Jump to content
Sign in to follow this  
Monterey Jack

2023 Audi A6 e-tron

Recommended Posts

Monterey Jack    3,235
Monterey Jack

image.thumb.png.c84509e1a957a34916179ca95f56cada.pngimage.thumb.png.3dfb9ccfb27c27e795947279dbe908b8.pngs21studio50822-2.jpg?itok=98aoME1X

s21studio50975-5.jpg?itok=hITg8Qxv

s21studio51006-2.jpg?itok=N-YVsGRy

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monterey Jack    3,235
Monterey Jack
Quote

Pronounced arches. A swoopy, Sportback-style rear end. Fully customisable daytime running lights up front. Suffice to say, this new Audi A6 e-tron concept is quite striking, especially if - like us - you’re thinking of the multitude of rude words you could potentially spell out using those LEDS…

Anyway, want to know the best bits about Audi’s latest all-electric concept? It’s actually heading into production, it currently has a 2023 launch date, and this concept is apparently 95 per cent accurate to the final design. Presumably it’ll sprout some door handles at some point, and the concept’s indicators that project a turn signal down onto the road below might not make production, but they’re a neat touch. 

There’s more to this initial concept than just design, because the A6 e-tron represents our first proper look at Audi and Porsche’s new PPE platform. Slightly awkward name these days, but here it stands for Premium Platform Electric.

Audi’s first production car to be based on the new platform will actually be a Q6 e-tron SUV (sigh), and we know that Porsche is working on a Macan EV too, but having just unveiled the Q4 e-tron and its Sportback sibling, it’s easy to see why Audi’s leading with a saloon this time. We approve.

Back to the platform, then. PPE will sit above the Volkswagen Group’s MEB platform that underpins the Q4s as well as the Skoda Enyaq and both the VW ID.3 and ID.4. It’ll then be below the more luxurious and sportier J1 platform that houses the Porsche Taycan and the e-tron GT. Got it? 

Audi says the flat-floored PPE will eventually underpin a whole family of new EVs, and that the most powerful A6 e-trons will get an impressive 462bhp and 590lb ft of torque, as well as a 100kWh battery. Those will also manage over 435 miles of range and will be able to accept 270kW charging where the infrastructure allows. For reference, that means a 10-minute charge will get you around 186 miles of range. 

There’ll be rear-wheel drive and quattro versions of the electric A6 when it arrives in a couple of years time too, and possibly even an Avant on the same platform. Oh, and Audi was very keen for us to write about the potential for an RS6 e-tron when we asked the question – perhaps they’re trying to gauge interest? Well, Audi, we’re interested. Although just to confirm: the launch of the A6 e-tron doesn’t mean it’s the end for the combustion-engined A6. Audi hopes both will live on in perfect harmony for now…

https://www.topgear.com/car-news/electric/audi-a6-e-tron-concept

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roger    5
Roger

Ik had er in eerste instantie wat een Ford Mondeo gevoel bij. Maar dat is daarom niet slecht te noemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Liquid Li0n    307
Liquid Li0n
4 uren geleden, Roger zei:

Ik had er in eerste instantie wat een Ford Mondeo gevoel bij. Maar dat is daarom niet slecht te noemen.

idd...ik begrijp niet waarom ze een A6 e tron er niet kunnen laten uitzien als een normale A6...

Share this post


Link to post
Share on other sites
tuscani    6,950
tuscani

idem zoals stradge. hopelijk komt er een avant uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tiep    2,448
Tiep
10 uren geleden, stradge zei:

Ferm, hopelijk komt er ook een Avant!

 

13 minuten geleden, tuscani zei:

idem zoals stradge. hopelijk komt er een avant uit.

Zou zelfs een van de eerste constructeurs zijn met een EV in de vorm van een break, denk ik?
Iets wat mij enorm zou interesseren moest ik kijken naar de aankoop van een EV.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lotuzzz    10,996
Lotuzzz
42 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

idd...ik begrijp niet waarom ze een A6 e tron er niet kunnen laten uitzien als een normale A6...

Al die EV's hebben een relatief enorme wielbasis, door de accu's.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tuscani    6,950
tuscani
4 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Mooi! Beetje Kia Stinger.

ik had er ook wat svx gevoel bij

Share this post


Link to post
Share on other sites
Phil    9,102
Phil
5 hours ago, Tiep said:

Zou zelfs een van de eerste constructeurs zijn met een EV in de vorm van een break, denk ik?

Taycan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tiep    2,448
Tiep
1 uur terug, Phil zei:

Taycan.

*Cross Turismo bedoel je? Ja, true. Al zie ik dat minder echt als een rasechte break à la E-Klasse Estate, 5-Reeks Touring, enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polygoon    7,851
Polygoon

Ik mag em wel! Cool ding

Share this post


Link to post
Share on other sites
Race7    107
Race7

Zo mogen er nog komen. Wel te hopen dat die camera spiegels optioneel blijven..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Phil    9,102
Phil
On 4/20/2021 at 6:50 PM, Tiep said:

*Cross Turismo bedoel je? Ja, true. Al zie ik dat minder echt als een rasechte break à la E-Klasse Estate, 5-Reeks Touring, enz.

Break is break!

Share this post


Link to post
Share on other sites
stradge    350
stradge
Op 20/4/2021 om 11:59, Tiep zei:

 

Zou zelfs een van de eerste constructeurs zijn met een EV in de vorm van een break, denk ik?
Iets wat mij enorm zou interesseren moest ik kijken naar de aankoop van een EV.

Hoe kun je dit pareltje nu vergeten :D?

2020 MG 5 press shots

  • Like 1
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
stradge    350
stradge

Een EV (no)lifestylebreak van een brits sportwagenmerk klinkt wel goed als je het zo zegt eigenlijk hé, helaas blijft het bij klinken.

Edited by stradge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • Bouncing Bullet
      By Bouncing Bullet
    • Rabbit
      By Rabbit
      Hij is er eindelijk.
      Wel gecharmeerd dat er echt Audi kwaliteit is, surtout als je wat die dezelfde basis deelt met de ID4.
       
    • Jochen
      By Jochen
      Sinds de aanschaf van mijn A4 heeft deze sporadisch last van flikkerende lampjes in de instrumentencluster. Namelijk die van de benzine- en temperatuurmeter. Sinds een paar weken is de verlichting van de benzinemeter er helemaal mee opgehouden:

       
      Dit is uiteraard een 'gekend probleem' en ik ben nu op zoek naar iemand die dit kan herstellen. Ik heb een bedrijfje gevonden in Eindhoven die dit doet maar als iemand iets zou weten in de buurt van Limburg/Antwerpen/Vlaams-Brabant, dat zou iets handiger zijn. De hele cluster zou vrij makkelijk uit te bouwen zijn, de lampjes vervangen is iets moeilijker. Vandaar dat ik het liever laat doen door iemand die er verstand van heeft en er garantie op geeft.
      Als iemand een idee heeft, shoot!
       
    • D Squaloid
      By D Squaloid
      Audi breidt zijn elektrische aanbod uit met de E-tron GT. Een flitsend vormgegeven GT die z'n basis deelt met de Porsche Taycan. Naast een (voorlopige) basisversie krijgen we ook direct de RS E-tron GT voorgeschoteld.
      Highlights
      E-tron GT direct ook als RS 530 pk (basis) of 646 pk (RS) 488 km rijbereik Snelladen: 100 km in 5 minuten Wat in 2018 begon met de spraakmakende E-tron GT Concepten eind vorig jaar concreter werd met een gecamoufleerd pre-productiemodel ontaardt nu in de E-Tron GT en RS E-tron GT. Een volledig elektrische vierdeurs die prestaties levert waar menig sportauto met verbrandingsmotor jaloers op wordt. Dat geldt zeker voor de RS-versie, maar daarover straks meer.
      Audi E-tron GT
         
      E-tron GT
      De basis ligt voorlopig namelijk bij de reguliere E-tron GT. Zoals in één oogopslag te zien is, heeft Audi de conceptversie slechts op detailniveau nog bijgeschaafd. Het uiterlijk is dan ook geen grote verrassing meer, maar velen zullen dat ongetwijfeld geen probleem vinden. De 4,99 meter lange en slechts 1,41 meter hoge E-tron GT is een opvallende verschijning en behalve het esthetische aspect van het ontwerp zit ook het aerodynamische deel wel goed. De E-tron GT heeft namelijk een Cw-waarde van slechts 0,24. Geen overbodige luxe dat-ie efficiënt door de lucht snijdt, want met zo'n 2.300 kilo is de van twee elektromotoren voorziene E-tron GT bepaald geen lichte auto.
      Dankzij een stevig vermogen moet dat gewicht desondanks goed van z'n plaats komen. De standaard op 19-inch wielen staande E-tron GT beschikt over 476 elektrische pk's en 630 Nm koppel. Met een boostfunctie kun je dat 2,5 seconden lang opkrikken naar 530 pk. Als dat is ingeschakeld, schiet de E-tron GT in 4,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Bij 245 km/h is de koek pas op. Het vermogen wordt verdeeld over alle vier de wielen en daarbij zorgt een tweetraps transmissie ervoor dat het extra efficiënt opgebouwd wordt. Overigens rijdt de E-tron GT bij rustig rijden en voldoende grip enkel met voorwielaandrijving. Als er sportiever gereden wordt en/of extra grip nodig is, schakelt de motor op de achteras ook aan en doen de achterwielen mee. Bij gas los gaat de auto 'zeilen' en met remmen win je energie terug. Het remmen gebeurt zelfs voor een groot deel (tot 0,3 G vertraging) door de motor(en), waarmee er volgens Audi tot een vermogen van 265 kW stroom teruggewonnen kan worden.
      Wie bekend is met de techniek van de Porsche Taycan, weet dat er ook van het bijladen van de E-tron GT veel verwacht mag worden. De Audi heeft dezelfde 800 Volt-techniek aan boord en dat draagt eraan bij dat het accupakket met een netto-capaciteit van 86 kWh in slechts 5 minuten 100 km actieradius bij kan laden aan een 270 kW-snellader. In 23 minuten moet je van 5 naar 80 procent kunnen laden. Wie 'm thuis aan gelijkstroom hangt, kan in eerste instantie met 11 kW bijladen. In een later stadium volgt 22 kW, vernam AutoWeek bij de presentatie van de E-tron GT. Daarmee is de accu volgens Audi in 5 uur vol. Als de boel op 100 procent staat, moet je volgens de WLTP-cyclus 488 km ver kunnen komen.
      Audi E-tron GT
      Interieur
      Het geheel laat zich bedienen vanuit een interieur dat onmiskenbaar van Audi afkomstig is en wellicht net iets minder spetterend oogt dan het exterieur doet vermoeden. Herkenbaarheid troef, maar het ziet er prima uit. Op een centraal in het dashboard geplaatst 10,1-inch infotainmentscherm draait Audi's laatste versie van het MMI-systeem, dat standaard ook met spraakassistent te bedienen is. Via Audi Connect kunnen er tal van diensten op opgeroepen worden of extra aangeschaft worden. Optioneel zijn zaken als Alexa-spraakassistent en navigatie met Google Earth. Verder voorziet een 12,3-inch digitaal instrumentarium je van alle relevante rij-informatie.
      De E-tron GT is een vierzitter en volgens Audi moet je ook op de twee stoelen achterin riant plaats kunnen nemen. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft Audi het accupakket daar zo diep mogelijk in de bodem verwerkt. De sportieve stoelen zijn naar wens met imitatieleer bekleed. Geen echt leer meer, want Audi gaat naar eigen zeggen liever voor een 'leervrije' toekomst en heeft zodoende kunstleer ontwikkeld op basis van gerecycled materiaal. Helemaal van deze tijd.
      Audi RS E-tron GT
      RS
      Zoals gezegd komt de E-tron GT ook direct als RS op de markt. Daarbij hanteert Audi Sport een wat andere aanpak dan we gewend zijn. Bij de E-tron GT geen dik uitgebouwde koets of grotere inlaten; nee, de RS E-tron GT onderscheidt zich aan de buitenkant door niet veel meer dan RS-logo's en vier donkere ringen in z'n grille van de reguliere versie. “De E-tron is zo al prachtig en breed genoeg. De RS onderscheidt zich met z’n prestaties,” was de korte verklaring van Audi hierover aan AutoWeek bij de presentatie van de E-tron GT. Opvallend, maar op zich heeft men wel gelijk dat de prestaties van een andere orde zijn. In de RS-versie leveren de twee elektromotoren samen namelijk maar liefst 598 pk en 830 Nm. Met de boostfunctie komt het tijdelijk uit op 646 pk. Goed voor een 0-100 km/h-acceleratie die slechts 3,3 seconden in beslag neemt. Dat zijn cijfers waarvoor je bij Porsche op de Taycan Turbo aangewezen bent. Toch houdt de Taycan Turbo S nog voldoende voordeel ten opzichte van zijn Audi-neef.
      In de RS doet verder hetzelfde accupakket dienst als in de reguliere versie, maar er zijn wel degelijk technische zaken die de RS standaard heeft en de 'gewone' E-tron GT niet. Zo is er het een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel aan de achterkant, driekamerluchtvering, keramische remmen en adaptieve dempers. Ook staat-ie op 20-inch of optioneel 21-inch wielen, waar de standaardmaat 19-inch is. Daarbij heeft de RS E-tron GT standaard matrix-ledkoplampen en kun je bijtekenen voor Audi Laser Light. Optioneel is vierwielbesturing leverbaar. Overigens geldt dat deze zaken ook leverbaar worden voor de reguliere E-tron GT, maar bij de RS stap je dus niet alleen qua vermogen gelijk hoog in.

      Audi RS E-tron GT
      Breder aanbod
      In mei verwacht Audi Nederland de eerste E-trons GT in de showroom en dat zijn dan dus gelijk de voorlopige basisversie en de RS. Het ligt vanwege het grote gat tussen die twee versies voor de hand dat er nog eentje tussenkomt. Wellicht wordt dat dan de S E-tron GT, met een basisvermogen van pakweg 550 pk. Ook is het zeker niet ondenkbaar dat er nog een versie ónder de voorlopige instapper komt. Porsche onthulde onlangs immers een Taycan met enkel achterwielaandrijving, dikke kans dat Audi ook dat voorbeeld volgt. In dat geval zal de vanafprijs dan waarschijnlijk onder de € 100.000 uitkomen, maar voor de nu gepresenteerde varianten kun je logischerwijs op bedragen daarboven rekenen. De precieze prijzen worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
       
      autoweek.nl
    • Cyrano.ak
      By Cyrano.ak
      Video – Audi geeft e-tron GT het RS label
      https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-geeft-e-tron-gt-het-rs-label-180672
      We hebben bewegende beelden van de Audi RS e-tron GT.
      Update: 5-11-2020, 13.50 uur
      Audi voegt vandaag het RS label toe aan de e-tron GT naam. En er is nu bewegend beeld, waarop de RS e-tron GT (even wennen…) ook echt zelf in beweging is.
      Onderstaande tekst verscheen op 8-10-2020, 12.58 uur.
      Ze zijn er maar druk mee bij de Volkswagen Group. Het dieselgate schandaal forceerde hen om toch een andere richting te kiezen dan softwarematig conformeren. Aan de ene kant kun je zien dat het een ‘moetje’ is om de ontwikkeling van elektrische auto’s in een stroomversnelling te laten gaan.
      Audi e-tron GT
      Aan de andere kant is het ook gewoon een kans. De Audi e-tron is een duidelijk voorbeeld dat een elektrische auto ook erg goed kan zijn. Sterker nog, als je die derde zitrij niet nodig hebt is het een betere auto dan de Audi Q7. Alleen de actieradius is nog een dingetje, maar gelukkig maken de Duitsers ook stappen.
      Layout
      Een van de hoogtepuntjes is toch wel de nieuwe Audi e-tron GT. Audi heeft jarenlang een bepaalde vormtaal gehad. Deze werd mede bepaald door de layout van de techniek. De motor is voor de vooras geplaatst, een ideale manier voor vierwielaandrijving en voor wie dat niet wil is voordelige voorwielaandrijving mogelijk. Het nadeel is dat de voorzijde optisch erg zwaar is.
      Veelbelovend
      De concept versie van de Audi e-tron GT zag er veelbelovend uit. Audi heeft nu al afbeeldingen van de productieversie ‘gelekt’. Net als bij de e-tron heeft de e-tron GT een bizarre wrap, waardoor de subtiele lijnvoering nog niet helemaal zichtbaar is.
      Fraaie lijnen
      Wel is te zien dat de e-tron GT zijn fraaie lijnen grotendeels gaat behouden. Bij de Porsche Taycan (met wie de e-tron GT veel techniek zal delen) zag je dat de vertaling van concept (Mission-E) naar productiemodel goed ging, zij het dat de carrosserie wat smal en zielig werd (voor een betere stroomlijn en dus betere range). Dat gezegd hebbende, de e-tron wordt aanzienlijk minder breed.

      Productie e-tron GT
      Ook de Audi e-Tron moet inboeten, maar als de foto’s ons niet bedriegen, behoudt de e-tron GT voldoende wulpse vormen. Naast de afbeeldingen heeft Audi ook een videootje waarbij ze laten zien dat de productie bijna op gang begint te komen. De productie staat gepland voor eind 2020, voor die tijd zal het productiemodel onthuld gaan worden.
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions