Ga naar inhoud

Varia oldtimers


tuscani

Aanbevolen berichten

Tja, dat kan erdoor... Maar dan kan je hier een nieuwe 911 posten ook :D

Maar was zeveren hoor, laat ze maar komen die pics, zitten regelmatig mooitjes tussen :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond dat berevette camions. Die streepjes boven de koplampen intrigeerden me bovendien altijd. Klonken ook heerlijk lekker als een "echte camion".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/9/2018 om 18:51, Jan zei:

@Framfy

Idd volledige restauratie van een E21 (1981). Geen topic van 😉.

Bedoeling is om hem origineel te laten qua exterieur & interieur. Enkel betere ophanging(bilstein) en een periode-correcte bewerkte M10 erin. Lichte rijdersauto die verder OEM is. M20, M42 of zelfs S14 is een veel betere basis wat power betreft maar doet afbreuk aan de auto imo.

M10 is wel één van de beste blokken ooit gemaakt. S14 is er op gebaseerd en zelfs hun F1 motoren waren er op gebaseerd. 

Heb je het stuk tussen de carburateur en de motor? Heb zelf 45's maar heb dat stuk er tussen niet. 45 is volgens sommige wel net iets teveel. 

Als je wat aanpassingen doet kan je trouwens 160 a 170pk er uit halen (wel andere kop) en als je echt wil 190. NA nog steeds, maar met 190 heb je niks meer te zoeken onder de 4000rpm en draait die vierkant. Zou de mijne graag op 160/170 hebben (E30 wel), denk dat samen met het lichte gewicht van de eerste modellen dat dat eigenlijk even snel is als een 325i. 

Mijne staat wel al 12 a 14jaar langs de kant. Heeft het ding geen goed gedaan helaas. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, CAS zei:

 

Mijne staat wel al 12 a 14jaar langs de kant. Heeft het ding geen goed gedaan helaas. 

Volgens mij wordt hij enkel sneller, door al het weggeroeste. Welke E30's heb je nog eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, CAS zei:

M10 is wel één van de beste blokken ooit gemaakt. S14 is er op gebaseerd en zelfs hun F1 motoren waren er op gebaseerd. 

Heb je het stuk tussen de carburateur en de motor? Heb zelf 45's maar heb dat stuk er tussen niet. 45 is volgens sommige wel net iets teveel. 

Als je wat aanpassingen doet kan je trouwens 160 a 170pk er uit halen (wel andere kop) en als je echt wil 190. NA nog steeds, maar met 190 heb je niks meer te zoeken onder de 4000rpm en draait die vierkant. Zou de mijne graag op 160/170 hebben (E30 wel), denk dat samen met het lichte gewicht van de eerste modellen dat dat eigenlijk even snel is als een 325i. 

Mijne staat wel al 12 a 14jaar langs de kant. Heeft het ding geen goed gedaan helaas. 

De collectors? Die heb ik ja.. Mocht je er nog nodig hebben, kan er wel aanraken hoor..

De mijne komen oorspronkelijk van een Tisa met de oldschool Italiaanse Webers (ipv Spaanse). 

Idd, de M10 is beresterk. Krukas/drijfstangen/blok ga je nooit pijn doen zolang je NA blijft. Er zijn ook eindeloos veel mogelijkheden om er mee te foefelen, heb er al gezien met een S14 kop en S14 krukas. 

45’ers werken goed vanaf je richting 10,5-11:1 CR gaat en een deftige nokkenas (290•+). Je kan ze uiteindelijk ook downtunen door kleinere venturi’s te monteren al ga je dan wat van je vacuumeffect verliezen. Waardoor je eigenlijk beter een 40’ neemt. De vraag is ook of je er veel nadelen van zou merken als gewone oldtimerliefhebber tijdens de occasionele rit.

Ik ken een aantal mensen die rally rijden met M10’s. De ene doet dat op 40’s en ik ken eentje die op 50’s rijdt. Het hangt er vanaf hoe ver je wilt gaan en welk gebruik je voorziet..

Mocht je de jouwe willen opbouwen, gebruik maar die 318i kop van E30. Beste flow van alle stock M10 koppen en geen openingen van de Injectoren zoals bij de E21 18i.. 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, DenDuvel zei:

Volgens mij wordt hij enkel sneller, door al het weggeroeste. Welke E30's heb je nog eigenlijk?

Heb alles verkocht buiten mijn eerste... '84 316 met M10b18 met de pierburg carburateur en automatische choke. Ondertussen 17jaar in mijn bezit, ik word dus oud. Denk niet dat jij die ooit gezien hebt? Was wss al mijn 320/325? 

Is mijn eerste auto ook, op m'n 17de gekregen als verjaardagscadeau. 89dkm van eerste eigenaar. Heb er zelf op die tijd 18dkm bij gezet. 

45 minuten geleden, Jan zei:

De collectors? Die heb ik ja.. Mocht je er nog nodig hebben, kan er wel aanraken hoor..

Inlaat collecter idd. Is dat aan gunstige prijzen? Heb de Webers liggen, maar die zaten op een Opel GT. Ale, daar moesten ze op komen. Maat van mij had die laten reviseren om dan voor kleinere te gaan... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, CAS zei:

Heb alles verkocht buiten mijn eerste... '84 316 met M10b18 met de pierburg carburateur en automatische choke. Ondertussen 17jaar in mijn bezit, ik word dus oud. Denk niet dat jij die ooit gezien hebt? Was wss al mijn 320/325? 

Is mijn eerste auto ook, op m'n 17de gekregen als verjaardagscadeau. 89dkm van eerste eigenaar. Heb er zelf op die tijd 18dkm bij gezet. 

Inlaat collecter idd. Is dat aan gunstige prijzen? Heb de Webers liggen, maar die zaten op een Opel GT. Ale, daar moesten ze op komen. Maat van mij had die laten reviseren om dan voor kleinere te gaan... 

Nieuw gaat dat rond de 200-250 euro. Zal volgende week eens rondvragen op't werk of er iemand een occasie heeft.. ik hou je op de hoogte!

 

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎29‎/‎12‎/‎2018 om 22:27, Bompa zei:

Ik vond dat berevette camions. Die streepjes boven de koplampen intrigeerden me bovendien altijd. Klonken ook heerlijk lekker als een "echte camion".

camions met een neus zijn altijd berevet!!!B)

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@CAS

Deze grafiek is eigenlijk een voorbeeld van wanneer je 40’ of 45’ “moet” nemen. Dit is geen wetenschap, enkel een richtlijn. Je kan uiteraard ook bij 40’ers blijven wanneer je volgens de tabel beter een 45’ neemt.

Zal dat niet goed werken als je dan toch een 40’ neemt? Nee, al zal je dan bij hogere toerentallen en piek rpm’s minder vermogen hebben dan je zou kunnen halen met de 45’

De tabel werkt volgens inhoud per cilinder en rpm waar het piekvermogen afgeleverd wordt..Bij stock motoren kan je dit dus makkelijk controleren, bij getunede al iets moeilijker..

Dit is enkel om aan te tonen welke maat van venturi je best neemt.

DCOE45 heb je in 34-36-38-40mm venturi

DCOE40: 28-30-32-34-36 mm venturi

Je ziet dat er dus weldegelijk overlapping is tussen beide. Al is de regel dat je beter een 40’ neemt met 34mm venturi dan een 45’ toeknijpen met een 34mm.

Dan kom je wel weer bij het verhaal van hoeveel je er van zult merken als je geen rally of circuits rijdt..

0AF567A8-DBF1-4363-98C6-8CDA59A8E21B.jpeg

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid