Niko80 6.866 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 4 uren geleden, flupke73 zei: Van een ‘73RS was er al een Touring!!! Stonden er op Interclassics…459.000€ Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 (aangepast) 26 minuten geleden, BMWMB zei: Comfort is een GT3 zonder kuipstoelen (die wel optioneel te krijgen waren) en rolkooi. Dat kan je vandaag ook kopen in een gevleugelde GT3. Voor mij is een touring ééntje zonder achtervleugel, zodat de originele 911-lijn behouden blijft. In de Comfort (Touring) kon je kuipen krijgen maar die waren dan met leder bekleed. In de ClubSport was dat altijd in Nomex 18 november 2024 aangepast door Mich 1 Quote
ir_fuel 58.442 Geplaatst: 18 november 2024 Auteur Geplaatst: 18 november 2024 2 minutes ago, Mich said: In de Comfort (Touring) kon je kuipen krijgen maar die waren dan met leder bekleed. In de ClubSport was dat altijd in Nomex Ja maar voor de rest waren er toch geen verschillen qua aero/ophanging etc. De huidige Touring heeft meer verschillen tov de gewone. Quote
Jules_W 4.886 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 9 minuten geleden, ir_fuel zei: De huidige Touring heeft meer verschillen tov de gewone. Welke? Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 2 uren geleden, Mich zei: Het is ook nog maar sinds een paar jaar dat het verschil tussen een GT3 en de Touring zo opvallend is. van de RS in ‘73 tot de 997 GT3 zien enkel kenners het verschil en ik denk ni dat er veel verschil in rondetijd zit 9 minuten geleden, ir_fuel zei: Ja maar voor de rest waren er toch geen verschillen qua aero/ophanging etc. De huidige Touring heeft meer verschillen tov de gewone. dat zei ik toch al Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 Ik denk dat Fuel doelt op technische verschillen. Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 Zo'n interieur... Prachtige kleur. Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 En dan die middendelen laten herbekleden in Pepita zoals hier beneden, maar dan met wit, cognac en groen. Een PTS-kleur kost 12k euro, en zo'n interieur kost 16k euro. Eigenlijk heb ik precies meer zin in dat Oak Green, met dan zo'n speciaal interieur. Ook cool zou zijn dat groen, en dan binnen gewoon zwart, maar met groene stikking. 3 Quote
Super95 418 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 6 minuten geleden, BMWMB zei: Dat stof in die kuipen ziet er toch extreem cheap uit? Quote
-Fred- 829 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 Gt zilver met cognac zou het voor mij mogen zijn. Met zilveren wielen en chroom omlijsting (enkel voor die spec, anders zwarte omlijsting) 1 Quote
Naish 9.595 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 Hier ook toch omwille van de prijs nooit gekeken richting ander interieur... Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 10 minuten geleden, Super95 zei: Dat stof in die kuipen ziet er toch extreem cheap uit? Die middendelen in dat zwart is ook niet mijn ding. Dat het stof is, dat is goed, voor de grip als je erin zit, maar veel liever de middendelen in de kleur zoals bij de ST. Ik ben benieuwd of die middendelen bij de nieuwe kuipen ook zo gemakkelijk te demonteren zijn, want dan kan iedere deftige stoffeerder ze herbekleden. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 29 minuten geleden, BMWMB zei: 32 minuten geleden, BMWMB zei: Zo'n interieur... Prachtige kleur. En dan die middendelen laten herbekleden in Pepita zoals hier beneden, maar dan met wit, cognac en groen. Een PTS-kleur kost 12k euro, en zo'n interieur kost 16k euro. Eigenlijk heb ik precies meer zin in dat Oak Green, met dan zo'n speciaal interieur. Ook cool zou zijn dat groen, en dan binnen gewoon zwart, maar met groene stikking. Dat Cognac met pepita is inderdaad wel erg mooi. Misschien toch een tiefschwarze overwegen met cognac binnenin en pepita. 1 Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 4 uren geleden, Mich zei: Jazeker. Clubsport of Comfort. comfort is de touring I don't agree / see it differently. Clubsport was;, toch van de generaties die ik me herinner (vanaf 996 tot nu is dat): - een optie(pakket) op de GT3 - in hoofdzaak de combinatie van een type rolbeugel (al dan niet uitbreidbaar met front kooi), "race"-kuipjes voor de openbare weg, extra meegeleverde "race"-gordels (en mogelijks ook brandblusser?) - voor zover ik weet veranderde dat niks aan ophanging, afstelling, aero, noch aan 't uiterlijk (exterieur). noch aan 't uiterlijk in 't interieur of de uitrusting. Bij de vorige 991 en huidige 992 kon/kan je dat nog altijd, als optie(pakket) aanvinken op de gewone GT3. Zoals dus bij de 997 en 996 daarvoor. De Clubsport is dus de Clubsport, en de Comfort (die enkel effectief zo werd genoemd in de 996, en mogelijks ouder, als ik me niet vergis?) is de std GT3 zoals je 'm krijgt af fabriek zonder Clubsport pack (maar evt. wel met de kuipzetels zo je wil, wegens een optie op zowel gewone GT3 als GT3 touring). Maar ... sinds de 991 is de GT3 touring erbij gekomen, als aparte variant van de GT3, met een specifieke afstelling van het onderstel, andere aero (rear wing delete, andere front lip en undertray aero), enkele specifieke (unieke) features (o.m. zetelbekleding, bekleding van de bovenste dashboard helft in dimpled leder, etc), nog enkele opties die (tegenover de gewone GT3) niet of net wel konden gekozen worden (zoals de onmogelijkheid om een PDK of een rolkooi/Clubsport te speccen op een 991 GT3 touring, de chroom raamomlijstingen die std op de touring zijn, 't feit dat de 992.2 GT3 touring als 4-zitter kan gekocht/gehomologeerd worden, etc.). Allemaal dingen die bij de 997 en 996 niet bestonden, omdat je enkel de gewone GT3 had (non-Clubsport of Clubsport). Daarom vind ik niet dat je een non-Clubsport 996 of 997 GT3 kan vergelijken met de huidige touring. Die moet je nu vergelijken met een non-Clubsport 991 of 992 GT3. 996 en 997: gewone GT3, GT3 met Clubsport pakket 991 en 992: gewone GT3, GT3 met Clubsport pakket, GT3 (met) touring (pakket) (Zelfs al zeg je dat de touring ook een "pakket" was, wat ook niet zo heel verkeerd is, dan nog blijft het onderscheid tussen de 2 bovenstaande modeljaargroepen, toch?) (Oudere generaties, dus 993 en ouder, ben ik niet goed in thuis en spreek ik me nier over uit.) Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Inderdaad dat zijn nagenoeg dezelfde wagens in 996 en 997. Bij de 993, 964 en oude RS ‘73 waren de verschillen ook gedefinieerd door optiecodes. In se zijn het ook dezelfde autos maar de “Lightweight” of “ClubSport” onderscheidde zich wel iets meer ingrijpend. Uit de losse pols want ik zou de details moeten opzoeken: De 993RS ClubSport onderscheidde zich van de Comfort met een extra lip onder de voorspoiler en een hoge achtervleugel. Niet echt esthetisch mooier maar wel duidelijk verschillend. Verder had je minder isolatie, ontbraken de tapijten en kreeg je een gelaste rolkooi. Gewicht lag paar tientallen kilos lager. Bijna een Cup eigenlijk maar je kon bijvoorbeeld wel airco krijgen op de ClubSport. Bij de 964RS had je 3 versies. Naast de RS versie zoals we die allemaal kennen had je nog de ClubSport die hier officieel “N/GT” heette. Optisch geen verschil maar geen tapijten en isolatie alsook gelaste kooi. Paar kilos minder nog. Leunde dicht aan bij een Cup. Vele van de N/GT’s hebben net zoals de Cup trouwens gekoerst in groep N klasse in lokale kampioenschappen. Er was daarnaast ook een zeer zeldzame Comfort versie beschikbaar op de 964RS met meer isolatie, dikkere ruiten, elektrische ruiten, airco,.. ik dacht dat er maar een 70 tal van besteld zijn. In feite dwalen deze terug af van de RS filosofie. Van de 1973 weet ik minder maar ook hier ligt het verschil tussen beide in de kilos, voor de rest zijn het dezelfde autos. Latere Lightweights zijn vaak voorzien van dikkere ruiten uit de Touring omdat de dunne ruiten simpelweg uit voorraad waren. Porsche nam het toen nog niet zo nauw. 1 Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 1 uur terug, Mich zei: Inderdaad dat zijn nagenoeg dezelfde wagens in 996 en 997. Bij de 993, 964 en oude RS ‘73 waren de verschillen ook gedefinieerd door optiecodes. In se zijn het ook dezelfde autos maar de “Lightweight” of “ClubSport” onderscheidde zich wel iets meer ingrijpend. Uit de losse pols want ik zou de details moeten opzoeken: De 993RS ClubSport onderscheidde zich van de Comfort met een extra lip onder de voorspoiler en een hoge achtervleugel. Niet echt esthetisch mooier maar wel duidelijk verschillend. Verder had je minder isolatie, ontbraken de tapijten en kreeg je een gelaste rolkooi. Gewicht lag paar tientallen kilos lager. Bijna een Cup eigenlijk maar je kon bijvoorbeeld wel airco krijgen op de ClubSport. Bij de 964RS had je 3 versies. Naast de RS versie zoals we die allemaal kennen had je nog de ClubSport die hier officieel “N/GT” heette. Optisch geen verschil maar geen tapijten en isolatie alsook gelaste kooi. Paar kilos minder nog. Leunde dicht aan bij een Cup. Vele van de N/GT’s hebben net zoals de Cup trouwens gekoerst in groep N klasse in lokale kampioenschappen. Er was daarnaast ook een zeer zeldzame Comfort versie beschikbaar op de 964RS met meer isolatie, dikkere ruiten, elektrische ruiten, airco,.. ik dacht dat er maar een 70 tal van besteld zijn. In feite dwalen deze terug af van de RS filosofie. Van de 1973 weet ik minder maar ook hier ligt het verschil tussen beide in de kilos, voor de rest zijn het dezelfde autos. Latere Lightweights zijn vaak voorzien van dikkere ruiten uit de Touring omdat de dunne ruiten simpelweg uit voorraad waren. Porsche nam het toen nog niet zo nauw. In vroegere tijden was alles meer maatwerk, soms ingegeven door een ingenieur die het licht had gezien, vaak ingegeven door streefdoelen die elders lagen (bv homologatie voor deze of gene raceserie), etc. Nu is alles veel meer gestandaardiseerd. Ik wist iig wel dat er bij de oudere generaties (993 ook al, maar vooral nog ouder) veel meer versies en uitvoeringen etc waren. Er zijn er hier die daar bewonderenswaardig veel over weten, ik lees/aanhoor daarom graag de info die jij en b.v. ook Simoni met passie delen! Dat er bij de eerste generaties ergens nog een echte "touring" was (die zo heette), wist ik wel maar voor details moet ik ook bij jou aankloppen. Bij de 996 t.e.m. 992 lijkt het mij toch duidelijk: alle 4 generaties hebben een gewone GT3 met de mogelijkheid tot Clubsport-pakket, enkel de 2 laatste generaties hebben een GT3 touring die toch duidelijk een andere kaart trekt en ook technisch en optisch voldoende verschilt van de gewone om van een "andere versie" te mogen spreken. Dus op mijn vraag of er van de 996 en 997 ook een touring was, lijkt toch het antwoord 'neen' te moeten komen 1 Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Jazeker. Maar bij porsche wordt de benaming wel al langer gebruikt en als je morgen een 993rs 996 of 997gt3 te koop hebt zal je bij een echte geinteresseerde steeds terecht de vraag krijgen of het om een CS dan wel Comfort gaat. Het is wel net iets meer dan zomaar een optie he. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 2 minuten geleden, Mich zei: Jazeker. Maar bij porsche wordt de benaming wel al langer gebruikt en als je morgen een 993rs 996 of 997gt3 te koop hebt zal je bij een echte geinteresseerde steeds terecht de vraag krijgen of het om een CS dan wel Comfort gaat. Het is wel net iets meer dan zomaar een optie he. Daar discussieer ik niet over, maar dat lijkt me eigenlijk vooral naast de kwestie geweest te zijn. Een touring, lang geleden: yep. Van de 996 en 997: nope. Of 't een Clubsport is of niet, is geen vraag die je je bij een touring moet stellen (nog een argument... ) maar het gros van de GT3-kopers of -geïnteresseerden die een gevleugelde GT3 wil (en dus per definitie geen touring) kijkt daar uiteraard wél naar, ik ook. 1 Quote
SpeedExceed 262 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 20 uren geleden, flupke73 zei: Van een ‘73RS was er al een Touring!!! Een kenner. Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Neen dat doet er uiteraard niet toe maar de naamgeving Comfort is wel gebruikt op de 996 en 997 om het verschil aan te duiden met de CS. maar klopt wel dat de default versie de Comfort was Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 5 minuten geleden, Mich zei: Neen dat doet er uiteraard niet toe maar de naamgeving Comfort is wel gebruikt op de 996 en 997 om het verschil aan te duiden met de CS. maar klopt wel dat de default versie de Comfort was In de volksmond, onder kenners: ja. Maar ook in typebenamingen, officiële documentatie of catalogi?! Ik dacht één keer veel langer geleden (als ik me niet vergis), maar toch niet bij de 996 en 997. Beetje absurd ook om b.v. een 996 GT3 officieel het predikaat "comfort" mee te geven, denk ik ... zelfs een non-CS had absoluut niet de bedoeling om dat te zijn, net het tegenovergestelde! Sowieso: "comfort" is géén "touring" (= een aparte versie van de 991 en 992 GT3). Dat was het punt. 2 Quote
ma: 94 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 (aangepast) Geen GT3, maar qua configuratie toch een prachtig mooie limited editie vind ik: Porsche Ibérica's 40th anniversary - Cuarenta edition. Zie liever een plaatje achteraan, dan stickers opzij 19 november 2024 aangepast door ma: 4 Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Ik weet niet hoe die benaming is gekomen maar ze is zeer gekend in het milieu. Denk niet dat het een officiële benaming is van porsche uit. maar soit het doet er niet toe. Ik wou gewoon effe mededelen dat er ook vroeger al door porsche deze benamingen gebruikt werden op gt3 en RS. Voor mij is het geen wedstrijd om mijn gelijk te halen hoor 1 Quote
flupke73 10.964 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 31 minuten geleden, SpeedExceed zei: Een kenner. Simoni en Mich staan een trapje hoger hoor (als het over Porsche gaat) van de 964 RS Comfort hoorde ik pas enkele jaren geleden iets, ben dan op zoek gegaan en zou nog altijd een 'RS America' verkiezen 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.