BelgianRally 106 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 Collega had juist enkele dagen zijn i5 en is er mee naar Frankrijk op reis gegaan. In het doorgaan gestopt om te laden en alle laadpalen waren volzet. Echter was er een hostess aanwezig die wist te vertellen dat hij de 3de in lijn was om te laden en dat er binnen 5 tot 10 min terug plaatsen gingen vrij komen. Hij was super tevreden met deze service. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 3 minuten geleden, BelgianRally zei: Collega had juist enkele dagen zijn i5 en is er mee naar Frankrijk op reis gegaan. In het doorgaan gestopt om te laden en alle laadpalen waren volzet. Echter was er een hostess aanwezig die wist te vertellen dat hij de 3de in lijn was om te laden en dat er binnen 5 tot 10 min terug plaatsen gingen vrij komen. Hij was super tevreden met deze service. Nog goed eigenlijk dat er iemand is die scheidsrechter speelt. Zo is er geen te geladen sfeer 8 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 1 uur geleden, PJH zei: Nog goed eigenlijk dat er iemand is die scheidsrechter speelt. Zo is er geen te geladen sfeer Quote
bud wijzer 274 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 14 uren geleden, tuscani zei: Ben daar ook gepasseerd denk ik. Je had iets ervoor een hotel met 2 snelladers dacht ik. ( 2 gewone en 1 snelle. Er stond toen wel een brakke fiat op 1 plaats en heb de laadkabel tussen zijn achterruitwisser gestoken ) weet gewoon dat je nooit bij een garage zelf moet gaan laden. klopt.. heb er ook enkel geladen omdat het een kaart van de zaak is, eerlijk gezegd. Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 Dat van die laadpassen die niet overal werken is IMO al lang opgelost. Tegenwoordig werken ze allemaal overal heb ik de indruk, ook in het buitenland. Nu misschien niet in het oostblok, zo ver ben ik nog niet geraakt Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 Vond het verhaal van de caravans hier wel grappig om lezen. Gaat elke werkgever er zomaar in mee om, zelfs bij een ICE, toe te laten dat er een trekhaak op de auto wordt genomen hiervoor? Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 On 8/7/2025 at 8:24 PM, Ugeken said: Ik rij in september naar Rome, twijfel tussen de i4 of de Clubman. Eigenlijk wel zin om het met de EV te doen… Ik zou niet twijfelen en de i4 pakken. Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 On 8/11/2025 at 12:46 PM, Polygoon said: Ik durf dat te contesteren zelfs. Vorig jaar naar Kroatië (via Lux, Zwitserland, Italië, Slovenië, Oostenrijk en Duitsland; waar alle laadpalen werkten nvdr) heb ik dat ook gedaan maar heb toen gezien dat dat weinig verschil maakt. Nu is het ook gewoon bestemming in de GPS (die van de wagen) intikken en aanzetten. Idem hier. Niks voorbereid. Het enige wat ik gedaan heb is een hotel geboekt op X uur rijden van thuis en voorbij Lyon. Ik ging er zelfs niet vanuit te kunnen laden daar, wegens zeer laat toekomen. Quote
Ceke 2.729 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 44 minuten geleden, ir_fuel zei: Vond het verhaal van de caravans hier wel grappig om lezen. Gaat elke werkgever er zomaar in mee om, zelfs bij een ICE, toe te laten dat er een trekhaak op de auto wordt genomen hiervoor? Heb een collega gehad die het totaal onredelijk vond dat hij met z'n budget geen deftige wagen kon pakken voor z'n boot te trekken. Z'n eerste DSG bak was eraan na 30k km. Gemiddeld verbruik los boven de 10l. 'Ze moeten mij maar iets beter geven!' 4 Quote
Goesting 431 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 49 minuten geleden, ir_fuel zei: Gaat elke werkgever er zomaar in mee om, zelfs bij een ICE, toe te laten dat er een trekhaak op de auto wordt genomen hiervoor? Als het toegelaten wordt, dan enkel een trekhaak af fabriek en niet van die aftermarket toestanden. Daarnaast moet de werknemer ook akkoord gaan met een clausule in de car policy dat die gedurende de leasingperiode verantwoordelijk is voor het jaarlijkse bezoek aan de keuring. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 4 uren geleden, ir_fuel zei: .... zelfs bij een ICE, toe te laten dat er een trekhaak op de auto wordt genomen hiervoor? Dat is voor een "fietsendrager" Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 (aangepast) welke, laten we zeggen, Jan Modaal EV, die ze vaak als lease/bedrijfswagen geven, dus pak dan toch al een forse 75 000 euro of zo, kan 2,5 of meer ton trekken? Ik denk dat deze op een hand zijn te tellen of er zelfs helemaal niet zijn. 12 augustus 2025 aangepast door Liquid Li0n Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 5 uren geleden, ir_fuel zei: Vond het verhaal van de caravans hier wel grappig om lezen. Gaat elke werkgever er zomaar in mee om, zelfs bij een ICE, toe te laten dat er een trekhaak op de auto wordt genomen hiervoor? bij ons was het geen probleem. Wel zelf de jaarlijkse keuring te doen/bekostigen. Maar uiteindelijk niet gedaan, gezien niet meer in budget ging en ik dus zelf de kost voor trekhaak ging moeten betalen, en we die ook maar zeer weinig zouden gebruiken. Gezien wij de trekhaak vooral voor 2 dingen gebruiken: vakantie met de caravan, en dagtrips ardennen met remorque met 2 moto's op. 2 situaties waarvoor ik dan liever mijn vrouw haar ICE kist neem, en gewoon zelf vol kap met naft ipv elektriek van de werkgever. Dan blijven enkel nog de tripjes naar containerpark over ofzo, om daarvoor de kost te maken voor die trekhaak was de moeite niet. ivm EV en caravan: Elke 150 km laden met caravan is waanzin, zeker als je moet liggen afkoppelen. Nu, het verbruik van mijn vrouw haar X1 2.0 is ook ongeveer maal 2 met de caravan, maar dan heb je nog een aanvaardbare range en tank je zonder afkoppelen. Met een 100+ kWh batterij, en als er een pak meer laadplekken komen die trailer friendly zijn zou ik kunnen zwichten, maar niet met huidige infrastructuur en mijn pauper Tesla Y RWD. Voor gewoon (zonder grote windvanger achter de auto) reizen vind ik de Y wel prima. 1 Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 5 minuten geleden, Liquid Li0n zei: welke, laten we zeggen, Jan Modaal EV, die ze vaak als lease/bedrijfswagen geven, dus pak dan toch al een forse 75 000 euro of zo, kan 2,5 of meer ton trekken? Ik denk dat deze op een hand zijn te tellen of er zelfs helemaal niet zijn. Je moet geen 2.5 ton moeten kunnen trekken om een trekhaak te pakken e. In jan modaal ev land kan je gelukkig al auto's nemen met trekgewichten tussen de 1000 en 2000 kg. Dat is al een pak beter dan in het efficient dynamics tijdperk (geen! trekhaak homologatie van bmw op een 3 reeks). Trekgewicht is imo het issue niet meer bij EV's (tenzij je idd over +2.5 ton spreekt), wel de range (hangt eerder af het frontaal oppervlak van wat je trekt en niet zozeer van het gewicht) en vooral de infrastructuur. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 12 augustus 2025 Geplaatst: 12 augustus 2025 6 uren geleden, ir_fuel zei: Vond het verhaal van de caravans hier wel grappig om lezen. Gaat elke werkgever er zomaar in mee om, zelfs bij een ICE, toe te laten dat er een trekhaak op de auto wordt genomen hiervoor? Nog nooit een probleem mee gehad. Onze xc40 lease ev heeft een trekhaak die we af en toe gebruiken. Heb zelfs ooit een werkgever gehad die de verzekering van de aanhangwagen er bij nam. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 13 augustus 2025 Geplaatst: 13 augustus 2025 10 uren geleden, jan.van.gent zei: bij ons was het geen probleem. Wel zelf de jaarlijkse keuring te doen/bekostigen. Maar uiteindelijk niet gedaan, gezien niet meer in budget ging en ik dus zelf de kost voor trekhaak ging moeten betalen, en we die ook maar zeer weinig zouden gebruiken. Gezien wij de trekhaak vooral voor 2 dingen gebruiken: vakantie met de caravan, en dagtrips ardennen met remorque met 2 moto's op. 2 situaties waarvoor ik dan liever mijn vrouw haar ICE kist neem, en gewoon zelf vol kap met naft ipv elektriek van de werkgever. Dan blijven enkel nog de tripjes naar containerpark over ofzo, om daarvoor de kost te maken voor die trekhaak was de moeite niet. ivm EV en caravan: Elke 150 km laden met caravan is waanzin, zeker als je moet liggen afkoppelen. Nu, het verbruik van mijn vrouw haar X1 2.0 is ook ongeveer maal 2 met de caravan, maar dan heb je nog een aanvaardbare range en tank je zonder afkoppelen. Met een 100+ kWh batterij, en als er een pak meer laadplekken komen die trailer friendly zijn zou ik kunnen zwichten, maar niet met huidige infrastructuur en mijn pauper Tesla Y RWD. Voor gewoon (zonder grote windvanger achter de auto) reizen vind ik de Y wel prima. Op de eerste kamping waren er 2 id5, ene met een vouwtent, andere met een zo groot mogelijke enkelasser caravan. Die caravankerel klagen en zagen dat hij tussen de 150 en 200km moest laden en die 200km met een ei in zijn broek haalde. Die andere had net geen/net wel 300km rijbereik meer. Windvang doet veel. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 13 augustus 2025 Geplaatst: 13 augustus 2025 10 uren geleden, jan.van.gent zei: Je moet geen 2.5 ton moeten kunnen trekken om een trekhaak te pakken e. In jan modaal ev land kan je gelukkig al auto's nemen met trekgewichten tussen de 1000 en 2000 kg. Dat is al een pak beter dan in het efficient dynamics tijdperk (geen! trekhaak homologatie van bmw op een 3 reeks). Trekgewicht is imo het issue niet meer bij EV's (tenzij je idd over +2.5 ton spreekt), wel de range (hangt eerder af het frontaal oppervlak van wat je trekt en niet zozeer van het gewicht) en vooral de infrastructuur. daarom dat, denk dat het ook in dat youtube filmpje voorkomt, terug meer die plooi caravans in optocht zijn. Maar een caravan weegt voor een kleine 750 en voor een grote 1500 kg? Dus best is om een trekauto te hebben die 2 ton kan trekken. Zelfde statement. Ik weet niet of er veel EV's onder de 75 000 euro dat mogen trekken. Quote
Super95 412 Geplaatst: 13 augustus 2025 Geplaatst: 13 augustus 2025 Een ID5 en een caravan, wat een hel. Dat laden kan er dan nog wel bij.. 1 1 Quote
SB-01 4.348 Geplaatst: 13 augustus 2025 Geplaatst: 13 augustus 2025 17 uren geleden, ir_fuel zei: Vond het verhaal van de caravans hier wel grappig om lezen. Gaat elke werkgever er zomaar in mee om, zelfs bij een ICE, toe te laten dat er een trekhaak op de auto wordt genomen hiervoor? Bij Trixxo bijvoorbeeld mag het niet. Quote
Challazer 4.457 Geplaatst: 13 augustus 2025 Geplaatst: 13 augustus 2025 Bedrijf waar ik de fleet voor doe enkel trekhaken max 750 kg. De vraag ook wel nog niet gekregen. Quote
Parsifal 4.575 Geplaatst: 13 augustus 2025 Geplaatst: 13 augustus 2025 18 uren geleden, ir_fuel zei: Vond het verhaal van de caravans hier wel grappig om lezen. Gaat elke werkgever er zomaar in mee om, zelfs bij een ICE, toe te laten dat er een trekhaak op de auto wordt genomen hiervoor? Bij ons was een trekhaak als optie altijd verboden. Ook leasemaatschappijen zien dat niet graag omwille van hogere slijtage van de wagen, en al zeker bij EV's... Kans op perforatie/beschadiging van de batterij bij een botsing is substantieel groter met trekhaak dan zonder... Quote
Thebiemerke 5.382 Geplaatst: 17 augustus 2025 Geplaatst: 17 augustus 2025 Hier net terug van een vakantie naar Serfaus (AT). Navigatie de laadstops laten bepalen en enkel Tesla SC gebruikt. Geen enkele keer moeten wachten. Toekomen en meteen laden. In Pforzheim hun nieuwere stations kunnen gebruiken welke zelfs een Nintendo had ter ontspanning In BE en AT toegestane snelheid gereden en in DE cc op 150 met pieken tot 200 km/u. 1800km gereden aan 15,2 kw/h. 5 Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 17 augustus 2025 Geplaatst: 17 augustus 2025 Knappe waardes en infra. Zeer jammer dat ze bij ons Tesla geschrapt hebben uit onze policy, anders zou volgende een Y zijn. Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 18 augustus 2025 Geplaatst: 18 augustus 2025 Op 13/8/2025 om 12:00, Parsifal zei: Bij ons was een trekhaak als optie altijd verboden. Ook leasemaatschappijen zien dat niet graag omwille van hogere slijtage van de wagen, en al zeker bij EV's... Kans op perforatie/beschadiging van de batterij bij een botsing is substantieel groter met trekhaak dan zonder... Integendeel. Leaseco's zien heel graag trekhaken omwille van doorverkoopbaarheid. Sinds corona is de verkoop van trekhaken geëxplodeerd en dus ook de vraag ernaar op de stockwagen/nieuwe wagen/tweedehandswagen-markt. En aangezien een trekhaak naplaatsen op moderne wagens - en al zeker EV's - geen vanzelfsprekendheid is, zijn die wagens op de tweedehandsmarkt moeilijker te remarketen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.