Ga naar inhoud

(Tijdelijke) kilometervreter voor 25k?


The Swede

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden, Jules_W zei:

Van maroefen gesproken 😅 

Deze staat tenminste nog OEM ;)

Zoals gezegd, imago kan me niks schelen. Mag eigenlijk wat ouder en goedkoop imago hebben. In metaalfabrieken kom je beter niet met een nagelnieuwe imagokist aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, The Swede zei:

Ook al zitten aan denken. GS450h rijdt erg goed. Alleen is de herverkoop niet gemakkelijk 😒

 

Als je geen nieuwe koopt ben je daar zelf toch al een keer in het voordeel 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Als je geen nieuwe koopt ben je daar zelf toch al een keer in het voordeel 😛

Da’s juist. De wagen is al een pak van zijn waarde kwijt. Alleen is de vraag of ik hem nadien nog kwijt raak. 

toch is kijken 😋

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/10/2021 om 10:56, The Swede zei:

De F10 was inderdaad de eerste die in me opkwam. Waarom echter ee 530d als je ook een 535d of M550d kan hebben?

Ik zou dat niet adviseren. Comfortabel... ja, daar discussieer ik niet over. Tenminste: toch als je de (optionele) comfortzetels neemt.
Maar de stuurinrichting is vreselijk onprecies en de elektrische bekrachtiging doet daar elk gevoel dood. Auto is niet op 't gevoel rechtuit te rijden en vereist constant bijsturen. Vreselijk irritant.
Bouwkwaliteit en kwaliteit van aankleding zijn ook niet te best; het helpt als je een extreem dik aangeklede auto in huis haalt (full nappaleder van Individual) maar anders is 't toch maar nipt voor z'n geld.

Nog meer echter dan aan de stuurinrichting, stoorde ik me aan het gebrek aan karakter in 't rijgedrag. Da's een zwaar en log aanvoelende, doodsaaie 13-uit-een-dozijn autostradeketel.
Als je dat vergelijkt met de dartel rijdende en sturende E60, met z'n levendige achtertrein en scherpe en directe voortrein ... dan is de F10 't tegenovergestelde, bijna. Veilig ondersturend, traag en gedempt in z'n reacties, altijd logge indruk nalatend.
Naar mijn mening geen auto die je een liefhebber of car nut wil adviseren. Dan rijdt een 213 E-klasse eigenlijk véél levendiger, leuker. (En is minstens even comfy en zeker even goed afgewerkt.)

De 30d-krachtbron blijft zeer aangenaam. Geen vermogens- noch koppelmonster, maar wel (in een '5) genoeg voor alles wat je er mee wil doen, ook de occasionele 220+ stukjes in Duitsland.

 

Geen idee wat de 213-ketels met 400d gaan, maar dat zou ik ten allen tijde vóór nemen op een 530d (huidige of vorige generatie).
Eentje met Airmatic en de adaptieve zetels, nog een Burmester soundsysteem erin en klaar.
(Nappaleder is bijzonder aangenaam to the touch, ook. Wel enkel in zwart of die erg speciale bruin/beige combo; ben geen fan van zwarte interieurs (leder) maar zou toch mee in overweging nemen, gewoon owv het edele gevoel.)
En met wat chance vind je er ene in de mooiste uitvoering, met ster bovenop de motorkap en een klassiek rooster ❤️ 

Edit: not a chance binnen 't gestelde budget, zie ik. Kisten zitten nu nog maar net onder de 40k EUR...
Misschien een 350d dan (met de V6 nog)?

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na met de huidige en de vorige '5 gereden te hebben ... heimwee naar de E60-generatie.
Naar mijn mening de laatste "echte BMW" in dat segment, met een rijgedrag en rijplezier dat in z'n segment sterk bovengemiddeld is.

Naar keuze qua looks:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=333765141&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelGroupId=22&maxFirstRegistrationDate=2010-12-31&maxMileage=150000&minFirstRegistrationDate=2008-01-01&minPowerAsArray=172&minPowerAsArray=KW&pageNumber=2&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=DESCENDING&searchId=1b9a8dda-d160-2967-fb2c-be8404e1e3d1

met stoffen sportzetels, klassieke looks exterieur, wel de nieuwere ICE (NBT denk ik, heet dat?), sportautomaat

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=330546086&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelGroupId=22&maxFirstRegistrationDate=2010-12-31&maxMileage=150000&minFirstRegistrationDate=2008-01-01&minPowerAsArray=172&minPowerAsArray=KW&pageNumber=3&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=DESCENDING&searchId=8c0e9311-e7da-3089-72f3-006edd50f7cd

met het (obligate?) M-Pack maar in leuke kleurencombinatie; nog de originele niertjes er weer in

Met het juiste onderhoud en eventueel vernieuwing van enkele gekende onderdelen van de ophanging, ga je geen leuker rijdende auto vinden in dat segment (met die ruimte, dat zitcomfort) binnen die prijsklasse.
Het imago moet je er bij nemen, helaas. En de benzinemotoren van de N52-generatie hebben 2 zwakke punten waarmee je rekening moet houden.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@gTa, met dank voor de mening. De E60 blijft ook een mooie auto, alleen moet je dan wel een heel stuk goedkoper gaan want een E60 van 17k krijg je in 2022 of 2023, wanneer de wagen toch 12-13 jaar is, aan de straatstenen niet meer kwijt tenzij aan een derde van de prijs. Ik zou dan eerder richting 10-12k voor een auto kijken en een gewone 525d (3.0) of 530d nemen. 
Vraag is of die wagens op die leeftijd nog betrouwbaar zijn? 

En waarom niet een 7 nemen ipv een 5? Zoals gezegd, het moet geen vinnige weekendwagen zijn waar je veel plezier aan beleeft. Het is echt gewoon om veel snelwegkilometers te malen op weekdagen met de telefoon aan de bluetooth. Als je overdag op droge landwegen rijdt en je kan je op rijden concentreren, met de twee handen aan het stuur, dan wil je inderdaad een wat leuk sturende wagen.
Maar stel de meeste van je kilometers zijn op Duitse, Zwitserse of Noord-Italiaanse snelwegen, 's avonds, de helft van de tijd in de regen, één hand aan het stuur, gewoon aan het "wachten tot je er bent"... en je staat ook nog es vaak in de file. Dan is de verwachting anders. Dan wil je een wagen die zo weinig mogelijk vermoeit. 

Den Tim gaf de raad richting F01 740 (d of i) te kijken, of A8 Tdi V8 (welke volgens hem ook erg zuinig is). De W222 zou ik zeker als "logische keuze" hebben maar minder makkelijk een redelijke te vinden. 

Keek ook voor de Lexussen. Man, die zijn duur geworden :huh:.   Vroeger was een Lexus tweedehands niks waard. Tegenwoordig kan je binnen dit budget enkel wagens van 13-14 jaar of ouder vinden. Of met mega kilometers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

@gTa, met dank voor de mening. De E60 blijft ook een mooie auto, alleen moet je dan wel een heel stuk goedkoper gaan want een E60 van 17k krijg je in 2022 of 2023, wanneer de wagen toch 12-13 jaar is, aan de straatstenen niet meer kwijt tenzij aan een derde van de prijs. Ik zou dan eerder richting 10-12k voor een auto kijken en een gewone 525d (3.0) of 530d nemen. 
Vraag is of die wagens op die leeftijd nog betrouwbaar zijn? 

Terechte vraag. En vind maar eens eentje die niet "deskundig" onder handen genomen is door een reeks opeenvolgende eigenaren...

2 uren geleden, The Swede zei:

En waarom niet een 7 nemen ipv een 5? Zoals gezegd, het moet geen vinnige weekendwagen zijn waar je veel plezier aan beleeft. Het is echt gewoon om veel snelwegkilometers te malen op weekdagen met de telefoon aan de bluetooth. 

Als je overdag op droge landwegen rijdt en je kan je op rijden concentreren, met de twee handen aan het stuur, dan wil je inderdaad een wat leuk sturende wagen.
Maar stel de meeste van je kilometers zijn op Duitse, Zwitserse of Noord-Italiaanse snelwegen, 's avonds, de helft van de tijd in de regen, één hand aan het stuur, gewoon aan het "wachten tot je er bent"... en je staat ook nog es vaak in de file. Dan is de verwachting anders. Dan wil je een wagen die zo weinig mogelijk vermoeit. 

Den Tim gaf de raad richting F01 740 (d of i) te kijken, of A8 Tdi V8 (welke volgens hem ook erg zuinig is). De W222 zou ik zeker als "logische keuze" hebben maar minder makkelijk een redelijke te vinden. 

Voor dat specifiek gebruik, volg ik je wel. Dan hoeft het niet per se de leuker sturende te zijn, maar moet je wel zo min mogelijk vermoeid en zo comfortabel mogelijk die km kunnen malen.

Waarom dan geen '7, inderdaad. (Voor die toepassing zal dan ook een F10 ook volstaan.) Ik zou dan een gelijkaardig advies kunnen geven als RRD en idd zien of je geen écht deftig uitgeruste 730d of 740d (met een lichte voorkeur voor de eerste) kan strikken die ruim binnen budget zit.
De dure ophangingssystemen en night vision en rij-assistentie zijn dan eigenlijk overbodig (en duur als ze stuk gaan) maar de comfortzetels en indien mogelijk een volnappalederen interieur: dat doet wonderen.
Het voordeel van een '7 ligt dan vooral in z'n iets ruimere binnenafmetingen, z'n wat grotere werkingsstilte, een nog wat hoger soliditeitsgevoel qua wegligging en qua interieur krijg je ook hoogwaardiger afwerkingsmogelijkheden (niet standaard, waren optioneel).
Maar het verschil tussen '5 en '7 is qua rijden en comfort al altijd véél kleiner geweest dan dat tussen een E en een S.

Audi A8 heb ik (van die generatie) nul ervaring mee maar ik vind ze wel knap en naar 't schijnt zijn ze goed.

Benz ken jij sowieso beter dan ik.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, The Swede zei:

Toughts? 

BMW 640d Coupe M Sport Package (F12) 2011 wallpapers (2048x1536)

Toch wel wat ervaring mee en ik kan vergelijken met de generatiegenoten '5 (F10/F11), '5 GT en '7 (die laatste 2 enkel kortere ritjes van geleende auto's of tijdens testrit nav. aankoop).

De '6 voelt meer als een blok op de weg, heel solide ... maar dat is voornamelijk het gevolg van afstelling (ophanging, demping, stuurbekrachtiging). Je zou 'm ook "kunstmatig sportief" kunnen noemen, als je 't hem aan de andere kant van rijdynamisch spectrum kwalijk neemt dat hij z'n massa niet weg kan steken van zodra je wat gezwindere richtingswisselingen voorschotelt. (Het blijft wel een zeer capabele auto, zonder meer.)

Qua comfort doet de '6 dan wel onder tegenover de '7 en de '5 GT ... ik zou ook ten strengste adviseren om dat dan niét met 20" te nemen (hoe mooi 't ook is), 19" is daar dan de gulden middenweg.

Neem er ook eens tegoei plaats in. Dat is qua instapcomfort en ruimtegevoel veel meer een GT (dus kleiner) dan een '5 GT of een '7, ja zelfs een '5.
De ratio bruikbare binnenruimte & ruimtegevoel (enerzijds) vs. buitenafmetingen (anderzijds) is bij deze '6 echt heel klein, kleiner dan in bijna gelijk welke andere auto.

Met glazen panodak en een licht interieur (en zonder zwart glas achteraan) wel een heel aangename auto om in te zitten.
De comfortstoelen zitten goed (maar die van de '7 zijn ruimer en beter), de rijhouding is perfect af te stellen. Maar je blijft duidelijk "in" een GT zitten, omsloten.

Zeker een valabele optie, maar een '7 lijkt me voor dat gebruik dan eigenlijk beter.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/10/2021 om 11:23, The Swede zei:

Welk model heeft in de recentere jaargangen nog een 6 pitter? Ik dacht dat de R36 de laatste was?

Ik had minimaal 4 cilinders gelezen. Dom van me eigenlijk. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dank @gTa.

De 7 f10 heb ik redelijk vaak gereden als renter en blijft een goeie kilometervreter. Niet zo comfortabel als de W222, maar prijs/kwaliteit zit dat goed.

Over de zetels, heb je gelijk. De gewone zitten niet bijster. En ook het interieur kan variëren van “erg triest” tot “echt wel knap”. 

Twee interessante bemerkingen die je maakt:

1. Dure ophangingssystemen. Ik dacht dat elke F10 met de EDC kwam. Niet?

2. Waarom 730d ipv 740d? De 750d heb ik gereden en gaf me niet zoveel meer voldoening dat ik het risico qua betrouwbaarheid erbij zou nemen. De 730d anderzijds was soms wat nipt wanneer je op snelheid op de autobahn een stoot gas wou bijgeven. Vandaar dat ik me afvroeg of de 740d niet de gulden middenweg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, The Swede zei:

1. Dure ophangingssystemen. Ik dacht dat elke F10 met de EDC kwam. Niet?

De F10 (de '5 dus) niet, neen. Maar die elektronisch instelbare dempers vind ik nu nog net wél een meerwaarde.
'k Had het eerder over die actieve bochtenstabilisatie, b.v. 

17 uren geleden, The Swede zei:

2. Waarom 730d ipv 740d? De 750d heb ik gereden en gaf me niet zoveel meer voldoening dat ik het risico qua betrouwbaarheid erbij zou nemen. De 730d anderzijds was soms wat nipt wanneer je op snelheid op de autobahn een stoot gas wou bijgeven. Vandaar dat ik me afvroeg of de 740d niet de gulden middenweg is.

Ghoh, gelet op het "rustig km malen" zou ik denken: hoe eenvoudiger de motor, hoe betrouwbaarder? Dunno...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, The Swede zei:

Is een goeie en comfortabele wagen. Maar als je het hebt over "herverkoop"... dit geraak je zelfs aan de helft van de prijs niet kwijt binnen de 6 maand...

En 't is al tweedehands? Dan koop je zelf te duur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

De F10 (de '5 dus) niet, neen. Maar die elektronisch instelbare dempers vind ik nu nog net wél een meerwaarde.
'k Had het eerder over die actieve bochtenstabilisatie, b.v. 

Ghoh, gelet op het "rustig km malen" zou ik denken: hoe eenvoudiger de motor, hoe betrouwbaarder? Dunno...

Sorry, ik heb me misschreven, @gTa. Bedoelde de F01. 

Die had steeds instelbare dempers, dacht ik. Zag ook dat er iets was dat Dynamic Drive heette, no clue wat dat was. 
Was er ook niet een mogelijkheid om achterwielsturing te hebben?

"Rustig kms malen", betekent ook "moeiteloos kilometers malen". Ik ga er geen kleine landwegen rallystijl mee afhaspelen. Maar bij snelwegkilometers heb je ook wat power nodig als je comfortabel hogere snelheden wil aanhouden. 

Den Tim vertelde me dat de 750d bij turboproblemen een "engine out" geval is. Geen idee of dat bij de 740d ook zo is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lotuzzz zei:

En 't is al tweedehands? Dan koop je zelf te duur...

Dit exemplaar is ook veel te duur.

Als ik een tweedehandswagen koop, dan wil ik eerder iets kopen dat in de prijsvork zit waar het "gros" van het model inzit. Wil je er nadien vanaf zonder te groot verlies, dan gooi je hem weer aan een gemiddelde (of iets lager dan gemiddelde prijs) de markt in.

Heb je een auto van 15000 euro gekocht terwijl de meeste aan 7000 op de markt staan, dan geraak je daar ook zelf niet meer vanaf aan 9-10k in een jaar wanneer de 7000 euro modellen van vandaag naar 4500-5000 zijn gezakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/11/2021 om 19:00, Greg zei:

Hoeveel ketel kan je hebben voor dat geld 🥰In België word je daar in dood gedaan als onverantwoorde fossiele mazoutstoker 🤦

Wünderschön! 

En inderdaad, wat een zaligheid om niet al te veel naar taksen te moeten kijken. Gek hoeveel waar je voor je geld hebt als je wat rond kan shoppen binnen Europa. 
Die E60's die gTa hierboven postte, hoe zalig. Je ziet ze wel nog rondrijden "aangepakt door specifieke mensen", maar die vinden het model intussen ook wat te oud heb ik de indruk? Mijn liefde voor dat enorm gecontesteerd Bangle design van de E60 groeit enkel doorheen de jaren, ik begin hem zowaar mooier te vinden dan de F10 generatie :) Een volledig OEM en smaakvol aangeklede ketel maakt dan echt het verschil. M-pakket zou me zelfs niet deren, incl de specifieke velgen. 

Die X5M is ook heel dik, nog iets meer zijn imago tegen misschien? Gek dat die maar zo weinig meer moeten kosten. Lijkt me naar herverkoop echter niet zo evident. 

Als het je puur om comfortabel km vreten te doen is zou ik dan toch eerder richting een 7 of S of A8 kijken ipv een X5M die veel harder zal rijden. Je wil wellicht meer dat 'wafty' gevoel. 

Zo'n C6 rijdt echt verbazingwekkend 'goed' (lees: zacht). En met adaptieve demping best nog snedig als het moet. Naar herverkoop wellicht een ramp idd. 
Jammer, want ik blijf het een prachtig ontwerp vinden. Statig en understated. Een staatsman waardig ;) 

Verder is mijn kennis over die modellen beperkt, maar vind ik het wel prettig de zoektocht mee te kunnen volgen! 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje mijn huidige gedachtengang geven:

- Citroën C6: ik gaf reeds mijn mening qua herverkoopwaarde. Daarnaast is dit ook een wagen van rond eerste de generatie C5 = een ramp qua betrouwbaarheid (electrische problemen). Ik heb er zo één gehad midden de jaren 2000 en die hefet meer bij de dealer gestaan dan thuis. 

- E60. Wordt te oud, te vaak "onder handen genomen" en als je een OEM wagen wil, is de prijs disproportioneel veel hoger dan de gemiddelde prijs voor een E60, dat het een moeilijk verkoopbare wagen wordt. 

- BMW F10 5-reeks: Vind je erg mooie exemplaren voor een goeie prijs, alleen kan je voor die prijs ook een erg mooie F01 7-reeks vinden (er zijn een hele nest 740d en 740i beschikbaar), dus zou ik eerder naar daar neigen.

- Mercedes: Van de W212 ben ik nooit fan geweest. Ik vind het interieur gewoon het meest triest E interieur ooit. Die wagen zier er zelfs nieuw al oud uit. 
De W222 ware ideaal, alleen is het veel moeilijker een redelijke te vinden binnen dit budget. 

- Lexus LS: Blijkbaar zijn die niet echt goedkoop meer in occasie. En ze blijven veel moeilijker verkoopbaar, vrees ik tenminste, dan een 740d van de hand te doen.

Alternatief ware een SUV te nemen die dan de Range tegelijk zou vervangen.
In dat geval "verlies" ik wel een beetje op gebied van fiscaliteit want ik kan niet meer inbrengen dat mijn car allowance 100% wordt gebruikt voor de wagen in kwestie. Maar aan de andere kan bespaar ik 1 auto in kost ook...

De enkele wagens waar ik aan denk zijn de Porsche Cayenne (2012-2016) GTS of Turbo, de Range Sport 3.0 SDV6 (er zijn weinig V8 beschikbaar voor die prijs, maar ik herinner me dat die 300pk V6 erg goed reed) of eventueel een "exoot" als een X5M (of bvb een X6 van de eerste generatie). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een Quattroporte GT S halen in a heartbeat, maar dat zal wel een lopende rekening aan naft + onderhoud/herstellingen zijn…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid