Ga naar inhoud

Volkswagen ID.4


Audi S8

Aanbevolen berichten

24 minuten geleden, tuscani zei:

hoeveel was dat dan maar met de huidige? Want 170kW nog steeds niet wow.

125KW op de huidige.

170KW zou ik al een felle verbetering vinden.

 

Om eerlijk te zijn, heb ik me daar niet voldoende in verdiept, toen ik hem bestelde. Er waren sowieso niet zoveel opties. Een Y bv, was een no go voor de fleetmanager, en de C40 bv, was toen ook niet interessant qua range en laadcapaciteit. Ik bestelde hem toen ook zo vroeg omdat ik nog rekende op meer dan een jaar levertijd. Dat was dus ook niet nodig geweest. Ik kon eigenlijk toen enkel kiezen tussen de ID4 en de Enyaq, waarbij ik gekozen heb voor de ID4 omdat ik hem beter kon uitrusten.

Ondertussen is men al wat coulanter geworden naar merken en budgetten toe.

Moest ik vandaag bestellen, zou ik zeker wél voor de Y of de C40 gaan, alleen al maar om de laadsnelheid.

aangepast door bud wijzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons worden er bijna uitsluitend ID5 besteld heb ik de indruk, tot eind september 7k€ korting blijkbaar. Zo valt een Pro Performance Premium binnen budget momenteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, bud wijzer zei:

125KW op de huidige.

170KW zou ik al een felle verbetering vinden.

 

Om eerlijk te zijn, heb ik me daar niet voldoende in verdiept, toen ik hem bestelde. Er waren sowieso niet zoveel opties. Een Y bv, was een no go voor de fleetmanager, en de C40 bv, was toen ook niet interessant qua range en laadcapaciteit. Ik bestelde hem toen ook zo vroeg omdat ik nog rekende op meer dan een jaar levertijd. Dat was dus ook niet nodig geweest. Ik kon eigenlijk toen enkel kiezen tussen de ID4 en de Enyaq, waarbij ik gekozen heb voor de ID4 omdat ik hem beter kon uitrusten.

Ondertussen is men al wat coulanter geworden naar merken en budgetten toe.

Moest ik vandaag bestellen, zou ik zeker wél voor de Y of de C40 gaan, alleen al maar om de laadsnelheid.

Denk niet dat ik de praktijk al 120kw of meer moeten laden heb aan een snellader. Batterij was niet helemaal leeg natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Speedhunter zei:

Denk niet dat ik de praktijk al 120kw of meer moeten laden heb aan een snellader. Batterij was niet helemaal leeg natuurlijk. 

Dat heeft niets te maken met de % van de batterij. (allez een beetje wel als ze bijna vol is natuurlijk) Je hebt sowieso toch al met 20% of 40% gaan snelladen? (anders zou het maar zot zijn om met meer % nog in de batterij te gaan snelladen).

die 120 slaat dus niet op de grootte van de batterij, maar op de snelheid van laden.

 

hier zie je bv de snelheid van het laden. Hij was nog aan het klimmen, maar die snelheid blijft nooit constant.  (194kW)

20230829_212417.thumb.jpg.a900968c0041c5128fe74ec69d8eec62.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, bud wijzer zei:

125KW op de huidige.

170KW zou ik al een felle verbetering vinden.

 

Om eerlijk te zijn, heb ik me daar niet voldoende in verdiept, toen ik hem bestelde. Er waren sowieso niet zoveel opties. Een Y bv, was een no go voor de fleetmanager, en de C40 bv, was toen ook niet interessant qua range en laadcapaciteit. Ik bestelde hem toen ook zo vroeg omdat ik nog rekende op meer dan een jaar levertijd. Dat was dus ook niet nodig geweest. Ik kon eigenlijk toen enkel kiezen tussen de ID4 en de Enyaq, waarbij ik gekozen heb voor de ID4 omdat ik hem beter kon uitrusten.

Ondertussen is men al wat coulanter geworden naar merken en budgetten toe.

Moest ik vandaag bestellen, zou ik zeker wél voor de Y of de C40 gaan, alleen al maar om de laadsnelheid.

Heb je dan al een warmtepomp steken? Want dat maakt ook nog een verschil in laadsnelheid. (batterij voorverwarmen bij het snelladen.) Iets wat vroeger optioneel was, toen ik ging kijken voor een offerte. en nu volgens mij ook standaard is? (toch bij de id.bus na zijn update)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

hoeveel was dat dan maar met de huidige? Want 170kW nog steeds niet wow.

Ja en nee. Staar je niet blind op enkel laadsnelheid.

Als ik een wagen met een verbruik van 15kWh/100km kan laden aan 170kW, ben ik nog altijd sneller range aan het binnentrekken dan eentje die 25kWh verbruikt en 200kW kan laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Tommie zei:

Ja en nee. Staar je niet blind op enkel laadsnelheid.

Als ik een wagen met een verbruik van 15kWh/100km kan laden aan 170kW, ben ik nog altijd sneller range aan het binnentrekken dan eentje die 25kWh verbruikt en 200kW kan laden.

25kWh is een q8 etron.  :D

ik denk dat de Enyaq, id.4 en Y ongeveer hetzelfde verbruik hebben. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Super95 zei:

Waarom?

Je lease loopt waarschijnlijk 4 jaar.
Op 4 jaar tijd kan er veel gebeuren: je verandert van job, je verhuist, ...

Dat betekent dat je niet alleen het resterende bedrag van je laadpaal moet betalen (of de kosten voor je WG dat ze je laadpaal terug gaan demonteren) maar op je nieuwe job/auto/huis, opnieuw een laadpaal moet kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

Heb je dan al een warmtepomp steken? Want dat maakt ook nog een verschil in laadsnelheid. (batterij voorverwarmen bij het snelladen.) Iets wat vroeger optioneel was, toen ik ging kijken voor een offerte. en nu volgens mij ook standaard is? (toch bij de id.bus na zijn update)

Ja ik heb een warmtepomp maar die helpt ook niet echt veel qua laadsnelheid. 

Is bij mijn weten nog steeds een optie trouwens.

aangepast door bud wijzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Polygoon zei:

Je lease loopt waarschijnlijk 4 jaar.
Op 4 jaar tijd kan er veel gebeuren: je verandert van job, je verhuist, ...

Dat betekent dat je niet alleen het resterende bedrag van je laadpaal moet betalen (of de kosten voor je WG dat ze je laadpaal terug gaan demonteren) maar op je nieuwe job/auto/huis, opnieuw een laadpaal moet kopen.

Maar dat is zowiezo nog een serieus werkpunt voor werkgevers heb ik t idee.
Die hebben nog nooit van OCPP gehoord.

Ik heb al wat mensen gehoord die zeggen, t is de plaa van de werkgever of anders geen vergoeding voor de laadsessies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, tuscani zei:

25kWh is een q8 etron.  :D

ik denk dat de Enyaq, id.4 en Y ongeveer hetzelfde verbruik hebben. 

Ik beweer ook niet dat ze een verschillend verbruik hebben, ik geef enkel maar mee dat laadsnelheid positief of negatief beoordelen relatief tot 't verbruik moet bekeken worden.

Iemand met een bv. idd een Q8 e-tron moet niet lachen met de laadsnelheid van bv. een 208e. Je kan ze niet vergelijken, want de ene verbruikt het dubbel van de andere. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Joske zei:

Maar dat is zowiezo nog een serieus werkpunt voor werkgevers heb ik t idee.
Die hebben nog nooit van OCPP gehoord.

Ik heb al wat mensen gehoord die zeggen, t is de plaa van de werkgever of anders geen vergoeding voor de laadsessies.

Je kan toch ook gewoon je laadpaal vrij zetten voor je laadpas van het werk?
Of een onkostennota maken op het einde van de maand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Tommie zei:

Ik beweer ook niet dat ze een verschillend verbruik hebben, ik geef enkel maar mee dat laadsnelheid positief of negatief beoordelen relatief tot 't verbruik moet bekeken worden.

Iemand met een bv. idd een Q8 e-tron moet niet lachen met de laadsnelheid van bv. een 208e. Je kan ze niet vergelijken, want de ene verbruikt het dubbel van de andere. 

Volledig mee eens, maar als je dezelfde batterij/verbruik configuratie hebt, en die vroeger 125kw laadde, en nu 170kw, dan doe je een serieuze tijdswinst natuurlijk.

Ik heb de vraag al eens gesteld hier, geloof ik, maar waarom moet dat snelladen zoveel duurder zijn op een auto eigenlijk? 

Tesla bewijst toch dat dat standaard gewoon kan?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, bud wijzer zei:

 

Ik heb de vraag al eens gesteld hier, geloof ik, maar waarom moet dat snelladen zoveel duurder zijn op een auto eigenlijk? 

 

Bedoel je hiermee de kost die ze aanrekenen bij DC laden ipv AC laden?

De elektriciteitskost is identiek, de investering van de infrastructuur is echter x40. En die kost moet terugverdiend worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Tommie zei:

Bedoel je hiermee de kost die ze aanrekenen bij DC laden ipv AC laden?

De elektriciteitskost is identiek, de investering van de infrastructuur is echter x40. En die kost moet terugverdiend worden.

Nee, ik bedoel gewoon de poort aan de auto zelf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/9/2023 om 16:54, Ugeken zei:

Ja, geen probleem maar dan wil ik liefst in mijn eigen garage kunnen laden ipv elke dag in de buurt aan een paal te hangen. Ofwel onder de middag ergens te velde een laadmomentje inplannen. 

De residentie waarin mijn garagebox zit moet nog starten met de laadpaal-studie en staat dus nog niks toe 🤦‍♂️. Dat wordt dus straatladen…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tommie zei:

Dan ben ik niet mee? Een DC-poort zit op elke EV he.

Ik denk dat hij bedoelt dat er bij bepaalde wagens, onder optie, een mogelijkheid is om de bestaande DC capaciteit te upgraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Ugeken zei:

De residentie waarin mijn garagebox zit moet nog starten met de laadpaal-studie en staat dus nog niks toe 🤦‍♂️. Dat wordt dus straatladen…

Er staan toch zoveel spullen in die box dat er amper een auto binnen kan 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik denk dat hij bedoelt dat er bij bepaalde wagens, onder optie, een mogelijkheid is om de bestaande DC capaciteit te upgraden.

Ah? Dat is me niet gekend. Enkel AC upgrade bieden we aan.

De omvormer is alvast de grote kost. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Tommie zei:

Dan ben ik niet mee? Een DC-poort zit op elke EV he.

Ik doe nog 1 poging.

Een ID4 GTX kan vandaag aan 170kw laden, maar een ID4 pro of pro performance maar aan 125KW

Wat maakt precies dat de ene zoveel sneller kan laden dan de andere?

Is dit technisch een zeer groot verschil, of is het gewoon marketing wat hier speelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid