met alle respect (dus nu mag ik zeggen wat ik wil ... ), maar jij hebt nog geen deftige berg gedaan met je fiets. Waar jij woont is dat makkelijk spreken. Kom eens bij mij in de streek fietsen. Ik kan me gerust voorstellen dat je als beginner de moed verliest, of als onregelmatig rijder. En dat gaat niet over "rijd wat trager naar boven". Je hebt geen MTB gearing op je koersfiets he. Je gaat op een gegeven moment toch moeten stoempen, rechtstaand, wat gigantisch vermoeiend is als je het niet gewoon bent. 1 Quote
toere 16.927 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 6 uren geleden, PJH zei: Ik zou wel graag een elektrische fiets hebben. Ik zou denk ik veel vaker gaan fietsen omdat ik dat eigenlijk wel leuk kan vinden + de madam vraagt dat regelmatig om eens te gaan fietsen. Helaas is mijn linkerknie redelijk pijnlijk de laatste jaren en is dat niet beter aan het worden, dus dan kan een E-bike wel helpen als het langdurig tegenwind of bergop is. en een deftig zadel, want mijnen aap slaapt na 10min ofzo. Mega irritant Heb onder lichte dwang van mijn madam vorig jaar ook een electrische fiets gekocht + trekhaak en fietsdrager voor op de Cabrio want ze zag ons al elke zondag bij mooi weer naar Cadzand rijden met de auto en de fietsen mee achter op de trekhaak want datzou echt leuk zijn. Heb toegegeven omdat ik ook wel dacht van dat leuk te vinden en mijn knieen zouden er ook deugd van hebben. Paar weken geleden eens gecheckt en er staan al 400km op de teller na 14 maand 1 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 6 hours ago, PJH said: Het doet er effectief geen goed aan. Als ik een hele dag met de auto gereden heb is die knie echt stijver dan de andere, omdat die heel de dag in dezelfde positie gezeten heeft. Soms begint die ook spontaan pijn te doen. Dan beweeg ik die een paar keer en is het terug beter. Vroeger met mijn manuele bak was die 100'en keren in beweging per dag Net daarom ook dat ik meer zou willen fietsen, het is er goed voor denk ik Als het "algemene kniepijn" is valt dat onder dezelfde categorie als al die mensen die klagen van "rugpijn". Het hele gestel rond de knie (of de rug) is gewoon veel te zwak. Ben er zeker van dat je na een paar maand krachttraining een pak minder last gaat hebben. Wel met beleid en veel marge beginnen (dus niet de eerste week proberen uitvlooien wat je 1 rep max squat is ) en zeer langzaam opbouwen. Het typische verhaal is dan "dat doet pijn" en dan wordt het nog minder belast, en je krijgt een vicieuze cirkel. Je hoeft heus geen 2 jaar 3 keer per week te trainen om daar de vruchten van te plukken. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 3 hours ago, Logic said: hoe agressiever je positie op de fiets des te meer gewicht verdeel je tussen handen/armen/voeten/achterwerk, dan wanneer je gewoon rechtop op uw zadel ploft. Uw zitbotten kantelen ook. Als je te recht zit zit je veel meer op de punten van die botten. Quote
Jokke_vlo 16.909 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 1 uur geleden, Polygoon zei: Ik denk dat wij fietsen anders ervaren. Je voorbeeld uit NL zou me bv. niks boeien, das leuk voor de Strava statistieken dat je tegenwind ook nog hoog tempo kon rijden. Als ik op HR tegenwind train, schakel ik gewoon een vitessje lager. Het argument van de groepsritten kan ik nog snappen, ik rij zelf alleen solo maar kan er in komen. Heeft imho niets met fierheid te maken, in tegendeel zelfs. Ik zet mijn fierheid gerust aan de kant om een bergje wat trager, of tegenwind wat trager te rijden. En mijn conditie is een PAK slechter als de jouwe (maar daar wordt aan gewerkt, toch al 11kg kwijt sinds februari), ik reed dit jaar ook "maar" 2000km dat zal ook wel wat minder zijn dan veel coureurs Ik heb natuurlijk absoluut geen ervaring en lul maar wat. Excuses. 3 Quote
GTX 4.954 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Ik ken enkele oudere mensen die altijd met een koersfiets langere tochten deden maar nu wordt dat wat moeilijker. Die rijden nu met een e-racefiets en kunnen nog altijd hun tochten doen zoals voorheen. Voor hun maakt een gemiddelde niet uit of een tijd op een segment, die willen gewoon nog naar de muur van Geraardsbergen kunnen rijden zoals in hun jonge jaren. Zonder ondersteuning kunnen ze hier in de buurt (Hamme/Dendermonde) wat rond bollen, elke keer hetzelfde. Fietsen is meer dan presteren, het is ook gewoon beleven en genieten. Hoe je dat doet, volledig eigen kracht of elektrisch, who cares 2 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 3 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Ik heb natuurlijk absoluut geen ervaring en lul maar wat. Excuses. Ik probeer, opnieuw, een open gesprek te voeren om mijn standpunten uit te leggen waarom IK het nut van zo'n e-koersfiets niet zie. Ik geef zelfs aan met welke argumenten ik geen ervaring heb, zoals de groepsritten.. Geen idee waar je dat ineens van haalt want dat insinueer ik nergens maar als dat de manier is, hoeft de discussie niet verder te gaan. 2 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 22 minutes ago, GTX said: Ik ken enkele oudere mensen die altijd met een koersfiets langere tochten deden maar nu wordt dat wat moeilijker. Die rijden nu met een e-racefiets en kunnen nog altijd hun tochten doen zoals voorheen. Voor hun maakt een gemiddelde niet uit of een tijd op een segment, die willen gewoon nog naar de muur van Geraardsbergen kunnen rijden zoals in hun jonge jaren. Zonder ondersteuning kunnen ze hier in de buurt (Hamme/Dendermonde) wat rond bollen, elke keer hetzelfde. Fietsen is meer dan presteren, het is ook gewoon beleven en genieten. Hoe je dat doet, volledig eigen kracht of elektrisch, who cares Ja voila, rijd daar nekeer naar boven @Polygoon, de Muur van Geraardsbergen. Maar dan wel de juiste route he, beginnen aan het water, en de "opwarming" over asfalt ook meepakken. We zullen zien wat dat geeft "aan je eigen tempo" het laatste stuk kasseien voor je naar links draait richting het café aan de kapel. Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 59 minuten geleden, ir_fuel zei: Ja voila, rijd daar nekeer naar boven @Polygoon, de Muur van Geraardsbergen. Maar dan wel de juiste route he, beginnen aan het water, en de "opwarming" over asfalt ook meepakken. We zullen zien wat dat geeft "aan je eigen tempo" het laatste stuk kasseien voor je naar links draait richting het café aan de kapel. Duimen dat je kleinste versnelling klein genoeg is. Of afstappen. Of vallen, zo deed ik het de eerste keer 2 Quote
glennvc 185 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 9 uren geleden, Polygoon zei: Ik probeer, opnieuw, een open gesprek te voeren om mijn standpunten uit te leggen waarom IK het nut van zo'n e-koersfiets niet zie. Ik geef zelfs aan met welke argumenten ik geen ervaring heb, zoals de groepsritten.. Geen idee waar je dat ineens van haalt want dat insinueer ik nergens maar als dat de manier is, hoeft de discussie niet verder te gaan. Ikzelf heb fietsen om te sporten met ondersteuning ook nooit gesnapt. Helling te steil? Dan neem ik een andere helling. Groep te snel? Dan laat ik ze gaan. Maar dat is bekeken door mijn ogen. Ik zit op de fiets om kcal te verbranden en wat conditie te onderhouden. Niet voor mijn plezier. Er zijn mensen die dat effectief leuk vinden. "Ik heb de Mont Ventoux gedaan met ondersteuning" zou voor mezelf betekenen dat ik hem even goed niet had kunnen doen. Om van A naar B te rijden ben ik helemaal mee. Anders sta ik nat in het zweet bij de eerste degelijke helling. En als het geen wind op is, kan je rustig 30 rijden ipv in slaap te vallen aan 25. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.