Ga naar inhoud

BIV 2012


Phil

Aanbevolen berichten

Los van het feit dat ik België als maar meer een achterlijk kutland begin te vinden, is dat eigenlijk maar normaal hé. Hoe de situatie nu was, werd er gewoon geprofiteerd. Niet dat daar iets mis mee is, maar het is ook niet verwonderlijk dat ze dat soort achterpoortjes gaan sluiten. Idem voor het VAA, je hebt echt geen 5 Ferrari's nodig om je onderneming te kunnen laten functioneren, klanten bezoeken kan je evengoed in een 316d hé. Logisch dan dat de belasting op dat de duurdere wagens verhoogd wordt, maar het is natuurlijk wel kut. Net zoals al die LV's zelden of nooit gebruikt worden voor wat ze officieel dienen, eigenlijk is dat maar normaal dat daar tegen in gegaan wordt.

Fuck ik klink als een sos. :fp:

²

Als autoliefhebber doet dit pijn, dat we dergelijke wagens nog zelden zullen zien op de Belgische wegen. Anderzijds goed dat ze die scheve situatie recht trekken. Enerzijds moet Jan modaal extra taks betalen op zijn kleine gezinswagen terwijl anderzijds volop kan geprofiteerd worden via achterpoortjes. Ik kan best geloven dat dat bij heel wat mensen de ogen uitsteekt. De mijne zeker niet; het was genieten als ik Gio eens tegenkwam op de A12 en hij zijn V8 eens liet brullen aan de lichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit defintief is, dan zit ik met een raam van 4 dagen om mijn betaalde BIV van 5000 te recupereren en slechts de nieuwe te betalen.

Ik moet voor mijn kar 6 maand oud is uitschrijven, exporteren, in het buitenland inschrijven en dan terug importeren.

Iemand sluitende informatie waar staat dat je in bovenstaand geval de betaalde BIV kan terugvorderen.

Iemand een idee welk land ik hiervoor best kijk voor de move te doen gezien het geen zin heeft dat je in dat land bvb 1000 eur aan inverkeerstelling moet betalen...

Interessant, hier heeft pa ook gewoon 3500 euro in de "vuilbak" gegooid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te dwingen? Je kiest toch zelf met welke brandstof je gaat rijden? Helaas zijn de voorbije jaren heel wat mensen voor diesel gegaan omwille van die premie en de lagere prijs aan de pomp, maar voor heel wat mensen is dat de verkeerde keuze. Ik denk dat de nieuwe regeling vrij redelijk is. Al blijft de auto de melkkoe bij uitstek voor de overheid, dat ga ik niet ontkennen.

Dat niet alléén, voor de gewone mens (dus uitgezonderd de petrolheads) rijdt een diesel doorgaans beter/gemakkelijker.

Toch in de kleine categoriën. Ik heb persoonlijk liever een 1.4 turbodiesel met 69 pk dan een 1.2 benzine met 69pk.

Nu met de komst van de kleine turbobenzinemotoren zal dat ook wel weer veranderen.

aangepast door ST TDCi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van het feit dat ik België als maar meer een achterlijk kutland begin te vinden, is dat eigenlijk maar normaal hé. Hoe de situatie nu was, werd er gewoon geprofiteerd. Niet dat daar iets mis mee is, maar het is ook niet verwonderlijk dat ze dat soort achterpoortjes gaan sluiten. Idem voor het VAA, je hebt echt geen 5 Ferrari's nodig om je onderneming te kunnen laten functioneren, klanten bezoeken kan je evengoed in een 316d hé. Logisch dan dat de belasting op dat de duurdere wagens verhoogd wordt, maar het is natuurlijk wel kut. Net zoals al die LV's zelden of nooit gebruikt worden voor wat ze officieel dienen, eigenlijk is dat maar normaal dat daar tegen in gegaan wordt.

Fuck ik klink als een sos. :fp:

Klopt. Het enige nut van die LV regeling is ervoor te zorgen dat bepaalde voertuigen die een dikke motor moeten hebben voor het uitvoeren van een beroepswerkzaamheid (bv een camionette met een 3 liter diesel motor) gespaard worden van hoge taksen. Alleen hebben ze toen ze dat hebben ingevoerd de wet te soepel gemaakt waardoor iedereen er gebruik van kan maken. Dat + creatieve importeurs = ....

Als jij morgen een Dodge Ram op de zaak koopt om gerief mee te vervoeren kan de fiscus dat niet verwerpen en je dwingen een Vivaro camionette te kopen. Dat zal niet veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelfde vraag, en direct een post erbij:p

Hoe plaats je hier gemakkelijk foto's vanuit je picasa webalbum?

Copy image URL, en dan op het 3e icoontje van rechts hier in het kadertje waar je typt klikken. Je URL daar in plakken en klaar;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Dus geen overgangsmaatregel waar ze in beginne van spraken met 1/3 nieuwe BIV en 2/3 oude voor occassie wagens?
Berekening:De nieuwe BIV zal voor tweedehandswagen gefaseerd ingevoerd worden.

Dit wil zeggen dat men 33% van de berekening zal laten verlopen volgens de BIV op basis van de milieukenmerken (dus via het voordeligste van de 2 berekeningsformules) en 67% zal men berekenen op basis van de fiscale PK's.

3de periode: vanaf 1 mei 2012 tot en met 31 december 2012

Nieuwe BIV = 33% op basis van de milieukenmerken + 67% op basis van de fiscale PK's

4de periode: vanaf 1 januari 2013 tot en met 31 december 2013

Nieuwe BIV = 67% op basis van de milieukenmerken + 33% op basis van de fiscale PK's

5de periode: vanaf 1 januari 2014

De BIV zal volledig voor de volle 100% berekend worden op basis van de milieukenmerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid