BelgianRally 106 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 18 minuten geleden, BMWMB zei: Heeft uw vriend in zijn Shell-app gekeken of de laadpaal compatibel was? Was dat bij elke laadpaal, of slechts op 1 plaats? Ik ga meerdere keren per jaar naar Tsjechië, met het vliegtuig naar Wenen, en van daar met de auto naar Tsjechië. De laatste keer hadden we een hybride, en ik had ook de Shell-kaart mee, en die werkte daar toch. Ik heb 3 laadpassen in mijn auto, ook EDI en Chargemap, maar ik heb nog nergens gehad dat Shell niet werkte. Maar, een extra kaart is altijd beter! Eerste wat ik gedaan heb wanneer ik een nieuwe wagen mocht bestellen en de keuze had tussen hybrid en EV. De Shell recharge app geïnstalleerd en gekeken waar ik kon laden, in de buurt van mij thuis, werk of bij mijn klanten. Nu nog een kleine twee maanden wachten. 1 Quote
bud wijzer 274 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 (aangepast) Nadat ik vorig jaar mijn ID4 moest laten afslepen in Frankrijk vanwege snellaad problemen, dit jaar toch met een klein hartje gestart aan een trip Frankrijk/Italië/Zwitserland, van zo'n dikke 3.000km. Ik heb een Fleet Shell card, en had er nog eentje privé bijbesteld van rangemap en bip and go. Maar niet nodig gehad. Shell geeft echt wel een top cover in Europa. Wat hierboven al vaak aangehaald werd, het vergt een iets andere mindset, dan vroeger met mijn diesel, maar ik heb eigenlijk op geen enkel moment gevoeld alsof ik te vroeg of te lang moest stoppen. 1 Keer 5 min moeten wachten op een snelwegparking langs de route de soleil, omdat alle palen bezet waren. Er stonden daar zelfs 2 mannen de beurtrol te verdelen, wat ook echt wel nodig was. Bij die parking (in Langres), moest je om benzine te tanken ook minstens een half u wachten trouwens volgens mij. Ook ik kies er trouwens meestal voor om niet langs de snelweg te laden. In het terug komen ook nog een keer gehad, beetje van de snelweg af, dat de lokale laadpaal bezet werd door 2 benzine auto's. Ik kon gelukkig nog met de kabel tot aan mijn auto geraken, waardoor ik toch kon laden. De politie kwam nota bene langs, tijdens mijn laadbeurt en heeft de 2 snoodaards geverbaliseerd. Al bij al dus totaal geen issue, maar ik geloof wel, dat als de EV's pakweg nog eens verdubbelen, dat er langs die drukke routes toch nog wel een pak palen moeten bijkomen. 11 augustus 2025 aangepast door bud wijzer 2 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 1 uur terug, ex-Mooseman zei: Mits wat bijkomende voorbereiding Ik durf dat te contesteren zelfs. Vorig jaar naar Kroatië (via Lux, Zwitserland, Italië, Slovenië, Oostenrijk en Duitsland; waar alle laadpalen werkten nvdr) heb ik dat ook gedaan maar heb toen gezien dat dat weinig verschil maakt. Nu is het ook gewoon bestemming in de GPS (die van de wagen) intikken en aanzetten. Ergens onderweg een goedkope Ibis geboekt, er waren er 2 op de route niet ver van elkaar. Dan wel degene genomen met 6 laadplaatsen (waar ik heel de nacht alleen aan stond) op de parking. Misschien tokkel ik na de vakantie nog wel eens verslag bij elkaar maar zal hier toch weer weggezet worden als EV-lover propaganda, zie de meerwaarde niet meer Quote
Speedhunter 4.882 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 Ik heb nu bijna twee weken de overstap gemaakt van EV rijden naar een (zelfoplaadbare) hybride. 2 jaar heb ik EV gereden en ben dus ervaringsdeskundige. Het is een zorgelozer bestaan die tank kunnen opvullen, ik moet niet meer bezig zijn de dag ervoor met de volgende dag en ervaar meer flexibiliteit. Meerdere afspraken of ritten op een dag moet ik niet meer plannen. Nadelen die ik ervaar zijn de brandstofkosten en niet meer volledige stilte in het interieur door het horen van een motor. Volgend weekend ga ik een dag naar Pukkelpop, de voorbije twee jaar moest ik steeds een laadbeurt s’nachts inplannen na een vermoeiende festivaldag gezien ik uit het uiterste westen van België kom en een 62 kWh batterij had . Het is doenbaar alleen daar allemaal niet meer mee moeten bezig zijn is een zorg minder. Op het einde van de maand ga ik naar de Nürburgring, samen met een andere auto. Met mijn EV ging ik dit al minder zien zitten, het ging een last zijn, zeker als je onderweg bent met een andere benzinewagen. Gemakkelijker is het toch. Kortom ik ben zeer blij met dit stapje terug en de extra flexibiliteit en vrijheid die ik teruggekregen heb. 2 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 38 minuten geleden, Speedhunter zei: Ik heb nu bijna twee weken de overstap gemaakt van EV rijden naar een (zelfoplaadbare) hybride. 2 jaar heb ik EV gereden en ben dus ervaringsdeskundige. Het is een zorgelozer bestaan die tank kunnen opvullen, ik moet niet meer bezig zijn de dag ervoor met de volgende dag en ervaar meer flexibiliteit. Meerdere afspraken of ritten op een dag moet ik niet meer plannen. Nadelen die ik ervaar zijn de brandstofkosten en niet meer volledige stilte in het interieur door het horen van een motor. Volgend weekend ga ik een dag naar Pukkelpop, de voorbije twee jaar moest ik steeds een laadbeurt s’nachts inplannen na een vermoeiende festivaldag gezien ik uit het uiterste westen van België kom en een 62 kWh batterij had . Het is doenbaar alleen daar allemaal niet meer mee moeten bezig zijn is een zorg minder. Op het einde van de maand ga ik naar de Nürburgring, samen met een andere auto. Met mijn EV ging ik dit al minder zien zitten, het ging een last zijn, zeker als je onderweg bent met een andere benzinewagen. Gemakkelijker is het toch. Kortom ik ben zeer blij met dit stapje terug en de extra flexibiliteit en vrijheid die ik teruggekregen heb. dit is durven. met deze realistische post in dit topic ga je veel EVangelisten niet blij maken hoor 1 Quote
ex-Mooseman 14.584 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 durf je ook eens vragen hoeveel kilometer per jaar hij rijdt ? Ik denk niet dat Pablo's gebruik van, en de kleine batterij in, zijn Enyaq representatief zijn. Ik rij (veel) meer dan de gemiddelde Vlaming, voorlopig nog niet (full)electric. Ik was destijds bang (gemaakt) voor alle range-problemen, maar ik let er nu specifiek op, en merk dat ik in mijn dagelijks gebruik er nooit last van zou hebben gehad. Vakantie-gebruik zou beperkte aanpassingen vragen, maar ik ga er dan ook geen caravan achter hangen. Volgend jaar zou ik zelfs durven overwegen om de iX1 van mijn vrouw te gebruiken, eerder dan de hybride. Eerst eens wat ervaren hoe dat rijdt op langere ritten (los van het EV-gegeven, maar eerder de hogere & andere zitpositie, SUV), en dan zien we wel. Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 1 uur terug, Speedhunter zei: Ik heb nu bijna twee weken de overstap gemaakt van EV rijden naar een (zelfoplaadbare) hybride. 2 jaar heb ik EV gereden en ben dus ervaringsdeskundige. Het is een zorgelozer bestaan die tank kunnen opvullen, ik moet niet meer bezig zijn de dag ervoor met de volgende dag en ervaar meer flexibiliteit. Meerdere afspraken of ritten op een dag moet ik niet meer plannen. Nadelen die ik ervaar zijn de brandstofkosten en niet meer volledige stilte in het interieur door het horen van een motor. Volgend weekend ga ik een dag naar Pukkelpop, de voorbije twee jaar moest ik steeds een laadbeurt s’nachts inplannen na een vermoeiende festivaldag gezien ik uit het uiterste westen van België kom en een 62 kWh batterij had . Het is doenbaar alleen daar allemaal niet meer mee moeten bezig zijn is een zorg minder. Op het einde van de maand ga ik naar de Nürburgring, samen met een andere auto. Met mijn EV ging ik dit al minder zien zitten, het ging een last zijn, zeker als je onderweg bent met een andere benzinewagen. Gemakkelijker is het toch. Kortom ik ben zeer blij met dit stapje terug en de extra flexibiliteit en vrijheid die ik teruggekregen heb. Als je bij je thuis kan laden, is de batterij iedere ochtend vol. En onderweg staan er ondertussen al om de 5km superchargers. Als je naar Pukkelpop gaat, kan je ook laden alvorens aan te komen, zodat de batterij voldoende vol is om erna terug thuis te geraken. En onderweg naar de Nürburgring, onderweg effe samen stoppen om een koffietje te drinken, en de auto is alweer geladen. Dat kan toch geen 'last' zijn. Wij zijn in het weekend van OLHH 4 dagen in de Eiffel gaan rondrijden, en een vriend had de Audi Q6 etron bij. We hebben er geen last van gehad. Quote
Challazer 4.457 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 1 uur terug, Speedhunter zei: Ik heb nu bijna twee weken de overstap gemaakt van EV rijden naar een (zelfoplaadbare) hybride. 2 jaar heb ik EV gereden en ben dus ervaringsdeskundige. Het is een zorgelozer bestaan die tank kunnen opvullen, ik moet niet meer bezig zijn de dag ervoor met de volgende dag en ervaar meer flexibiliteit. Meerdere afspraken of ritten op een dag moet ik niet meer plannen. Nadelen die ik ervaar zijn de brandstofkosten en niet meer volledige stilte in het interieur door het horen van een motor. Volgend weekend ga ik een dag naar Pukkelpop, de voorbije twee jaar moest ik steeds een laadbeurt s’nachts inplannen na een vermoeiende festivaldag gezien ik uit het uiterste westen van België kom en een 62 kWh batterij had . Het is doenbaar alleen daar allemaal niet meer mee moeten bezig zijn is een zorg minder. Op het einde van de maand ga ik naar de Nürburgring, samen met een andere auto. Met mijn EV ging ik dit al minder zien zitten, het ging een last zijn, zeker als je onderweg bent met een andere benzinewagen. Gemakkelijker is het toch. Kortom ik ben zeer blij met dit stapje terug en de extra flexibiliteit en vrijheid die ik teruggekregen heb. Ik ben blij dat je blij bent met je Lexus, maar bovenstaande is zever e. Terwijl je met je Enyaq reed was je kleine batterij altijd voldoende, mits laden en nu blijkt dat het een leven vol zorgen was? Je kon gratis laden bij je ouders, je werkt op geen 5 km van je deur, dus zoveel laadstress zal je wel niet gehad hebben. 1 2 3 Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 9 minuten geleden, Challazer zei: Ik ben blij dat je blij bent met je Lexus, maar bovenstaande is zever e. Terwijl je met je Enyaq reed was je kleine batterij altijd voldoende, mits laden en nu blijkt dat het een leven vol zorgen was? Je kon gratis laden bij je ouders, je werkt op geen 5 km van je deur, dus zoveel laadstress zal je wel niet gehad hebben. Nu wel benzinekosten he! Aja, als je gratis thuis laadt kost EV niets 1 uur terug, Speedhunter zei: Ik heb nu bijna twee weken de overstap gemaakt van EV rijden naar een (zelfoplaadbare) hybride. 2 jaar heb ik EV gereden en ben dus ervaringsdeskundige. Het is een zorgelozer bestaan die tank kunnen opvullen, ik moet niet meer bezig zijn de dag ervoor met de volgende dag en ervaar meer flexibiliteit. Meerdere afspraken of ritten op een dag moet ik niet meer plannen. Nadelen die ik ervaar zijn de brandstofkosten en niet meer volledige stilte in het interieur door het horen van een motor. Volgend weekend ga ik een dag naar Pukkelpop, de voorbije twee jaar moest ik steeds een laadbeurt s’nachts inplannen na een vermoeiende festivaldag gezien ik uit het uiterste westen van België kom en een 62 kWh batterij had . Het is doenbaar alleen daar allemaal niet meer mee moeten bezig zijn is een zorg minder. Op het einde van de maand ga ik naar de Nürburgring, samen met een andere auto. Met mijn EV ging ik dit al minder zien zitten, het ging een last zijn, zeker als je onderweg bent met een andere benzinewagen. Gemakkelijker is het toch. Kortom ik ben zeer blij met dit stapje terug en de extra flexibiliteit en vrijheid die ik teruggekregen heb. Ik ben het voorbije weekend naar de Nurburgring geweest, met mijn ICE. Wel: heen en terug had ik liever met mijn EV gereden Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 (aangepast) als ik naar de ring rijd doe ik dat in 1 keer. Geen overpriced koffie nodig op die 3 uur rijden dat dat maar is. 11 augustus 2025 aangepast door Liquid Li0n 1 Quote
bud wijzer 274 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 Laden aan snelladers onderweg is trouwens best ook wel prijzig. Veel bespaar je daar niet op benzine. In Como ben ik aan een Porsche garage gaan laden, omdat de snelwegladers bezet waren. 1.22€/KwH Dat was wel het maximale. Maar in Italië is 0,85€ bijna standaard, zelfs aan trage laders. Quote
Krikkie 9.832 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 Mag dit topic niet gewoon dicht? Net een bende kleuters 4 Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 1 uur terug, Liquid Li0n zei: als ik naar de ring rijd doe ik dat in 1 keer. Geen overpriced koffie nodig op die 3 uur rijden dat dat maar is. Ik weet het. Met een benzine of diesel gaat het sowieso sneller. Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 6 minuten geleden, Krikkie zei: Mag dit topic niet gewoon dicht? Net een bende kleuters Samenvatting: Een roadtrip of vakantie met een EV gaat, maar je bent langer onderweg omdat je meer en langer moet stoppen, je kans hebt dat je moet aanschuiven of dat er iets niet werkt, je best je trip op voorhand wat voorbereidt, en je best geen dakbox/fietsdrager/aanhangwagen/caravan meeneemt. Het vraagt dus een aanpassing, waar de ene het al wat gemakkelijker mee heeft dan de andere. Je kan het dus keren of draaien hoe je wil, met een ICE blijft gemakkelijker! 1 4 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 46 minuten geleden, BMWMB zei: Samenvatting: Een roadtrip of vakantie met een EV gaat, maar je bent langer onderweg omdat je meer en langer moet stoppen, je kans hebt dat je moet aanschuiven of dat er iets niet werkt, je best je trip op voorhand wat voorbereidt, en je best geen dakbox/fietsdrager/aanhangwagen/caravan meeneemt. Het vraagt dus een aanpassing, waar de ene het al wat gemakkelijker mee heeft dan de andere. Je kan het dus keren of draaien hoe je wil, met een ICE blijft gemakkelijker! 1 Quote
Joske 922 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 9 uren geleden, BMWMB zei: Daarom, steeds een extra laadpas nemen! Dat ze dat es rap oplossen, want da blijft het ergerlijkste punt aan ev-rijden al die extra kaarten en apps. Bankaart en/of visa zou toch in 2025 voldoende moeten zijn 2 Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 Absoluut! Ben ik het volledig mee eens. Trouwens, daarnet zag ik op Facebook deze foto passeren, van nieuwe meldingen boven de laders. En rechts zie ik €0,39 staan, wat zeer goedkoop is voor superchargen. Het gaat dus allemaal de goede richting uit, dat is wel duidelijk. Quote
Ugeken 11.751 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 0,39 als je een abo neemt bij Electra. Normaal 0,64 (staat bovenaan bij lader 7). 1 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 51 minuten geleden, Joske zei: Dat ze dat es rap oplossen, want da blijft het ergerlijkste punt aan ev-rijden al die extra kaarten en apps. Bankaart en/of visa zou toch in 2025 voldoende moeten zijn Ik rij al 4j elektrisch met enkel tesla en schell. Als dat niet lukt verkoop ik hem, want vertik het van 35 passen te hebben. Ben ook zo op reis naar Italië vertrokken na 2maand. En God stel je voor, het is gelukt zeg. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 6 uren geleden, bud wijzer zei: Laden aan snelladers onderweg is trouwens best ook wel prijzig. Veel bespaar je daar niet op benzine. In Como ben ik aan een Porsche garage gaan laden, omdat de snelwegladers bezet waren. 1.22€/KwH Dat was wel het maximale. Maar in Italië is 0,85€ bijna standaard, zelfs aan trage laders. Ben daar ook gepasseerd denk ik. Je had iets ervoor een hotel met 2 snelladers dacht ik. ( 2 gewone en 1 snelle. Er stond toen wel een brakke fiat op 1 plaats en heb de laadkabel tussen zijn achterruitwisser gestoken ) weet gewoon dat je nooit bij een garage zelf moet gaan laden. Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 8 minuten geleden, tuscani zei: Ik rij al 4j elektrisch met enkel tesla en schell. Als dat niet lukt verkoop ik hem, want vertik het van 35 passen te hebben. Ben ook zo op reis naar Italië vertrokken na 2maand. En God stel je voor, het is gelukt zeg. Jij kan sowieso al laden bij Tesla, dus de Shell is al een extra laadpas. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 Zojuist, BMWMB zei: Jij kan sowieso al laden bij Tesla, dus de Shell is al een extra laadpas. Tesla gebruik ik enkel op verlof en schell eens op weekend of als het nodig is. Ik heb het geluk veel richtingen uit te kunnen zonder te hoeven laden, kust over en weer, ardennen over en weer, enkel dus als ik meerdere dagen weg ben, moet ik eens een station zoeken. Quote
Krikkie 9.832 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 31 minuten geleden, tuscani zei: schell 44 minuten geleden, tuscani zei: schell Shell 2 1 Quote
ex-Mooseman 14.584 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 om schnell te laden hé 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.