Ga naar inhoud

Toekomst oldtimers & classics


Mich

Aanbevolen berichten

Een vraag die me de laatste tijd meer en meer bezighoudt... wat gaat de waarde van oldtimers en classics doen de komende jaren door de steeds beperkerende maatregelen?

 

Gaan bezitters van hun wagens vanaf willen omdat ze het opgeven? Of gaan ze net meer en meer gegeerd worden omdat ev’s door ons strot worden geduwd?

 

Ik ben tezeer petrolhead om daar nuchter over te kunnen oordelen. Bovendien zijn jongeren minder en minder geprikkeld door automobielen. Het zegt hen niet veel. Ik stam nog uit den tijd dat je een Golf Gti voor t cafe moest geparkeerd hebben of t werd een eenzame avond [emoji51]

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vraag houdt mij ook soms bezig, LEZ shit en zo.

Als ik het goed voor heb wordt er enorm gewerkt door de FIVA om de oldtimers veilig te stellen. Hierin zouden ze gesteund worden door de UNESCO die oldtimers zou beschouwen (of beschouwt?) als historisch erfgoed. 
 

Zolang er benzine te verkrijgen is denk ik dat er (mogelijks beperkt) gebruik zal kunnen worden gemaakt van de oldtimers. Deze zullen vermoedelijk wel in een originele staat moeten zijn en geen verbouwde knutselprojecten. 
 

Voor exclusieve oldtimers zal er volgens mij een goede markt blijven. Voor de meer dagelijkse Mercedes 190 d met 530 000 km zal de markt wel kleiner worden als het gebruik beperkt wordt... maar een glazen bol heb ik niet.
 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop en reken ook op een veiliggestelde toekomst als ‘erfgoed’. Goedkoper zal het evenwel niet worden, niet in gebruik noch in bezit. 
Daarnaast vermoed ik dat oldtimers pas vanaf 30 of 40 jaar oud relatief vrijgesteld en betaalbaar zullen blijven wat mogelijks voor een vacuüm kan zorgen als het op bezit en gebruik van youngtimers aankomt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik speculeer ook regelmatig over in hoeverre het mogelijk zal zijn om in de toekomst met een oltdimer/vebrandingsmotor te rijden.

De nieuwe generatie geraakt minder en minder geïnteresseerd in auto's dus er zullen er genoeg bijzitten die het geen hol kan schelen en de oldtimer verkettert. Dat ze van heel Wallonnië kennelijk één grote LEZ willen maken ziet er ook niet goed uitAnderzijds zal het wel niet zo een vaart lopen dat er een algemeen verbod komt op oldtimers, maar wel met strenge kilometerbeperking en mogelijks een vacuüm zoals aangehaald door bt. voor de recentere auto's.

Al zullen er ook wel praktische problemen ontstaan zoals brandstof zal dat voldoende verkrijgbaar zijn en überhaupt betaaltbaar. Maar ook bijvoorbeeld onderdelen en vakmannen die ze kunnen plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk er ook vaak aan. Heb nu een oldie van 1991, dit jaar wordt hij 30. Al 2j op rij doe ik er minder dan 3000 km/j mee, dus in principe mag ik er sowieso mee in het Waalse gewest en Brussel. Dat lijkt me ook de streek waar ik voor ontspanning kom, en deze kar kan gebruiken. Vlaanderen ... geen idee. Ik moet uiteraard hier ook mogen rondrijden, anders zit ik gevangen. Voor de 1700 eur die ik ervoor gegeven heb, geen ramp, maar ik wil binnen x jaar wel eens een vette oldie die me kriebels bezorgt. Voor m'n 940 kan het me dus weinig schelen, maar voor de liefhebberij van de toekomst vrees ik een beetje dat ik ook nooit meer ten volle zal kunnen genieten van een benzineslurper.

En dat stoort me, op het moment dat ik er - na jaren werken voor het gezin - uiteindelijk eens ten volle ga kunnen van genieten, zal het niet meer mogen. Als er geen begrip voor de oldies komt tenminste.

Dat is uiteraard vanuit mijn standpunt. Als je het wat breder bekijkt, zie ik geen enkele reden om niet soepel te zijn voor oldtimers. Er is de keuring die al verplicht werd, dus hiermee is toch ook wel wat misbruik teruggeschroefd. En de km-stand wordt geregistreerd. Sluitend toch?

Onze hobby afnemen voelt een beetje aan als bv een levenslang verbod op reizen, of op skiën, of op restaurant gaan, enz ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eind vorig jaar beslist om niet langer te wachten en mijn oldtimer verkocht, voor een groot deel omwille van het feit dat ik binnen enkele jaren hoogstwaarschijnlijk binnen de lez woon (momenteel nog net er buiten). Er wordt blijkbaar gewerkt aan een eenduidige regeling voor oldtimers (met kilometerbeperking?), maar ik had geen zin om daar nog op te wachten en mogelijks voor voldongen feiten te staan. Jammer, want ik kan echt wel genieten van een mooie oldtimer en het geeft de mogelijkheid om een dikke motor te rijden die taksgewijs toch betaalbaar blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben ook wel eens benieuwd en zelf vanavond hadden we (kameraad en ik) het er nog over dat het toch bijna niet te vatten valt dat wereldwijd in neem nu 10 tot 15 jaar geen enkel brandstofvoertuig nog kan worden ingeschreven. Dat die ooit zo waardevolle voertuigen, toch zeker in de EU volledig niet meer bruikbaar gaan zijn of mss op bepaalde dagen voor bepaalde evenementen gevraagd worden.

Geen plezierjachten, geen 2 of 4 zitter vliegtuigjes en natuurlijk geen auto's voor oldtimerhobby, rondritten of trackdays. Alles wat we nu kennen en gebruiken en als hobby hebben zou dan herleid worden tot ongebruikelijk voorwerp.

Ik zie mij niet plots omwisselen naar fietsen of EV's 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij wel enige hoop/vertrouwen schenkt is dat grote spelers investeren in de ontwikkeling van co2 neutrale synthetische brandstoffen (bijv. Bosch).

https://www.bosch-mobility-solutions.com/en/highlights/powertrain-and-electrified-mobility/synthetic-fuels/

‘T is volgens mij nog niet allemaal verloren aan de ‘groene’ beweging.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weiger aan doemdenken te doen of mij te laten bang maken. Trouwens, je moet NU genieten van een ot, de rest: I’ll cross that bridge when I’ll come to it. Verlies ik er geld op, so be it. Ik zal het allemaal beleefd hebben. Misschien lig ik morgen in mijn put 😂
Er hangt trouwens erg veel geld aan oldtimers en classic cars, investeerders, maar ook een hele economie die erop draait. Ik zie dat niet zomaar verdwijnen.En ondertussen ageren waar mogelijk, Cfr Red de Oldtimer bvb.

aangepast door Order66
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je geen ongelijk geven, maar ik vond het allemaal wat te dichtbij komen. Er is een kleine kans dat ik misschien te voorbarig reageerde, maar had geen zin in die ‘onzekerheid’ wat het gaat geven binnen enkele jaren. Mocht ik verder wonen, had ik er ongetwijfeld een compleet andere kijk op gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon wss nog dichter aan de lez 🤪 300 meter, dicht genoeg? 😂 Maar voor alles is een oplossing. Ik heb bvb nog een garage aan de kust, ik kan goedkoop een garage huren in een kleine gemeente, enz... ik weiger paniekvoetbal te spelen, ik laat me de hobby niet ontnemen. Ik heb ook een tijd schrik gehad, maar dat is voorbij. Op dat moment hebben zelfs liefhebbers die mijn onbekend waren de hand gereikt voor een oplossing 🥰 Ik beleef de hobby nu en verder zie ik wel. Ik weiger mij neer te leggen bij dit onredelijk beleid. Ik zal toch dromen hebben om op terug te kijken in het rusthuis 🤣 😉

aangepast door Order66
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog geen schrik voor. De jonge generatie is nog evenzeer petrolhead als mij voor zover ik kan zien, er is meer gepats bij maar veel van die mannen dromen ook van een e39 m5 oid. Qua waardebehoud zie ik momenteel met de opkomst van de EV’s dat alles wat een beetje leuk rijdt en wat pk’s heeft duur blijft. Een goede golf V gti/megane rs van 15 jaar oud betaal je nog altijd veel geld bv. Ik zie dat bij oldtimers ook niet anders. Soms absurde prijzen zelfs en de meeste raken verkocht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog geen schrik voor. De jonge generatie is nog evenzeer petrolhead als mij voor zover ik kan zien, er is meer gepats bij maar veel van die mannen dromen ook van een e39 m5 oid. Qua waardebehoud zie ik momenteel met de opkomst van de EV’s dat alles wat een beetje leuk rijdt en wat pk’s heeft duur blijft. Een goede golf V gti/megane rs van 15 jaar oud betaal je nog altijd veel geld bv. Ik zie dat bij oldtimers ook niet anders. Soms absurde prijzen zelfs en de meeste raken verkocht. 
Mijn broer is een prille twintiger en die is met zijn kameraden daar toch ook mee bezig. Het zijn wel plattelandsjongeren, dus zonder auto ben je daar niet veel. Maar die houden wat oude Japanners ,genre Celica, op de baan en ook wat 4x4's uit het oosten.

Ik denk dat we het niet somber moeten inzien, het is ook niet de bedoeling om dingen te verbieden maar om een shift te maken door beperkingen op te leggen.

Ik denk niet dat je nog nieuwe voertuigen met 2-takt mag verkopen, maar voertuigen met 2-takt zijn niet verboden.

Er zijn ook oplossingen zoals het electrificeren van klassiekers, uiteraard niet met elke oldtimer. Maar een MG bijvoorbeeld omzetten naar electriciteit is in mijn ogen geen heiligschennis.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, josenjef zei:



Er zijn ook oplossingen zoals het electrificeren van klassiekers, uiteraard niet met elke oldtimer. Maar een MG bijvoorbeeld omzetten naar electriciteit is in mijn ogen geen heiligschennis.

 

Oei daar volg ik je toch niet meer. Een oldtimer vind ik de totaalbeleving. Als liefhebber van techniek hoort dat er bij imo, ik wil in een oude escort de carburateurs er ook bij. Dat is zo’n beetje als een oude Patek kopen en er dan een binnenwerk op batterijen in steken. Dan is het ook geen Patek meer maar een opgewaardeerde casio. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei daar volg ik je toch niet meer. Een oldtimer vind ik de totaalbeleving. Als liefhebber van techniek hoort dat er bij imo, ik wil in een oude escort de carburateurs er ook bij. Dat is zo’n beetje als een oude Patek kopen en er dan een binnenwerk op batterijen in steken. Dan is het ook geen Patek meer maar een opgewaardeerde casio. 
Ik zeg niet dat de beleving van het geheel er niet mag zijn, maar het moet niet. Sommige oldtimers zijn meer charme en looks dan techniek.
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, josenjef zei:

Ik denk dat we het niet somber moeten inzien, het is ook niet de bedoeling om dingen te verbieden maar om een shift te maken door beperkingen op te leggen.

Ik denk niet dat je nog nieuwe voertuigen met 2-takt mag verkopen, maar voertuigen met 2-takt zijn niet verboden.

 

Ik denk dat je het hier toch wat te rooskleurig ziet. Met Noorwegen als duidelijkste voorbeeld. Daar willen ze het inschrijven (dus ik neem aan op nummerplaat zetten) van voertuigen met verbrandingsmotor (ik weet dus niet dat het enkel over auto's gaat dus) verbieden vanaf 2025 of neem nu nog 2030. Als ze dat voorbeeld verder trekken naar de EU of bv enkel Benelux, dan zit je daar wel met een grote hoop oud ijzer die je niet meer kan verkopen want de volgende eigenaar kan dat voertuig dan niet meer inschrijven. In Amerika, de Arabische Emiraten of Australie of zelfs nog maar de UK zijn ze al meer autogezind en zal dit vermoedelijk niet zo een vaart lopen, maar het kleine Europa wil wel een voortrekkersrol spelen op groene mobiliteit. 

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie een Belgische oplossing opdoemen : je mag totaal niet meer met vervuilende wagens rijden. Helemaal niet meer ! Ten stelligste verboden ! 

Tenzij je jaarlijks een dikke bijdrage levert aan de staatskas...

Groter probleem wordt het kunnen vinden van wisselstukken van bepaalde merken & types.

Allergrootste probleem wordt het vinden van techniekers die nog kunnen werken aan de oudjes.

 

Mogelijke tussenoplossing : resto mods waarbij de oudjes een andere motor krijgen die voldoet aan de huidige "groene" eisen. Wat wellicht een duur grapje wordt en dat ook veel "zelfknutselfun" zal wegnemen bij de liefhebber...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij wel enige hoop/vertrouwen schenkt is dat grote spelers investeren in de ontwikkeling van co2 neutrale synthetische brandstoffen (bijv. Bosch).
https://www.bosch-mobility-solutions.com/en/highlights/powertrain-and-electrified-mobility/synthetic-fuels/
‘T is volgens mij nog niet allemaal verloren aan de ‘groene’ beweging.

Die EV shit wordt ons inderdaad tezeer en te fel door t strot geduwd. Te weinig wordt er gekeken naar andere, minder radicale oplossingen/veranderingen
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Ik denk dat je het hier toch wat te rooskleurig ziet. Met Noorwegen als duidelijkste voorbeeld. Daar willen ze het inschrijven (dus ik neem aan op nummerplaat zetten) van voertuigen met verbrandingsmotor (ik weet dus niet dat het enkel over auto's gaat dus) verbieden vanaf 2025 of neem nu nog 2030. Als ze dat voorbeeld verder trekken naar de EU of bv enkel Benelux, dan zit je daar wel met een grote hoop oud ijzer die je niet meer kan verkopen want de volgende eigenaar kan dat voertuig dan niet meer inschrijven. In Amerika, de Arabische Emiraten of Australie of zelfs nog maar de UK zijn ze al meer autogezind en zal dit vermoedelijk niet zo een vaart lopen, maar het kleine Europa wil wel een voortrekkersrol spelen op groene mobiliteit. 

Inschrijven is in internationale context het voor de eerste keer in het verkeer brengen van een voertuig.

Ten naamstelling is iets anders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het hier toch wat te rooskleurig ziet. Met Noorwegen als duidelijkste voorbeeld. Daar willen ze het inschrijven (dus ik neem aan op nummerplaat zetten) van voertuigen met verbrandingsmotor (ik weet dus niet dat het enkel over auto's gaat dus) verbieden vanaf 2025 of neem nu nog 2030. Als ze dat voorbeeld verder trekken naar de EU of bv enkel Benelux, dan zit je daar wel met een grote hoop oud ijzer die je niet meer kan verkopen want de volgende eigenaar kan dat voertuig dan niet meer inschrijven. In Amerika, de Arabische Emiraten of Australie of zelfs nog maar de UK zijn ze al meer autogezind en zal dit vermoedelijk niet zo een vaart lopen, maar het kleine Europa wil wel een voortrekkersrol spelen op groene mobiliteit. 
De wetgeving die ze aankondigen gaat over nieuwe wagens in het verkeer brengen. Vandaar ook mijn verwijzing naar 2-takt.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk had men dezelfde discussie toen de auto stilletjes aan ieders geliefde ros begon te vervangen. Ik denk dan ook dat de auto hetzelfde verloop begaat. Een totaal verbod zal er volgens mij niet komen maar het gebruik van een wagen met een ice zal zeer beperkt zijn en/of alleen recreatief mogen.

Ik hoop wel dat er bedrijven zijn die alternatieve brandstoffen kunnen aanbieden (zoals Bosch hierboven) zodat er nog met een ICE gereden kan worden als de olie uiteindelijk op geraakt. Maar gaat de markt hiervoor groot genoeg zijn/blijven? Dit zal tegen dan alleen bestaan uit het handjevol liefhebbers. 

In elk geval lig ik er (nog) niet wakker van. Mijn E30 blijft zolang het kan en moest deze echt niets meer waard zijn in de toekomst is dat zuur maar ik heb het tenminste ervaren en er plezier aan gehad. Mijn "probleem" is eerder andersom, zal het nog mogelijk zijn om mijn automotive bucketlist af te lopen. Droom toch wel om ooit een na V8 (E92 M3 🥰) te bezitten. Groot gelijk van @Jokke_vlo om nu nog een V12 te rijden, nu het nog kan. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, fuxhound zei:

Waarschijnlijk had men dezelfde discussie toen de auto stilletjes aan ieders geliefde ros begon te vervangen. Ik denk dan ook dat de auto hetzelfde verloop begaat. Een totaal verbod zal er volgens mij niet komen maar het gebruik van een wagen met een ice zal zeer beperkt zijn en/of alleen recreatief mogen.

Ik hoop wel dat er bedrijven zijn die alternatieve brandstoffen kunnen aanbieden (zoals Bosch hierboven) zodat er nog met een ICE gereden kan worden als de olie uiteindelijk op geraakt. Maar gaat de markt hiervoor groot genoeg zijn/blijven? Dit zal tegen dan alleen bestaan uit het handjevol liefhebbers. 

In elk geval lig ik er (nog) niet wakker van. Mijn E30 blijft zolang het kan en moest deze echt niets meer waard zijn in de toekomst is dat zuur maar ik heb het tenminste ervaren en er plezier aan gehad. Mijn "probleem" is eerder andersom, zal het nog mogelijk zijn om mijn automotive bucketlist af te lopen. Droom toch wel om ooit een na V8 (E92 M3 🥰) te bezitten. Groot gelijk van @Jokke_vlo om nu nog een V12 te rijden, nu het nog kan. 

ik denk dat die droom om ooit een V8 of V12 te rijden in Belgie of in de Benelux moeilijker en moeilijker zal worden. In Oost Europa of zelfs nog maar Duitsland zijn taksen en zo al een pak goedkoper voor zulke auto's dan nu. Dus op de duur ga je het gewoon niet meer kunnen of willen opbrengen. Tenzij je deze in een ander land zal kunnen inschrijven. Zoek nu al eens op hoeveel een euro 3 of euro 4 V12 kost qua BIV of VB? is gewoon van de pot gerukt.

En wat ik me ook afvraag is hoe het gaat zijn om bv een trackday te doen, gaan er dan EV's uitkomen die een autotrailer met je niet ingeschreven ICE auto gaan kunnen trekken en we dan aan 3 euro per liter wat rondjes gaan rijden.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Order66 zei:

Ik woon wss nog dichter aan de lez 🤪 300 meter, dicht genoeg? 😂 Maar voor alles is een oplossing. Ik heb bvb nog een garage aan de kust, ik kan goedkoop een garage huren in een kleine gemeente, enz... ik weiger paniekvoetbal te spelen, ik laat me de hobby niet ontnemen. Ik heb ook een tijd schrik gehad, maar dat is voorbij. Op dat moment hebben zelfs liefhebbers die mijn onbekend waren de hand gereikt voor een oplossing 🥰 Ik beleef de hobby nu en verder zie ik wel. Ik weiger mij neer te leggen bij dit onredelijk beleid. Ik zal toch dromen hebben om op terug te kijken in het rusthuis 🤣 😉

Jij wint, 350m zegt maps mij :lol:.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Speelt ook in mijn hoofd wat er met oldtimer gaat gebeuren. Daarom ben aan het kijken naar een nieuwe MX5 dan ben ik gerust.  Triestig dat het zo moet lopen maar het zij zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals met alles in dit land, wordt er meer en meer aan banden gelegd. Of je moet er (dik) voor betalen.

Dat zal voor de oldtimers niet anders zijn.

Het is nu al een mirakel dat die taksen zo laag zijn. Ik zie regelmatig oude Mercedes W124's, die er al niet meer zo fris uitzien, rondbollen en da's volgens mij niet voor louter recreatieve doeleinden...

Die toenemende druk en reglementeringen waren voor mij niet DE reden om de E28 te verkopen. Maar het zat wel in mijn hoofd. De LEZ perimeters rond steden zullen alsmaar groter worden, aangezien de steden ook uitdeinen. Het gaf mij toch die onzekerheid en klein beetje meer overtuiging.

Ik hoop dat de oldtimers gespaard blijven. Het geld en energie die mensen er in stoppen is bewonderenswaardig. Al denk ik dat je het als investering niet (meer) mag bekijken. Je moet het doen als liefhebberij en passie. Of we spreken al over een McLaren F1 of een P1. In die categorie van prijzen zit je al bij multimiljonairs.

Ik heb wel op een bepaald punt voor mezelf uitgemaakt, dat als ik nog dagelijks met een dikke motor of iets met minstens 6 cylinders wou rijden, dat het NU moest. En tot op vandaag ben ik nog altijd enorm overtuigd van mijn keuze om de E28 en de moto's te verkopen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid