gTa 28.077 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 17 minuten geleden, Mich zei: Ik weet niet hoe die benaming is gekomen maar ze is zeer gekend in het milieu. Denk niet dat het een officiële benaming is van porsche uit. Awel, ik dacht toch ooit één keer wel, mogelijks bij de 968 CS, kan dat niet? Edit: of was het de 959!? (Veel verder dan die modellen gaat mijn actieve herinnering niet, ik ben van '76 dus alles wat pakweg ouder is dan 1985 is iets dat bij mij enkel gekend is door er naderhand over te lezen of horen. Niet door het mee te maken, wat ik met verve 't beste onthoud.) 17 minuten geleden, Mich zei: Ik wou gewoon effe mededelen dat er ook vroeger al door porsche deze benamingen gebruikt werden op gt3 en RS. Voor mij is het geen wedstrijd om mijn gelijk te halen hoor Dat laatste zeker niet, maar door hoe je 't stelde schepte dat m.i. toch wat verwarring. Dat eerste: zeer graag. Quote
Maverick 2.792 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 17 uren geleden, ir_fuel zei: Ja maar voor de rest waren er toch geen verschillen qua aero/ophanging etc. De huidige Touring heeft meer verschillen tov de gewone. Bij de 992.2 of 992.1? Ik dacht dat ophanging hetzelfde was? Idem met de 991.2 is dat niet dezelfde ophanging? Quote
PieterA 1.342 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 2 minuten geleden, Maverick zei: Bij de 992.2 of 992.1? Ik dacht dat ophanging hetzelfde was? Idem met de 991.2 is dat niet dezelfde ophanging? Voor de 991.2 waren ze dacht ik lichtjes verschillend. Voor de 992.1 geen verschil. Voor de 992.2 enkel softwarematig. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Hardware ... don't know, maar een auto die een toch gevoelig andere stroomlijn / lift-downforce heeft, zal toch wel een aangepaste afstelling kunnen gebruiken? Voorspoilerlip was daardoor al anders, om front & back meer met elkaar in overeenstemming te brengen. Quote
flupke73 10.964 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 In de US kopiëren ze de vering-programmatie van ST-chassisnummers in 992.1-Tourings Zou iets beter reageren op minder goed wegdek Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 22 minuten geleden, flupke73 zei: In de US kopiëren ze de vering-programmatie van ST-chassisnummers in 992.1-Tourings Zou iets beter reageren op minder goed wegdek Moet zeker doenbaar zijn, als wat Harris zegt klopt (nl. dat de S/T, ondanks duidelijk "betere" wegligging dan de touring, identiek dezelfde hardware heeft). Het kan toch bijna niet anders dan dat Porsche dergelijke wins meeneemt in de facelift ook? Quote
flupke73 10.964 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Zouden dat in een update moeten steken hé, misschien nadat ze voldoende orders voor de FL hebben binnengekregen Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 1 uur geleden, gTa zei: Moet zeker doenbaar zijn, als wat Harris zegt klopt (nl. dat de S/T, ondanks duidelijk "betere" wegligging dan de touring, identiek dezelfde hardware heeft). Het kan toch bijna niet anders dan dat Porsche dergelijke wins meeneemt in de facelift ook? Ik veronderstel dat de betere wegligging met gelijkaardige hardware (en ik veronderstel geen harder veercomfort) te maken heeft met het feit dat de wagen lichter is? Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 2 uren geleden, The Swede zei: Ik veronderstel dat de betere wegligging met gelijkaardige hardware (en ik veronderstel geen harder veercomfort) te maken heeft met het feit dat de wagen lichter is? Lijkt me sterk, ik vermoed dat het autogewicht (dus al het opgehangen gewicht) daar zeer weinig invloed uitoeft, vooral omdat het verschil erg klein is. (Maar het kan.) Duidelijk lichtere wielen hebben doorgaans wel een (vaak voelbare) impact op hoe je een ophanging kan afstellen, omdat ze (exponentieel) minder rotatiekrachten genereren, wat op zijn beurt dan weer een rechtstreekse impact heeft op de inertie in alle bewegingen die wielen maken: accelereren en decelereren rond de rotatie-as, maar evenzeer pivoterende bewegingen rond de as dwars op de ondergrond (= sturen), en al helemaal op verticale bewegingen die het wiel maakt volgens diezelfde as dwars op de grond (= inverend wiel). Soms laat dat toe om een minimaal zachtere veer steken (maar dat heeft met nog heel veel andere factoren te maken ook), maar belangrijker is dat je (minstens) de fast compression van de demper wat minder kan terugschroeven: de demper moet immers minder krachtverplaatsing afremmen/dempen (b.v. wanneer je over een hobbel/dwarsnaad/put rijdt). Allez, heel veel subtiele verschilletjes die samen wel niet zelden leiden tot een globaal subtieler werkende ophanging, die minder harde klappen doorgeeft en toch iets zuiverder communiceert. De sensitieve driver's hands & buttocks kunnen dan ook geregeld een toename inzake zuiverheid/precisie van input/reaction/feedback ervaren, niet zelden ook inzake beheersbaarheid. (Maar ik denk dat dat allemaal hééél subtiel is, iets wat een Chris Harris vermoedelijk zeer sterk voelt omdat hij ook quasi back to back kan vergelijken ... terwijl de mere mortals zoals wij daar waarschijnlijk niet zo veel van gaan voelen ... of misschien toch, who knows.) Op dat vlak verwijs ik altijd graag naar de 964RS van @Mich waar ik ooit eens mocht meerijden on track. De lichtere Cup-wielen van de RS, vergeleken met de gewone (zwaardere) die op de non-RS vaak gestoken werden (mogelijks samen met andere afstellingen en misschien andere hardware ook) deden de auto toch een pak fijngevoeliger rijden. Zo herinner ik me heel sterk dat die auto een beduidend zachter en subtieler de curbs nam dan de 964 van een andere groepslid van die bende (op 17" Cups), maar dat kan dus aan diverse zaken gelegen hebben. De hardware die bij de S/T dezelfde is als bij de touring, ging volgens mij enkel over de dempers (heel misschien ook de veren) ... tenzij ik Harris verkeerd begrepen heb. De andere "afstelling" kan dus niet enkel met de afstelling van de dempers te maken hebben, maar ook kan ook slaan op andere veren, op andere densiteiten van rubbers, andere ratio's van anti-rol stangen, etc. Afstelling van de geometrie kan ook erg veel doen. De S/T heeft géén achterwielsturing (dat vertelt hij ook in z'n video) maar hij gaf aan niet meteen de indruk te hebben dat dat veel maakte, behalve misschien dat de S/T in erg snelle bochten z'n achtertrein een tikje minder in lijn ziet blijven. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Ik ben niet de meest verfijnde piloot maar ik ben ook op mijn hoede voor dingen die ik mijzelf wijsmaak, effecten die er niet zijn maar vooral effecten die klein zijn en waar ik eigenlijk iets veel groter en trivialer waarnam. Ik heb tamelijk wat gewisseld tussen kleine lichte wielen en grotere zwaardere (en daar reken ik de banden bij), ook al dacht ik bij het wisselen meteen dat ik het effect van onafgeveerd gewicht voelde, de twee belangrijkste effecten waren waarschijnlijk veel trivialer: -het sturen gaat lichter en dat vond ik leuker, maar dat effect kunt ge misschien evengoed bereiken met een wat zwaardere servo (want de mijne heeft electrische bekrachtiging) - en ligt beter op een slechte weg, maar dat zou best vooral kunnen komen doordat het andere banden met meer wang zijn. Misschien zou ik het verschil tussen twee wielen met alleen verschillend gewicht niet eens kunnen merken in een blinde test. Betere piloten misschien wel. Een soortgelijk argument heb ik ook al gehad over het effect van kortere wielbasis waar heel gemakkelijk naar verwezen wordt maar waarvan ik denk dat het veel kleiner is dan andere factoren. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 De effecten zullen inderdaad klein zijn. Ik geloof ook dat piloten zoals de meesten van ons hier dat enkel maar gaan voelen bij back to back testen van de 2 opties, waarbij andere variabelen zo veel als mogelijk gecontroleerd worden. Hoger nuanceerde ik (op basis van deels dezelfde bedenkingen) de verschillen tussen een touring en een S/T die Harris zeer sterk uitdrukt als waarschijnlijk het gevolg van inzoomen op (kleine) verschillen, die wij misschien niet (sterk) zullen voelen, tenzij bij back to back rijden. Daarom ook schreef ik héél bewust in termen van 'kunnen', niet 'zullen'. 1 Quote
PJH 21.062 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Gewoon rijden met die krellen. ‘T is nu niet dat de vorige versie plots zo slecht is é. Raggen! 1 Quote
Naish 9.596 Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 Denk dat 90% van degene die hier zitten het verschil niet zouden voelen tussen de 2 versies Dus in de normale wereld is dat 99,9 % Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 Hier zouden ze eerder het verschil in ICE opmerken dan in ophanging of motor. Quote
Polygoon 15.058 Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 Zojuist, The Swede zei: Hier zouden ze eerder het verschil in ICE opmerken dan in ophanging of motor. Jij zou nog op zoek zijn naar de CD gleuf Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 (aangepast) 8 uren geleden, Naish zei: Denk dat 90% van degene die hier zitten het verschil niet zouden voelen tussen de 2 versies Dus in de normale wereld is dat 99,9 % Ik wil nog in het midden laten hoeveel er hier het effect van onafgeveerd gewicht op zich zouden merken, ik wilde alleen wijzen op hoe gemakkelijk men geprimed wordt door de meer 'sexy' of 'nieuwere' begrippen om die te herkennen in de observaties ten koste van gewonere zaken die een groter effect hebben. Gelijk mensen die denken de smaak van de Chardonnay druif te herkennen terwijl het gewoon eiken vat is 20 november 2024 aangepast door Le Capri Mauve Quote
Polygoon 15.058 Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 46 minuten geleden, Le Capri Mauve zei: Ik wil nog in het midden laten hoeveel er hier het effect van onafgeveerd gewicht op zich zouden merken, ik wilde alleen wijzen op hoe gemakkelijk men geprimed wordt door de meer 'sexy' of 'nieuwere' begrippen om die te herkennen in de observaties ten koste van gewonere zaken die een groter effect hebben. Akkoord 46 minuten geleden, Le Capri Mauve zei: Gelijk mensen die denken de smaak van de Chardonnay druif te herkennen terwijl het gewoon eiken vat is Als je het verschil niet proeft tussen een Chardonnay en een Sauvignon Blanc zou ik snel een COVID-testje halen als ik jou was. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 2 uren geleden, Polygoon zei: Jij zou nog op zoek zijn naar de CD gleuf Beter de CD gleuf zoeken dan elke ochtend je auto zoeken… om dan ook te merken dat je er geen meer hebt. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 16 minuten geleden, Polygoon zei: Als je het verschil niet proeft tussen een Chardonnay en een Sauvignon Blanc zou ik snel een COVID-testje halen als ik jou was. De meeste wijnliefhebbers zullen de druif omwisselen als ge ze een Chardonnay zonder vat en een Sauvignon Blanc met vat geeft. Quote
Polygoon 15.058 Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 16 minuten geleden, The Swede zei: Beter de CD gleuf zoeken dan elke ochtend je auto zoeken… om dan ook te merken dat je er geen meer hebt. Oei, kan je die mop eens uitleggen? Ik heb gewoon nog een CLK hoor 1 Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 25 november 2024 Geplaatst: 25 november 2024 Merci voor de tip, @BMWMB. Ik hoop dat ze dat hier ook zo gaan doen met deze timing. Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 25 november 2024 Geplaatst: 25 november 2024 Je kan bij de Touring het Leichtbau Pack nemen icm de achterbank. https://www.instagram.com/p/DCrpccPiyJq/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA== 1 Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 25 november 2024 Geplaatst: 25 november 2024 2 uren geleden, The Swede zei: Merci voor de tip, @BMWMB. Ik hoop dat ze dat hier ook zo gaan doen met deze timing. Kijk eens hoe knap zo'n zwarte is met chroom en zilveren wielen, en al zeker met de Magnesium wielen. https://www.instagram.com/p/CvnTL8kIP1E/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA== 1 Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 26 november 2024 Geplaatst: 26 november 2024 12 uren geleden, BMWMB zei: Kijk eens hoe knap zo'n zwarte is met chroom en zilveren wielen, en al zeker met de Magnesium wielen. https://www.instagram.com/p/CvnTL8kIP1E/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA== Machtig mooi. Porsche-decals zijdelings mogen er nog af, imo. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.