Ga naar inhoud

RC & modelbouw


MMVV

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Mich zei:

You wish 😆😆

mijne is TA05 chassis 😜

Zie nu pas dat die XB (ExpertBuilt) gene TA05 is :( ik dacht van wel.

Maar dan nog: voor een shelf queen maakt da ni uit!
(Ik lieg. :D  Ik vind van wel. :D )

Nice ❤️ 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, 3000 zei:

My first Tamiya, adviseer me eens. Body verven lijkt me weinig fun, maar zo'n ding samensteken moet wel leuk zijn :)

Kan niet zonder eerst antwoorden op heel wat vragen:

  • Waarom zeg je Tamiya? Ken je Tamiya van toen je jong was?
  • Onroad of offroad?
  • Is het belangrijk dat er realisme in het schaalmodel zit?
  • Ga je veel rijden, occasioneel of nooit?
  • Wil je sleutelen of moet het bombproof zijn?
  • Budget?
  • Wil je een kleinere auto (schaal 1:12 of 1:10) waarmee je fun kan hebben in kleine tuintjes ed, of eerder een grotere (1:8 of 1:6) waarmee je kan knallen op grote opp?
  • ...

Tamiya was (en is) niet het beste R/C gerief, maar heeft wel een knoert van een heritage met de 80's/90's modellen. Ten dele omdat ze zeer realistisch ogende R/C's maakten, itt b.v. Kyosho, dat duidelijk de betere R/C auto was maar die zagen er altijd zo quirky uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

't is puur uit zin in winterse binnenactiviteit, iets te oud voor Lego Technic zijnde lijkt zoiets nog leuk om te bouwen. Tamiya komt inderdaad boven door de naamsbekendheid, Lunch Box enzo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dus een deeltje nostalgisch, niet zozeer het rijden maar veel meer het bouwen/hebben/kijken. Check.

Overschat het bouwwerk van de gewone modelletjes niet, dat is niks vergeleken met een stevig Lego Technic model. Enkel de duurdere modellen worden "interessant" om te bouwen en zijn ook echt mooi onderhuids (Toyota Tundra / Ford F-350 / Bruiser / voorgangers met de 3-versnellingsbak; de race-modellen die deels/full alu en carbon zijn met genre Avante 2011, Egress, ... )  Er is net een re-run van de Avante 2011 beschikbaar en over 6 maanden zou er een re-run van de Egress komen. Maar dat wordt allemaal behoorlijk prijzig om te maken en daarna te stallen ... plus het spuitwerk van de kap is er ook nog altijd. De voornoemde modellen, met alle electro ervoor, batterijen, bouwgereedschap, airbrush, enz. ga je  toch bijna aan de 1.000 EUR zitten eer je proper up & running bent. Je kan natuurlijk altijd je kap laten maken (box art of een eigen design) door een pro, maar reken op 200 tot 400 EUR daarvoor, afhankelijk van de complexiteit. (Je spaart dan wel alle tape en verf en airbrush en whatnot uit + 't gaat veeel mooier gedaan zijn.)

Of je moet echt venuit 200% nostalgie (zoals bij mij) enkele specifieke modellen uit je kindertijd willen. Bij mij is dat voornamelijk de SRB's (Sand Scorcher, Rough Rider) en de Super Champ, de early 3-speeds (Toyota 4x4 pick-up, Blazing Blazer), de 959 (en Celica) en alle 80's offroaders (FAV en opvolgers, Grasshopper, Hornet, Hotshot, Fox, Boomerang, Falcon, Bigwig, enz.). Dat komt uit de tijd dat ik als jonge snotter elke avond in m'n Tamiya catalogi zat te dromen. Toen nooit gekregen, nu haal ik dat (een beetje) in. :D  Maar 't is ontnuchterend dat vooral die reruns van oude modellen ... om te rijden echt niet (meer) up to par zijn met het modern gerief. Je moet dat dus zeer gericht willen, anders koop je beter iets anders & beters.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is b.v. de 3-speed F-350.

1-10-rc-ford-f-350-highlift-4x4-3-speed-300058372_02.jpeg?v=1544096023

1-10-rc-ford-f-350-highlift-4x4-3-speed-300058372_10.jpeg?v=1544096023

Da's al leuk bouwen, niet meer zo simpel. En het heeft ook echt veel van real life auto's. (Albeit bladgeveerde high lift trucks... :D )

Je kan natuurlijk ook naar de onroad modellen gaan. Daar vind je echt prachtige kappen van, 't onderstel is niet zo bijster exotisch (om te bouwen, qua materialen), maar daar zit het leeuwendeel weer in het kapdesign. En da's ontnuchterend moeilijk als je 't echt knap wil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Oké, dus een deeltje nostalgisch, niet zozeer het rijden maar veel meer het bouwen/hebben/kijken. Check.

Overschat het bouwwerk van de gewone modelletjes niet, dat is niks vergeleken met een stevig Lego Technic model. Enkel de duurdere modellen worden "interessant" om te bouwen en zijn ook echt mooi onderhuids (Toyota Tundra / Ford F-350 / Bruiser / voorgangers met de 3-versnellingsbak; de race-modellen die deels/full alu en carbon zijn met genre Avante 2011, Egress, ... )  Er is net een re-run van de Avante 2011 beschikbaar en over 6 maanden zou er een re-run van de Egress komen. Maar dat wordt allemaal behoorlijk prijzig om te maken en daarna te stallen ... plus het spuitwerk van de kap is er ook nog altijd. De voornoemde modellen, met alle electro ervoor, batterijen, bouwgereedschap, airbrush, enz. ga je  toch bijna aan de 1.000 EUR zitten eer je proper up & running bent. Je kan natuurlijk altijd je kap laten maken (box art of een eigen design) door een pro, maar reken op 200 tot 400 EUR daarvoor, afhankelijk van de complexiteit. (Je spaart dan wel alle tape en verf en airbrush en whatnot uit + 't gaat veeel mooier gedaan zijn.)

Of je moet echt venuit 200% nostalgie (zoals bij mij) enkele specifieke modellen uit je kindertijd willen. Bij mij is dat voornamelijk de SRB's (Sand Scorcher, Rough Rider) en de Super Champ, de early 3-speeds (Toyota 4x4 pick-up, Blazing Blazer), de 959 (en Celica) en alle 80's offroaders (FAV en opvolgers, Grasshopper, Hornet, Hotshot, Fox, Boomerang, Falcon, Bigwig, enz.). Dat komt uit de tijd dat ik als jonge snotter elke avond in m'n Tamiya catalogi zat te dromen. Toen nooit gekregen, nu haal ik dat (een beetje) in. :D  Maar 't is ontnuchterend dat vooral die reruns van oude modellen ... om te rijden echt niet (meer) up to par zijn met het modern gerief. Je moet dat dus zeer gericht willen, anders koop je beter iets anders & beters.

Nee maar ze ruiken nog zo heerlijk als weleer 😊✊😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Mich zei:

Nee maar ze ruiken nog zo heerlijk als weleer 😊✊😊

Zeer zeker. Ook de lube en zo, dat is echt KNAL terug in je kinderjaren. ❤️ 

Maar die geur is wel weg na 2 keer rijden. :D
En dan komt weer een andere geur naar boven die je terug naar je kinderjaren knalt: (1) warm lopende 540-motor en (2) geur van een opgeladen NiMh (vroeger NiCd) batterijpack ❤️ 

Elliott vindt zijn Monster Beetle enorm leuk en hij rijdt er behoorlijk goed mee voor een manneke van 5,5 jaar oud ... maar ik heb daar met voorsprong al 't meeste rijtijd op gezet :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze jongens hebben beslist dat ze ook een RC auto willen. Ze zijn momenteel 4 1/2 jaar oud. Iemand tips? Of is het nog een beetje vroeg? (Ze hebben wel al goed inzicht wat manoeuvreren betreft.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor binnenshuis of buiten? Offroad of onroad? Budget?

Zoek ze iets met een pistoolzender, da's natuurlijker dan een stickzender. Al kunnen ze er de eerste maanden wel nog wat mee worstelen.

Veel van het speelgoed dat je in Fun en Dreamland vindt (van offroad modellen toch) zijn brol. Dat rijden ze sowieso in no time kapot, dat vraagt er om. :D 
Koop b.v. die Nikko RC Turbo Panther X2 niet (vind je b.v. in Dreamland), da's echt z'n 80 euro niet waard. Amewi en nog zo van die cheap merken zijn ook te vermijden: geen wisselstukken voor.

Waar ik redelijk goeie dingen over lees voor z'n geld, is een RTR kit (ready to run, dus alles zit erbij) van Kyosho: https://tamico.de/Kyosho-Outlaw-Rampage-1-10-2WD-Truck-white-RTR
Bestaat ook in blauw. Alles zit er bij om van start te gaan, de auto is ook al gebouwd. Is 1:10 schaal, dus groot genoeg om "cool" te zijn voor die klein mannen. 

Dergelijke 1:10 auto's zijn in de regel veel te snel voor die mannekes van 4-5 jaar bij volgas, maar je kan via de zender je end point van je gas lager zetten (maw bij "vol gas" vraagt je b.v. maar de helft power = kar rijdt ipv max 30ish dan maar een 12 of 14 per uur). Veel kans dat zoiets beter mee groeit met die mannen, dan zo'n speelgoedbrol van Nikko.

Mocht je onroad willen (of indoor dus :D ) kan je heel wat leuke, betaalbare kits van Tamiya vinden. Dat komt meestal met motor en regelaar; nog een RTR-kit erbij (zender, stuurservo, batterij, lader) van een 60-70 euro en klaar.
Enige "nadeel" is dat die kappen vaak blank komen, dus moet je nog spuiten, decals plakken, enz. Niet altijd evident om een mooi resultaat te krijgen.
b.v. https://tamico.de/Tamiya-47372-Subaru-Impreza-WRX-2004-TT-01E-Kit-1-10 of https://tamico.de/Tamiya-Mazda-MX-5-M-05-Roadster-1-10-Kit of https://tamico.de/Tamiya-Lancia-Delta-Integrale-TT-02-Kit-58570
met daarbij dan nog iets zoals dit https://tamico.de/Carson-500500091-RC-Beginner-Starter-Set-Reflex-Wheel-PRO3-24-GHz en je bent al een heel eind. Daarmee kom je rond de 200 euro uit met onafgewerkte kap.

(Je vindt online heel wat ready made kappen voor de courante Tamiya chassis, kosten tussen de 30 en de 150 euro, afh van aanbieder en kwaliteit enz ... en dan hoef je niks te doen op dat vlak.)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gTa zei:

Voor binnenshuis of buiten? Offroad of onroad? Budget?

Zoek ze iets met een pistoolzender, da's natuurlijker dan een stickzender. Al kunnen ze er de eerste maanden wel nog wat mee worstelen.

Veel van het speelgoed dat je in Fun en Dreamland vindt (van offroad modellen toch) zijn brol. Dat rijden ze sowieso in no time kapot, dat vraagt er om. :D 
Koop b.v. die Nikko RC Turbo Panther X2 niet (vind je b.v. in Dreamland), da's echt z'n 80 euro niet waard. Amewi en nog zo van die cheap merken zijn ook te vermijden: geen wisselstukken voor.

Waar ik redelijk goeie dingen over lees voor z'n geld, is een RTR kit (ready to run, dus alles zit erbij) van Kyosho: https://tamico.de/Kyosho-Outlaw-Rampage-1-10-2WD-Truck-white-RTR
Bestaat ook in blauw. Alles zit er bij om van start te gaan, de auto is ook al gebouwd. Is 1:10 schaal, dus groot genoeg om "cool" te zijn voor die klein mannen. 

Dergelijke 1:10 auto's zijn in de regel veel te snel voor die mannekes van 4-5 jaar bij volgas, maar je kan via de zender je end point van je gas lager zetten (maw bij "vol gas" vraagt je b.v. maar de helft power = kar rijdt ipv max 30ish dan maar een 12 of 14 per uur). Veel kans dat zoiets beter mee groeit met die mannen, dan zo'n speelgoedbrol van Nikko.

Mocht je onroad willen (of indoor dus :D ) kan je heel wat leuke, betaalbare kits van Tamiya vinden. Dat komt meestal met motor en regelaar; nog een RTR-kit erbij (zender, stuurservo, batterij, lader) van een 60-70 euro en klaar.
Enige "nadeel" is dat die kappen vaak blank komen, dus moet je nog spuiten, decals plakken, enz. Niet altijd evident om een mooi resultaat te krijgen.
b.v. https://tamico.de/Tamiya-47372-Subaru-Impreza-WRX-2004-TT-01E-Kit-1-10 of https://tamico.de/Tamiya-Mazda-MX-5-M-05-Roadster-1-10-Kit of https://tamico.de/Tamiya-Lancia-Delta-Integrale-TT-02-Kit-58570
met daarbij dan nog iets zoals dit https://tamico.de/Carson-500500091-RC-Beginner-Starter-Set-Reflex-Wheel-PRO3-24-GHz en je bent al een heel eind. Daarmee kom je rond de 200 euro uit met onafgewerkte kap.

(Je vindt online heel wat ready made kappen voor de courante Tamiya chassis, kosten tussen de 30 en de 150 euro, afh van aanbieder en kwaliteit enz ... en dan hoef je niks te doen op dat vlak.)


Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Onroad of offroad mogen ze zelf kiezen. Ik heb me in mijn kindertijd uren geamuseerd met het rond de hoek driften van mijn RC 205 T16 in onze living. Iets onroad met lichte offroad capaciteiten (zoals de Delta bv) lijkt mij een mooi compromis.

 

Ik vroeg me eerder af vanaf welke leeftijd ze met een pistoolzender overweg kunnen. Zou dus al moeten lukken als ik het zo lees. 

 

Qua materiaal ook liever iets duurzaam ipv iets waar altijd prullen mee zijn. Helaas moeten we wel alles dubbel aankopen, because tweeling. 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Miljaar ik krijg ook weer goesting

Haha. Ik krijg zo ook af en toe eens zo'n opstootje. De laatste die ik had was zo'n bigscale Marder maar deze zal het toch niet meer worden. Hoe vet ze ook zijn :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/10/2021 om 14:11, thiva zei:


Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Onroad of offroad mogen ze zelf kiezen. Ik heb me in mijn kindertijd uren geamuseerd met het rond de hoek driften van mijn RC 205 T16 in onze living. Iets onroad met lichte offroad capaciteiten (zoals de Delta bv) lijkt mij een mooi compromis.

 

Ik vroeg me eerder af vanaf welke leeftijd ze met een pistoolzender overweg kunnen. Zou dus al moeten lukken als ik het zo lees. 

 

Qua materiaal ook liever iets duurzaam ipv iets waar altijd prullen mee zijn. Helaas moeten we wel alles dubbel aankopen, because tweeling. 😀

Ja, pistoolzender lukte bij Elliott goed van in 't begin, hij was toen 5 jaar en 3 maanden. 

Wat ze in 't begin wel vaak doen, is fysiek de pistoolzender "meesturen" ipv die stil te houden, dus de linkerhand die de greep vasthoudt doet de zender nog rond de denkbeeldige as draaien die doorheen de greep loopt. Maar dat ebt snel weg.

Op 24/10/2021 om 09:12, Fred zei:

Haha. Ik krijg zo ook af en toe eens zo'n opstootje. De laatste die ik had was zo'n bigscale Marder maar deze zal het toch niet meer worden. Hoe vet ze ook zijn :D

Bigscale komt er hier zeker nog (als het niet verboden wordt door eoa zot) maar idd geen tweetakt meer.
Tenzij misschien eentje extra nog met een Zenoah erin, voor aan zee. Maar de "vaste" (ene voor Elliott, ene voor mij, ene voor Archie) gaan toch electro's moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb vorig jaar voor de dochter een Traxxas gekocht, short course truck en voor mij een Arrma shortcourse truck. Maar staan weeral stof te vangen...😒

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 9/11/2021 om 13:13, Naish zei:

Hier staat de traxxas ook aan de kant... Voordemper kapot en niet meer hersteld en staat nu daar, eens werk van maken :D

 

Herkenbaar, mij Arrma staat er naast... moet ik ook eens dringend doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid