Lotuzzz 17.063 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 29 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Net nu ik de herinnering aan mijn V60 D2 met 115 astma-pk’s had verdrongen…. Eerlijk: ik kijk uit naar de iX1 van mijn madam. Ik ben nu goed aan het rondkijken bij laders en laadpleinen, zodat ik volgend jaar de afweging tussen de hybride en de EV als vakantiewagen kan maken. De iX1 zal een aanral comfort-items hebben die ik niet heb aangevinkt op mijn auto, en is bijna even groot van binnen (en heeft een handiger kofferbak) Uit mijn beperkte ervaring met beide: iX1 heeft zo precies van die mini-zeteltjes (pun intended), op dat vlak zou ik de 3 kiezen. Ook qua geluidsisolatie, zelfs met een motor erin. Koffer van een iX1 was ik toch ook niet bepaald enthousiast over... 1 Quote
Logic 538 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 2 uren geleden, Liquid Li0n zei: Een andere collega, meer manager, heeft net een Q6 e-tron gekregen en die rijdt nu altijd met de BMW van zijn vrouw naar het werk. Amai, da's een hele goeie BMW dan? 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 Zojuist, Logic zei: Amai, da's een hele goeie BMW dan? ik heb hem gezien. een witte F48 ... dus dan zou ik toch ook liever die Q6 rijden, en dan maar leren wennen aan dat EV gehannes met kabels in de regen etc waar hij van verteld. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 24 minuten geleden, Asserti zei: Ik hoor meer geklaag over EV van mensen die er geen hebben, dan van mensen die er wel eentje rijden. De samenvatting van dit topic. 7 Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 18 minuten geleden, Polygoon zei: De samenvatting van dit topic. De EV rijders hebben minder tijd om te klagen hier he! Altijd aan 90 ipv 127 CC. Dus die 20 minuten forumtijd per dag zijn ze gewoon kwijt! VOORUITGANG!8!8888!8!!!!!! Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 Zojuist, Monterey Jack zei: De EV rijders hebben minder tijd om te klagen hier he! Altijd aan 90 ipv 127 CC. Dus die 20 minuten forumtijd per dag zijn ze gewoon kwijt! VOORUITGANG!8!8888!8!!!!!! Het is ook gewoon moeilijker typen met die vuile van handen van *checkt notities* dat "gehannes met die kabels in de regen"! 3 2 Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 1 minuut geleden, Polygoon zei: Het is ook gewoon moeilijker typen met die vuile van handen van *checkt notities* dat "gehannes met die kabels in de regen"! Zweethandjes ook van range-anxiety. Of vette pollen van al dat snacken tijdens het laden. Het leven is hard als EV-rijder. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 1 minuut geleden, Monterey Jack zei: Zweethandjes ook van range-anxiety. Of vette pollen van al dat snacken tijdens het laden. Het leven is hard als EV-rijder. zeker als je het gratis van je werk krijgt en amper VAA aftikt. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 1 minuut geleden, Liquid Li0n zei: zeker als je het gratis van je werk krijgt en amper VAA aftikt. Niet gratis. 2 Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 8 minuten geleden, Liquid Li0n zei: zeker als je het gratis van je werk krijgt en amper VAA aftikt. Nu zijn alle dooddoeners er! Toch prima, half uurtje vroeger vertrekken naar een afspraak want 'ik moet nog gaan laden'. 2 Quote
Ugeken 11.752 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 Of te laat ‘want ik kwam niet toe’. Quote
Jokke_vlo 16.913 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 5 uren geleden, Lotuzzz zei: Wat @jan.van.gentzegt, 't was een retorische vraag. Wie wil er nog terug naar ICE (en 'k heb het niet over performance cars maar typische leasebakken) na een EV?! Euh..... heel wat mensen. Alleen al op het forum zie je er al een paar terug naar ICE gaan. Daarnaast toch heel wat mensen die hybride terug nemen (gezien de fiscaliteit terug redelijk is). En bij mij op het werk is het 50/50 Ik heb er die het ok vinden, maar minstens de helft wil liever terug een ICE en stelt de vraag expliciet. Het hangt echt van je gebruik en geduld af. 1 Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 22 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Euh..... heel wat mensen. Alleen al op het forum zie je er al een paar terug naar ICE gaan. Daarnaast toch heel wat mensen die hybride terug nemen (gezien de fiscaliteit terug redelijk is). En bij mij op het werk is het 50/50 Ik heb er die het ok vinden, maar minstens de helft wil liever terug een ICE en stelt de vraag expliciet. Het hangt echt van je gebruik en geduld af. Toch niet zoveel mensen hier die ik zie terug gaan naar de typische leasebakken van welleer. Een X5 50e e.d. kan je moeilijk een typsiche bediende leasekist noemen. daar ging het op dit moment niet over. Het ging over de toegeknepen astmatische diesel leasebakken van jan modaal, vs de EV's vandaag van jan modaal. De 3 cylinder koffiemolens, of de efficient dynamics kisten van destijds, dichtgeknepen, veel te lange vitessen, geen homologatie voor trekhaak,... bahbahbah of zijn we die horror allemaal al vergeten 2 1 Quote
Roger 310 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 Als daily wil ik ook niet meer terug. En ik beaam dat de collega’s op het werk, toch diegene in mijn team, allemaal liever hun EV hebben dan wat ze daarvoor hadden. Quote
Lotuzzz 17.063 Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 1 uur terug, Jokke_vlo zei: Euh..... heel wat mensen. Alleen al op het forum zie je er al een paar terug naar ICE gaan. Daarnaast toch heel wat mensen die hybride terug nemen (gezien de fiscaliteit terug redelijk is). En bij mij op het werk is het 50/50 Ik heb er die het ok vinden, maar minstens de helft wil liever terug een ICE en stelt de vraag expliciet. Het hangt echt van je gebruik en geduld af. Zoals @jan.van.gentzegt, wat @DDkebijvoorbeeld deed met die wissel naar X5 50e tel ik niet mee, niet relevant in mijn opmerking waar al een duidelijke disclaimer bij vermeld was Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 Duw die Model Y in de vaart en koop een Aston DBX @Lotuzzz Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 Na mijn verhaal in de winter met fiets op de trekhaak, nu eens het "best case scenario" gedaan. Aka, zonder fiets, bij temperaturen van 20+, droog, en met 100% batterij thuis vertrokken. Qua snelheden: overal een paar km boven de vmax (genre 132/116 in Frankrijk). (Excuses voor het stof op het scherm ) Voor de "ik eet mongolenboterhammen achter het stuur en pis in een fles" volk zal het wel klinken als een hoop frustraties, maargoed, jullie doen maar. We waren met 2, en zijn vertrokken om 18h en moesten nog eten. Plan was van in 2 keer naar het zuiden te rijden daar we er toch pas moesten zijn om 14h. GPS ingesteld en vertrokken. (Kan hier nog wel een boek schrijven over de bugs in de GPS van BMW maar dat is off-topic). Eerste stop om 20:43. Laden van 23 tot 66%. Tegen dat wij gedaan hadden met eten zat er 96% in die kar. Om maar te zeggen wat een tijdverlies het weer was!!! (totale stoptijd was 30 minuten). Volgende stop om 23:22. 19 -> 71%. 23 minuten. Dat was wel tijdverlies. Om 1:30 aangekomen aan ons hotel voor de tussenstop. Totaal niet gerekend op laders ter plaatse gezien het aankomstuur (had nog 27% batterij trouwens). Stonden daar wel 6 snelladers op de hotelparking, eentje bezet (nul AC laders). Ik vond nergens wat de laadkost was, noch de kost om de paal bezet te houden, dus ach ja, dat spel maar ingestoken tot de dag erop . De dag erop met 100% vertrokken. Kon dan zonder stoppen tot aan onze bestemming rijden en ik zou er zijn met ongeveer 15% batterij. Zijn toch gestopt onderweg om iets te kopen om te drinken (was ineens een file verder op het traject, tegen dat we weg waren was die verdwenen). Spel 12 minuten ingeplugd. Uiteindelijk toegekomen met 45% batterij. Dat was dus de heenrit. Wat een drama! Oei oei. Had ik maar een ICE Terugrit aangevangen met 45%. 4 keer geladen onderweg. Eerste stop weer langer geladen dan nodig wegens eten. Met 87% terug vertrokken. 2e stop was aan een Ionity waar dus 6 laadpunten buiten dienst waren en alle palen bezet. Daar heb ik 5 minuten gewacht (maar het gebeurt uiteraard nooit dat alle pompen bezet zijn aan een tankstation en er nog volk voor je staat te wachten). Na 5 minuten 3 man tegelijk weg. Weer bijgeladen tot 85%. Over de andere 2 laadbeurten niks speciaal te vertellen. Ik heb wel nooit de BMW gevolgd in zijn voorstellen en altijd tot 80% geladen. Uiteindelijk Heeft elke laadstop ook een fixed cost van afrijden, parkeren, inpluggen etc. Dus beginnen met van 25 naar 55% te laden en dan terug verder daar heb ik me niet mee bezig houden. Aan de cijfers kan je trouwens zien dat ik vaak boven de 80% zat, wat "niet efficiënt" is, maar dat kwam gewoon zo uit tegen dat we terug bij de wagen waren. 't Is niet dat we daar op dat metertje zaten te kijken op dat moment. Ik heb trouwens ook geleerd dat het bij laadpalen precies ook is zoals bij parkeerplekken. Mijn laatste stop daar waren 30 palen ofzo. Daar was er 1 van bezet toen ik toe kwam. Ik heb me daar ergens gezet en ingeplugd. Toen ik terugkwam was er nog een plaats extra in gebruik. Die persoon had zich naast mij gezet en de 2e stekker van dezelfde laadpaal gepakt . Als ik me niet vergis is het aangegeven vermogen op die dingen trouwens per unit. Dus als je een 150kW lader hebt met 2 stekkers, en je plugt er 2 in, heb je max 75kW per auto dacht ik. Zoals je ziet dus enorm dramatisch, een gigantisch tijdverlies, een hoop stress, kaarten die niet werken, palen die niet werken, en aan 90 achter de camions om toch maar ergens te geraken. Ben trouwens gigantisch veel volk met een ICE voorbij gereden. Wat de terugrit betreft: om 10h vertrokken. Om 21:30 thuis. 5 Quote
ex-Mooseman 14.591 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 1 uur terug, ir_fuel zei: Na mijn verhaal in de winter met fiets op de trekhaak, nu eens het "best case scenario" gedaan. Aka, zonder fiets, bij temperaturen van 20+, droog, en met 100% batterij thuis vertrokken. Qua snelheden: overal een paar km boven de vmax (genre 132/116 in Frankrijk). (Excuses voor het stof op het scherm ) Voor de "ik eet mongolenboterhammen achter het stuur en pis in een fles" volk zal het wel klinken als een hoop frustraties, maargoed, jullie doen maar. We waren met 2, en zijn vertrokken om 18h en moesten nog eten. Plan was van in 2 keer naar het zuiden te rijden daar we er toch pas moesten zijn om 14h. GPS ingesteld en vertrokken. (Kan hier nog wel een boek schrijven over de bugs in de GPS van BMW maar dat is off-topic). Eerste stop om 20:43. Laden van 23 tot 66%. Tegen dat wij gedaan hadden met eten zat er 96% in die kar. Om maar te zeggen wat een tijdverlies het weer was!!! (totale stoptijd was 30 minuten). Volgende stop om 23:22. 19 -> 71%. 23 minuten. Dat was wel tijdverlies. Om 1:30 aangekomen aan ons hotel voor de tussenstop. Totaal niet gerekend op laders ter plaatse gezien het aankomstuur (had nog 27% batterij trouwens). Stonden daar wel 6 snelladers op de hotelparking, eentje bezet (nul AC laders). Ik vond nergens wat de laadkost was, noch de kost om de paal bezet te houden, dus ach ja, dat spel maar ingestoken tot de dag erop . De dag erop met 100% vertrokken. Kon dan zonder stoppen tot aan onze bestemming rijden en ik zou er zijn met ongeveer 15% batterij. Zijn toch gestopt onderweg om iets te kopen om te drinken (was ineens een file verder op het traject, tegen dat we weg waren was die verdwenen). Spel 12 minuten ingeplugd. Uiteindelijk toegekomen met 45% batterij. Dat was dus de heenrit. Wat een drama! Oei oei. Had ik maar een ICE Terugrit aangevangen met 45%. 4 keer geladen onderweg. Eerste stop weer langer geladen dan nodig wegens eten. Met 87% terug vertrokken. 2e stop was aan een Ionity waar dus 6 laadpunten buiten dienst waren en alle palen bezet. Daar heb ik 5 minuten gewacht (maar het gebeurt uiteraard nooit dat alle pompen bezet zijn aan een tankstation en er nog volk voor je staat te wachten). Na 5 minuten 3 man tegelijk weg. Weer bijgeladen tot 85%. Over de andere 2 laadbeurten niks speciaal te vertellen. Ik heb wel nooit de BMW gevolgd in zijn voorstellen en altijd tot 80% geladen. Uiteindelijk Heeft elke laadstop ook een fixed cost van afrijden, parkeren, inpluggen etc. Dus beginnen met van 25 naar 55% te laden en dan terug verder daar heb ik me niet mee bezig houden. Aan de cijfers kan je trouwens zien dat ik vaak boven de 80% zat, wat "niet efficiënt" is, maar dat kwam gewoon zo uit tegen dat we terug bij de wagen waren. 't Is niet dat we daar op dat metertje zaten te kijken op dat moment. Ik heb trouwens ook geleerd dat het bij laadpalen precies ook is zoals bij parkeerplekken. Mijn laatste stop daar waren 30 palen ofzo. Daar was er 1 van bezet toen ik toe kwam. Ik heb me daar ergens gezet en ingeplugd. Toen ik terugkwam was er nog een plaats extra in gebruik. Die persoon had zich naast mij gezet en de 2e stekker van dezelfde laadpaal gepakt . Als ik me niet vergis is het aangegeven vermogen op die dingen trouwens per unit. Dus als je een 150kW lader hebt met 2 stekkers, en je plugt er 2 in, heb je max 75kW per auto dacht ik. Zoals je ziet dus enorm dramatisch, een gigantisch tijdverlies, een hoop stress, kaarten die niet werken, palen die niet werken, en aan 90 achter de camions om toch maar ergens te geraken. Ben trouwens gigantisch veel volk met een ICE voorbij gereden. Wat de terugrit betreft: om 10h vertrokken. Om 21:30 thuis. Zowel de infrastructuur als de auto’s worden beter. De infrastructuur zelfs mer gigantische stappen. Als boven beschreven zie ik het ook perfect te doen (al zou ik nooit om halftwee ‘s nachts nog inchecken in een hotel). En aanschuiven aan de pomp: waarom laten de mensen hun auto staan aan de pomp als ze naar de shop gaan? Grmmmmbllll ! En waarom zijn in veel tankstations de darmen van de pomp zo kort (als je aan de verkeerde kant moet gaan staan, kun je amper rond je auto met de slang)? 1 Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 2 minutes ago, ex-Mooseman said: Als boven beschreven zie ik het ook perfect te doen (al zou ik nooit om halftwee ‘s nachts nog inchecken in een hotel). Ik ga in de week slapen om 1h 's nachts. Veel verschil met anders is dat niet. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 35 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Als boven beschreven zie ik het ook perfect te doen (al zou ik nooit om halftwee ‘s nachts nog inchecken in een hotel). Doe ik geregeld in een B&B hotel. https://www.hotel-bb.com/ Quote
ex-Mooseman 14.591 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 33 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik ga in de week slapen om 1h 's nachts. Veel verschil met anders is dat niet. Ik ook, daar niet van. Maar in het hotel waar we nu verblijven bv, is de receptie maar bemand tot 22:00. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 5 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Ik ook, daar niet van. Maar in het hotel waar we nu verblijven bv, is de receptie maar bemand tot 22:00. Doorreis vs ter plaatse genieten. 1 Quote
ex-Mooseman 14.591 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 Onze manier van reizen is iets anders de laatste jaren: we blijven gewoonlijk meerdere nachten op dezelfde locatie - dit jaar was dat 2-2-2-4 Sebiet vangen we de terugweg aan. Dat doen we dan ook wel nog met 2 tussenstops, maar met de bedoeling de stad in kwestie ook nog wel even te zien (we denken in de vooravond toe te komen in Salamanca, morgenavond in Bordeaux). Quote
Lotuzzz 17.063 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 2 uren geleden, ir_fuel zei: Ik heb trouwens ook geleerd dat het bij laadpalen precies ook is zoals bij Die persoon had zich naast mij gezet en de 2e stekker van dezelfde laadpaal gepakt . Als ik me niet vergis is het aangegeven vermogen op die dingen trouwens per unit. Dus als je een 150kW lader hebt met 2 stekkers, en je plugt er 2 in, heb je max 75kW per auto dacht ik. Bij Tesla Superchargers weet iedereen dat, altijd mooi 1 auto per paal. Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 3 hours ago, dragonfly said: Doorreis vs ter plaatse genieten. Een Mercure langs de snelweg idd. 24h receptie + airco. Meer moet ik niet hebben 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.