Krikkie 9.830 Geplaatst: 9 augustus 2025 Geplaatst: 9 augustus 2025 12u doe ik in twee dagen, hotelletje ergens in het midden van het traject, al zou ik gemakkelijk meer dan 12u kunnen rijden, vroeger genoeg gedaan (met de tractor ) 2 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 10 augustus 2025 Geplaatst: 10 augustus 2025 Voor mij vooral een oplossing om ter plaatse niet in zo’n rental koekenbakske rond te rijden. Quote
Ugeken 11.749 Geplaatst: 10 augustus 2025 Geplaatst: 10 augustus 2025 En jij intussen aanschuiven bij de laadpalen? 1 Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 10 augustus 2025 Geplaatst: 10 augustus 2025 5 uren geleden, Lotuzzz zei: Is dat je ledverlichting dat je ziet Lotuzzz? Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 10 augustus 2025 Geplaatst: 10 augustus 2025 Klopt, maar met het blote oog is dat een ononderbroken lijn uiteraard 1 Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 10 augustus 2025 Geplaatst: 10 augustus 2025 Op 9/8/2025 om 09:08, Balleke zei: Als wij 2 dagen heen en 2 terug moeten rijden in het verlof gaan wij met de vlieger, gelijk voor hoe lang het is. 4 Van onze 32 dagen (en op 25 dagen voor mijn vrouw) verlof spenderen op een autosnelweg is te gek imho. We zijn vorige maand naar Noorwegen geweest voor 19 dagen (van de 24 dagen verlof). De maandag na de laatste schooldag en werkdag vertrokken met de vlieger en tegen middernacht liggen ronken in Oslo, de ochtend erna fris en monter op pad met de rental mobilhome. Na de reis nog 5 dagen op het gemak en alles op orde hebben voor het weer werkdag was, veel beter dan terugkeren en de dag nadien terug achter den bureau zitten met heel je boeltje nog overhoop. Ik kan in heel Europa laden op kosten van de werkgever, maar 4 dagen echt verlof is ons meer waard dan €1200 vliegtuig met 4. Het kost meer dan dat hé. Met 4 volwassenen (onze kinderen zijn 21 en 22) onder het bouwverlof, inclusief 4 grote koffers, ben je eerder €1800 kwijt. Dan nog eens €100 parking op de luchthaven, en €200 taxi ter plaatse om u naar het hotel te brengen en nadien terug naar de luchthaven (ook nog eens afhankelijk van hoe ver je verwijderd zit van de luchthaven, want dat wordt snel veel duurder). En dan heb je ter plaatse geen auto, dus moet je ofwel taxi's nemen, of een auto huren. Dit jaar waren we zeker €600 kwijt aan huurauto en taxi's, dus dan kom je eerder op € 2.500 - 3.000. Dat zijn al serieuze budgetten... En, zelfs met het vliegtuig ben je ook bijna 2 dagen kwijt, afhankelijk van je vlieguren. En je hebt het risico op stakingen, vertragingen, bagage dat er niet bij is,... 22 uren geleden, Krikkie zei: 12u doe ik in twee dagen, hotelletje ergens in het midden vn het traject, al zou ik gemakkelijk meer dan 12u kunnen rijden, vroeger genoeg gedaan (met de tractor ) Zo hebben wij het heel veel jaren gedaan. 1.200km in 2 dagen. Dag 1 reden we 700km, en waren we altijd rond 15u in het hotel waar we bleven slapen. we namen altijd een hotel met een zwembad, zodat de kinderen nog wat konden zwemmen, en 's avonds gingen we in de buurt gezellig eten. Op tijd het bedje in, 's morgens heerlijk ontbijten, en om 9u terug vertrekken, om dan opnieuw rond 15u op de eindbestemming te zijn. Ook namen we steeds een hotel onderweg met een veilige afgesloten parking, zodat we de meeste bagage in de auto konden laten. Ter plaatse heb je dan je eigen auto bij, wat heel veel vrijheid geeft. Ja, wij hebben dat jaren zo gedaan, dat was steeds heel plezant en comfortabel. 5 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 Het is bon ton op AM om dat te « verbloemen » onder dingen als « economisch niet te verantwoorden » maar ik zeg gewoon eerlijk: dat zou ik niet kunnen betalen. Laat me dan maar gewoon met m’n eigen auto rijden tot ginds met de luxe van je eigen auto te hebben. 2 Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 Als je alles meetelt (parking, vliegtickets, surplus voor bagage, huurwagen, soms nog een overnachting bij de luchthaven,… en dat alles voor vier volwassenen), dan is een autovakantie inderdaad een stuk goedkoper. Wij hebben +/- een vast vakantiebudget voor ogen, en als we, zoals de voorbije jaren, de auto kiezen, dan is er wel wat ruimte om de accommodatie (hotel/vakantiehuis/B&B) serieus te upgraden. Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 1 uur terug, Polygoon zei: Het is bon ton op AM om dat te « verbloemen » onder dingen als « economisch niet te verantwoorden » maar ik zeg gewoon eerlijk: dat zou ik niet kunnen betalen. Laat me dan maar gewoon met m’n eigen auto rijden tot ginds met de luxe van je eigen auto te hebben. Onze vakantie is meestal 10, uitzonderlijk al eens 12 dagen. Dan is, voor ons, 4 dagen onderweg teveel. Onze buren zijn 3 weken weg, dan zou het me minder uitmaken. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 59 minuten geleden, Polygoon zei: Het is bon ton op AM om dat te « verbloemen » onder dingen als « economisch niet te verantwoorden » maar ik zeg gewoon eerlijk: dat zou ik niet kunnen betalen. Laat me dan maar gewoon met m’n eigen auto rijden tot ginds met de luxe van je eigen auto te hebben. Hier ook absoluut zo hoor. Vorig jaar terug naar huis moeten vliegen omdat ik mijn paspoort vergeten was en een dag later teruggevlogen met paspoort, dat is financieel zeer pijnlijk wel een goed verhaal achteraf En er is ook nog de factor wat je persoonlijk onder vakantie verstaat. Vanaf ik thuis vertrek ben ik op vakantie en ik rijd graag met de auto, liever dan dat ik vlieg. Maar ik ontdek ook graag dingen, dus deze zomer was onze "vakantie", een paar dagen Oostenrijk. De rit er naartoe kon met EV maar uiteindelijk zijn we een paar uur nadat we mijn nieuwe PHEV gaan ophalen zijn vertrokken. Ik ben evenveel gestopt onderweg dan we met onze EV hadden moeten stoppen, maar we waren vrijer in de keuze van onze stops en er kon meer rommel mee in de PHEV. Onze vertrekdatum en de datum dat we terugkwamen lag niet vast, de accomodatie en bestemming lag een week op voorhand vast Ik krijg persoonlijk stress van het concept van een heel jaar lang hard te werken om dan een dikke reis te kunnen doen, het feit dat ik dan ontspannen MOET zijn en mijn batterijen MOET opladen want dat is DE vakantie dat werkt niet voor mij 3 Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 On-topic. Kennis van me is met zijn EV naar Tsjechië gereden. Laadpalen waren er genoeg maar technische problemen hebben toch voor wat problemen gezorgd. - laadpas van Shell werkte niet in Tsjechië. Algemeen probleem. Met de visa betalen werkte ook niet overal. - In Duitsland zat de laadkabel vast aan 1 paal. Helpdesk gecontacteerd maar die konden niets doen. Ze hebben moeten wachten tot de batterij 100% vol was. 1 Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 On-topic, en het is weer negativiteit. 1 Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 8 minuten geleden, BMWMB zei: On-topic, en het is weer negativiteit. Dat is de verkeerde instelling waardoor mensen anti-EV worden. Ik deel een ervaring en de EV-lovers doen het weer af als bashen. Je zou beter de problemen erkennen en dan zullen de mensen de voordelen ook gaan appreciëren. 1 Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 Ik rij ook graag met de auto, heel graag zelfs. Voor mij is het dan ook niet meteen een straf. Mijn passagiers vinden die autostrade-kilometers echter nogal saai. Dit jaar zijn we, met 6 tussenstops, tot in Porto, en terug gereden, op 12 dagen 5.500 km ongeveer. Langste stukken waren de eerste en de laatste dag, (740 km en 820 km). Het was wat (te) veel, maar een dergelijke rondreis (en dat doen we de laatste jaren altijd zo), lukt niet met een vliegtuig. In het voorjaar zijn we voor een midweek naar Sevilla geweest. Ter plaatse konden we zonder auto (al waren we van plan om een dagje Cordoba, met een huurwagen te doen - maar aan 300 euro voor nog geen dag, hebben we die ook laten staan). Zoiets doe je dan met het vliegtuig: twee keer +/- 30 euro taxi voor de transfert van luchthaven naar hotel en omgekeerd, 100 euro parking in Brussel, 1100 euro vliegtickets) 1 Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 13 minuten geleden, BMWMB zei: On-topic, en het is weer negativiteit. je hebt nochtans de twee nodig om te laden + & - 1 6 Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 1 minuut geleden, ex-Mooseman zei: Ik rij ook graag met de auto, heel graag zelfs. Voor mij is het dan ook niet meteen een straf. Mijn passagiers vinden die autostrade-kilometers echter nogal saai. Dit jaar zijn we, met 6 tussenstops, tot in Porto, en terug gereden, op 12 dagen 5.500 km ongeveer. Langste stukken waren de eerste en de laatste dag, (740 km en 820 km). Het was wat (te) veel, maar een dergelijke rondreis (en dat doen we de laatste jaren altijd zo), lukt niet met een vliegtuig. In het voorjaar zijn we voor een midweek naar Sevilla geweest. Ter plaatse konden we zonder auto (al waren we van plan om een dagje Cordoba, met een huurwagen te doen - maar aan 300 euro voor nog geen dag, hebben we die ook laten staan). Zoiets doe je dan met het vliegtuig: twee keer +/- 30 euro taxi voor de transfert van luchthaven naar hotel en omgekeerd, 100 euro parking in Brussel, 1100 euro vliegtickets) Wat heeft dit met een EV roadtrip te maken? 1 Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 1 minuut geleden, dragonfly zei: Wat heeft dit met een EV roadtrip te maken? sorry, ik liet me gaan, na de post van @BMWMB - 'k ga het nooit meer doen Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 1 minuut geleden, ex-Mooseman zei: sorry, ik liet me gaan, na de post van @BMWMB - 'k ga het nooit meer doen Versta ik. BMWMB moet zo een reis eens met een EV doen, dan zal hij wel anders piepen Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 2 minuten geleden, dragonfly zei: Versta ik. BMWMB moet zo een reis eens met een EV doen, dan zal hij wel anders piepen Mits wat bijkomende voorbereiding (want nu ben ik redelijk 'blind' vertrokken, op dat vlak - gewoon de hotels in de GPS en in Waze gepoeft), zou de trip ook wel gelukt hebben, zonder veel bijkomende stops. Dan zou ik misschien er wat meer op gelet hebben dat ik op elke verblijfplaats zeker kon laden. Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 18 minuten geleden, dragonfly zei: Versta ik. BMWMB moet zo een reis eens met een EV doen, dan zal hij wel anders piepen Heb ik al gedaan, al meerdere keren! Ik heb al meer dan 200k km elektrisch gedaan, en heb nog nergens problemen gehad. Vorige week gaan lunchen met een zakelijke vriend, die met zijn etron GT RS naar het Gardameer is geweest, midden onder het bouwverlof. Hij heeft nergens problemen gehad. Wel heeft hij een aantal mensen aangesproken die aan het laden waren, en het viel hem op dat veel mensen steeds willen laden tot 100%, wat heel lang duurt. Mensen kunnen het niet vatten dat je beter tot 80% laadt, en een keer meer stopt. EV rijden vraagt een aanpassing, maar er zijn nu eenmaal mensen die het moeilijk hebben met verandering, en die enkel maar de nadelen zien. Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 26 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Mits wat bijkomende voorbereiding (want nu ben ik redelijk 'blind' vertrokken, op dat vlak - gewoon de hotels in de GPS en in Waze gepoeft), zou de trip ook wel gelukt hebben, zonder veel bijkomende stops. Dan zou ik misschien er wat meer op gelet hebben dat ik op elke verblijfplaats zeker kon laden. Dit bedoel ik. Voor die 1 of 2 keer per jaar dat je eens een verre trip doet, kan je dat inderdaad best wat voorbereiden. Ik ben bijvoorbeeld geen fan van laadpalen aan de snelweg, omdat ik een hekel heb aan die vieze restaurants. Zoals ik in een vorige post al meldde, neem ik graag mijn tijd als ik op vakantie ga, en rijd ik liever van de snelweg af om te laden, en op een plaats waar je wat fatsoenlijker kan eten. En het is niet dat je kilometers ver moet rijden, want er zijn heel veel snellaadpunten valkbij een afrit. Trouwens, met de benzine/diesel kan je dat best ook doen, want de prijzen langs de snelweg zijn heel veel duurder. Ik zou deze stoppunten dus opzoeken, en er zo een aantal op mijn lijst zijn als mogelijke stopplaatsen. Zwarte weekends hebben wij altijd vermeden, ook vroeger al, maar ik heb deze keer eens in mijn Shell-app gekeken tijdens het zwarte weekend, en het viel mij op dat de laadplaatsen langs de snelweg inderdaad bezet waren, maar deze van de snelweg af niet. Dus nog een voordeel om even af te rijden van de snelweg. Maar ja, de EV-haters gaan nu weer zeggen dat je daarmee tijd verliest, want die willen natuurlijk in 1 ruk doorrijden, en enkel een paar minuten stoppen om te tanken of naar de wc te gaan. Zoals ik al eerder zei, dat gaat niet met een EV. Het vraagt een verandering, maar sommigen hebben het daar moeilijk mee. En dat begrijp ik ook, maar zie niet altijd alles van EV als negatief, want dat is het absoluut niet, zelfs niet bij een lange trip. Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 1 uur terug, dragonfly zei: On-topic. Kennis van me is met zijn EV naar Tsjechië gereden. Laadpalen waren er genoeg maar technische problemen hebben toch voor wat problemen gezorgd. - laadpas van Shell werkte niet in Tsjechië. Algemeen probleem. Met de visa betalen werkte ook niet overal. - In Duitsland zat de laadkabel vast aan 1 paal. Helpdesk gecontacteerd maar die konden niets doen. Ze hebben moeten wachten tot de batterij 100% vol was. Heeft uw vriend in zijn Shell-app gekeken of de laadpaal compatibel was? Was dat bij elke laadpaal, of slechts op 1 plaats? Ik ga meerdere keren per jaar naar Tsjechië, met het vliegtuig naar Wenen, en van daar met de auto naar Tsjechië. De laatste keer hadden we een hybride, en ik had ook de Shell-kaart mee, en die werkte daar toch. Ik heb 3 laadpassen in mijn auto, ook EDI en Chargemap, maar ik heb nog nergens gehad dat Shell niet werkte. Maar, een extra kaart is altijd beter! Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 6 minuten geleden, BMWMB zei: Heeft uw vriend in zijn Shell-app gekeken of de laadpaal compatibel was? Was dat bij elke laadpaal, of slechts op 1 plaats. Ik ga meerdere keren per jaar naar Tsjechië, met het vliegtuig naar Wenen, en van daar met de auto naar Tsjechië. De laatste keer hadden we een hybride, en ik had ook de Shell-kaart mee, en die werkte daar toch. Algemeen probleem = alle laadpalen. Shell was op de hoogte. Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 11 augustus 2025 Geplaatst: 11 augustus 2025 Daarom, steeds een extra laadpas nemen! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.