Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

 

38 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Weer lekker naar het werk aan het fietsen. Net voor verlof platte tuub achteraan. 150 Euro voor buitenband en binnenband.

Gisteren bij het naar huis rijden plots een goeie zwieper achteraan en ik wist hoe laat het was. Nu wel onmiddellijk gestopt. Band liep dus weer leeg achteraan. Terug een nagel...

Ik stond in Dilbeek, dus te voet naar huis was geen optie.

Even nagedacht om terug VAB te bellen, maar dan stond ik er nu nog. Mijn madam is me dan maar komen ophalen.

Efkes geen zin meer nu, moet ik zeggen. Ook al hoort het erbij zeker.

De merde bij zo'n speedpedelec is dat je dat wiel er niet zomaar kan uithalen en daar met een setje lepels je binnenband vervangt. Nu ga ik wel de buitenband niet opnieuw vervangen. 

Kan je die niet tubeless maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt van die binnenbanden die niet volledig "rond" zijn, zodat je het wiel er niet moet uithalen. Zelf nog nooit geplaatst.

150 is wel stevig gerekend vind ik. 

Het zelf wissel van banden is in het begin wat zoekwerk maar na een tijdje gaat zoiets best vlot 🙂

 

IMG_20231012_122549.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je daar nu nog staan? Die gasten van de VAB weten toch wel op korte termijn je te helpen?

Zetten ze je thuis af met je fiets of verhelpen ze je ter plekke?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Stancke zei:

Waarom zou je daar nu nog staan? Die gasten van de VAB weten toch wel op korte termijn je te helpen?

Zetten ze je thuis af met je fiets of verhelpen ze je ter plekke?

Vorige keer 2 uur mogen wachten. Toen hebben ze mij van Brussel naar huis gebracht.

Toffe peten eh, maar ik zie echt tegenop tegen zo'n wachttijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, GTX zei:

Je hebt van die binnenbanden die niet volledig "rond" zijn, zodat je het wiel er niet moet uithalen. Zelf nog nooit geplaatst.

150 is wel stevig gerekend vind ik. 

Het zelf wissel van banden is in het begin wat zoekwerk maar na een tijdje gaat zoiets best vlot 🙂

 

IMG_20231012_122549.jpg

gebruik ik ook voor mijn vrouw haar e-bike. handig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, GTX zei:

Je hebt van die binnenbanden die niet volledig "rond" zijn, zodat je het wiel er niet moet uithalen. Zelf nog nooit geplaatst.

150 is wel stevig gerekend vind ik. 

Het zelf wissel van banden is in het begin wat zoekwerk maar na een tijdje gaat zoiets best vlot 🙂

 

IMG_20231012_122549.jpg

Een saucisse-binnenband, gelijk mijn fietsenmaker zegt

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Het probleem is hier wel dat we met een speed pedelec zitten, waar dan weer andere normen voor gelden. Ik vermoed ook qua binnenbanden?

Voor buitenbanden zijn er andere normen maar voor binnenbanden niet voor zover ik weet. Ik dacht zelfs dat er in België itt Duitsland geen vereisten zijn voor buitenbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België daarentegen is de wetgeving beperkt tot "wit/geel vooraan", "rood achteraan" en ze mogen niet verblinden.

"Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood." (bron)

Dat vette stuk wordt wel eens vergeten, heb ik gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ST3 staat al 2 weken binnen bij Raida nadat de ondersteuning en verlichting weg viel tussen 2 ritten. 
Stapsgewijs worden er onderdelen vervangen om het falend onderdeel te vinden maar ziet er meer en meer naar uit dat het de controller wordt. 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie had het hier overlaatst over regeneratie in een ebike?

Hier heb je eentje:

image.png

 

De motor, accu en bediening zijn volledig ondergebracht in de naaf van het achterwiel. Opladen gebeurt via een verborgen connector in de as. In overeenstemming met de wettelijke voorschriften heeft de aandrijving een maximaal vermogen van 250 watt, tot een snelheid van 25 km/u. Met de Zehus app kun je alle parameters van de aandrijving comfortabel bedienen.

Backspin
Het kenmerk van deze fiets is de backspin. Als je drie keer achteruit trapt, activeer je de oplaadmodus van de aandrijving, waardoor je de accu tijdens het rijden kunt opladen. Je kunt bijvoorbeeld bergop genieten van de trapondersteuning, en de accu opladen terwijl je bergafwaarts rolt. Met behulp van de app kun je ook een slimme recuperatiemodus instellen, die de accu altijd vanaf een bepaalde helling oplaadt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Misschien hier verder borduren...

Lang verhaal kort: fiets van mijn vrouw 1 keer (!!) in station van Brugge gezet, 4u later komt ze terug en is haar voorwiel gestolen... Uit burgerplicht aangifte gedaan bij de politie.

Fiets is verzekerd via DVV maar wat blijkt, een voorwiel is niet gedekt door de verzekering... Valt in dezelfde categorie als een batterij, die ook nooit wordt gedekt.
Vond ikzelf wat frappant maar goed, niets aan te doen. Ondertussen al de polis bij Vivium bekeken en ook daar valt een voorwiel niet onder verzekering. Absurd eigenlijk...

Daar sta je dan 🙃

6fac05e6-f441-4443-bdb4-620783906a7e.thumb.jpg.85bf193458b06fb42434c0e57767af8d.jpg

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorwiel en batterij niet verzekerd... wat is me dat voor een polis.

Verzekeringen zijn toch echt vaak pure oplichterij hé? 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, bud wijzer zei:

Voorwiel en batterij niet verzekerd... wat is me dat voor een polis.

Verzekeringen zijn toch echt vaak pure oplichterij hé? 😄

Is volgens mij bij iedere polis voor een fiets dat wielen uitgesloten zijn...

DVV

image.png.3e058e9a6fdb17d4da6f9f89e76ee643.png

 

VIVIUM

image.png.966a834f68d74e0f3d0965b4354057bf.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een verzekering bij Baloise, daar lijken de wielen toch geen probleem te zijn.

Quote

Schade aan of diefstal van de batterij van het verzekerde voertuig

Hebt u enkel schade aan de batterij van het verzekerde voertuig of werd enkel de batterij van het verzekerde voertuig gestolen? Dan betalen wij niet.

 

Quote

Schade aan het toebehoren of diefstal van het toebehoren

Hebt u enkel schade aan uw toebehoren of werd enkel uw toebehoren gestolen? Dan betalen wij niet.

 

Quote

Toebehoren

Alles wat op of aan uw fiets of voortbewegingstoestel is vastgemaakt en uw eigendom is. Denk bijvoorbeeld aan uw bagagetassen, uw fietskar, uw fietskinderstoeltje, uw fiets-gps, uw fietscomputer. Ook uw fietshelm en die van uw passagier beschouwen wij als een toebehoren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid