Ga naar inhoud

///M Lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik denk er exact hetzelfde van als jij ... op trackdays b.v., of op de occasionele weekendrit waar 't enkel en alleen om rijden draait (en niks anders) met een auto die het manuele rijden écht beloont met feeling, communicatie, reactie e.d. Dat doen ze echter géénszins allemaal; dus ik nuanceer gewoon wat meer (blame my age) in die zin dat er auto's zijn die geen meerwaarde weten te puren uit een manuele bak (ik heb er ondertussen wel al enkele gereden, sommige gaan zelfs door een "slechte" manuele bak gewoon irritatie veroorzaken veeleer dan plezier ... en ja ik weet zeer goed dat correct schakelen met een moeilijke versnellingsbak, zoals in b.v. een pak oudere transaxles, een PAK plezier kan brengen). Wat ik vooral ervaar: dat continu "gezoek" naar permanent 100% rijplezier, maakt niet uit welke verplaatsing, dat is iets dat je als jongeling-extremist wel blijft nastreven, maar dat met ouder worden (relativerings- en verantwoordelijkheidszin, gewijzigde risico-perceptie, andere prioriteiten, ...) slijt dat er wel wat uit. :(

Ik bewonder dus je jeugdige volharding! B)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

gTA, ik weet dat je een liefhebber bent, Cayman R, handbak of PDK? Waarom?

Geplaatst:

Manueel: Linkervoet op de koppeling, rechtervoet op de rem en de zijkant op het gas....hit the brakes, zorg dat je de remkracht consistent houdt en probeer geen wiel te blokkeren (no ABS!), terwijl je dat doet op het gas duwen zonder harder op de rem te duwen want dan blokkeer je wel... terwijl dan nog de koppeling induwen, de pook in neutraal zetten, de koppeling lossen, gas geven, de koppeling induwen, de pook verzetten, de koppeling lossen en op je gas duwen... en dat allemaal in 0,5sec -> :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:  als dat je lukt en het is perfect -> B)

double-clutchen met een moderne vbak met synchro's, seriously?  :blink:

hoe leuk en bevredigend het ook is om een perfecte upshift of downshift uit te voeren (en al zeker met een leuke handbak), op trackdays leer ik liever het weggedrag van mijn auto op de limiet kennen en ook het circuit, lijnen rijden, enz.... schakelen is voor de ervaren bestuurder toch puur een automatisme waar je niet meer bij hoeft na te denken (zo is ervaar ik het toch)

Geplaatst:

Handbak :D

Geplaatst:

Makkelijkste beslissing ooit?

- Een manuele R is leuker

- Een manuele R is goedkoper

- Een manuele R is misschien de laatste manuele die te krijgen is... waarde zal dus beter behouden blijven als de PDK-only versies beginnen te komen.

- Ik durf wedden dat ik een bestuurder met dezelfde skills als mij kan bijhouden, ook als hij een automaat heeft.

Geplaatst:

op trackdays leer ik liever het weggedrag van mijn auto op de limiet kennen

Dan heb je dus een handbak nodig :) want bvb een 599 GTO zal NOOIT zijn wielen locken bij een downshift, zal dus altijd perfect tussengas geven, zal enkel schakelen als het "mag" en niet als jij dat wil enz enz enz... dus hoe kan je het dan leren op de limiet, als je nooit een fout kunt maken en de auto er voor zorgt dat jij niet in het decor steekt?

Geplaatst:

Is het toeval, of wist je dat een Cayman R vandaag mijn ultieme wannahave is? :)  Ik zou 'm boven een CSL verkiezen (die ik nochtans ook ERG hard wil) net door de versnellingsbak ... waarmee ik meteen m'n antwoord verraad. :D  Cayman S of R: meteen 100% handbak, zonder enige twijfel. Met PDK zou ik die nooit ofte nimmer in huis halen. (Met de Cayman R of Boxster Spyder heb ik helaas nooit gereden. Met een Cayman S en een Boxster S wel.)

Nochtans kan ik de PDK wel smaken, ik vind 't eigenlijk een schitterende versnellingsbak (misschien los van de bedienlogica die mij onlogisch voorkomt, maar bon). De Cayman wordt er ook beduidend sneller mee.

Maar de 987 is een auto die ik enorm kan waarderen omwille van de balans; die auto "klopt" gewoon helemaal. Méér dan voldoende power maar ook niet teveel, dus om echt snel te zijn moet je bagage meebrengen (niet van die soort die je in de koffer stopt) én werken. De auto is voor de rest ook mechanisch "simpel" en van een zuiver concept dat geen compromissen moet sluiten: middenmotor, atmosferische krachtbron, achterwielaandrijving, 50/50 balans, focus op rijplezier. Punt. De kar pretendeert niet om de snelste te zijn on track, wil ook niet de snelste sprints neerzetten met NASA-tech launch controls, heeft lak aan het eender welk compromis (qua concept, dan toch ... jammer genoeg is 'ie door Porsche wél gefnuikt qua prestaties om niet aan king 911 te tornen), zit niet tjokvol elektronica die de piloot alle succesen cadeau doet maar laat een (erg) groot speelveld vrij voor de piloot om "het" waar te maken, enz.  Het is ook een auto die ik zou koesteren voor decennia (als collectible, maar niet als garage queen) en die ik eerder zuinig zou gebruiken, dus écht voor de plezierritjes en zeker niet voor stomme boodschapritjes of een kort toertje.

En naar mijn gevoel past bij dat alles enkel een goede, knokige, directe en communicatieve handbak. De short shift optie heb ik nooit mogen voelen (zoals Joris' Cayman S had), maar zelfs de gewone handbak in de Cayman S bevalt me al ... dus die shortshifter gaat me helemaal liggen.

Geplaatst:

Makkelijkste beslissing ooit?

- Een manuele R is misschien de laatste manuele die te krijgen is... waarde zal dus beter behouden blijven als de PDK-only versies beginnen te komen.

- Ik durf wedden dat ik een bestuurder met dezelfde skills als mij kan bijhouden, ook als hij een automaat heeft.

Een manuele is lichter, zoals meestal het geval

Is het toeval, of wist je dat een Cayman R vandaag mijn ultieme wannahave is? :)  Ik zou 'm boven een CSL verkiezen (die ik nochtans ook ERG hard wil) net door de versnellingsbak ... waarmee ik meteen m'n antwoord verraad. :D  Cayman S of R: meteen 100% handbak, zonder enige twijfel. Met PDK zou ik die nooit ofte nimmer in huis halen. (Met de Cayman R of Boxster Spyder heb ik helaas nooit gereden. Met een Cayman S en een Boxster S wel.)

Nochtans kan ik de PDK wel smaken, ik vind 't eigenlijk een schitterende versnellingsbak (misschien los van de bedienlogica die mij onlogisch voorkomt, maar bon). De Cayman wordt er ook beduidend sneller mee.

Maar de 987 is een auto die ik enorm kan waarderen omwille van de balans; die auto "klopt" gewoon helemaal. Méér dan voldoende power maar ook niet teveel, dus om echt snel te zijn moet je bagage meebrengen (niet van die soort die je in de koffer stopt) én werken. De auto is voor de rest ook mechanisch "simpel" en van een zuiver concept dat geen compromissen moet sluiten: middenmotor, atmosferische krachtbron, achterwielaandrijving, 50/50 balans, focus op rijplezier. Punt. De kar pretendeert niet om de snelste te zijn on track, wil ook niet de snelste sprints neerzetten met NASA-tech launch controls, heeft lak aan het eender welk compromis (qua concept, dan toch ... jammer genoeg is 'ie door Porsche wél gefnuikt qua prestaties om king 911 niet aan te tornen), zit niet tjokvol elektronica die de piloot alle succesen cadeau doet, enz.  En naar mijn gevoel past daar een goede, knokige, directe en communicatieve handbak het beste bij.

Deze post zou zomaar van mij kunnen komen, maar dan niet zo goed uitgelegd. :D

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

double-clutchen met een moderne vbak met synchro's, seriously?  :blink:

hoe leuk en bevredigend het ook is om een perfecte upshift of downshift uit te voeren (en al zeker met een leuke handbak), op trackdays leer ik liever het weggedrag van mijn auto op de limiet kennen en ook het circuit, lijnen rijden, enz.... schakelen is voor de ervaren bestuurder toch puur een automatisme waar je niet meer bij hoeft na te denken (zo is ervaar ik het toch)

Hier valt veel uit te halen (voor de mierenneuker) en je kan er een pak van afschieten ... maar ik wil het niet omdat ik weet dat je niet de bedoeling had om "alle waarheid" te bevatten met je post en ik wil ook niet discussiëren just because ... maar vooral: au fond denk ik er 100% hetzelfde van (met ruimte voor de, in jouw en mijn geval denk ik, onuitgesproken "uitzonderingen").

;)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

De 100% perfecte auto bestaat volgens mij ook niet, er is altijd wel iets dat je anders zou willen.

Van horen zeggen: Exige S V6 :ninja:

:rofl: lach maar, toch biedt deze kar meer dan ik ervan verwachtte, en dat is zeldzaam...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Mag ik even knuppelen in de hoender crib? :D

• Dat eerste: is dat eigen ervaring of een assumptie?
  • Dat tweede: think again. Manuele modellen gaan nu al ongeveer even veel als PDK's, omdat ze zeldzaam zijn en staat/prijs veel bepalender is dan de versnellingsbak ... plus: veel liefhebbers willen een manuele --> vraag & aanbod.
  • Dat laatste: je zou die weddenschap verliezen want same skills driver vs. de ene kar die makkelijk een seconde per ronde wint enkel en alleen maar door z'n bak ... en dan mag je nooit 'es misschakelen of de aandacht laten verslappen (terwijl de PDK onverminderd bij de les blijft).
Geplaatst:

:rofl: lach maar, toch biedt deze kar meer dan ik ervan verwachtte, en dat is zeldzaam...

Ik vind het héérlijk hoe vol je van die kar bent. Altijd leuk om te lezen, als liefhebber, dat een andere liefhebber helemaal verknocht is aan z'n blik. :D Ik wil er ooit 'es een co-ritje in! Bij voorkeur niét op circuit (want dan zet ik een andere bril op + ga ik extra verbluft zijn door de combo car skills + driver skills).

Geplaatst:

Zou Lotus ooit een sub 1200kg Lotus Exige bouwen met een compacte V8 er in? :D Dat zou nog eens wat zijn :inlove:

Mag ik even knuppelen in de hoender crib? :D

• Dat eerste: is dat eigen ervaring of een assumptie?
  • Dat tweede: think again. Manuele modellen gaan nu al ongeveer even veel als PDK's, omdat ze zeldzaam zijn en staat/prijs veel bepalender is dan de versnellingsbak ... plus: veel liefhebbers willen een manuele --> vraag & aanbod.
  • Dat laatste: je zou die weddenschap verliezen.

1: extrapolatie adhv eerder opgedane ervaringen :ninja:

2. nu al aan het stijgen ja? Vorig jaar waar het nog anders. Bevestigd mijn idee :)

3. Challenge accepted. Eigenlijk zouden we eens naar ecuyers moeten gaan met 2 karren en eens echt zien hoeveel sneller ik zou zijn met de pdk tov een rondje met de manuele.

Nuja, dit is een discussie die alweer nergens heen gaat ^^ mijn nonkel vindt zijn Diesel cayenne automaat HELEMAAL HET EINDE. Een echte sportwagen van niveau want er staat porsche op. Dieje mens is daar oprecht enorm blij mee, wat ik er van vind moet ik niet meer vermelden denk ik. Het zal er vooral vanaf hangen wat je verwacht van een auto. Voor de ene is dat status en kunnen zeggen dat je kunt schakelen als sjoemaher in zijn F1 auto, wat plezier kan verschaffen voor iemand op een andere manier dan het plezier die ik zoek :)

Geplaatst:

Een manuele is lichter, zoals meestal het geval

Deze post zou zomaar van mij kunnen komen, maar dan niet zo goed uitgelegd. :D

Dat eerste: die enkele tientallen kg voel je niet. Temeer omdat de 'winst' wordt gerealiseerd knál op de COG. Dus de balans verandert niet.

En die post is nog een klein beetje veranderd (nog wat toegevoegd). :D

Geplaatst:

Dat is wat ik ook bedoel, ik neem gewoon aan dat een handbak beter in een R past. Dat wil niet zeggen dat mijn mening kan veranderen nadat ik met beide heb gereden. Manuele staan meestal toch nog een tikje goedkoper dan de PDK's. In sjermany staat er al ene onder de 50k. NP +80k, weinig km's. Ooit.

Geplaatst:

Dat is wat ik ook bedoel, ik neem gewoon aan dat een handbak beter in een R past. Dat wil niet zeggen dat mijn mening kan veranderen nadat ik met beide heb gereden. Manuele staan meestal toch nog een tikje goedkoper dan de PDK's. In sjermany staat er al ene onder de 50k. NP +80k, weinig km's. Ooit.

Het probleem is, besides the necessary budget :lol: , dat ik véél teveel prijslijsten, configurators e.d. heb doorgenomen ... en bij élk model dat online komt wel tien punten kan bedenken à la "jammer dat 'ie dat niet heeft".

Alhoewel! Wat CSL betreft had ik vroeger drie keiharde conditiones sine qua non: (1) stahlgrau metallic, (2) xenon, (3) godverdommese kak-SMG (met zeventien uitroeptekens).

Tot ik mocht co-rijden met Frank en Cornelis naar LM24 ... en dat was voor een complete verrassing, in die zin dat ik érg graag een CSL zou willen (maar ik zou 'm stock houden, op de remblokken na misschien) en 'ie zou perféct zwart mogen zijn en xenons missen en die kolere-SMG, nou, it's part of the deal en dat ding heeft wel z'n charmes en ik zou er niet om malen. Vreemd!

Ik denk dat, mocht ik kunnen for real op zoek gaan naar een Cayman R, ik veel kleurencombinaties 'ok' zou vinden en veel opties zou kunnen missen, als 'k er uiteindelijk maar eentje met goeie staat/prijs-ratio in huis zou kunnen halen.

Geplaatst:

Zou Lotus ooit een sub 1200kg Lotus Exige bouwen met een compacte V8 er in? :D Dat zou nog eens wat zijn :inlove:

1: extrapolatie adhv eerder opgedane ervaringen :ninja:

2. nu al aan het stijgen ja? Vorig jaar waar het nog anders. Bevestigd mijn idee :)

3. Challenge accepted. Eigenlijk zouden we eens naar ecuyers moeten gaan met 2 karren en eens echt zien hoeveel sneller ik zou zijn met de pdk tov een rondje met de manuele.

Nuja, dit is een discussie die alweer nergens heen gaat ^^ mijn nonkel vindt zijn Diesel cayenne automaat HELEMAAL HET EINDE. Een echte sportwagen van niveau want er staat porsche op. Dieje mens is daar oprecht enorm blij mee, wat ik er van vind moet ik niet meer vermelden denk ik. Het zal er vooral vanaf hangen wat je verwacht van een auto. Voor de ene is dat status en kunnen zeggen dat je kunt schakelen als sjoemaher in zijn F1 auto, wat plezier kan verschaffen voor iemand op een andere manier dan het plezier die ik zoek :)

Overlaatst nog op een familiefeest ook moeten remediëren tussen m'n pa en z'n broer ... die waren HARD ruzie aan het maken over de inhoud van het begrip "auioliefhebber". :lolz: Mijn pa vond dat zijn broer dat niet was omdat 'ie voor het eerst van een 6 cil. naft naar een 4 cil. diesel is overgegaan én omdat 'ie vond dat die 520d F11 méér dan snel genoeg was ("Als ik maximaal gas geef accelereer ik sneller dan al het verkeer rondom me!") en dus niet kon snappen dat mijn pa geen auto meer wou met minder dan pakweg 275pk. M'n pa verweet z'n broer dan ook van een "wannabe liefhebber" te zijn, openlijk en bloot. :lolz: Nooit zo gelachen aan tafel als toen. Nochtans in m'n oom ook wel een autoliefhebber, maar een heel ander type dan mijn pa, en nog een ander type dan jij en ik.

Waarmee ik wil zeggen: 't is waar, het is een begrip dat zoveel verschillende ladingen dekt.

Ivm de Cayman R man vs. Cayman R PDK assumpties: ik snap dat je zo denkt, 't is je hart dat spreekt. Ik zou de PDK ook niet moeten. Maar 'k heb ooit vergelijkende cijfers gezien tussen (denk ik) een 997 Carrera S met PDK en zonder PDK op circuit (dacht dat dat zo'n 3-4 jaar geleden was in SportAuto) en het is verbluffend hoezeer die bak helpt betere rondentijden te rijden voor heel veel piloten (die testpiloten zijn nou ook geen minkukels, denk ik zo). Dus ik extrapoleer ook maar, hoor. :D:ninja: En over het punt "PDK bringt Freude am Fahren, oder nicht" zitten we helemaal op dezelfde lijn (als 't over een Cayman R gaat).

Geplaatst:

Wist je dat de reden waarom ik tegen automaten ben, een ritje met een E46 M3 was? Ik heb er ééntje rond gezet door op een damped circuit uit een bocht te accelereren. De SMG schakelde op in de hogere toeren en de klop in de aandrijflijn die dat met zich meebracht deed hem meteen uitbreken en ik was daar niet klaar voor :o

Sindsdien kan ik geen vrienden meer worden met een automaat. (I know, bij een moderne heb je dat probleem niet, but still)

Ik wil ook een CSL, maar dan een manuele :) Ik denk dat ik nog liever een gewone E46 opleuk met CSL adenda, en er dus geld op verlies, dan dat k echt een CSL ga rijden voor een jaar of 3.

Geplaatst:

Ik heb 't er moeilijk mee om een gerobotiseerde manuele versnellingsbak een "automaat" te noemen. Een automaat is voor mij een versnellingsbak met koppelomvormer (al dan niet blokkeerbaar). Een gerobotiseerde / geautomatiseerde versnellingsbak met koppeling (maakt niet uit hoeveel) noem ik geen automaat. :oops:

Een goeie automaat (ZF 6- of 8-traps, Benz 7-traps in bepaalde configuraties) past goed in heel wat auto's, zeker als 't "gewone" auto's zijn (zelfs met een knoert van een motor in, zoals een V8 van meer dan 500pk) met veel gewicht, een ultra-comfortabele afstelling enz. Veel van die karren schakelen nu over naar gerobotiseerde bakken (7-bak van AMG in de E63, de M5 met een 8-traps M-DCT, de RS6 ook niet meer met automatic maar met S-tronic DSG, ...) en dat past ze ook goed, temeer omdat de automatic-modus (standje "comfort") van die versnellingsbakken eigenlijk best goed zijn. Zo'n karren passen, vind ik, bijzonder slecht met een manuele versnellingsbak, omdat je die auto's niet gebruikt om mee te knallen façon Vosges (tenzij héél af en toe eens) en daar vooral veel TGV-kilometers mee wordt gemaald op autostrade. Geen idee of je ooit met een dikke motor met knoert van zware koppeling hebt getaffeld doorheen 't stad of in file ... maar het rijplezier verdwijnt even snel als je 't lachen vergaat door die klotekoppeling die je continu moet zitten bedienen, dan.

That said: ik ben ook geen beste maatjes met de SMG-bakken van BMW. Al van dag 1 vond ik die jerky, rauw, pijnlijk klinken en eigenlijk veel te extreem voor een daily auto. In de CSL zou ik 'm dulden omdat dat nu éénmaal de CSL is, en sinds het co-ritje Le Mans is die auto voor mij in de zéér exclusieve hemel van 99,9% OEM te respecteren Crown Jewels of Automotive Art verheven. En dan vergeef je 'n auto z'n minpunten, allez ik toch. :D

Geplaatst:

M-DKG is 7-traps. ;)

Naish laat weten dat hij ook 7 trappen heeft in zijn huis

Geplaatst:

M-DKG is 7-traps. ;)

Juste! :oops: Met dank voor de correctie.

Geplaatst:

RS6 is ook een 'conventionele' automaat, dacht ik (8-gang tiptronic)?

Geplaatst:

Ook de nieuwe? Dacht daar iets van gelezen te hebben, klonk (in Audi-speak) zo denderend revolutionair dat ik (mogelijks verkeerdelijk) de conclusie trok dat het de DSG was... :oops: En de S6/S7/S8, zijn die ook met automaat?

Geplaatst:

S6 en S7 hebben de S-tronic

S8, RS6 en RS7 hebben de Tiptronic (ZF 8-bak)

DACHT ik :D

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid