Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
3 minutes ago, gTa said:

Maar wel ook onversaagde batteraars, zo lijkt het toch. Niet bang van stevig elkaars koetswerk te masseren. Wat het natuurlijk superleuk maakt om naar te kijken.

t Zijn dan ook sprints he. Elke meter telt.

Geplaatst:
2 minutes ago, Lotuzzz said:

Mis ik soms wel bij de openwielklasses. Als je dan dit of de V8 Supercars ziet :lolz:

V8 Supercars :inlove: 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

DTM vroeger was ook zo. Die koetswerken konden tegen een stoot, dat waren stalen caisses met gewone plastic bumpers. Die laatste reden ze er van tijd tot tijd wel eens af (wapper-wapper) maar voor de rest bleek zo'n spel goed bestand tegen het betere tik- en leunwerk. Die Supercups blijken daar toch ook nog iets beter tegen te kunnen dan b.v. de huidige DTM-auto's.

Veel te veel raceklasses nu hebben auto's met ingewikkelde aero en/of super-tere body's uit exotische materialen die bij de minste beroering aan flarden gaan. Over and out. En open wheelers gaan vliegen, yep.

Geplaatst:
2 minuten geleden zei ir_fuel:

V8 Supercars :inlove: 

Ik moet dat écht eens beginnen bekijken. :oops: Nog niet toe gekomen, en zo midden in een seizoen inpikken....

Goeie torrents te vinden op RFM?

Geplaatst:
5 minuten geleden zei ir_fuel:

t Zijn dan ook sprints he. Elke meter telt.

Ah ja, juste. Zal er wel mee te maken hebben. Doorgaans zie je de GT's in WEC (toch iet of wat vergelijkbaar, alhoewel die ook eigenlijk een 'silhouette'-koetswerk hebben terwijl de Porsches in de Supercup nog verbrede GT3's zijn, correct?) zeker bij de echt lange endurance races niet zo bruut te werk gaan, nope.

Geplaatst:
1 minuut geleden zei gTa:

DTM vroeger was ook zo. Die koetswerken konden tegen een stoot, dat waren stalen caisses met gewone plastic bumpers. Die laatste reden ze er van tijd tot tijd wel eens af (wapper-wapper) maar voor de rest bleek zo'n spel goed bestand tegen het betere tik- en leunwerk. Die Supercups blijken daar toch ook nog iets beter tegen te kunnen dan b.v. de huidige DTM-auto's.

Veel te veel raceklasses nu hebben auto's met ingewikkelde aero en/of super-tere body's uit exotische materialen die bij de minste beroering aan flarden gaan. Over and out. En open wheelers gaan vliegen, yep.

Huidige DTM zijn formulewagens met koetswerk, meh.

Geplaatst:
Just now, gTa said:

Ik moet dat écht eens beginnen bekijken. :oops: Nog niet toe gekomen, en zo midden in een seizoen inpikken....

Ge kunt perfect inpikken midden in seizoen. Ten andere de "sprint cup" is bijna ten einde, en nu tot einde van het jaar is het de endurance cup (met o.a. Bathurst).

Just now, gTa said:

Goeie torrents te vinden op RFM?

Ik vermoed van wel, maar ik betaal om dat te kunnen volgen op hun eigen website.

Het zalige is ook de mix van allerhande race formats. Het is niet zoals bij F1 altijd hetzelfde.

Geplaatst:
7 minuten geleden zei Lotuzzz:

Huidige DTM zijn formulewagens met koetswerk, meh.

Ik schrok toch wel even toen ik op LM24 in de pits zag dat die Aston Martin eigenlijk ook quasi volledig "bijna onherkenbare tub + rollcage + soort van silhouette bodyclams" is, veel meer dan een street V8 Vantage die dan naar race spec wordt omgebouwd.

Geplaatst:
1 minute ago, gTa said:

Ah ja, juste. Zal er wel mee te maken hebben. Doorgaans zie je de GT's in WEC (toch iet of wat vergelijkbaar, alhoewel die ook eigenlijk een 'silhouette'-koetswerk hebben terwijl de Porsches in de Supercup nog verbrede GT3's zijn, correct?) zeker bij de echt lange endurance races niet zo bruut te werk gaan, nope.

Klopt totaal niet.

Een Silhouette is een buizenchassis met daarop wat bodywork geplakt om het op een of andere auto te laten lijken (zoals in de DTM, of zoals de M2 die meedeed in de 24h van Zolder, of de Marc Cars Ford Focus). Dat is totaal niet het geval. Dit zijn "echte" GT's, in beide gevallen.

Geplaatst:
3 minuten geleden zei ir_fuel:

Klopt totaal niet.

Een Silhouette is een buizenchassis met daarop wat bodywork geplakt om het op een of andere auto te laten lijken (zoals in de DTM, of zoals de M2 die meedeed in de 24h van Zolder, of de Marc Cars Ford Focus). Dat is totaal niet het geval. Dit zijn "echte" GT's, in beide gevallen.

Vandaar de aanhalingstekens. Zie m'n vorige post, over die Astons. Als 'k me goed herinner is het hele zichtbare front één "clam" die op een (modulair) front wordt gestoken, modulair in die zin dat ze ook snel/efficiënt delen van ophanging en motor e.d. kunnen afnemen in een pakket. Dat is totaal niet meer te vergelijken met een wegauto, toch? Daarmee staan die WEC GT's toch verder van hun seriebroertjes dan b.v. een GT3 Cup van een GT3 RS verwijderd is? Neem dus die clam weg vooraan en achteraan, en ook de deuren, en je zit met een auto die in niks nog op de wegvariant lijkt. Vandaar dus een soort van silhouette-ding. Dat het geen uniform buizenframe is waarop een merkgebonden body wordt gezet, weet ik ook wel.

Geplaatst:

Je zit nog altijd vast aan je straat-auto basis. Anders kan je niet meer spreken van een GT. Dat er een compleet andere ophanging onder zit lijkt me logisch, maar denk dat er toch wel beperkingen zijn in wat je kan doen aan het chassis tov het chassis van de straat auto. 

Denk niet dat je bv bij een Porsche de voor- en achterkant gewoon kan losvijzen van het centrale gedeelte bv. Dat is gewoon een "kas" die aan mekaar gelast is.

Geplaatst:

Wat het verschil in rijden betreft lijkt me dat logisch en niks met de fragiliteit van de auto's te maken te hebben. Je zal maar zo een lap geven tegen een concurrent en nog 21 uur moeten rijden met een wiel dat niet correct meer uitgelijnd is ... of zonder splitter.

Geplaatst:
4 minuten geleden zei ir_fuel:

Je zit nog altijd vast aan je straat-auto basis. Anders kan je niet meer spreken van een GT. Dat er een compleet andere ophanging onder zit lijkt me logisch, maar denk dat er toch wel beperkingen zijn in wat je kan doen aan het chassis tov het chassis van de straat auto. 

Denk niet dat je bv bij een Porsche de voor- en achterkant gewoon kan losvijzen van het centrale gedeelte bv. Dat is gewoon een "kas" die aan mekaar gelast is.

Yep. En bij de WEC GT's leek me dat anders? (kan me vergissen)  Heb er eigenlijk zelf foto's van (pitwalk Le Mans) maar vind ze niet meteen terug...

Geplaatst:
2 minuten geleden zei ir_fuel:

Wat het verschil in rijden betreft lijkt me dat logisch en niks met de fragiliteit van de auto's te maken te hebben. Je zal maar zo een lap geven tegen een concurrent en nog 21 uur moeten rijden met een wiel dat niet correct meer uitgelijnd is ... of zonder splitter.

Ja maar au fond is dat bij een sprint race toch ook? Je moet zo lang niet meer rijden maar je bent ook ofwel out ofwel gezegend met een kar die trager is dan voorheen en net omdat ze allemaal op elkaars lip rijden in een sprintrace ben je in no time veel plaatsen kwijt. Lijkt me niet dat dat eigenlijk bij sprintraces een zo veel betere strategie is? 

Geplaatst:
Just now, gTa said:

Ja maar au fond is dat bij een sprint race toch ook? Je moet zo lang niet meer rijden maar je bent ook ofwel out ofwel gezegend met een kar die trager is dan voorheen en net omdat ze allemaal op elkaars lip rijden in een sprintrace ben je in no time veel plaatsen kwijt. Lijkt me niet dat dat eigenlijk bij sprintraces een zo veel betere strategie is? 

Nee niet helemaal. In de laatste ronden kan je nog wel wat forceren, en eens je er voorbij bent moet de ander er ook terug langs geraken he. Gevolgen zoals hardere bandenslijtage spelen dan bv minder een rol. En je kan gerust iemand een paar rondjes blokken, maar geen 20 uur lang. Risico wordt veel meer beloond in een sprint race.

Idem met de rijlijnen. Curbs en van die "saucissen" op de baan, vlieg er maar over. Doet er niet toe. Doe je dat echter 10 uur lang kan het zijn dat je cardans de geest geven.

Geplaatst:

Hmm ja klinkt wel logisch. En de praktijk toont dat iig: die zijn behoorlijk ruw met hun materiaal, niet te vergelijken met endurance-piloten.

Zijn er endurance-toppers die ook in sprintraces bij de top zitten (of omgekeerd), of zijn dat twee dermate verschillende rijstijlen dat de meeste piloten eigenlijk meer van de één soort zijn en moeilijker de andere rijstijl kunnen adapteren?

Geplaatst:
7 minuten geleden zei gTa:

Yep. En bij de WEC GT's leek me dat anders? (kan me vergissen)  Heb er eigenlijk zelf foto's van (pitwalk Le Mans) maar vind ze niet meteen terug...

Zelfs bij die '17 RSR met middenmotor zie je nog duidelijk de 'kas' onderaan (middentunnel), dus niet volgens het tub principe hoor

2017 Porsche 911 RSR – mid-engined Le Mans racer revealed

Geplaatst:
4 uur geleden zei gTa:

Zijn er endurance-toppers die ook in sprintraces bij de top zitten (of omgekeerd), of zijn dat twee dermate verschillende rijstijlen dat de meeste piloten eigenlijk meer van de één soort zijn en moeilijker de andere rijstijl kunnen adapteren?

aangezien tegenwoordig endurance races haast 6- of 24-uren sprints zijn, zoeken top-endurance teams vooral naar (constant) snelle piloten. porsche had precies geen probleem om lieb en dumas te droppen voor 2017 (toch wereldkampioenen in 2016).

lotterer rijdt al jaren japanse super formula. nico hulkenberg had precies niet echt moeite, om mee te kunnen op le mans in 2015. buemi en di grassi zijn top in formule E. die topcoureurs kunnen met alles overweg, zolang ze een klein beetje verstandig zijn.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Laatste 2 sprintraces (17 en 18) V8 Supercars van seizoen 2017 bekeken. Heerlijk, eigenlijk. Zeer beweeglijke auto's, je kan de in-car-adjustments van arb's en remkrachtverdeling volgen, pitstops zijn interessant, brandstofstrategie is openbaar en dus een 'te volgen' factor, best veel contact, enz. Spannend, ook, toch redelijk wat positiewissels.

Zag in het voorfilmpje van race 17 een snelle shot van een regenrace. Nu op zoek naar. Drift galore, lijkt me. :D 

Geplaatst:
8 uur geleden zei gTa:

Laatste 2 sprintraces (17 en 18) V8 Supercars van seizoen 2017 bekeken. Heerlijk, eigenlijk. Zeer beweeglijke auto's, je kan de in-car-adjustments van arb's en remkrachtverdeling volgen, pitstops zijn interessant, brandstofstrategie is openbaar en dus een 'te volgen' factor, best veel contact, enz. Spannend, ook, toch redelijk wat positiewissels.

Zag in het voorfilmpje van race 17 een snelle shot van een regenrace. Nu op zoek naar. Drift galore, lijkt me. :D 

Je bent de geile sound vergeten te vermelden! En die malle allesbehalve-Tilke circuits waarop ze racen :)

Geplaatst:
4 minuten geleden zei Lotuzzz:

Je bent de geile sound vergeten te vermelden! En die malle allesbehalve-Tilke circuits waarop ze racen :)

Heb nog maar 1 circuit gezien nu (Bathurst / Mount Panorama ken ik uiteraard ook). Benieuwd naar de rest.

Sound is bonkers, yep. Ik hoor wel geen verschil tussen de verschillende merken motoren, da's een tik jammer. Is dat ook één motorleverancier misschien, zoals bij de Moto2?

Hoe ze knallen bij gas los is echt het einde :inlove: 

Geplaatst:
32 minuten geleden zei gTa:

Heb nog maar 1 circuit gezien nu (Bathurst / Mount Panorama ken ik uiteraard ook). Benieuwd naar de rest.

Sound is bonkers, yep. Ik hoor wel geen verschil tussen de verschillende merken motoren, da's een tik jammer. Is dat ook één motorleverancier misschien, zoals bij de Moto2?

Hoe ze knallen bij gas los is echt het einde :inlove:

Dan heb je 2 of 3 jaar geleden die Marc Cars Ford Focus V8 nog niet gehoord tijdens de 24h van Zolder.. wat een SOUND!! :inlove::inlove:

Toen dat jaar was zowat promotie voor hun, hebben toen ook de 24H van Dubai meegereden en de 24h van Barcelona als ik me niet vergis.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid