Liquid Li0n 978 Geplaatst: 6 juli 2025 Geplaatst: 6 juli 2025 2 uren geleden, gewoon ik zei: Het is een vrij warme dag. Airco is uitgeschakeld. Zo die etron heeft flink wat reetzweet. Ik zou voorzichtig zijn met die 2e hands etrons dat wordt de toekomst. een auto kopen van kleine 100 000 euro maar de airco niet gebruiken om je range te beschermen. 1 Quote
Parsifal 4.575 Geplaatst: 6 juli 2025 Geplaatst: 6 juli 2025 1 uur terug, Liquid Li0n zei: dat wordt de toekomst. een auto kopen van kleine 100 000 euro maar de airco niet gebruiken om je range te beschermen. Mannekes toch. Wat kan jij een ongelooflijke droeftoeter zijn zeg… 3 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 6 juli 2025 Geplaatst: 6 juli 2025 44 minuten geleden, Parsifal zei: Mannekes toch. Wat kan jij een ongelooflijke droeftoeter zijn zeg… dat heet voetjes op de grond oftewel realiteitszin. Quote
Ugeken 11.752 Geplaatst: 6 juli 2025 Geplaatst: 6 juli 2025 Sorry, wat een zever. Wij zijn vorige zomer door Zweden gereden (trip van 4000kms) - 5 pers én dakbox, dat ging perfect en gelukkig mét airco. Alleen in DE 130 gereden wegens dakbox (dat ding maakte zo al genoeg lawaai). Ik vraag me trouwens af wat je eigenlijk wint door de airco uit te zetten… weet het mij te zeggen, ik ga het in elk geval niet zelf uit testen. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 6 juli 2025 Geplaatst: 6 juli 2025 7 minuten geleden, Ugeken zei: Sorry, wat een zever. Wij zijn vorige zomer door Zweden gereden (trip van 4000kms) - 5 pers én dakbox, dat ging perfect en gelukkig mét airco. Alleen in DE 130 gereden wegens dakbox (dat ding maakte zo al genoeg lawaai). Ik vraag me trouwens af wat je eigenlijk wint door de airco uit te zetten… weet het mij te zeggen, ik ga het in elk geval niet zelf uit testen. van wat ik hier gelezen heb is het bij een elektrische auto meer verlies bij een verwarming dan een airco. Vandaar ook die warmtepomp om die verwarming al wat te helpen. Dus ik denk dat die journalist nog in oude tijden leest omdat bij een ICE voertuig dat 1 a 2 liter op 100km extra verbruik was, zo een airco. Zo kan je over alles beginnen. Rijdt dan wind mee, radio, lichten, airco uit aan 90 achter een vrachtwagen en daarna zoals een normaal persoon en meet het verschil. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 6 juli 2025 Geplaatst: 6 juli 2025 Verwarming is een van die zaken waar we een fenomenaal goed rendement halen. Bij electrische verwarming nagenoeg 100%. waw. Quote
ex-Mooseman 14.591 Geplaatst: 6 juli 2025 Geplaatst: 6 juli 2025 Het was vandaag precies fameus druk op de autoroute. Twee stops gedaan, en op beide plaatsen stonden de laadpleinen goed vol, met enkele auto’s die stonden te wachten. Gezien het rotweer denk ik dat er velen een koffie in de shop verkozen boven een aire zonder faciliteiten. Ook aan de benzinepompen was het druk (net niet aanschuiven, maar wel de pomp aan de verkeerde kant moeten pakken). Quote
Lotuzzz 17.063 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 3 uren geleden, ex-Mooseman zei: Het was vandaag precies fameus druk op de autoroute. Twee stops gedaan, en op beide plaatsen stonden de laadpleinen goed vol, met enkele auto’s die stonden te wachten. Gezien het rotweer denk ik dat er velen een koffie in de shop verkozen boven een aire zonder faciliteiten. Ook aan de benzinepompen was het druk (net niet aanschuiven, maar wel de pomp aan de verkeerde kant moeten pakken). Wij zijn de laatste week van juni op en neer gereden naar de Mt Ventoux (2x overdag), en als zo'n Tesla Supercharger een 30-tal stalls heeft waren er maximum 10 bezet. Ik ging mijn relaas daar nog eens van neerschrijven, maar da's op zich zo weinig spectaculair en gewoon vlot verlopen, dat ik het de moeite niet vind 2 Quote
Roger 310 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 Wij zijn donderdag richting regio Lourdes gereden met de Volvo, maar uit interesse wel eens de laad infrastructuur opgevolgd en die is ondertussen echt dik ok. Ook genoeg vrije palen, maar het was dan ook een weekdag. Ook de Volvo deed het goed (XC60 T8), weegt volgeladen met 4 passagiers toch rond de 2500 kg en had gemiddeld verbruik van 7,7l/100km. Gewoon overal de toegelaten snelheid gereden. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 6 uren geleden, Lotuzzz zei: Wij zijn de laatste week van juni op en neer gereden naar de Mt Ventoux (2x overdag), en als zo'n Tesla Supercharger een 30-tal stalls heeft waren er maximum 10 bezet. Ik ging mijn relaas daar nog eens van neerschrijven, maar da's op zich zo weinig spectaculair en gewoon vlot verlopen, dat ik het de moeite niet vind @Liquid Li0n gelooft je niet. 1 1 Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 11 uren geleden, Liquid Li0n zei: van wat ik hier gelezen heb is het bij een elektrische auto meer verlies bij een verwarming dan een airco. Vandaar ook die warmtepomp om die verwarming al wat te helpen. Dus ik denk dat die journalist nog in oude tijden leest omdat bij een ICE voertuig dat 1 a 2 liter op 100km extra verbruik was, zo een airco. Zo kan je over alles beginnen. Rijdt dan wind mee, radio, lichten, airco uit aan 90 achter een vrachtwagen en daarna zoals een normaal persoon en meet het verschil. Ik vind het wel opmerkelijk dat jij je niet beter informeert. De verwarming bij een elektrische auto is grotendeels zoals een elektrisch vuurtje thuis. Een weerstand die moet opwarmen en dus veel energie verbruikt. Er zijn geen mechanische onderdelen die echt warm worden dus je moet opwarmen. Een warmtepomp kan dit proces efficiënter maken omdat je al warmte gaat recupereren in een wisselaar., maar als die lucht dan nog steeds te koud is moet er een elektrisch element bijwarmen. Dat vreet gewoon stroom. Een Airco is veel efficiënter, daar heb je eigenlijk gewoon een compressor, die duwt het gas rond. Dit gaat de warme lucht afkoelen en het de vloeistof gaat verdampen, waarna het ergens anders in het circuit weer gaat condenseren en de warmte gaat afgeven. Uw vloeistof gaat dan weer terug naar waar je wil koelen. Als je ziet dat een normaal elektrisch vuurtje al snel naar 2-3 kW vermogen gaat, dan gaat het snel. Denk dat een airco die 2kW verbruikt al een normale kamer kan koelen, bij een auto zit je misschien aan een vierde. 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 (aangepast) 13 minuten geleden, Polygoon zei: @Liquid Li0n gelooft je niet. ik geloof enkel het bericht van @ex-Mooseman nee nee. Een collega van mij was ook naar Zuid Frankrijk geweest met zijn EX30. Maar hij is wel op vrijdag heen en zondag terug gereden, om die zaterdagen te vermijden. En hij heeft 4x geladen na thuis te vertrekken met 100% en aan te komen aan het hotel met 10%. Hij vond het wel vervelend dubbel zoveel te moeten stoppen als vroeger maar is niet veel aan te doen zei hij, bij een volgende leasebak hopelijk een grotere batterij. 10 minuten geleden, Monterey Jack zei: Ik vind het wel opmerkelijk dat jij je niet beter informeert. De verwarming bij een elektrische auto is grotendeels zoals een elektrisch vuurtje thuis. Een weerstand die moet opwarmen en dus veel energie verbruikt. Er zijn geen mechanische onderdelen die echt warm worden dus je moet opwarmen. Een warmtepomp kan dit proces efficiënter maken omdat je al warmte gaat recupereren in een wisselaar., maar als die lucht dan nog steeds te koud is moet er een elektrisch element bijwarmen. Dat vreet gewoon stroom. Een Airco is veel efficiënter, daar heb je eigenlijk gewoon een compressor, die duwt het gas rond. Dit gaat de warme lucht afkoelen en het de vloeistof gaat verdampen, waarna het ergens anders in het circuit weer gaat condenseren en de warmte gaat afgeven. Uw vloeistof gaat dan weer terug naar waar je wil koelen. Als je ziet dat een normaal elektrisch vuurtje al snel naar 2-3 kW vermogen gaat, dan gaat het snel. Denk dat een airco die 2kW verbruikt al een normale kamer kan koelen, bij een auto zit je misschien aan een vierde. dat is toch wat ik ook zei. verwarming verbruikt meer dan koeling in een auto. zelfs bij EV's met waterpomp. 7 juli 2025 aangepast door Liquid Li0n Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 7 uren geleden, Lotuzzz zei: Wij zijn de laatste week van juni op en neer gereden naar de Mt Ventoux (2x overdag), en als zo'n Tesla Supercharger een 30-tal stalls heeft waren er maximum 10 bezet. Ik ging mijn relaas daar nog eens van neerschrijven, maar da's op zich zo weinig spectaculair en gewoon vlot verlopen, dat ik het de moeite niet vind Ik ben wel fan van die Tesla laders, zeker de oudere generaties. Als die open staan voor alle andere merken ook, dan kan je daar ongegeneerd op de BMW manier parkeren. Lekker 2 plekken pikken/palen bezetten omdat de draad te kort is om naar de andere kant van de auto te komen Die zijn specifiek ontworpen voor Tesla, met de laadpoort linskachter. Met mijn i4 moet ik dus in het verkeerde vak gaan staan, en ook zorgen dat ik bijna tegen de paal rijdt, want anders is de draad ook te kort Meestal zijn er wel laders die defect zijn, of genoeg vrij, waardoor je zonder te veel hinder kan laden. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 7 uren geleden, Lotuzzz zei: Wij zijn de laatste week van juni op en neer gereden naar de Mt Ventoux (2x overdag), en als zo'n Tesla Supercharger een 30-tal stalls heeft waren er maximum 10 bezet. Ik ging mijn relaas daar nog eens van neerschrijven, maar da's op zich zo weinig spectaculair en gewoon vlot verlopen, dat ik het de moeite niet vind Ah voila je eerste rit met de Y zeker. En? Zoals ik schreef best aangenaam toch? Laat de wagen maar berekenen en zeggen waar je moet laden. 1 Quote
Lotuzzz 17.063 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 14 minuten geleden, tuscani zei: Ah voila je eerste rit met de Y zeker. En? Zoals ik schreef best aangenaam toch? Laat de wagen maar berekenen en zeggen waar je moet laden. Idd zeer goed gelukt. Met fietsendrager (3 fietsen) aan 130 wel een aerodynamisch nadeel zodat we rond 25kWh/100km zaten, maar geen erg, dat wordt allemaal ingecalculeerd. De auto weer via de trekhaakstekker dat er 'iets' aanhangt en meldt dan dat de Superchargers gekozen worden op basis van extra ruimte achter de palen. Zelfs nooit van chauffeur moeten wisselen dankzij die laadpauzetjes (en dankzij het algemene comfort dat echt vrij hoog ligt). 3 Quote
Lotuzzz 17.063 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 48 minuten geleden, Liquid Li0n zei: dat is toch wat ik ook zei. verwarming verbruikt meer dan koeling in een auto. zelfs bij EV's met waterpomp. Zetelverwarming is veel energie-efficiënter dan de lucht te verwarmen in elk geval. Ik dacht dat Ford zelfs dacht aan verwarmde veiligheidsgordels om een graadje te besparen op de klimaatregeling. Wat je collega met EX30 betreft: 't Is wel anders wanneer je er zelf voor gekozen hebt, dan wanneer je het als leasebak krijgt. Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 57 minuten geleden, Liquid Li0n zei: dat is toch wat ik ook zei. verwarming verbruikt meer dan koeling in een auto. zelfs bij EV's met waterpomp. 'Van wat ik hier lees' Dat geldt trouwens voor elke auto, ook voor een dikke benzine. Het enige voordeel dat je daar hebt is dat de hitte van de motor gaat helpen, en de airco wat gaat tegenwerken. Maar globaal gezien zit je dan ook met hoger verbruik in putje winter dan in de zomer ( al zijn er zeker nog heel wat andere factoren die impact hebben ook). 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 (aangepast) 4 minuten geleden, Lotuzzz zei: Zetelverwarming is veel energie-efficiënter dan de lucht te verwarmen in elk geval. Ik dacht dat Ford zelfs dacht aan verwarmde veiligheidsgordels om een graadje te besparen op de klimaatregeling. Wat je collega met EX30 betreft: 't Is wel anders wanneer je er zelf voor gekozen hebt, dan wanneer je het als leasebak krijgt. ja, was inderdaad enkele jaren terug in het autonieuws maar nadien niets meer van gehoord. Ben eens benieuwd of Ford of een ander merk dit nu effectief heeft als standaard uitrusting. De meerderheid van de EV rijders is bediende (niet iedereen is zelfstandige met een EV) dus heeft geen andere keuze meer dan EV te rijden. Ik heb hier een collega met een iX1 eDrive20 en die kan thuis niet laden, die haat het. Een andere collega, meer manager, heeft net een Q6 e-tron gekregen en die rijdt nu altijd met de BMW van zijn vrouw naar het werk. 7 juli 2025 aangepast door Liquid Li0n Quote
Lotuzzz 17.063 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 Da's zo'n discussie zonder einde... 'k Heb ook veel collega's met een EV bedrijfswagen, en nog nooit iemand horen klagen. Steek die van de Q6 eens terug in een Passat 1.6TDI? 2 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 3 minuten geleden, Lotuzzz zei: Da's zo'n discussie zonder einde... 'k Heb ook veel collega's met een EV bedrijfswagen, en nog nooit iemand horen klagen. Steek die van de Q6 eens terug in een Passat 1.6TDI? het is niet dat ik dat beslis. Maar de car policy hier op dit project en bij de consultancy firma is enkel nog maar full-EV en keuze is dan ook nog eens beperkt. Beetje zoals vroeger bij de diesels, dat je kan kiezen uit 4 merken bv. Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 24 minuten geleden, Liquid Li0n zei: het is niet dat ik dat beslis. Maar de car policy hier op dit project en bij de consultancy firma is enkel nog maar full-EV en keuze is dan ook nog eens beperkt. Beetje zoals vroeger bij de diesels, dat je kan kiezen uit 4 merken bv. Dat was het punt niet, dat je nu niet meer kan kiezen voor een diesel. Het punt was, dat een gemiddelde leasebak van 5 a 10 jaar terug imo veel minder aangenaam was dan wat je moet kiezen als EV. Dus zo'n straf als bediende is dat niet imo, dat je enkel nog maar EV kan kiezen. Ik zou het veel mottiger gevonden hebben dat ik een kist met 3 cyl diesel van 105 pk destijds zou moeten kiezen (toen had ik gelukkig nog geen recht op firma wagen, dus reed ik met een 530i op lpg) OK het is elektrisch, en als je thuis niet kan laden heb je wel wat meer gedoe, maar dat rijdt toch 1000x beter dan een astmatisch toegeknepen koffiemolen diesel van 5 a 10 jaar terug? Ik heb het hier niet over de leukere diesel/benzine motoren, maar puur het gros van de leasebakken op de baan 5 a 10 jaar terug. 3 1 Quote
Lotuzzz 17.063 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 2 uren geleden, Liquid Li0n zei: het is niet dat ik dat beslis. Maar de car policy hier op dit project en bij de consultancy firma is enkel nog maar full-EV en keuze is dan ook nog eens beperkt. Beetje zoals vroeger bij de diesels, dat je kan kiezen uit 4 merken bv. Wat @jan.van.gentzegt, 't was een retorische vraag. Wie wil er nog terug naar ICE (en 'k heb het niet over performance cars maar typische leasebakken) na een EV?! 3 Quote
ex-Mooseman 14.591 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 1 uur terug, jan.van.gent zei: Dat was het punt niet, dat je nu niet meer kan kiezen voor een diesel. Het punt was, dat een gemiddelde leasebak van 5 a 10 jaar terug imo veel minder aangenaam was dan wat je moet kiezen als EV. Dus zo'n straf als bediende is dat niet imo, dat je enkel nog maar EV kan kiezen. Ik zou het veel mottiger gevonden hebben dat ik een kist met 3 cyl diesel van 105 pk destijds zou moeten kiezen (toen had ik gelukkig nog geen recht op firma wagen, dus reed ik met een 530i op lpg) OK het is elektrisch, en als je thuis niet kan laden heb je wel wat meer gedoe, maar dat rijdt toch 1000x beter dan een astmatisch toegeknepen koffiemolen diesel van 5 a 10 jaar terug? Ik heb het hier niet over de leukere diesel/benzine motoren, maar puur het gros van de leasebakken op de baan 5 a 10 jaar terug. Net nu ik de herinnering aan mijn V60 D2 met 115 astma-pk’s had verdrongen…. Eerlijk: ik kijk uit naar de iX1 van mijn madam. Ik ben nu goed aan het rondkijken bij laders en laadpleinen, zodat ik volgend jaar de afweging tussen de hybride en de EV als vakantiewagen kan maken. De iX1 zal een aanral comfort-items hebben die ik niet heb aangevinkt op mijn auto, en is bijna even groot van binnen (en heeft een handiger kofferbak) Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 (aangepast) 17 minuten geleden, Lotuzzz zei: Wat @jan.van.gentzegt, 't was een retorische vraag. Wie wil er nog terug naar ICE (en 'knheb het niet over performance cars maar typische leasebakken) na een EV?! als je thuis kan laden vermoedelijk niet veel mensen. Ook omwille van de nieuwe snufjes die ze nu hebben en die vroeger niet mochten of te duur waren. Bv een standverwarming of zetelventilatie. @jan.van.gent heeft idd een punt. de 1.6 TDI's van weleer of die enorm dichtgeknepen 2.0 Volvo V40 driv-e waren niet echt dat. En vaak basic trims. Ik heb daar nog chance mee gehad. Ik kon toen voor de prijs van een Passat Variant 1.6 TDI een "downgrade" doen naar een Golf VII en dan kon ik die 2.0 TDI nemen die automatisch highline trim was daardoor. Ik had deze dan, net zoals mijn Jetta 1.9 TDI, die ik ook nog heb gehad, gechipt, en dan zit je wel goed. 7 juli 2025 aangepast door Liquid Li0n Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 16 uren geleden, Liquid Li0n zei: dat heet voetjes op de grond oftewel realiteitszin. Je kan het ook 'blijven hangen in het verleden' noemen. Zo zijn er ook mensen die jarenlang beweerd hebben dat 'internet' niet nodig was voor hen, of dat een smartphone niet hoeft. Veel te groot en gaat maar een dag mee! Tot je op een punt komt dat de hele wereld verder is gegaan en je hopeloos achter blijft. Ik hoor meer geklaag over EV van mensen die er geen hebben, dan van mensen die er wel eentje rijden. 2 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.